Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
TL-ből létezik.... Hát össze sem tudom számolni hirtelen hányféle variáció.. mindegyik másképp néz ki, egyvalamiben hasonlítanak, a hangszóró egy cső-szerű hangdobozba van beépítve, és a dobozon valahol van egy kilépőnyílás.
Ezen túl, lehet szűkülő, táguló, TQWT, tömegterhelt, sőt a BL tölcsérek nagy része is TL-ként funkcionál... szóval nehéz dolgot kért amikor a TL-ek ismertetését kérte számon... Ez az oldal segít: MJK weblapja és így nekem sem kell órákig gépelnem.
"Ja ez csak 400w"
biztos hogy nekem írtad??? Mert ha igen nem tom hogy mit akartál ezzel mondani!
Azért a vifa nem műanyagdobozos szint, de náluk is vannak kisebb-néha nagyobb disznóságok, ahogy én látom, ártól függően.
Nekem nem az a bajom hogy hisz az adatlapnak (hiszen saját mérések hiányában másra nem is tudna támaszkodni), nekem épp az a gondom, hogy nem hisz. Vagyis nem hiszi el.. de ezeket már leírtam.
asztakarta mondani, hogy az ott a képén egy tényleg többszáz wattos szörnyeteg (egyébként lehet, h. nincs 400 :-p), amíg a te 6*9"-os hangszóródra 700-at véstek, és ennek kb. a 10-ede igaz, az is zenei terhelhetőség.
Idézet: „nem műanyagdobozos szint” frekiátvitelre gondoltam :pirul:
Sztem.. az se műanyagos. Sőt még az adatlap valóságtartalma sem. A kicsiolcsó műjanyagosok sokkal többet hazudnak adatlapokon... Vagy eseleg nincs is nekik olyan.
akkor te most nem hiszed el hogy az anyi amenyi?!
Én nem, mert gonosz, manipulatív velejéig romlott szemétláda vagyok.
Egyébként tényleg nem 700W, csak ~35/70, de ez ne zavarjon téged, mert a legtöbb hasonló autós hsznél ugyanez a helyzet.
Köszönöm a rajzokat, annál is inkább, mert tökéletesen azt támasztják alá, amit én írtam. A három típus görbéje csupán annyiban különbözik egymástól (mint azt én is jeleztem), hogy a működési tartományban az átvitel egyre símább és egyre magasabb frekiig megy el. Nem tudom elképzelni, hogy egy lényegében azonos simítógörbével leírható hangszóróval miért ne lehetne helyettesíteni egy hasonló, de riplisebb valós görbével rendelkezőt? Nekem tökéletesen megfelel, ha az új hangfal kicsit jobban fog szólni.
A helyedben gyorsan belátnám, hogy kicsit hírtelen reagáltál, nagyképű és flegma stílusban. Ha jó szakember vagy, akkor tudhatod, hogy egy-egy kapcsolásban, egy-egy kész termékben sok olyan kis nüansznyi trükk, apró fogás lehet beépítve, amitől az adott készülék kiválóan működik, ám elméletileg órákon át lehetne taglalni, hogy ez a kiváló működés mitől is van. Nekem nincs egy high-end cuccom itthon, inkább csak közepes. Egy jó 15 éves Sony tornyom van, még abból az időből, amikor mindent nagy dobozba tettek és minden egység külön állt. Abban az időben jött be hozzánk a Bose és vettem tőlük 2 hangdobozt, azt hiszem 302-es a száma. Polcra tehető, reflex nyílásos és a két magassugárzó a dobozon kívülre van szerelve és külünböző irányokban, részben a szoba falára sugároznak. Bedőltem annak az elméletnek, hogy így az igazi, mert a valóságban is 80%-ban a falakról kapjuk a magas hangokat. Később aztán kiderült, hogy egy jól telezsúfolt szobában, ahol az egyik oldalon fal van, a másikon ablak, sz----t sem ér az egész. Nos, ezeknél a jó pénzért árult, a legoptimálisabban ehelyezett Bose-knél sokkal, sokkal szebben szól ez az otthon épített cucc, az összes hibájával együtt. Olyan mértékű a különbség, hogy a Bose egy fém fazékba tett Sokol rádiónak tűnik a Vivace mellett. Az egész beszélgetést azért kezdtem, hogy ismerve az egész cuccot, javítsak rajta annyit, amennyit lehet. Erre Te elkezdted szapulni az egészet, ahelyett, hogy a kérdésemre válaszoltál volna. Lehet, hogy nem derül ki a hozzászólásaimból, hogy az alapokkal meglehetősen tisztában vagyok, de ettől még nem kellene minden leveledet azzal kezdeni, hogy mekkora hülye is a kérdező, mert még az is lehet, hogy azért kérdez visszafogottan, hogy elég részletes választ kapjon. Akkor most tisztázzuk: kvantuummechanikából. elektrodinamikából és elektrotechnikából is jeleseim voltak az egyetemen, az elméletet részben jól ismerem, másrészt könnyen átlátom az újdonságokat. Az építési praktikákat, hangolási fogásokat, trükköket, hogy egy középsugárzó háta mögött levő 1.5 literes zárt teret mennyire kell megtölteni gyapjúval, hogy a csatprna arányokat hogyan lehetne meghatározni, hogy a doboz belső fa felületének minden négyzetcentiméterét kell-e csillapító anyaggal borítani, hogy miféle bitumennel kell bekenni a középsugárzó zárt terének külsejét, hogy még merevebb, csillapítottabb legyen, hogy milyen gyártmányúő ellenállásokat használjak - szóval az ilyen gyakorlati trükkökket nem ismerem, mert ezt csak a gyakorlatban tudná összeszwedni az ember... Amit nem mondtál meg, az az, hogy mi az a TL rezonátor. Egyébként pedig nincs mit visszavonnom, mert ha végigolvasod a levélváltásunkat nagyon definit módon elválik, hogy mikor sokalltam meg azt, hogy én próbálok nyuszi módjára kérdezni, finomkodni, óvatosan válaszolni a legdurvább cikizésedre is. Mert mást sem tettél, mint ócsároltad a hangszóróimat (amelyek egyébként Tannoy és hasonló kvalitású hangfalakban is megtalálhatóak), blamáltad a hagváltó és a hangfal tervezőit (akik egyébként számos piacképes, sőt sikeres terméket terveztek már) és odáig mentél el, hogy még az eredeti cikk elolvasását is visszautasítottad, pedig mint említettem, egy teljes projekt apró részletei nagyon is fontosak lehetnek. Ezen a hangdobozon 3 mérnök 2 évik dolgozott, kísérletezett, mert mint ezt is említettem, a doboz korábban a Yamahának készült. Ehhez képest elég könnyedén kimondtad róla a véleményedet. Szerintem kezdjük előlről. Tegyük fel, hogy a doboz és az építőelemei úgy sz---rok, ahogy vannak. De hogyan hangoljam össze a magas és a közép csatorna hangerejét a méllyel?
de attól még beépíthetem 1 ládába!
vagy nem? :action:
"Akkor most tisztázzuk: kvantuummechanikából. elektrodinamikából és elektrotechnikából is jeleseim voltak az egyetemen, az elméletet részben jól ismerem, másrészt könnyen átlátom az újdonságokat." Hát ennek semmi nyomát nem láttam eddig.
Hogy miért nem helyettesíthető a három magashangszóró váltó átalakítás nélkül egymással? Pofonegyszerű: azért, mert nem egyformák. Ahol a D25 esik, ott a D26 kiemel, jócskán, tehát ha olyan szűrőt készítünk, amivel a D25 jól szól, azzal a D26 15k fölött már kiabálni fog, ugyanis annak vágni kell a magastartományát, nem kiemelni, amellett, hogy a +2dB érzékenységet is kompenzálni kell, és egy szűrő bode diagramját már 1 ohmos eltérés is megváltoztatja. A D27 a felső két oktávot nézve megfelelne helyettesítőnek, de ennél meg a középtartomány tér el, máshol van a rezonancia pont, és már 1k-tól szól, nem csak kettőtől, mint a D25-26, szóval mindenképp másféle felüláteresző szűrőért kiált. Szerintem ezt a témát hagyjuk is, mert mégegyszer nem szeretém ugyanazt leírni. Nem hiszem el, hogy egy jeles vizsgák tömkelegével rendelkező innovációkra érzékeny, tanult hozzáértő szakértőnek ennyi ideig kell magyaráznom.... ennyi oldalról megvilágítva. "Mert mást sem tettél, mint ócsároltad a hangszóróimat (amelyek egyébként Tannoy és hasonló kvalitású hangfalakban is megtalálhatóak), blamáltad a hagváltó és a hangfal tervezőit (akik egyébként számos piacképes, sőt sikeres terméket terveztek már) és odáig mentél el, hogy még az eredeti cikk elolvasását is visszautasítottad, pedig mint említettem, egy teljes projekt apró részletei nagyon is fontosak lehetnek. Ezen a hangdobozon 3 mérnök 2 évik dolgozott, kísérletezett, mert mint ezt is említettem, a doboz korábban a Yamahának készült. Ehhez képest elég könnyedén kimondtad róla a véleményedet." És bocsáss meg nekem, de meglehetősen szkeptikus vagyok, nekem ezek a nevek semmit sem jelentenek, annyit csalódtam már nagynevű gyártókban, forgalmazókban, tervezőkben, hogy nekem már lényegtelen ki mit állít és hány hangsugárzót tervez illetve ad el naponta, ez gyakorlatilag semmit sem jelent, és a lényegen nem változtat. Találkoztam már én Tannoy hangszórókkal, hangsugárzókkal, Yamahával is, de inkább hosszabban nem véleményezném egyiket sem (röviden: kritikán aluli). Láttam már Focal-JMLab hangsugárzó mérését, ami mélytartományban 2 ohmos impedanciaminimumot produkált és 8 ohmosként szokták eladni. Láttam már adatlaptól 50%-al eltérő Beyma stúdiós hangszórót, és ez még csak a jéghegy csúcsa kb. Szóval hagyjuk. A lényeg ettől sem változik, amit állítottam, az még mindig úgy van. A váltó számomra érthetetlen hibákkal küzd, a hangszórók ugyan viszonylag használhatóak - azt nem mondtam, hogy rosszak lennének - de a vifánál tényleg a legalsó szintet jelentik (megfelelő beépített hibákkal). A valóság számít, a véleményem az alapján fogalmaztam. Az sem változott, hogy mindezek ismeretében amit javasolni tudok, amivel jobbá teheted, az egy teljesen új váltó az alapoktól indulva. Esetleg a doboz csillapításának korrekciója. Ui: közben szerintem leírtam amit a TL-ekről általánosságban tudni kell/lehet, egyszerű, egy cső, amit negyedhullámú rezonátorként szeretnénk használni, mégis ez az egyik legnehezebb feladat, amit csak el tudok képzelni...
Be, de minek. Leginkább TL-ben volna a helye, de annyit nem ér a hangszóró, úgyhogy ami még elfogadható hozzá az a zárt doboz. Ilyen 15-20 liter körül. Kb.
Hátja, TL, mivel elektromosan gyenge magas fs-ű hangszóróról van szó, elfogadható mélyátvitelt TL-ben lehetne kihozni belőle. Viszont mivel egy ilyen doboz hangolása tényleg évekbe telik, nem érdemes ehhez a hangszóróhoz kísérletezni vele.
és épp az előbb volt szó a TL-ről szucsinak írt hozzászólásokban.
OKOK!!!
Mostmár tényleg elvetted a kedvemet a hangfal építéstől! :bummafejbe:
pedig van annyi hangszoróm (5.1,hifi,dvd,hangszorók[csak azok be vannak építve])
de már gondoltam arra hogy kiszerelek 1 párat és csinálok neki valami dobozt.
Hát keress olyat, aminek könnyebb dobozt méretezni. én nem akarom elvenni a kedved, csak szóltam, hogy vagy zárt doboz vagy TL.
A D27 a felső két oktávot nézve megfelelne helyettesítőnek, de ennél meg a középtartomány tér el, máshol van a rezonancia pont, és már 1k-tól szól, nem csak kettőtől, mint a D25-26, szóval mindenképp másféle felüláteresző szűrőért kiált.
Na, valahol itt van a félreértés közöttünk. Én nem látom ezen a szűrőn, hogy annyira speciálisan lenne méretezve, mint azt gondolod. Szerintem nem dolgozták ezt kiannyira, hiszen a cél az volt, hogy több ezer hangszóró kittet eladva a vásárlók helyel-közel meg legyenek elégedve. Sok hahgszórónak a szórása is jelentős lehet. Példáukl a magas tweeternél egészen meglepődtem, hogy mennyire moduláris a felépítése. Ha kell otthon cserélheted a membránját, utántöltheted a ferrofluidot, lecserélheted a fron lapját. Szóval ilyen célra nem igazán lenne célszerű speciálisan egy hangszóró összeállításhoz tervezett váltót készíteni. Vagy Te látsz olyan megoldást a szűrőben, ami erre utalna? Számomra ez csak egy teljesen kommersz harmadrendű váltó. Bocs, amiket felsoroltam az előző levelemben, mint problémákat, arra tudnál esetleg mondani valamit? Az az igazság, hogy még barátkozom ezzel a hangfallal. Ha képes lesz "beépülni" a családba, akkor lehet, hogy rászánom magam egy új váltóra, de egyelőre még a helyét sem találtuk meg a 25 négyzetméteres szobánkban, itt áll a 2x70 literes méretével és kerülgetjük. Az elkó cserére azt mondta a tervezője, hogy rendkívül jó kondikról van szó, szerinte egyelőre nincs velük probléma. Szerinte manapság csak egész komoly pénzekért lehet hasonló minőségűeket beszerezni.
Szia shalafi66 ez tényleg 400watt tipusa 15r400
Láttam hogy reflex, de az nem derült ki, hogy melyik. Hát ez már jóval közelebb van a 400-hoz mint a kis autós játékhsz.
Hát épp ezaz. Ez is az egyik hiányossága az eredeti váltónak, hogy nem vették figyelembe a hangszórók átvitelét, képességeit. Mondjuk a módosított változatnál, amikor áthelyezték a soros ellenállást a szűrő elé, kicsit kiemelték a D25 magasban eső átvitelét a szűrőkarakterrel. Abban igazad van, hogy harmadrendű, de a legkevésbé nevezhető szokványosnak, 3-4k körül valamennyire kiemel, és az idézett részben épp azt ecsetelem, hogy mivel a D27 középtartománya teljesen más, közel sem biztos hogy megfelelően találkoznak majd a D75-el. Ez mondjuk csak akkor érdekes, ha eredetileg egyáltalán normálisan összeváltották a hszeket.
Célszerű sztem mindenképpen az lenne, ha a hangszórókhoz illeszkedő hangváltó kerülne a dobozba, számomra a többi megoldás sajnos értelmetlen. A "felsorolt problémád" az volt, hogy nem tudod eldönteni a hangnyomászintek illesztéséhez milyen értékű ellenállások kellenek neked. Méréssel eldönthető hogy áll helyre az ávitel egyensúlya. De elvileg a középhez és a dómhoz is 4,7 ohm körüli értékkel próbálkoznék elsőre, persze így látatlanban nem könnyű kitalálni bármit is. Viszont amit én szerettem volna tudomásodra hozni, hogy talán (szerintem biztosan) vannak nagyobb bajai is a váltónak. Erről jut eszembe, a tekercsek elhelyezése a nyák-lapon nagyon rossz így, ezen is érdemes volna változtatni, mert szintén sokat számít.
De elvileg a középhez és a dómhoz is 4,7 Ω körüli értékkel próbálkoznék elsőre.
Örülök, hogy ezt mondod, mert a hallás utáni próbálkozásaim során én is oda jutottam, hogy 4.7R vagy 3.3R kellene a közép tartományhoz és 3,3R körüli a magashoz. Sajnos a kísérletezéskor elvacakoltam egy csomó időt azzal, hogy rádióadásokat nézegettem, de aztán rájöttem, hogy azokkal nem lehet behangolni, mert állatira nem természetes átvitellel dolgoznak. A legtöbb adóü valami dinamikakompresszort használhat és ráadásul még a frekvenciamenetet is torzítják, legtöbbször a magas tartomány felé kiemelve, hogy sziszegjen, susogjon a műsor. Szörnyű!!!! Néha még a méylbe is beleemelnek, amitől meg olyan csörgős, pattogós, berregős lesz a beszédhang... Erről jut eszembe, a tekercsek elhelyezése a nyák-lapon nagyon rossz így, ezen is érdemes volna változtatni, mert szintén sokat számít. Ezen én is csodálkoztam, mert szinte érik egymást azok a nagy induktivitások, zavarva egymás mágneses terét. Egy kicsit zörögnek is a panelon amikor dolgozik a hangfal. Szerinted öntsem ki vamaivel a környezetét? Kétkomponensű műgyanta, Epokitt, vagy inkább sziloplaszt? Mivel lehet ezt megoldani? MÁS: Nem ismersz véletlenül olyan finommechanikával foglalkozó céget, amely igen jó szakembetrekből áll és hajléandónak mutatkozhatnak beszállni egy lemezjátszó fejlesztési projektbe? Azt hiszem a Lenco megbízásából kezdtek fejleszteni egy újabb lemezjátszó generációt azok, akik ezt a hangfalat is tervezték 24 évvel ezelőtt (azért erre is gondolj, hogy akkor ég nem voltak PC-kre írt hangváltó tervező progik!!!, de még PC is alig!!!). Finommechanikai munkákra keresnek kapacitást. Még egy kérdés: Mi maradt meg a Videotonból?
A rádiókkal kapcs. egyetértünk, sajnos bár sztem biztos van ahol minimális utólagos piszkáláson megy át a műsor, gondolom a királyi rádiónál lehet ilyet találni inkább. Régen mikor elvétve hallottam egy-egy Al Jarreau számot a kossuthon, egész jónak tűnt, pedig nem valami kiváló rendszerről szólt (RA43.. VT rádió, meg két H0816-os szélessávú közel freeair módban).
A légmagos tekercsekre kell főleg figyelni, azoknak sokkal nagyobb a szórásuk, ezért sokkal inkább képesek egymással csatolásba kerülni mint a vas- vagy ferritmagosak. Én nem önteném ki, valószínűleg inkább levenném a nyák-lapról az alkatrészeket. Finommech. kapcsolataim nincsenek lemezgyaluhoz, de talán van egy ismerősöm akinek igen. És valóban az FFT, iFFT sokat segített a hangsugárzók értékelésében. 90-től a Videotonnál is Ap rendszerrel mérték a hangszórókat dinamikus viselkedésükről impulzusválaszból számolt CSD és Winger-eloszlás diagramokat készítettek... Elég magas színvonalú adatlapok lettek ezekből a mérésekből, sajnos a hangszórók alacsonyabb szinten álltak mint a róluk készült mérések. Hogy mi maradt mára? Azt nem tudom pontosan. A hangszórógyár és a Veszprémi hangdobozgyár sorsával nagyjából tisztában vagyok. Utóbbi 3, vagy 4 éve decemberben végleg tönkrement, bezárt, előbbi részletekben megmaradt, és csodák csodájára még a mai napig működik Hangszóró 2000 néven. Bővebben privátban, vagy személyesen szívesen beszélgetek a akár erről is, ha érdekel.
Igen, ez az amit viszont én nem ismerek, mert nem hangszórós.
Már szinte kész a hangfal!!! :taps:
"csak sajnos túl nehéz " de ez nem baj a lényg hogy szinte kész
Oh bakker ,most vettem észre ,hogy kaptam választ. Már pedig többször is ránéztem a fórumra ,láttam is hogy nagy a vita.
Ok csinálom ,hamarossan jövök az eredményeimmel. A mikrofonra simán csak annyi van írva ,hogy 15E.Van egy másik kapszulám is :CZ034C ,ez a mic jóval laposabb is. Kép: Hivatkozás
Aham, akkor ezeket "hitelesíteni" kéne. Megtudni az átvitelüket.
Majd folyatatom a T-S mérésről is tovább...
Na már neki is álltam. Remélem az eredmény kielégítő ,mivel a gyári értékhez nagyon közeli értéket mértem én is.
Ezekszeint : fs:47Hz a gyári 46.6 lehet ,hogy ezt most eltalálták? Mérés elött 10 voltra állítottam be az erősítő kimenetén mérhető feszülséget ,ezután sorosan kötöttem az ellenálást a hangszóróval ,és a hangszóró kapcsain mértem váltófeszültséget. Ezt az eredményt kaptam: Kép: Hivatkozás Eztután a kimért fs-en 47Hz en megmértem az ellenáláson eső feszültséget. Zfs=Uh/Ur azaz 4000/9860=0,405679 Jól csináltam? A 10 voltról máshol olvastam. Milyen programmal lehetne felvenni az impedanciamenetet? Üdv Ptesza
Majdnem. Az Ur-t V-ban kell behelyettesíteni. és az Uh csak 400, nem 4000, így a Zfs=40,568
Az impedanciamenetet fel lehet venni, sokféle programmal, SpectraLab, LSPLab, JustMLS, meg gondolom van még pár ami nem jut eszembe. Ezek viszonyleg könnyen elérhetőek. Majd mindjárt folytatom a T-S számítással.. |
Bejelentkezés
Hirdetés |