Fórum témák
» Több friss téma |
Még egyet nézz meg, és a többit másokra hagyom.
Annak a csatlakozonak a bekötését ahova a pickupot most csatlakoztatod. Vannak olyan DIN csatlakozok amire a kimenetet is kivezetik aránylag nagy ellenállásokon. ( pl magnofelvételre). A RIAA bemenetre ezt nem szokták, de nem tudni mit csináltak a gramofonban. Lehet, hogy az uj kábelezés nem igen sikerült jora és a visszacsatolás valahol a pickup meg a bemenet között jön össze. Valamikor valamilyen quadrofon csatirol is beszéltél. Huzd ki a gramofon kábelét, ha ilyenkor nem brummog meg nem gerjed, akkor a gramofonban levö uj csatlakozon lehet a hiba. De ezt már látni kellene. ( esetleg kösd ki ujra a pickupot. Hogy kizárd mi veszi fel az akusztikus jeleket ). Sok sikert. Majd irásaidat az utokor lehet, hogy kisregénybe szedi., Sok sikert.
Ha érdemesnek találják, akkor nyugodtan, még könyvbe is köthetik, amit írtam.
Próbálom érteni, amit írtál. Szétszedtem ma délután a gramofont és lefényképeztem benne mindent, ahol úhy láttam, hogy átalakítás folyt. esetleg segíthetnél átnézni, ha van kedved. Meg mégegy érdekességet vettem észre pár képen. Lehet hogy ez mind kosz, amit bekajált a tű? Ez nem okozhat érdekességet? Olyan, mintha filcréteg támasztaná ki a tű mozgását. Az én elméletem az, hogy inkább bekajált koszból. Egy lemezjátszó tűről hogy lehet észrevenni, hogy már nem olyan jó, mint új korában? A hangja úgy általában lesz rosszabb, vagy jellemzően pl. a magas, vagy a mély hangok mennek el? A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2023
Lemezjátszó alá kell 4db rugalmas láb és az alatta lévő polc merev stabil rögzítése is fontos.
Lemezjátszó vázát összekell fölfdelni a phonó bemenet melletti GND ponttal. Tű kopása közép és magas tartományban érezhető karcosságot okoz, nagyobb kopás esetén vágigszalad a barázdán. Tü rendszeres tisztítást igányel, használt, régi lemezekről felszedi a koszt és jelentősen rontja a hangminőséget.
Az előzőekben írtam, hogy nekem hajdanán egy falra "szögelt" merev dobozon volt, és nem a falközépen. Azonban ez ügyben kérdéses a fal milyensége...
Kiegészítésül, a Lomexben a rugalmas gumiláb a legdrágább.
Nem semmi a képed! Minden ami a tű mozgását zavarja, értelemszerűen, hátrány.
Nálam nincs annyira kihegyezve a lemezjátszó elhelyezése, rugalmas felfüggesztése miatt nem érzékeny. Egyik hangsugárzó kb 1m távolságban van hozzá, nincs akusztikai visszahatás..
Jól néz ki a kicsike. Ugyanilyen a pickup tartó van az NC440-men. Gondolatban feltettem én is egy LP-t rá... Sajnos az enyém várja a felújítást pár éve, pedig lenne mit, mivel hallgatni vele...
NC440 volt nekem is, shell csak hasonló, csatlakozási méreteiben más, sajnos..
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2023
Ezt is használom (LINN LP12), de a shell nem cserélhető ezért ritkábban nyúzom..
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2023
Akkor az a filcnek látszó rész az tényleg kosz ugye? Lehet a 45 év koszát oda szedte fel?
Szia! A lemezjátszó egy teljesen stabil kis szekrényen van elhelyezve. Direkt erre a célra készítettem méretre pontosan. Megterveztem, lapszabászaton levágattam, összeszereltem. A tetején a lemezjátszó, a belsejében pedig a kereken 100db lemez. A rugalmas lábakkal vagyok picit még bajban. Van 3db gyári és vagy kellene egy negyedik, vagy 4db egyforma, de olyan, ami a leg előnyösebb ide. A most alkalmazott 4db szivacs, talán túl puha is. Ha keményebbet teszek, lehet megint mindent összeszed. Még nem tudom milyen legyen, de az a gyanúm, hogy mire kiderül milyen lesz az ideális, lesz jó sok gumilában, amit nem fogok használni.
A földelést majd megnézem. Talán lesz valami hiba, amit korrigálhatok. A karcos hang alatt mit kell érteni? Bántja a fület? Esetleg annyira erős, hogy a mélyhangokat elnyomja? Nekem valahogy kevésnek tűnik a mélyhang.
Karcos magasak kellemetlen zavaró hang.
Mélyhang hiányát több minden okozhatja: 1 hangszedő +/- bekötésének felcserélésé egyik oldalon, fázishibát okoz. 2 tű gumiágy megkeményesedése. 3 RIAA korrektor gyenge minősége. 4 rendszer gyéb hibái..
Értem.
Az 1.es pontban arról, van szó, hogy esetleg a mélyek a két hangszóró esetében kioltanák egymást? A2-es pontban esetleg amit lejjebb posztoltam, kosszal kitöltött rész esetleg okozhat hasonlót a tű mozgásának akadályozása miatt? A 3. pontban a RIAA korrektor pillanatnyilag nem a Tesla része, hanem az Unitra erősítőben van. Legalábbis úgy tudom, hogy a Teslából minden ilyesmi ki van hagyva. Lehet hogy az Unitra gyenge lenne?
Harmadik kizárható jelen esetben, még akkor is ha sokkal jobb phono előerősítők vannak.
Igen. Ahogy CHZ írta, a tű csak a tűágyban nyugszik, és ennyi. A körülmények függvényében sokféleképpen elkoszolódhat egy tű. A legundokabb, ha magára tűre rakódnak a szöszmöszök, és cleanert is használ az ember, és nem tisztította meg a tűt utána. Ilyenkor rászárad a kosz. Ha ilyen előfordult, akkor mentem egy cleaneres menetet, és utána pótoltam be a mulasztásom.
Ehhez nagyítót, és finom ecsetet használtam nagy körültekintéssel, és olyan háttérrel, ahol jól látni a tű kontúrjait. Azért ilyen nyűgös ez, mert az elemi szálak a tűről könnyen felhurkolnak a tűszárra. Ezt az ecsetmozgatásnál nem árt figyelembe venni. Idézet: „Az 1.es pontban arról, van szó, hogy esetleg a mélyek a két hangszóró esetében kioltanák egymást?” Ez a legesélyesebb, mivel hangszedő vezetékeit aljzatra kötötték. Könnyen kimérhető szakadásvizsgálóval, RCA dugó testpontja és a hangszedő testpontja között . Hangszedő két alsó kivezetése a GND pont, ez jelölve van a hangszedő házán, ellenőrizhető.
Szia! Ha aktuális még, gumiláb helyett kerékpár belsőt javaslok. Kis méretű, talán 14"-es.
Olcsóbb mint négy láb. Viszont jól ki kell vizszintezni. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2023
Nem vagyok mérnök, csak zenebarát, de az igencsak. 80 táján vettem az NC440-met. Mostanság a fiamnál töltötte idejét. Mondom a fiamnak megy a lemezjátszó? Mondja, nem lehet szabályozni a fordulatát eléggé. Hát én meg szerettem volna a nemrég elkészült HC-TB-ME készülékemmel kipróbálni.
Tranyómérőm sincs, más bajom is elég, T1,2,3,4 csere, azt had menjen. Régen is volt már ilyen. Bonyolult ám egy ilyen működése, legalább is nekem. Sok tényező együttfutásából áll össze a fordulatstabilitás. Ezek egyrészt elektronikus, másrészt mechanikus. A három fázis egy egy tranzisztoron át jut a motor felé, ezek előtt egy 1µF elkó gyárilag 70 voltra. Laikusként arra is gondoltam, hogy a tranyók időnként nem e mechanikus túlterheléstől purcannak ki? Mondjuk nagyon nem érdekel, meg meg is kellene mérni, hogy melyik, vagy mind lett kakukk. Ha elől van, persze akkor inkább hallgatom, mint elmélkedek. Szóval csere után legalább mint két stroboszkóp kezdett együttfutni, de szabályzás még nem tudta őket megállítani. Mondja a fiam, van még valami a panellel! Hát elővettem a 96% alkoholt, ékszíj le, motortárcsa, lendkerék palástja, ékszíj lemos egy megfelelő szövetdarabbal, és csoda történt: megfelelően szabályozható lett. Trímerekkel a fordulatok szintezve, azaz fordulatszabályzás után, fordulat váltáskór, állnak a stroboszkópminták. Mondja a fiam mindig várni kellett, hogy bemelegedjen. Mondom neki, vagy arra, hogy az öreg kondik egyenesbe hozzák e összetett rendszert. Olvastam egy szakmunkát az átalakításról. A mellékletben ez látható. A fiam arra kért, hagyjuk meg eredetiben, beleértve a zombi dugóját is. Olvasva az említett leírást elgondolkodtam egy-két dolgon. Ezt a készüléket annak idején megtervezték, járatták, ezt értékelték, gondolom, ez alapján alakult ilyenné. Ezt tovább bonyolítani, ezáltal esetleg más problémát generálni? Nem tudom... Esetleg egy új szíj, 96%-os alkohol, szerintem nem egy nagy dolog. Nem mértem mennyi idő után kellett tranyót cserélni. Talán most másodszor? Azt viszont, hogy átalakítás után hányszor kell, ezt nem írták. meg azt sem tudni, hogy mennyire melegszik az a tranzisztor, amire hűtőcsillagot javasolnak, de az biztos, hogy az az alaphelyzet szerint a panel alatt lenne, mint rőzse a bogrács alatt.
Olvasva a linkelt cikk elejét, jónak, sőt nálunk legjobbnak írják. Utána a hangkar labilis rezonáns, vázrendszer rendkívül rezonáns, zavaró a nyávogása. Tehát minden rossz, nem értem ezt a véleményezést.
Amikor vettem (78), tájékozódtam a hazai viszonyok, pénztárcám mátrixában. Két eszköz volt a toppon akkoriban nálunk, egy direkthajtásos, és az NC440. Én ezt választottam. Namost az biztos, hogy akkoriban a Trabantnál jobb volt a Mercédes. Aztán kinek-kinek ami került. Sok kellemes percet szerzett, de néha kellett vele foglalkozni. Az is igaz, hogy álmodoztunk nehéz üvegtányérokról, mindenféle csodás meghajtásokról... Most sok ilyesmit látni a hifipartikon. Nekem most elég lenne egy új tű is a csodákból. A többit majd megoldom magamnak. Már írtam, hogy én egy zömök faliszekrénnyel megoldottam a lépészajokat. Az meg biztos, hogy nem forrasztanám le a fejtartót. A cserélésnek az ajánlott módját, a leforrasztás esetére, azt tartsa meg a "mérnökúr" magának, mint remek ötletet. Az meg természetes dolog, hogy mindennek megvan a maga ára.
Szia!
A HFM 1980 as évolyamának 3. számában volt ez a cikk. Tehát több mint 42 éve írták az akkori szocialista viszonyok között "csúcs"-nak tekintett elérhető lemezjátszóról olyanok akik voltak olyan szerencsések, hogy láttak és hallottak ennél jobb készülékeket is. MOD: a Szuperszuprafon Ilyen "szemüvegen át" kell nézni a cikket. Üdv.
Irta mindezt valaki, aki soha semilyen mérést nem végzett, vagy ha mért is, nem tudja mit kezdjen az eredménnyel. A kar csapágyai állithatok, azaz nem tudni mit is jelent a vázrendszer redkivüli rezonanciája.
Idézet: Így már értem. Köszi.„Ilyen "szemüvegen át" kell nézni a cikket.” Sőt annak idején járattam, olvastam is a lapot. A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2023
Szívesen segítek ebben, az alja egy hajlított acéllemez, nevezzük cintányérnak. Az élével támaszkodik a felső fakereten. Ugyan négy csavarral rögzítve van, de nem biztos, hogy mindenhol felfekszik, mivel a fa a környezeti hőmérsékletre vetemedhet. Ebben van beágyazva egy újabb fémlemez a karszerelvényekkel. Azért más lenne egy darab fémtömbből marva az alja, és egy vastag nehéz felsőlapra rögzített karral. De ennek lényegesen nagyobb súlya lenne, igen súlyos árral a háttérben.
Ez igy marhaság, ahogy leirtad. A studio gramofon ( Studer) is egy préselt vaslemezve van épitve.
Te valoban azt hiszed, hogy a pár mikrogrammos tū bármilyen rezonanciát tud kiváltani egy akkora vaslemezen? Amiröl az urak talán beszéltek, az inkább magára a karra vonatkozhatott, de az is csak a mesekategoriába valo, illetve ha ilyesmi megjelenne, azt pár csavar mozgatásával javitani lehet - a tücsapágyak beállitása. ( ennek a kiküszöbülésére születt meg a kar javitott változata, én is azt használtam, ahol a csapágyak tengelye 45 fokban el lett forditva, azaz a kar mindig 3 ponton vol feltámasztva ( két pont a kardán csapágyaiban a 3. meg a tü), ami fizikailag is kizár minden rezonanciát. A Supraphon mérésekkel nem tudta kellöen bizonyitani a javulást, ezért a sorozatgyártásra nem került sor. ( talán követted a korabeli hifi agymenéseket, amikor a NAD lemezjátszoját dicsérték az egekig, ahol a kar egy NYÁK lapbol készült, az egész egy darab pozdorja lapra lett szerelve, és csak egy préselt pléhtányér volt a korong alapja, amire egy lemezméretü müanyag lapot tettek. Amugy az is ugyanabban a gyárban, ugyanazoktol a fejlesztöktöl származott, mint az NC440 ) . A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2023
Volt NC440-em. Még a dobozát is átépítettem rugalmas felfüggesztésű sasszira. Időpocsékolás volt.
Alapvetően két jó minőségű részegysége volt: A hangkar csapágyazás és a tányér csapágyazása. Ezt a két egységet az utód PRO-JECT is használta első generációs lemezjátszóiban. De csak ezt. Nem voltak ostobák (No jó, a 0.5 ben még négyszögletes szíj volt.) Az NC440 hangkarja gagyi alumínium cső, a shell pedig gagyi a köbön. Nem volt szabványos az SME karral, MŰANYAG bajonett zár rögzítette, és megszorítás után is mozgott a hangkarban. A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2023
S szerinted milyen csö kell a hangkarra. Remélem nem 1/4 collos vizvezetékcsö?
Az, hogy a shell nem volt szabványos, annak elsösorban egy sereg szabadalom volt az oka, és akkoriban nem igen lehetett ilyen szabadalmakat megszerezni. Viszont aránylag könnyen lehetett uj shellt meg rögzitést/zárt épiteni. Több cikk is jelent meg erröl, és sokan sok megoldást meg is épitettek. Sajnos összehasonlitani öket nem igen volt lehetséges. De az eredeti sem volt rossz, ha valaki nem piszkálta rendszeresen, mert azt valoban nehezen viselte. De a Dual sem volt sokkal jobb.
Szia!
A zárójeles részhez hozzászólnék. A NAD 5120/NC470-ben igen sokáig kell keresni a pozdorját. A két részből álló műanyag háztól 3 db rugó "választja el a futómű és kar rész lemez alapját. A préselt tányéron egy goromba gumi feltét van. Műanyag csak a kislemezhez megfordítható közepe a címke alatti részen. A laposkar valóban egyedi és különleges, de akinek sok(k) volt az vehetett hozzá csőkart is. Tényleg igen érdekes szerzet és nálam is működik ilyen. Az a pozdorja az esetleg az NC500 alapja lehetett (vagy MDF?), de olyanom nincs, így ezt inkább passzolom olyannak aki azt ismeri. 440-ből is csak 2 db egyenes tányérom van, hogy fel tudjam vele támasztani az MC400 párost. És valóban sokféle érdekes dolgot műveltek/művelnek ott a fejlesztők. (Én pl. a Tesla MC 600 "motorján" csodálkoztam igen nagyot amikor a neten elém került.) Üdv. |
Bejelentkezés
Hirdetés |