Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A korrekt válaszhoz tudni kell, hogy mennyi áramot vesz fel az áramkör. Érdemes mérni, vagy összeadni az összes rendszer katalógus szerinti fogyasztását. Tudod, hogy mennyi feszültség esik a regulátoron (pl 16-5V) és az U*I képlet szerint kijön a hőteljesítmény, amivel melegedni fog. Általában a tokozáson múlik, hogy mennyi hőt tud elvezetni, a tokozásra jellemző értékekkel kell számolni.
(Ránézésre azt tippelném, hogy a modul amit linkeltél többet fog fogyasztani mint 0,1A, ami a rajzon jelölt alkatrészed maximális megengedett árama, úgyhogy eleve nagyobb regulátorra lesz szükséged. De ezt csak tippelem, nem néztem meg az adatlapot. Nem is értem ezt a modult hogyan akarod használni, a linket kinyitottam és ott egy teljes áramkör van, a regulátor pedig már eleve rajta van és 12V a bemenete a felirat szerint. Ha megnézed a regulátor hőleadó felülete a NYÁK-ra van forrasztva, hogy el tudja vezetni a hőt! Nyilvánvalóan többre van méretezve, mint 0,1A.) Ha az jött ki, hogy túl sok hő esik a regulátorra, akkor még mindig megoldás lehet TO220 tokos regulátort beszerelni, esetleg egy hőelvezető bordával. Ha belegondolsz az energia mindenképpen el fog veszni, ha két lépcsőben regulálsz, akkor két alkatrészen. Minden szempontból egyszerűbb, ha egyetlen jól méretezett alkatrészt használsz. Feszültségosztó, vagy ilyesmi szerintem nem jó megoldás, mert terhelés függő lesz a feszültség. Nagyon okosan kell csinálni, ha azt akarod, hogy működjön is. Ha a teljesítmény elfűtése nem lehetséges, vagy túl pazarló, akkor kapcsolóüzemű konvertert kell alkalmazni.
Kösz, én is kHz környékén gondokodtam, az már csak nem villog
Sziasztok. Az alábbi kapcsolási rajzban le van írva, hogy 28 kHz a működési frekvencia, viszont van erre valami formula ami alapján ki lehet számolni? Teszem fel ha a frekvenciát emelni vagy csökkenteni szeretném. Köszi.
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2023
A 2db 15nF kondenzátor változtatásával változik a frekvencia. A számítást megtalálod ha rákeresel az "astabil multivibrátor" vagy hasonlóra.
Azt néztem én is, de a 100r meg 4k7-ek meg vannak cserélve a rajzon szerintem (vagy fene tudja milyen kitöltési tényezőt akartak eredetileg, de 100r bázisra kevés akkor is), meg nagyon durván fapados valami, aminek a kimenete teljesen terhelés függő... Nem szimpatikus kapcsolás picit sem, ma már egy célic meghajtja a feteket és nem ilyen meh kapcsolás...
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2023
Köszönöm szépen a válaszokat. Igen az alsó 2 ellenállás érték fel van cserélve. Találtam formulát de sehogy nem jött ki a 28 kHz.
T=t1+t2 t1=0,69xC1xR3 t2=0,69xC2xR2 f=1/T f=1/1,38xRxC
Mivel a rajz zavaros és egyik kondi hiányzik, így nem tudni, 4k7 és 10nF alapján olyan 10kHz lenne, de sehol nem mondja 50% kitöltési tényezős a cucc. Meg a két bázis között mi az az 560 ohm?
Szerintem ezt felejtsd el, lehet kapni komplett modult is akár meg meghajtó kártyát is, maire csak a fetek meg tranyó kell, vagy akár egy erre való ic is megteszi, pl tl494 egy NAGYON gyakori és egyszerű ic ilyen tápokhoz. Pl: Bővebben: Link Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2023
Elírtam, 15nF, azzal számoltam. De a 494 jópofa ic, meg kimenetet is figyeli így szabályoz, nem csak megy ahogy a kondik adják.
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2023
Szia! Ajanlom ezt a kis projektet 3 ok miatt is:
-Utan epitettem universzalis nyakom, mukodik. - Van benne feedback - Nem kell kinlodni a trafoval, mert kibontasz egy PC tapbol egy ei 33 as magot. Ezen a linken megtalalod es ittvan ket kep is innen. En +- 35V ra lottem be, nagyon jol tartja. Megsugom a 12 V os agon, meg a 25A es biztit is kitudtam vele csapatni, eleg jo kis tap ez. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Nem akarok egyenlőre kezdeni vele semmit csak az egyszerűsége miatt érdekel. Viszont én sem értem, nekem is számolva 10 kHz jött ki. Nem tudom, hogy lehet 28 kHz.
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Egyszerű, de nem jó... Fölösleges nézni, a kapcsolás nem alkalmas ilyenre, ha a kimenetet be is terhelnéd.
Sziasztok.
Nagyon nem vagyok jártas transzformátor ügyében hozzátok fordulnèk. Van egy toroid transzformátorom: 4 db AC 24v 1-1 amperesek És van egy 12v 3 amperes. Nem lehet ott a 24v kimeneteket valahogy közösiteni hogy 3 amper vagy többet birjon a 24v ág ?
Sziasztok
12V ról (autó szivargyújtó) szeretnék egy 9V os wifi routert táplálni. Ellenállásal közbeiktatásával megoldható volna? Ha igen,akkor milyet lenne érdemes keresnem,hogy ne melegedjen? Köszönöm
Igen, lehet párhuzamosan kötni a tekercseket. Annyi trükk lehet a dologban, hogy kelleni fog egy műszer is hozzá, mert nem meindegy, melyik tekercsvéget melyikkel kötöd össze.
Legyen négy tekercsvég: A1, A2 és B1, B2. A1-et összekötöd B1-gyel. A2 és B2 között mérsz feszültséget. Ha 48 V-ot mérsz, akkor A1-B2, A2-B1 végeket kell összekötni. Összekötés után lesz egy 24V / 2A-es kimeneted. Ehhez a fenti módon tudod illeszteni a harmadikat, majd a negyediket is. Összekötés előtt mérd meg a 24 V-os tekercsek ellenállásást, valamint bekapcsolt állapotban a kimeneteken mérhető feszültségeket is. Ha közel azonosak a feszültségek és az ellenállások, akkor nem lesz gond az összekötés után. Nagyobb eltérés esetén az egyik szekunder melegíteni fogja a másikat, az összes terhelhetőség pedig kevesebb lesz, mint a kettő összege.
Biztos, hogy nem lesz jó, a Router nem egyenletesen fogyaszt. DC/DC konverterre lesz szükséged. Bemenet 10-15 V, kimenet 9 V. A Router szükséges árama elvileg a burkolatán megtalálható.
LM7809 stabilizátor kell neked ehez.
És egy 7809 es IC közbeiktatása kiváltaná a konvertert?
Köszönöm szépen megerősitésed! Egyedül magában elegendő lesz?
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Azért a zavarszürő és pufferkondik beépítése is hasznos lenne mellé. Adatlap alapkapcsolása.
Hűtőborda pasztázva viszont kötelező, lehetőleg nem bezsúfolva valami kis zugba. Nem írtad a router áramigényét. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Hűtő borda szabadon maradna az ic vel nem dobozolva! 0.6-1A lenne az áram igénye.
Kiváltja, csak nagyon fog melegedni, kb. 4 W-os fűtőtest lesz belőle.
Ilyen rendszerű tápot építettem többet is, de sikertelenül. Melegedtek és a stabilitást hírből sem ismerték. Az elsőt még a hetvenes évek végén.
Ha 1A fogyasztás, akkor inkább a 78S09, ez 2A terhelhetőségű.
Ha feszültségstabilizátort használnál (pl tényleg a 78S09-et):
Azt írtad, autó szivargyújtójáról működteted majd. Az autóban (járó motornál) erőst számíthatsz 14,4V feszültségre. -14,4V-9V az 5,4V. -5,4VX1A az 5,4W Ha azt szeretnénk, hogy 70 foknál ne legyen melegebb, akkor (először megnézve az IC adatlapját): -a maximális hőfokból kivonjuk a várható környezeti hőmérsékletet: 70-30=40. Ennyit emelkedhet az IC hőmérséklete. 40 fok/5,4W az 7,4fok wattonként (7,4K/W). Ebből levonjuk az adatlapon látható "Rth junction to case" néven szereplő 3K/W értéket. Kapunk 4,4K/W-t. Ekkora, vagy ennél kisebb értékű hűtőborda kell rá. Elég drága lesz. Persze, ki lehet számolni magasabb hőre is (bár én személyesen nem hiszek benne, hogy tartósan szereti a 100 fokot). Ha 100 fokig szeretnét engedni, akkor 70 fok "hőemelkedést" engedsz meg. 70/5,4 az kb 13, abból levonva a 3K/W-t 10K/W értékű hűtőborda is elég lenne. (Csak nem fogod sokáig élvezni, pláne a nyári 45 fokos kocsiban). És lehet mondani, hogy úgyis van benne hővédelem. Hát ja, csak az azzal jár, hogy nem fogja adni az 1A-t, mert épp védekezik. (És én azt hiszem, minél többet kell védekeznie, annál inkább rövidül az élettartama) Nem beszéltünk még a többi alkatrész, nyáklap (mégha csupaluk nyák is, az is pénzbe van) áráról. Nem is fogok, inkább megkérdezem: Egy DC/DC 640+ÁFA forintért (amit 1A-nél hűteni sem kell) nem egyszerűbb, olcóbb -tehát célszerűbb- választás? StepDown 9V A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2023
Miért alkalmazták így akkor tömeggyártásban?
Nem alkalmazzák, az biztos. Még az átverős hulladék autóhifikben sem.
Üdv!
UTP kábelen vinnék egy IP/analóg kamerát. Mindegy melyik két vezetékre kötöm? Valamelyik szín és a hozzá tartozó csíkos. Elfér mellette a táp is?
Nem világos, akkor IP vagy analóg?
Ha IP https://hu.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet javasolt a B mód de lehet a sarki küzértben venni ilyesmit https://cdn.alza.hu/ImgW.ashx?fd=f16&cd=NW422c75. Ha csak tápot viszel adaot nem akkor tökmindegy, én összetekerném az összes szinest pozitívnak, az összes fehéret negatívnak. Ha analóg, akkor a jelet csak valami konverteren keresztül teheted a sodrott érpárra, mert az ugye 75ohm koax-ot igényelne |
Bejelentkezés
Hirdetés |