Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelem alkalmazása a lakás energia ellátásában
Témaindító: Router, idő: Júl 15, 2006
Témakörök:
Idézet: „Ha megkövetelik, akkor valamire hivatkozniuk is kell.” Nagyon naiv vagy. Az ilyesmi nem szokás. ![]()
A tervező nem jött oda méregetni, milyen a ház jelenlegi földelése. Előírta, hogy kell külön földelés és kész. Ezt kéri a szolgáltató. Álljak neki vitatkozni? Utána már kijöttek és mindent lefotóztak, úgy jelentették készre a szolgáltató felé.
Lehet, hogy a tervező csak igyekszik elkerülni a kifogásolható pontokat. De biztos oka van rá kellemetlen tapasztalatokból. Mivel nem vagyok jogosult tervezésre, nem tehetek mást, mint hogy elfogadom.
Még mindig nem tudtuk meg, hogy hova is kerül és hova van bekötve az a külön megkövetelt földelő a napelemhez. Akkor csatolj egy engedélyes villamos rajzot aminél szükséges volt, az többet mond minden szónál.
Van a fő/lakáselosztó, meg van a napelemes rendszernek egy AC-elosztója és kimondottan az AC-elosztónál és annak PE sínjére csatlakoztatással követelik meg tőled ennek a földelőnek a telepítését? Vagy sokszor előírnak egy teljesen újat a fogymérő helynél/főelosztónál? Teljesen korrekt ha a tervező egy 40-50 éves háznál nem áll neki méregetni és gondolkodás nélkül újat ír ki vezetékezéssel, mindennel a főelosztóig/fogymérőig, ha időközben biztosan nem lett ez a része felújítva. A megfelelő földelés az életvédelem egyik legfontosabb eszköze és nem csak MOST -a telepítés idején, az átadásig - kell rendben lennie, hanem további 20-30 évig. A mérés elsősorban a villanyszerelő érdeke (felülvizsgálóé), akinek bizonyítania kell, hogy minden jelenlegi előírásnak megfelel a kivitelezés. Neki elfogadható, ha a 40 éves földelés ellenállása még éppen 9,9ohm, ha benne is volt az ajánlatban legalább nem kell megcsinálnia. A helyszín elhagyása után meg nem érdekli, hogy fél év után tovább romlik, korrodál, stb. Engem sem érdekelne a +100 ezres telepítési költség ha bizonytalan az állapota, minden rozsdás, vagy aluvezetékkel jön fel a csatlakozás. Tudom milyen "árérzékeny" a magyar piac, attól még be kell nyelnie a megrendelőnek a plusz költséget még ha nincsenek is tisztában sokszor vele, hogy a saját biztonságukat szolgálja és nem lehúzásról van szó...
Köszönöm, közben a gugli nekem is barátom volt és megtalálta. A 1035-ről sok videó van és szimpatikus is, viszont a kábel az már nagyon nem mert macerás a használata. Az RC-hez adnak 3 kábelszettet is, rá lehet csíptetni nagy cellára is, cserébe szerintem az az amit hamisítanak is ahogy olvastam, mert van 20 ezer körül is meg 3 ezer körül is, szóval pórul lehet vele járni. De legalább van, ez a lényeg.
Az eonos mondta nekem hogy a dc doboznak 6mm2 vezetékkel kell bekötni a földelést és nem baj ha egy külön földelést teszek rá. De csak egy ellenőr volt aki a kirendelt munkát felügyelte. Az a maximum 50-60 ezer ft már nem érdekel főleg biztonságosabb lesz a rendszer.
Azt nem tudom neked ezek a számok hogy jöttek ki, előttem van a 20-21-es elszámoló számla, nem egyszerű eligazodni rajta, ami biztos az az, hogy elhasználtunk éves szintem 5700kWh körül, ebből az A1 az 3563kWh a B meg 2222kWh, és meg nem mondom mennyit fizettünk havi szinten de ilyen 14-15 ezer körül, meg a végén ráfizettünk 20-at. Gondolom a vezérelt miatt is, de nekem ez jóval kevesebbre jön ki mint az általad számolt 70Ft/kWh. Inkább olyan 35Ft cakpakk.
A 2,5 millióból ezt úgy 13 évig lehetne fizetni ha közben nem változik semmi, meg ha még élek akkor.
Havi 160kwh az átlag fogyasztásom a saját részre. 200kwh felett már a piaci árat kell fizetnem ami 70ft. Ezt gondolom tudod. Az hogy nem változik semmi az inkább úgy helyes mikor fog nem a javunkra változni újra.
Azok a fogyasztási adatok évekkel ezelőttiek mármint a 4000kwh. Kezembe került egy régi kiadás összesítő és oda volt felírva. Valahol olvastam hogy jelenleg a vállalkozásoknak levitték az árát az áramnak a piaci szintre. De akár újra feltolhatják 100-200ft/kwh vagy akár többre is. Akkor már igencsak jó dolog ha van napelem. Ha csak 100 ft számolok mint céges áram 592.000Ft/ év a villanyszámlám mert minden elfogyasztott kw után 100ft kell lecsengetnem. Jelenleg 70ft kell fizetni ami 414.400ft/év Néz meg egy idei számlát. Havi 200kwh+ óra felett van egy kedvezményes és egy piaci áras számolás is.
Minden telepítés más. A tervezővel szóban beszéltük meg, a helyét én határoztam meg. Van, ahol közvetlenül a mérőszekrény alá került, mert nem volt földelésük, volt ahol ~10m-re, de akadt, ahol ~50m-re a mérőtől. Légvonalban. Vezetékhosszban >70m. A kedvedért nem fogok körberohangálni a faluban, előszedetni a terveket.
![]()
Egy ismerős ma olyan dologgal keresett meg hogy ő is szeretne napelemet. Viszont elakadtam mert napkövetés érdekli legjobban. Milyen helyigény van egy 14(2x7) napelemes rendszernek?
A dolog pikantériája hogy valami gurulós szerkezetet akar csinálni ami a talajhoz lesz kötve. Sajnos hiába tudom hogy milyen széles a szerkezet de egyszerűen nem tudom kiszámolni hogy milyen tér kell neki a forduláshoz. 1722 x 1134mm /panel.
Istenem. Ha 7 panelt raksz egymás mellé az kb 8 m széles és ha jok a számaid 3,5 m magas. Azt kell megdöntened kb 30 fokban és egy pl mozdonyforditora felszerelni. Azaz kell egy kb 6-7 m átméröjü körsin, amin a kerekek majd gurulnak és forditják az egész konstrukciot.
Sok sikert az ilyen agymenéshez. Menjen el a barátod a spanyol Huevaba, ahol több ezer panelt meg tükröt forgatnak már több mint 20 éve, de a termelés még mindig veszteséges.
Lapozz vissza 7 oldalt, tettem fel egy képet mert sokan még mindig nem értik. Forgatni nem a legjobb, macerás is és nagyon nagy helyigénye van. Ezzel szemben ha döntögetve van azzal tökéletesen le lehet követni a nap mozgását, valamint hely sem nagyon kell, mert a panelek egy helyben maradnak. Ezzel csak annyi a baj, hogy vagy egyetlen, észak-déli síkba kell tenni minden panelt, vagy akkora távolságra egymástól, hogy amikor döntve van ne takarja ki egyik a másikat. Ugye, kelet-nyugati irányban nem teheted őket egymás mellé, mert amikor keletre dőlnek akkor a bal oldali takar be a másiknak, amikor meg nyugatra akkor meg a jobb oldali takar be a balnak. Észak-déli elhelyezkedésnél viszont semmi sincs mellettük egyik oldalon sem, így akár keletre akár nyugatra fordul, ki tudja használni az időt napkeltétől napnyugtáig anélkül hogy a másik panel ráárnyékolna. Minél több panel van, annál nehezebb kivitelezni az egészet.
A legjobbat most pont nem találom, de több forgatós videó is van a jutubon: egyik, másik, harmadik, negyedik.
Sajnálom nekem a baktériumok számai irtása nyomás és hőmérséklet adatok, és hasonló dolgok vannak a fejemben. Targonca és ohs gépkezelő vagyok tehát messze esik a szakmám az ilyen dolgoktól. De ha vízlágyítót kell működtetni szólj és megyek. Amúgy hely van bőséggel most nézzük hogy mennyire nyúlik az árnyék de eddig még mindig van majdnem 11 méter hely az árnyék és a kerítés közt. Köszönöm a segítséget . Nem gondoltam volna hogy teljes kör kell hozzá. Ha ezt tudom akkor nincs is kérdésem már. Ment a zöld ✋ mert megválaszoltad amit nem tudtam.
Egy tengelyen fog fog az egész forogni. Azaz nem panel szinten. De bevallom én sem tudom mit akar elérni de kíváncsi ember lévén figyelem majd
Egyik kollégám mondta, hogy van az egyetemen olyan tantárgy (nevére már nem emlékszem), ami olyan triviálisnak tűnő dolgokkal foglakozik, ami a mérnökség és a matematika határterülete.
Például ez is, mert nagyon jól ismerjük már a nap mozgását, pontosan le is tudjuk írni, stb. de hogy miként kell billenteni a napelemet, mekkora rúd kell hozzá, meg ilyenek, akkor már gyakran megáll a tudomány. Olyan mint a nagy hordó kérdés: Van egy 200 Literes olajos hordónk. Töltsünk bele 100 Liter olajat. Állítsuk fel. Meddig ér? A feléig. Fektessük le. Meddig ér? A feléig. Szívjuk ki a felét. Állítsuk fel. Meddig ér? A negyedéig. Fektessük le. Meddig ér? A fene se tudja. Pontosabban ez is jól kiszámolható, de macska nehezen. ![]() Na ilyesmikről szól az a tantárgy. ![]()
Ne mond , hogy te is feleslegesen ültél a matekórákon!?!??!
-széltébe, vagy állítva rakod a panelt? -7 magas vagy 7 széles? -sarkánál fordul, vagy középen, vagy bárdol?
Én csak azt akartam mondani, hogy a forgato mechanizmus üzemeltetése és karbantartása többe fog kerülni mint a haszna. Olyan nevetséges konstrukciokat mint a videokon felejts el. Mutogatni jo, használni alig. Az elsö komolyabb szél ilyen konstrukciot vagy széttör vagy felfordit, vagy mind a kettöt. Nézd meg az utmenti billboardokat milyen konstrukcio van a táblák mögött, és még nincs ott a forgato mechanizmus. Van egy ipari solarpanel konstrukcio ( ugy néz ki mint egy hatalmas napraforgo), azon is van egy szélérzékelö, és szépen összecsukodik a nagy szélben.
Sokkal olcsobb és biztosabb több panelt fixen telepiteni délkeletre, délre meg nyugatra, Ha nem is kell teljes kör, de 270 fokos szegmens kellene, különben még kevesebb az értelme a dolognak. Ne felejtsd el majdnem 30 m2 méretü táblát kell forgatni. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2023
2 magas 7 széles állítva, közép fordulatos.
Jajj!!
A fokot nem kérdeztem!! Meg azt se, hogy milyen "vastag" a szerkezet?? A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2023
Szép jó estét. Valahogy ma nem igazán voltam itt. A gyerekek lefoglaltak egy kicsit. Munka mellett csak az ilyen napokon tudom elhozni őket.
Van pár fejlemény az aksi körül. Mint írtam használatba vettem bms nélkül. Némi merítés és töltés került bele. Másfél 2 napi leszerelt állapot után mértem rajta nyugalmi feszültséget. Egy aksi kivételével mindegyiken egyforma volt. Ami más volt az 0.01v. Gondolom ez így már jó lesz topp balansznak. A másik érdekes dolog hogy kész csomagokban van rakva az aksi amire fel volt címkézve hogy mennyt is is tudnak. 961Ah az összes kapacitás. 230Ah aksinak vettem őket lett belőle 240Ah/doboz. Eddig jónak tűnik. Ezen felül aki smartess nevű programmal használja az inverterét annak ajánlom a Dessmonitor oldalt. A smartess név és jelszóval lehet belépni oda és figyelni mit is csinál az inverter.
Akkor szerencséd van, eléggé egyforma cellákat kaptál. A 230Ah az ugyanúgy 230Ah csak nem 3,6V-on hanem annyin amennyi sorba van kötve belőle.
Ami nekem érdekes a LiFePo4-ben az aranyára mellett hogy nagyon szűk a feszültség tartománya, nem tudom hogy lehet azt egy inverterrel együtt használni. A cellában 3,2V-on már csak 20% kapacitás van, lejjebb nem érdemes menni vele, esetleg 3,1V-ig, viszont 3,4V-on meg már 100%-on van. Ez 0,2-0,3V/cella, ehhez nagyon pontos feszültségkövetés kell. Ehhez képest egy lion-nal le lehet menni 3,3V-ig tölteni meg akár 4,18V-ig lehet. Bár vannak kétségeim, mert láttam egy grafikont ami szerint 4,2V-on sincs még teljesen feltöltve, fölé meg nem is szabadna. Nálam egyszer kaptak a 18650-es cellák az akkus fúróban 4,3V-ot heteken keresztül és semmi bajuk nem lett. Közben vettem egy ilyet is, bármilyen akkucella belső ellenállását meg lehet vele mérni ha jól emlékszem 100V-ig. Meg is mértem vele egy 18650-es Sanyo pakkot, elég jól együtt vannak, 4 cella 13,29 és 13,34mΩ között, a másik kettő meg 13,56mΩ és 13,60mΩ.
A valóságban ez úgy működik, hogy az akksi feszültsége lassan esik, de amikor elkezd merülni, akár csak egy cella is, akkor az egész akksipakk feszültsége gyorsan fog csökkenni, és csak nagyon rövid ideig lesz alacsony feszültségen, mert vagy a BMS, vagy az inverter le fog kapcsolni (ha jól van beállítva).
Mikor feltöltöd 3.60V-ig, akkor idővel visszacsökken a cellafesz. olyan 3.4-3.5V-ra, amikor meríted, akkor meg beállítod mondjuk 3.00V-3.20V-ra a lekapcsolási feszültséget, és kész. Terhelés alatt úgyis alacsonyabb lesz a cellán mérhető feszültség, tehát ha 3.00V-nál lekapcsol a BMS, abban a pillanatban vissza fog a feszültség mondjuk 3.20V-ra ugrani, aztán idővel még feljebb kúszik. Nem kell ezt annyira szigorúan nézni. Aki jobban akarja az akksiját védeni, az magasabb lekapcsolási feszültséget állít be. De őszintén, nem hiszem, hogy egy pl. 16S BMS kalibráltan századvoltos pontosságot tudna... mert 20 és 30% között 0.02V különbséget ír a táblázatod. És akkor még nem is beszéltünk a terhelés alatti cellafesz. csökkenésről, ami a 0.02V-hoz képest igen csak számottevő! A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2023
Tudom, hogy hogy működik, pont úgy mint az ólomakkunál. Ezért tetszik nekem sokkal jobban efféle alkalmazásokra a lion, még ha egyébként nincs is olyan jó meg veszélyesebb is. Ráadásul pl. az én inverterem olyan, hogy a töltési és a működési feszültséget ugyan be lehet rajta állítani tized voltos lépésekben, de a lekapcsolásit és a bypass-ra átkapcsolásit csak 0,5V-os lépésekben lehet, A lifepo4-nál ez nagyban megnehezíti a használatot, vagy legalábbis az akkupakk kapacitásának a kihasználást.
Nemrég olvasgattam egy lifepo4-gyel kapcsolatos oldalt ahol az elmélet mellett sok gyakorlati dolog is le volt írva. Ott is azt írták, hogy azt az emlegetett 4000 ciklust csak akkor tudja ha nincs kínozva, és nincs sem teljesen feltöltve sem teljesen lemerítve, ellenkező esetben csak 2000 ciklust tud, vagyis fele élettartamot. Mondjuk még az is a tízszerese az ólomakkuénak.
"Mondjuk még az is a tízszerese az ólomakkuénak." - ez a lényeg. Talán a jövőben lesz csodaakku, de jelenleg el kell fogadni azt, ami van. Én ennek is örülök, mert pl. 10 éve nem tudtad volna ilyen olcsón ilyen jó hatásfokkal az energiatárolást megoldani.
Tíz éve nem is akartam, mert a havi 3250Ft-os villanyszámla mellett meg sem fordult a fejemben ilyesmi.
![]()
A leírás alapján 2.5 és 3.65 volt / cella változik a feszültség 0-100% közt. Azért nagyobb mint 0.4
Amúgy miért nem tölti fel 100% az aksit? 53.2v megáll
Így van már kinomba beállítva float 54 volt
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2023
Teljesen jó ez így. Az a maradék feszültség már nem hordoz szinte semmi kapacitást, meg töltés után visszaesne 54V-ra. Ezzel is kíméled az akksit.
Azért nem tölti fel, mert helytelen a beállítás, nálad az akku típusa flooded-re azaz hagyományos ólmos akkura van állítva, így ahhoz fogja a töltést és minden mást is igazítani. A Battery Type fület nyisd le, és ott kell lenni olyannak hogy use vagy user (user defined) vagy valami hasonló, beállításnak, egyedül ott fogja engedni szabadon állítgatni az összes feszültséget. Nagyon nem mindegy mit hova állítasz be, tizedre pontosan be kell állítani a max töltési végfeszültséget, az üzemi feszültséget, a bypass-ra (hálózat) átkapcsolási feszültséget, a mélykisütés elleni minimum akkufeszültséget, és ami még nagyon lényeges, hogy az összes akku formáló és kondícionáló vicket vackot ha vannak (battery equalization) ki kell kapcsolni, ellenkező esetben felülírja a saját beállításaidat és random önálló életet fog élni a töltés és a töltési feszültségszintek is!
A user beállításnak épp az a lényege, hogy minden feszültségszintet oda állítasz ahova akarsz, a lion vagy lifepo4 cellákkal csak abban a beállításban fogod tudni rendesen használni a pakkot, de ez le is kell hogy legyen írva a használati utasításába. Az újabb gyártású vagy szoftverű inverterekben már van külön lion akkutípus beállítás is, épp tegnap nézegettem egy két használati utasítást. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2023
Jelenleg át van állítva USE módra. 52,8volt és megállt a töltés. 58 voltól még messze van igencsak.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |