Fórum témák
» Több friss téma |
Sajnos ez akkor már meghaladja a képességeimet. Az szinte biztos, hogy ezek nem szinkron motorok, bár találkoztam széttört forgórészű darabbal is, amelyek kitört darabjai mágnesek voltak. Mint írtam, a 3f híd DC tápfeszültségének emelésével is nő a fordulat, nemcsak a freki emelésével. Amúgy a 3fázisú vezérlés gyönyörűen vezérli a feteket, semmi nem melegszik, zajtalanul pörög 25 ezret a motor (Schick C3). Csak a fordulat csökken terheléskor.
Köszi azért a válaszokat!
Nem tudjuk pontosan milyen vezérlőd van, van-e rajta valami kimenet, ahol visszajelzi a fordulatszámot. Különben az elméleted működőképes, bár inkább egy buck konverterrel ajánlott a tápot szabályozni.
A motoron 3f+csillagpont kivezetés van. Ezt a csillagpontot figyelte a gyári táp, amely a frekit volt hivatott kontrolálni. A mostani kínai, amely egyébként hibátlanul működik, nem fogad semmilyen szabályozó jelet. Van másik meghajtóm is, de annak 3xHall jelet tud fogadni, így ide az nem jó.
Már csinálom a 3f Fet meghajtók negatív ágába sorosan kötött kisértékű ellenálláson eső feszültséget figyelő áramkört, amely növekvő terhelés, áram, így az ellenálláson eső feszültség növekedésekor szélesebb PWM jelet ad a 6xFet híd pozitív ágába sorba kötött Fet re. Ez csak elmélet eddig, majd a gyakorlat....
Ha jó az elmélet, a gyakorlatban is működni fog.
Idézet: „A mostani kínai, amely egyébként hibátlanul működik, nem fogad semmilyen szabályozó jelet.” Szinkron motornál nem is nagyon kell, ha stabil a generátor frekvenciája, a fordulatszám is stabil lesz. Ha mégis a nyomatékot szabályozni akarod, akkor a vázolt megoldásod jó lesz. Idézet: „Ezt a csillagpontot figyelte a gyári táp, amely a frekit volt hivatott kontrolálni.” Ezt nem hiszem, mert egy háromfázisú hálózat, amely szimmetrikus, a csillagpontjának feszültsége üzemi körülmények között állandó, és null pontra köthető. Nullpont eltolódás csak aszimmetria esetén lép fel, az meg nem normál üzemi állapot, így ezt csak hibajelzés céljára, vagy vészleállításra lehet használni. A nyomatékszabályozást a FET -ek áramának (fázis áramok) figyelésével lehet szabályozni, ahogy írod is. Villamos motorok közül kettő van, a rövidrezárt forgórészű aszinkron motor, és a mágneses forgórészű szinkron motor. Ezekből lehet építeni kiegészítő elektronikával az ún. BLDC motort. Minkettőnek van "kefés" változata, ahol a kefék csúszógyűrűkhöz csatlakoznak. (a léptető motorokat ne keverjük ide) A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2023
Nem is a motorra gondoltam, hanem a vezérlőre. Nekem pl. ilyen vezérlőm van (tudom ez hall-os motorokhoz van). Ezen van az ic-nek "speed signal output" lába, ami ki is van vezetve a panelon SC néven, csak be kell forrasztani a csatlakozót.
Nem vagyok meggyőződve, hogy a táp ilyen módon szaggatása megoldás-e, lehet ez csúnyán belezavar a BEMF jelek kiértékelésébe.
Mondjuk ha áramot figyelsz, analóg kimeneti jeled van, miért nem egyszerűbb ezt belevariálni a fordulatszám állító potméter jelébe a szabályozáshoz.
Igen, én pont ezt próbálom. Ezért vetettem fel a soros motor szabályozási elvét. Az általad is említett, az árammal arányos, trimmerrel leosztott DC jellel egy DC/PWM generátort vezérelnék, amellyel a 3f Fet hidat tápláló, a táppal sorbakötött Fet-et vezérelném, így korrigálva a nyomatékcsökkenést. A puding próbája a.....
Mivel mint írtam, szakmailag kevés vagyok ehhez a vezérléshez, ezért marad a próbálgatás. Nem egyszerű egy BLDC tökéletes vezérlése, ezért próbálkozom kész vezérlővel.
Bocsi, de most, másodjára olvasva értettem meg, amit írtál. Tehát, hogy a fordulat szabályozó potiba avatkozzon be a figyelő ellenálláson átfolyó árammal arányos feszültség. Igen, talán ez is jó lehet.
Sajnos nem működik az általam kigondolt "áteresztő" Fet vezérlése.
Most néztem ismét az általad leírtakat, és a csillagpont-testközé rakott "kisértékű" ellenálláson megjelenő tacho feszültséggel gondolnám a Fet-et vezérelni, úgy, ahogy mondtad, a nagyobb áram, a nagyobb nyomaték végett. Ez az R mekkora értékű legyen? Mert 82 Ohmmal az ellenállás melegszik, a fordulat emelkedik. 1 kOhm értékkel nem melegszik, a fordulatot nem befolyásolja, ez jónak tűnik. A rajta mért DC feszültség 5, 10 és 25 ezres fordulatnál 2, 4,2 és 9,5 V. nagyjából arányos, mivel a fordulatmérés nem volt pontos. Most már csak az a kérdés, hogy ezt a fordulattal arányos DC feszültséget hogyan használjam fel? Én arra gondoltam, hogy a kapott tacho feszültséggel vezérelnék egy AD620M feszültségerősítő modult, ezzel vezérelnék egy analóg feszültség - PWM átalakító modult. Az így kapott PWM jellel vezérelném az "áteresztő" Fet-et. Ja, és még a 0-5V os fordulatszabályozó potiról levett, pillanatnyilag beállított fordulathoz tartozó DC értéket, mint referenciát össze kellene hasonlítani az AD620M modul kimenetével, a felerősített tacho jellel. Még egy műveleti erősítő? Egy kicsit bonyolult, de talán kivitelezhető. Nem kell annyira pontosnak lennie, csak azért kb tartsa a fordulatot. Köszönöm Vagy van más ötleted?
Azt áruld el, pontosan milyen motorvezérlőd van.
A csillagpontot hagyd békén, ott nem lehet áramot mérni.
A vezérlő linkje: https://it.aliexpress.com/item/1005003307191220.html?spm=a2g0o.deta...749%21
Típus száma: ZS-X11F Mivel a motor 3 fázis + csillagpont kivezetésű, nincs benne Hall elem kivezetések. Ezért vettem ezt a vezérlőt, mert ennek a működéséhez nem kell 3xHall kimenet. Bár van olyan vezérlőm is, de azzal nyilván nem működik, mert annak a Hall benetei üresen állnak.
Van rajta "speed interface", az IC típusa alapján ki lehetne nyomozni mi is ez pontosan. Valószínűleg frekvencia kimenet a fordulat függvényében.
A mikrocontroller típusa: MS51FB9AE
Ha elárulnád - hogy tanuljak - , hogy honnan tudod, hogy van rajta speed interface? Ezekhez a modern, digitális vezérlésekhez sajna nem sokat értek, vén vagyok már. Én még abban a világban voltam fiatal és szerettem meg az elektronikát, amikor elsőnek még krumplirádiót építettünk 1966-ban a szegedi MHSZ székházban. Szép emlékek. Szóval, ebben valszeg nem fogok tudni tovább jutni, kifogott rajtam. Azért nagyon köszönöm a segítségeteket! Üdv
Tegnap TV -n néztem egy YT csatornát, csak úgy beleakadtam. Egy fazon BLDC vezérléssel szórakozott, egy viszonylag combos motorral. Egy ilyen vezérlőt használt.
Sajnos linket nem tudok adni, mert a nagyonokos TV -n nem tudom hogyan lehetne a linket elmenteni.
Ha megnézed ugyanazt a videot a PC/Tableten, akkor ott mentheted a linkeket. Amugy ez a BLDC meghajto valoszinü a modellvilágból származik. Ott használnak ilyen nagyteljesitményü BLDC motorokat.
Hello! Szerintem az Ordasi Gábor volt az.
Azt gondoltam, ez csak a helye, vagyis a kivezetés itt inaktív, mert egy másik ugyan ilyen, csak más tipusnál be van forrasztva a foglalat, ebből meg az hiányzik. Mondjuk, megnézhettem volna....
Köszi!
Mérj rá egy frekvenciamérővel, egyből kiderül.
Én kerestem a laptopon, de nem találtam. Igen, ez volt az.
Köszönöm!
Tökéletes négyszögjel a kimeneten, a fordulat változtatásával, illetve a terhelés változtatásával arányosan változik a frekije. És most ezzel a terhelés hatására csökkenő frekvenciával kellene valahogy visszahatni a 3f vezérlő tápfeszének az emelésére, ami növelné a fordulatot addig, amíg visszaáll az eredeti fordulat?
Éééés vissza is kanyarodtunk egy régi problémához:
Idézet: „Azt még el kéne dönteni, hogy a háromfázisú gép szinkron, vagy aszinkron. Szinkron motornál (állandó mágnesek vannak benne, általában a forgórészben) csak a frekvenciától függ a fordulatszám,” Idézet: „Sajnos ez akkor már meghaladja a képességeimet. Az szinte biztos, hogy ezek nem szinkron motorok” Így nehéz lesz!! Egyébként amiben van mágnes az működik generátorként... a másik meg nem. Kb. ennyi!
A táp változtatását kihagynám. Ebből a jelből lehet egy frekvencia/feszültség konverterrel fordulatszámmal arányos jelet képezni, és avval beavatkozni a fordulatszám alapjelbe. De úgy látom van a panelen árammérő sönt is, bár elég kis értékű. Nem látszik ezt erősíti-e valami, bár azt sem tudjuk mekkora áramok folynak ott. Itt viszont egyszerűbb figyelni a felvett áramot.
Nagyon egyszerű..
Elektrotechnika, villamos gépek, tantárgy, asszinkron gép, szinkron gép', utóbbi Paks on működik, nagy frekvenciapontosság, és ford.szám tartás mellett.
Idézet: „amiben van mágnes az működik generátorként... a másik meg nem. Kb. ennyi!” ...és akkor hogyan működik az aszinkron generátor?
Az biztos a kivétel (vagy inkább a kakukk tojás).
A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2023
Ezt elég nehéz pontosan, precízen megválaszolni röviden, szemléletesen.
A különbség a gerjesztésben van. Szinkron motornál a gerjesztést a forgórészben levő mágnesek adják., ezért ha megforgatod, máris jön a "villany". Aszinkron gépnél azonban nem. Ahhoz az kell, hogy záródjon a kimenet, hogy áram tudjon folyni, amivel létre tud jönni az öngerjesztés folyamata. Ezért a kimeneteket egy (három) kondenzátorral rövidre kell zárni.
Az elektromágnes azt jelenti, hogy a forgórészt egyenárammal gerjeszteni kell. Akkor viszont lőttek a kefementességnek, mert a forgórészbe a gerjesztőáramot kefével, és csúszógyűrűvel kell bevezetni. (lásd autó generátor)
Közben valamennyit fejlődött ám a technológia.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |