Fórum témák
» Több friss téma |
Vannak hidas kapcsolásaim (neten is rengeteg), de mielőtt bármit feltennék, megkérdezem: milyen teljesítményű motorhoz kell, analóg vagy digitális szabályzású legyen, üzemi feszültség mekkora stb., szóval pár paraméter nem ártana.
Pár hsz-el feljebb van.
Egy autó hűtőventilátorának motorját kellene vezérelni. 12V, árama sztem nem túl nagy . Gondolom az analóg egyszerűbb. Köszi
Azért elég szép áramot tud felvenni egy olyan motor, főleg induláskor.
Van a neten egy csomó tranzisztoros híd, én jobban szeretem a MOSFET-es megoldásokat, de azt célszerűbb hídmeghajtóval vezérelni. Itt találsz egy példát HIP4082-vel való meghajtásra, 4 db BUZ100-as MOSFET hiba nélkül meghajtja azt a motort. Pár védődióda kell még a motor és a tápvonalak közé, meg egy PWM-jel a fordulatszám-állításhoz, amit pl. 555-ös időzítővel is meg lehet oldani. Nekem hasonló áramkör dolgozik itt, egy L9904-es vezérlővel, csak az nem nagyon kapható kereskedelemben.
Köszi a segítséget. Valószínűleg még foglak zaklatni ezzel.
Sziasztok
szereztem egy 1 fázisú asszinkronmotort ebből akarok kompresszormeghajtást csinálni, már minden megvan hozzá, viszont nem világos, hogy kell bekötni, segédfázis is kell indításkor, és ezt a részét nem vágom a dologna, annyit tudok róla, hogy meg lett tekercseltetve és tutira jó mert ki is próbáltam, de nem akarom leégetni. a képen látható 1-es és 2-es között 3 ohm. a 1-es és a 3-as között 9 ohm van ha valaki tudna segíteni abban, hogy hány mikros kondik kellenek és hova kössem őket, akkor azt megköszönném. amúgy 2,5 Kw van ráírva de ezt nem kell elhinni szerintem üdv
Üdv!
Biztos, hogy jól mérted? Hát a 4. szál? Szerintem azért van két színnel kihozva a tekercs, hogy egyik színű a segédfázis, a másik meg a főfázis. A két tekercs között nem lehetne ellenállást mérni!! (Ha nincs leégve vagy nem menetzárlatos.)
hi
amelyik az 1-es fölött van? az össze van kötve egy réz lappal, ahhoz nem nyúltam. amúgy tutira jól mértem akkor azt mondod,hogy a segédfázis tekercse teljesen független a főfázis tekercsétől?.... hmm akkor oda egy 2 áramkörös kapcsoló kellene üdv
kikötöttem azt az áthidalást, tényleg 2 független tekercs van benne (egy 3 és egy 9 ohm-os). lerajzoltam a bekötést, 4-essel jelöltem azt a kivezetést, amivel át volt hidalva.
lehet, hogy hülyeséget mondok, de az az áthidalás nem arra kell, hogy igény szerint jobbra vagy balra forgó motort csináljunk belőle? üdv
Ja bocsi! Nem láttam az áthidalást!
De igen, az azér kell, hogy tudd a forgásirányt változtatni. Na mindjárt rajzolok...
Na rajzoltam!
Így próbáld ki. Hát ha minden igaz, akkor a kisebb ellenállású a főfázis. Nam látszik a drót vastagsága a bekötésnél? A 3 Ohmos a vastagabb, ugye? Lehet hogy kell rá állandó kondi is, de nem biztos. Van amelyik egyfázisún van, van amelyiken nincs. Azt csak próbálgatni lehetne, közben áramfelvételt mérni. Indító kondinak legalább 100µF-os kell, jó a 250 Voltos is. De ezt ne hagyd rajt állandóra! Ha állandót raksz rá, (az indító mellé, csak a nyomógomb kihagyásával, direkt a fázisra) akkor az feltétlenül 400-450Voltos legyen, és próbálgatni kellene, de úgy úgy 16-30µF körüli. Ja és a kompresszort ha menet közben megállítod, nem biztos hogy elindítja. Lefújószeleppel szabályozd a nyomást! A gyári kompresszorok: Mikor megvan a nyomás, leáll a motor és egy mágnesszelep elengedi a nyomást a szelepekről. Természetesen ilyenkor a kompresszor után kell visszacsapószelep. Így mikor indul a motor újra, akkor zár a szelep, terhelés nélkül indul a motor. Persze ezek általában 3 fázisúak, hisz nem lenne megoldás a nyomógombos indítás.
csináltam egy bekötést, (nem tom jó-e) de szerintem túlbonyolítottam, de csak így bírtam működésre bírni.
ha az 1-2 re rakom a 220-at akkor pörög veszettül. ha az 1-5 re akkor lassan forog (az lehet az indítófázis) (az 5-ös re nem megy tekercs, csak a kondenzátort oda tudtam kötni)
Holnap kipróbálom a te változatodat is , igazábol nincs jelentősége merre forog de azt is leellenőrzöm.
Meg van minden, 24 v-os mágnesszelep + visszacsapószelep, 2 hengeres zil kompresszor, nyomáskapcsoló, légtartályok.... stb a vezérlését saját magam csinálom, már kész a panel, BTB 12-es triac fogja kapcsolgatni a főfázist és az indító fázist, lesz benne termovédelem is szerintem a hétvégén kész. rakok fel majd képeket. Köszi a segítséget. üdv
Egész komoly lesz! Elektronika kapcsolja!
hi
készülget... kipróbáltam a te változatodat. Volt 125 µF 320V os kondim, aztkötöttem rá, ment is vele viszont még a 24 Amperes triacot is zárlatba vágta most egy 30µF kondit raktam bele, ezt már elviseli a BTB24, és el is indítja a kompresszort, viszont még nagy terhelést nem kötöttem rá, de úgy néz ki, hogy ezzel jó lesz. Ha kötök rá állandó kondit is, akkor az áramfelvételt is megnövelem, vagy csak a teljesítményét??? üdv
Üdv!
Csak most olvastam az üzeneted.(a munkahelyről írok, otthon sajnos nincs net) Néztem a rajzodat, Hát mikor az 1-2-re kötötted a 230-at, az lényegében az, amit én is rajzoltam. Csak nincs benne a nyomógomb. A másik kondinak itt nincs szerepe! Mikor az 1-5-re kötötted, úgy nem működhet. Az 3-5 között lévő kondi az egész motorral sorba van! Úgy sehogy sem jó. Az a 30µF-os kondi lehet hogy állandóra jó is lesz. Az áramfelvétel egy kicsit érdekes dolog. Ha rákötöd a kondit(állandóra) akkor lehet hogy csökken is kicsit üresen, de terhelésen többet bír. Természetesen túl nagy kondi állandóra nem jó. Ekkor már nő az áramfelvétel és néhány perc alatt le is éghet a motor! Ilyen áttekert motoroknak nincs adattáblája. A hangját figyeld terhelés nélkül! Akkor jó a kondi, mikor a legcsendesebben megy. Gondolom kondi nélkül kicsit morgós hangja van. Ha vannak kisebb kondijaid, tegyél rá fokozatosan. Egy darabig csendesedik, majd ha túl sok van rajta ismét morgósabb lesz. Ezeket csak így lehet kipróbálni vagy ha az áramfelvételt méred. Mikor a legcsendesebb, akkor a legkevesebb az áramfelvétele. De állandóra csak 400V-ost vagy 450-est! A kisebb idővel szétrobban! Én a vezérlést mágneskapcsolóval csinálnám. Az tuti bírja. Azt vezéreld az elektronikával! Lehet kicsi lesz a teljesítménye akkor kompresszorhoz, nem? Igaz attól függ mekkora áttétellen keresztül hajtod. Üdv! Tomi
Hi
még ma ki is próbálom ezt a kondenzátoros dolgot, vannak itthon ilyen 10-15 µF kondijaim egy csomó, belövöm fülre,... hiába, mindig tanul az ember. Azért nem akarok relét használni mert amik nekem vannak azok kapcsolás közben kegyetlenül szikráznak, és szerintem nem bírnák sokáig ezt a terhelést, ha nagyobb teljesítményű relét használnék akkor a táp trafója nem lenne elég (24V kb. 14VA). Nagyteljesítményű trafójaim vannak, de azok kb 20W-ot eldisszipálnak üresjáratban is, meg nagy helyet foglalnának, készenléti állapotba ne fogyasszon sok áramot, én meg úgy akarom megcsinálni, hogy berakom a garázs mögé, bekapcsolom, és rá se kelljen nézni, ha valami gixer van, a termovédelem majd kiold. de majd felrakom a teljes kapcsolási rajzot, ha érdekel, diptrace-be csináltam meg. Üdv
Üdv!
Na üzemel a kompresszor? Hogy lett jó? Állandó kondi plusz indító? Felrakhatod a rajzot! Kíváncsi vagyok. Szia
Hi
Alakul, csak mostanába nem nagyon volt időm vele foglalkozni. először meg akarom csinálni amit mondtál, kikísérletezem, hogy milyen állandó kondival érzi jól magát. egyébként eltekerte kondi nélkül is a kompresszort. ha van diptrace a gépeden akkor meg tudod nyitni ezt a fájlt, ez az elektronika kapcsolási rajza. üdv
Hali!
A kérdésem az lenne, hogy egy 24 V-os motor, ami kb2-3 HP-t ad le cca 6000 fordulaton, az milyen súlyu, és főleg hol szerezhető be? Amit én láttam, (24v-os) az egy targoncamotor volt, az adatlepja szerint 800W, és akkora volt, hogy mázsányinak néztem. Kérlek konkrét motorokról írjatok, ne vélekedésekről. SALVE, Üdv Kobak
Hi
Kész van az egész, komplett, a ki mit épített topicba meg lehet nézni. Nézegettem ezt az állandó kondis dolgot, rakosgattam rá menet közbe 15-20 µF kondikat de semmi változást nem vettem észre (azt nem tudom, hogy az áramfelvétele a motornak javult-e. úgyhogy állandó kondi nélkül megy, indítónak meg elég egy 30µF kondi is, szépen viszi a kompresszort, tegnap megvolt a próbaüzem, gond nélkül ment minden. köszi a segítségeket.
Üdv Zsoltee0001!
Néztem a kompresszorod. Egész jó lett! Gratulálok! Fent e tetején a hűtővíznek van tartály, mert ha jól látom ez vízhűtéses? A rajzot nem tudom megnézni, nem is ismerem a diptrace-t. Jó a nyák is. Csak így tovább! A kondi kipróbálást azért írtam, mert ilyen ismeretlen motornál nem tudni mi való rá. Így lehet kipróbálni azt is, mikot 3 fázisú motort kötsz be egy fázisra. Nekem csak egy ifa kompresszorból van, csak ennek nehéz megoldani a kenését. Meg ezen egy 3 fázisú 2.2kW-os motor van, ez elindul lefújószelep nélkül is akár 6 bar nyomáson is, így csak egy egyszerű nyomáskapcsoló vezérli. Szia!
Egy ezidáig nem tapasztalt érdekes meghibásodással kapcsolatban szeretnék tudakozódni a kiváltó ok(ok)ról.
Egy rövidrezárt forgórész egyik végén túlmelegedési elszineződés látható. Ez még nem lenne baj, de ott a lemezek közötti AL csík is láthatóan megfolyott. Természetesen a motor nem működik. Az állórészen nem látható semmilyen melegedési, égési nyom, és egy ugyanolyan típusu másik forgórésszer működik. Tehát a forgórészben van a hiba. De egy rövidrezárt forgórészben milyen hiba lehet?
Hi
nem lehet, hogy a csapágy van kikopva, és ez nem tartja középpen a forgórészt megfelelően? írtad, hogy cseréltél forgórészt, és azzal jó. Csapágyastól cserélted?
Már találkoztam hasonló jelenséggel. Az volt a kiváltó ok (gyártási hiba) , hogy a forgórész végénél elvékonyodott az alucsík, amit külsőleg nem lehetett látni. Egy jelentősebb túlterheléskor a csökkent keresztmetszet miatti túlzott áramsűrűség miatt megömlött az alucsík. Ezt a gyártó elismerte akkor, mert abból a szériából többnél jelentkezett gar. időn belül a probléma. Ezek jelentős része viszont azóta is működik, és nem derült fény erre a rendellenességre. Ugyanis normál üzemben nem mutat semmilyen tünetet.
A csapágy nem szorul nincs semmilyen más mechanikai probléma.
Alighanem az lesz a hiba oka, amit írtál. Sajna már garancia nincs rá. Mindenesetre tanulságos dolog, mert ritka hibajelenség.
Sziasztok. Van nekem egy Einhell típusú dekopírfűrészem, amit valami ok folytán nagyon szeretek(tem). Odaadtam egy havernak kölcsön, és úgy hozta vissza, hogy le volt égve a motorja. Lehetséges ennek az áttekercselése? Mert ahogy elnézem nem lenne olyan egyszerű. Vagy drágább lenne mint maga a fűrész? Ő lenne az :Fűrész
Ha jó iparos tekeri meg akkor sokkal többet fog bírni mint egy új!Olyan lesz mint a professzionálisak!
Köszönöm a válaszokat, de hogy őszinte legyek nem tudom így megéri e. Bár azt írjátok lehet jobb lenne mint újkorában. Nyíregyházán nem tud valaki valami normális helyet ahol ezzel foglalkoznak?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |