Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv!
Nem tudom, hogy jó témaköröket jelelöltem-e meg, viszont hátha tud valaki segíteni nekem a következőben. (Nem értek az elektronikához, csak annyira, hogy ne vágjon agyon ) Adott egy mennyezeti ventilátor, láncos kapcsolóval, külön a világítás, külön a 3 sebességfokozat váltással. Szeretném okosítani egy Sonoff ifan03-al. Mellékeltem képeket hozzá. Addig megvagyok, hogy a kábelkötegből középen a piros és a barna a fázis, a piros a lámpa rész, a barna pedig megy a fordulatszám szabályzóba. Mellékeltem egy képet a sonoff bekötéséről. Elvileg az is 3 fokozatban szabályoz, úgyhogy gondolom (?) a kézi fokozatszabályzó az ki is maradna a dologból. A sonoffon van 2 kondenzátor, viszont itt lenne az első kérdésem, hogy mi van akkor, ha abszolút eltérnek a gyárilag beszerelt kapacitás értékektől? Valahol azt olvastam, hogy jelen esetben sokat nem befolyásol, csak az indításra vannak, nem tudom mi igaz ebből. Na, ha mondjuk igaz, amire gondolok, akkor a sonoff L-jét rákötöm mondjuk erre a barnára (vagy a pirosra, teljesen mindegy, mert ebből jön ki úgyis a lámpa is, majd azt átkötöm), a fan kimenetet pedig rákötöm a fehérre? A fokozatszabályzón L-ként van jelölve a fehér vezeték, a sárga-lila páros pedig a kondenzátorba megy. Viszont onnan a fekete vezeték elindul a motor irányába, azzal mit kellene csinálni, hova kellene kötni? Vagy azt be sem kéne kötni, mert a sonoff majd úgyis adja a megfelelő sebességet? A másik kérdésem a COM felirat, ami a rajz szerint a nulla. A bemeneti résznél még stimmelne is, viszont itt az összes nulla egybe van kötve. Addig oké, hogy mondjuk kiveszem azt a kábelt, ami jön a mennyezet felől, viszont mi a többi? Van egy, ami a lámpa vezetéke, 1, ami a motor felől jön, illetve van plusz 1, ami az irányváltó felől jön. Ott ráadásul ahogy nézegetem van barna-szürke, illetve fordítottan szürke-barna bekötés. Most jelenleg a barna-szürke pároson van (legalábbis a kapcsoló balra áll, ott a barna van felül). Azokat nem piszkálom gondolom, had lehessen kapcsolni az irányt, viszont az ebből kijövő nulla az mehet a lámpa és a ventilátor kötéséhez ugyanúgy, mint most van? Tulajdonképpen a hosszú elmélkedésnek egy a lényege, hogy fogom kiveszem a "bejövő" nullát, azt rákötöm a sonoff nullájára, a többit meg a COM-ra. Remélem nem túl zavaros a kérdés, illetve tud valaki segíteni, főleg ott a kondenzátoros résznél. Köszönöm előre is! Üdv, Tamás
Vagy esetleg hagyjam benne, kössem csak a szabályzó bemenete elé a sonoffot, a fokozatszabályzót meg maxon hagyom? Akkor befolyásol valamit a gyári kondi rajta? (Lehet nagy hülyeséget kérdezek, csak ez jutott még eszembe)
Legjobban akkor jársz, ha a sonof egy kimenetét a ventillátor ki/be kapcsolására használod. ( azaz a fokozatkapcsoló elé kötöd) A Sonoffon lévő kondenzátor szerintem téged nem érint, az a saját belvilágához tartozik.
Kipróbáltam, igazából működik így, csak pont az a kényelmi funkció hiányzik, hogy tudjam a sebességet szabályozni. Lámpát kapcsolom ki-be, az okés, viszont annyi apró gond még van így ezzel, hogy kikapcsolom-bekapcsolom, bekapcsolás után mindig alacsony "állásban" van a szoftver, itt pedig elkezd zúgni a venti, mint az állat. Felrakom magasra, akkor rendesen működik minden. Persze át tudom kapcsolgatni mindig, de ha van javaslat megpróbálnám úgy is, hogy teljes funkcióval működjön. Egyébként kapcsolás után pár másodperccel kattan egyet, akkor választja le a kondit?
Az irányhoz felcseréli az egyik tekercs 2 pólusát. Itt megnézheted, hogyan. A fokozathoz meg gondolom, hogy 3 kivezetéses a motor. Skicceld fel a kapcsoló és a motor huzalozását és utána váltóérintkezős relékkel menni fog.
Na, beapplikáltam, egészen jól működik. Megnéztem a fordulatszabályzós kapcsolót, egy KTE 3089TB van benne, megnéztem az állásokat is rajta.
1 - OFF 2 - 3-L-1-2 3 - 3-L-2 4 - 3-L-1 Most azt szültem meg a fejemben, hogy sonoffra rákötöm a 2-es állás szerint, a kapcsolóból az L megy az irányváltó felé. Mind a 3 vezetéket (a fázist, illetve az 1-2, ami a kapcsolóban van) rá lett kötve, így elvileg ugyanaz, mintha a maxon lenne, csak nincs ott a kapcsoló, így befért a sonoff oda. Az egész elé fentre nem fér be, így ide a bura alá igyekeztem betenni. Namost eddig minden oké, el is indul, működik. Viszont amit el is felejtettem, mert sokáig nem volt használva, tavaly olyan jelenséget produkált azon a 3 alkalmon, amikor be volt kapcsolva, hogy minden alkalomkor egyre lassabb volt. Utolsón konkrétan a max állapotban forgott úgy kb, mint előtte a legkisebbre kapcsolva. Most a közepes és lassú fokozaton el sem indul, ha meglököm, akkor elkezd forogni, de írtó lassan. Tavaly utolsó alkalomnál már jelen volt ez a hiba, de mivel nem használtuk, nem foglalkoztam vele, el is felejtettem. Egy a lényeg, maxra kapcsolva is baromi lassú, lassan is pörög fel. Ez lehet a kondi hibája? Ha igen, akkor milyet kellene bele vadásznom, hogy a kapcsoló szerinti max állapotként működjön? A kondi két ága 0,5µF meg 1uF, ilyenkor össze kell adni a két értéket? Illetve, ahogy néztem az árakat, egész jó áron adják, itt konkrétan klíma venti kondi van, ennek van-e alternatívája, hogy ne ennyi legyen? Már ha ez lehet a valós hiba, de guglizgatásnál általában ide jutottam.
Szevasz!
Jól sejted, kapacitásszegény lett. Sokkal olcsóbban kijössz 2db-ból kirakva, én is így csináltam. Üdv. M.
Lehet, hogy nagyon nagy hülyeséget kérdezek, de konkrétan ez pl nem...esítő?
Vagy ha esetleg ez nem jó, akkor milyen kondikból kéne összerakni? Vidéken lakom, aztán ha bemegyek, akkor tudatosan induljak már neki Plusz nem vagyok nagy szaki, úgyhogy tényleg fogalmam sincs milyen kondival lehet azt helyettesíteni.
Asztali ventillátoroknak gyakoribb hibája volt a csapágy koszolódás. ( pontosabban soha nem volt kondi hiba ) A kondi cserebere előtt megmérném a régit, meg alaposan kitakarítanám a ventillátor mindkét csapágyát. Lemérném a tekercseket....
Pont ez jutott eszembe, hogy bronzpersely kitakarítással már hoztam vissza párat az életbe.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |