Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Digitális forrasztóállomás
Természetesen érdekel, működő képessé szeretném tenni a forrasztót
Hello! Nos, a cél az, hogy az új érzékelő hőfokfüggő feszültség változását, hozzá illesszük az eredeti érzékelő és erősítő által szolgáltatott A/D bemeneti feszültségeihez.
Eredeti fokozat erősítése, Rf=3,3k és Ri=2,7k esetén: Au=1+(Rf/Ri)=1+(3,3k/2,7k)=2,22 Érzékelők feszültsége: [@27° 53,93Ω és @525°C 223,7Ω mellett] Uki=Utáp(Rth/(Rth+R1)) {ahol az Rth a termisztor ellenállása adott hőfokon} @27°C U1=5V(53,93Ω/(53,93Ω+470Ω))=0,514V @525°C U2=5V(223,7Ω/(223,7Ω+470Ω))=1,612V Erősítve a neminvertáló fokozattal: Uki=Ube*Au Umin=0,514V*2,22=1,14V Umax=1,612V*2,22=3,58V Az erősítő fokozat feszültség változása az A/D bemenetén: dUki=Umax-Imin=3,58V-1,14V=2,44V Az új érzékelő feszültségei: [@27° 46,4Ω és @525°C 120,2Ω mellett] Uki=Utáp(Rth/(Rth+R1)) {ahol az Rth az új termisztor ellenállása adott hőfokon} @27°C U1=5V(46,4Ω/(46,4Ω+470Ω))=0,449V @525°C U2=5V(120,2Ω/(120,2Ω+470Ω))=1,018VA Az erősítő bemeneti feszültség változása: dUbe=1,018V-0,449V=0,569V Egy egyenes egyenlete: y=ax+b Ahol az "a" a meredekség, avagy az erősítés és a "b" az eltolási érték avagy az offset. Tekintve hogy egy "egyenes" transzformációt kell építenünk, egy különbségképző differenciálerősítőt fogunk alkalmazni az átalakításhoz. A szükséges erősítés: Au=dUki/dUbe=2,44V/0,569V=4,288 Egy különbségképző differenciál erősítő erősítését a visszacsatoló ellenállások hányadosa határozza meg. Au=Rf/Ri Ha Ri értékékét önkényesen 10k-ra választjuk, akkor Rf=Au*R1=4.28*10k=42,28k értéket kapunk, ahol az Rf értékét 43k szabványos értékre választhatjuk. Az eltolási (offset) érték meghatározása: @27°C esetén az erősítő kimenetén 1,14V feszültségre van szükségünk, a bemeneti feszültsége pedig Uki/Au=1,14V/4,3=0,265V A termisztor feszültsége pedig ekkor 0,449V A különbséghez az offset-értékkek kell levonnunk. Így az offset, a különbségképző erősítő "-" bemenetére fog csatlakozni. Értéke pedig, Uoff=0,449V-0,265V=0,184V Nos, ezt a feszültséget kell beállítanunk a trimmer potméteren. Ha az önkényesen választott 1k trimmerpotméter középállásában szeretnénk beállítani, akkor a trimmer tetején a 0,184V kétszeresét kell mérjük. A potméter árama így Ip=2*0,184V/1k=0,638mA. A poti előtétellenállására Utáp-Up=5V-0,368V)4,63V esik. Értéke így R=4,63V/0,638mA=12,58k Tehát nagyot nem tévedünk, ha 10k ellenállást használunk. Ekkor a trimmrt kb. 38%-án fog állni. Tehát a feladat, az erősítő fokozat létrehozása, és a 0,184V offset érték beállítása a trimmer csúszkáján. Ekkor az új érzékelővel, a régi feszültségtartományt fogja imitálni. (Azzal a megjegyzéssel, hogy amennyiben a két érzékelő karakterisztikája között linearizációs eltérés van, azt nem fogja korrigálni. Mert csak a méréstartomány elején és végén hajtottuk végre az együtt futást!) A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2022
Köszönöm szépen hogy leírtad részletesen hogy kell kiszámolni,ez alapján megpróbálom újra össze állítani igy. Már értem mi miért van igy eddig nem láttam át.
1.5 év után lassan készen lesz Skori által tervezett forrasztóállomás.
Már az utolsó 5db alkatrészt megrendeltem az FDH Kft.-től előszőr kicsit fura volt a weboldal de majd kiderül, hogy megérkezik-e. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy amit találtam a HeStore-ban BluePill-t az jó lesz-e? (KÉP)
Sokféle kínai BluePill panellel próbáltam, és ezek nagyrészén gondolom hamisított proci lehetett, de simán működtek. Pont ilyen klón procit viszont még nem próbáltam, de szívesen kipróbálnám már csak kíváncsiságból is. Ha áthozod akkor szívesen felprogramozom és ki is tudjuk próbálni.
Az FDH korrekt cég, nekem jók a tapasztalataim velük. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2023
Remélem nem lesz semmi gond a webshoppal még csak egy automatikus visszaigazolást kaptam és nekem a szállítás is még kicsit kérdéses.
Akkor megrendelem a panelt és majd kiderül mi lesz vele.
Megjött az FDH-tól a csomag magyon korrektek voltak mindenkinek tudom ajánlani.
Már csak a MCP9700 re van szükségen aminek a beszerzésével eléggé meggyűlik a bajom. Egy helyen találtam raktáron de nem tudom melyik végződésű lehet a jó (kép) ha valaki tud segíteni azt megköszönném.
Az "A" végű pontosabb, mint a sima. Itt nincs nagy jelentősége, bármelyiket használhatod.
Elkészült a Skori által megtervezett állomásom.
Már csak egy pákát kéne hozzá "keritenem". Minden nap 3-4 használt portált nézek hátha valaki megválna tőle de eddig reménytelen. Újjat biztos nem fogok venni mert annyit nem fogok kiadni érte, de ha valakinek van esetleg használt akkor megbeszélés után szivesen megvenném.
Ha esetleg nem találsz, egy lehetőség lehet a klón kipróbálása is, legalább kapnánk valami képet arról hogy minőségben mennyivel vannak elmaradva, vagy el vannak-e egyáltalán maradva a gyáritól.
Nem tudom mennyire opció a barkácsolás, de én pl. készítettem egy saját pákát is amiben ugyanúgy cserélhető hegy mint a gyáriban. De ha a vezetékeket fixen rákötöd a pákahegyre, akkor egy akármilyen nyélbe betolva, már használhatod is. Akár hosszútávon, akár addig amíg sikerül venni egy pákát, utána meg pl. átrakod a második csatlakozásra (ill. második pákának). Ha jól tévedek akkor Ge Lee is osztott meg ilyen képet valamikor itt a fórumban.
JBC házilag(kép) Meg is van: Bővebben: Link Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2023
Én is ilyet néztem.
Lehet, hogy megrendelem majd azt. 7000 Ft körüli árért nem sok. És lehet jó is.
Alapanyag hiányában nem igazán tudok semmit alkotni.
Nagypapám meg már nem dolgozik. Így vele sem tudok csinaltatni.Nagypapám esztergályos volt.
Lehet, de saját tapasztalatom az, hogy szinte biztos, hogy sokkal elmarad a gyári minőséghez képest. Természetesen nyilván sok embernek ez bőségesen elég (főleg hobbira), de az szinte borítékolható, hogy a 6 ezer forintos kínai klón meg sem közelíti az eredetit. (Kb jbc vezetékének az ára több ennél, dugó darabja is kb 1000-2000 Ft...) Amúgy én is egy kínai klón pákatartót használok (most már kettőt is.) Használható munkára is egyébként, de nagyon durván elmarad a 60-80 ezres gyári pákatartó minőségétől. (van olyanom is kettő.)
A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2023
Ha esetleg van annyi időd, tudnál írni egy lényegi összehasonlítást róluk, pro és kontra?
Sokan tartanák hasznosnak, szerintem. A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2023
Nem vagyok biztos abban, hogy a nyélre vonatkozik a rossz tapasztalatod, vagy a hegyekre. Ezt pontosítod nekem?
Függetlenül ettől a konkrét esettől, egyik-másik utángyártott darab nagyon jól közelíti az eredetit, dacára a töredéke árért. Gondolom azért, mert az eredeti gyártó jóval nagyobb haszonnal kalkulál, illetve nála felmerülnek tervezési fejlesztési költségek is, ami a másolónál már nincs.
Szia!
Mint írtam én pákatartót vettem. Lényegi összehasonlítás... Hát hogy is mondjam, az egyik egy full profi cucc, abszolút fémből, nehéz mint állat (jbc), a másik meg egy gagyi műanyag. A tartó is mozog benne, kicsi a súja, vezeték minősége kétes, ráadásul az aljzatba össze van kötve két olyan pólus ami miatt a 210-es pákával már nem használható, tehát azt szét kell barmolni benne (holott ehhez a pákához is ajánlják.) Szóval ég és föld. Ennek ellenére használható, használom én is. Csatlakozót szétbarmoltam, megcsináltam, hogy jó legyen, kb fél centi vastag vaslapot vágattam bele, hogy legyen súlya, a mozgó tartó részét két komponensű hőálló ragasztóval megragasztottam. Hegyeket egyik barátom hozott kínait, nahát az totál szar a gyárihoz képest, nagyjából annyi köze van a kettőnek egymáshoz, hogy mindegyik melegszik. Erről többet nem is tudok írni, mert kb 10 másodpercig volt a kínai klón a pákába, lasabban fűtött, ón nem akart lejönni róla, hegy minősége nagyon rossz volt, méret sem pontosan ugyanolyan és a többi.... Innen gondoltam, hogy a klón nyél is kb hasonló lehet. Biztosan lehet vele forraszani, de én inkább megveszem az eredetit, mert dolgozok vele.
Ha megfigyeled a hegy bevonata biztosan teljesen eltér az eredetitől, a felfűtés sem hasonló és a méretek sem stimmelnek pontosan. Én ezeket a megfigyeléseket tettem. Nekem nem ér annyit, hogy spóroljak 5000 ft-ot egy hegyen, hogy cserébe sokkal alacsonyabb minőséggel dolgozzak. Biztos vagyok abban is, hogy a gyárinak az élettartama is lényegesen nagyobb lehet. (nyilván ez csak megérzés... ) Nálam gyári jbc hegy még soha nem ment tönkre (kivéve amiket a forrasztóállomás fejlesztésénél kinyírtam)
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2023
Igen, köszönöm, pontosan ilyen észrevételekre gondoltam.
Végül sikerült beszereznem egy pákát. Nem kináből rendeltem hanem egy használtat vásároltam meg.
Az állomást sikerült kipróbálnom vele és működik. Már csak a dobozolás van hátra. A páka vezetékét ki kellene cserélmen az lenne a kérdésem, hogy lehet szétszedni a pákát. Azt tudom, hogy a zöld fogó rész után kellene szétjönni de nekem nem igázán akart szétjönni annak ellenére, hogy még meg is melegítettem.
Az előző pár bejegyzésből következik, hogy JBC ről van szó.
Szét lehet húzni, de nem egyszerű mert bordázott az egymásba csúszó rész, és gyárilag össze is ragasztják. Csak egy T470-es pákát szedtem szét (kábel hiba miatt), nem sikerült 100% roncsolás-mentesen, de azért sikerült úgy megoldani, hogy nem maradt látható nyoma. Így utólag eszterga (esetleg fúró) tokmánnyal lehetett volna elég erősen megfogni, és úgy húzni (akár a gépen). Forgatni nem szabad húzás közben.
De hátha valaki tud ügyesebb megoldást...
Ebben a hsz-ben írtam róla. A képen látható hogy néz ki, meg odaírtam a legszükségesebb infókat is. Simán szét lehet roncsolásmentesen szedni, de ész és erő is kell hozzá. Ott ahol a képen jelölve van, össze van ragasztva a nyél két fele. Fogsz (vagy csinálsz ha nincs) egy kis csavarhúzót aminek keskeny is a feje és lapos is. Azt szépen finoman elkezded körben benyomkodni oda a zöld perem alá. Ha már úgy érzed hogy alaposan körbe nyomkodtad akkor elkezded a nyél két felét finoman feszegetni oldalra ide oda, ez azért kell, hogy lásd szemmel hogy elengedett-e már a ragasztó vagy még fogja. Ha már látszik hogy mozog az egész egymáshoz képest, azaz nem tart már a ragasztó akkor nincs más hátra, mint jó nagy erővel szét kell őket húzni. Ez ha nem menne kézzel akkor vagy fogsz egy deszkadarabot amibe készítesz egy olyan furatot amiben megakad a zöld rész pereme és úgy húzod, vagy valami puha anyagok közé befogod egy nagy satuba és úgy húzod. Nagy erő kell hozzá mivel a nyél két darabjának a peremei (bordái) kapaszkodnak egymásba. Tehát inkább rántani kell mint húzni (mint a szoros kerékcsavar az autón, azt is ütve kell leszedni). Összerakásnál meg csinálhatsz olyat hogy valami alkalmas anyaggal (talán hintőpor) rakod össze, hogy a legközelebbi szétszedésnél már könnyebben szétcsússzon.
A kábelt nem feltétlen muszáj cserélni, mert ott a törésgátlónál törik meg ahol a képen jelöltem, így elég csak azt a darabot (kb. 16 centi) kivágni belőle. A kábel sajnos gyárilag ilyen, egy idő után ott megtörik. Erre már reagált a gyártó is, az újabbakat (talán G betűvel van jelölve már nem emlékszem) már tartósabb kábellel szerelik.
Köszönöm a segítséget.
Nekem ki kell cserélnem a kábelt mert a páka törésgátlótól a kábel kb. 30cm-en melegszik aztàn teljesen normàlis hômersékletû.
Megcsináltam a kábelcserét.
Az 1. képen látszik milyen állapotban volt a vezeték. Amivel még nem is volt probléma. A vezeték külső szigetelését ráhúztam az erekre, hogy ne legyenek szabadon a belső erek. De sajnos a vezeték a páka törésgátlójától kb. 30 cm-es hosszon úgy melegedett, hogy nem igazán lehetett vele kényelmesen dolgozni ("égette" az alkarom amikor hozzáért). A 3. képen látszik a kicsert kábellel. Az új kábel nem szilikon köpenyes de nagyon hajlékony. Már több ismerősnek adtam ebből a kábelből és ők is pákához használják. A vezeték keresztmetszete ugyan akkora mint a gyári. Az 5. képen látszik, hogy nem az eredeti csatlakozót használtam hanem egy általános 6 pólusú csatlakozót. A gyári csatlakozó törésgátlója tökéletesen használható az új csatlakozóhoz. Annyit érdemes csinálni, hogy amit a a csatlakozó szorító része megfog arra érdemes rátenni egy-kettő réteg zsugorcsövet, hogy jól meg lehessen szorítani a törésgátlóval együtt a vezetéket is. Az állomás elkészült, a pákával már ki is tudtam próbálni. Már csak dobozolni kell az állomást és a pákatartót kell elkészítenem. Ha valakinek van 10mm-es alumínium lemeze (a pákatartókoz kellene) és megválna tőle kérem írjon nekem.
Ügyes.
De éppen olyan fotókat csatoltál, ami az eszköz külsejét mutatja. Ezt minden pákabirtokló látja ha a sajátját nézegeti. Ezért sokkal érdekesebb lenne a belsejéről (is) néhány fotó.
Pár hozzászólassal előbb volt szó JBC klónról. Érdemes-e venni milyen minőségű stb... Végül én egy eredetit vettem, de vokt szerencsém kipróblni egy klónt miután már megvettem a pákámat. Egy ismerősöm rendelte AliExpress-ről 1 éve. Nagyon szép másolat. Azt mondta az ismerősöm, hogy 7000 ft körül vette, de sajnos az az eladó akitől vette már nem árul. Sajnos nem tudtam képet készíteni, de azért a tapasztalataimat leírom vele kapcsolatban.
A páka tökéletes másolatnak mondható. Nem sorjás és még jó minőségű anyagokat is használtak. Kívülről annyi különbözik, hogy nincs rajta a JBC logó. A vezeték nem olyan lágy, de teljesen elfogadható még talán nem is törik meg olyan gyorsan, amivel azért szokott probléma lenni a gyáriaknál. A vezeték belső ereinek színei is azonosak a gyárival, ami szerintem szintén csoda egy másolatnál. Méreteiben teljesen azonos, fogadja a gyári hegyeket és működik is vele. Gyári JBC állomással is működik ami lehet szempont, ha valaki gyári állomáshoz akarja használni. Röviden összefoglalva vannak jó koppintások, de nem garantálható, hogy mindegyik jó.
Lehet majd rendelek egyet abból amit linkeltél mert érdekel milyen és második vagy tartalék pákának jó lesz. Meg kellene majd egy akkus állomáshoz is egy páka.
Ha a kínainak valamiben mindenkinél nagyobb tapasztalata van, az a műanyagok felhasználása, szóval ha van különbség akkor az nem biztos hogy abban van, hanem inkább a tartó fülek vagy villák minőségében.
Ugye, a JBC-nek ami nagy előnye, a kis fűtőszál ellenállás az egyben a nagy hátránya is. Ezek a képek nem adják vissza, érdemes lett volna a villák belső feléről is képet készítenem, mert akkor látszott volna miről beszélek. Az érintkezési felületeknél meg voltak a villák feketedve (sárga nyilak a képen). Van ezeken valami bevonat, ami a sok hegy cserélgetéstől ledörzsölődik. Meg idővel a rugalmas villák már kisebb erővel szorítanak. Ami leharcolt nyeleket én kaptam, azokba konkrétan már úgy estek bele a hegyek, nem nagyon kellett erővel belenyomni. Aki érti ezt a szakmát az könnyen kitalálja, mi történik olyankor, amikor a nagy áramhoz nagy átmeneti ellenállás társul. Ez volt a másik oka annak, hogy én előnyben részesítettem a ráforrasztott kábeleket a gyári megoldás helyett. Ott nem lazul ki a tartóvilla mert nincs, meg a forrasztás átmeneti ellenállása sem nő meg. Most az esztergált műanyag nyél helyett egy olyanon agyalok, hogy kell egy 8-as vagy 10-es (amelyikbe belefér) alu cső, a két végébe egy egy műanyag vagy bakelit gyűrű távtartó ami megfogja a hegyet és kész a páka. Már csak az a kérdés, hogy mennyire melegítené meg az alu csövet, vagy megmelegítené-e egyáltalán, azaz mennyire lenne életképes az ötlet. A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |