Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
Sziasztok!
Lenne egy olyan problémám, hogy adott egy villanymotor, 1 fázisu, aluminiummal volt tekercselve. Áttekercselve rézre, ugyanazzal az átmérővel, ugyanazzal a menetszámmal, és nagyon melegszik a forgórész. Néhány perc után már kézzel nem érinthető. Történhet ilyen jellegü változás aluról rézre váltáskor?
Üdv!
A rézre váltás semmiképpen nem okozhat ilyent! Sőt, lehetne vékonyabb huzallal tekerni, amennyiben váltunk rézre. Érdekes, hogy csak a forgórész melegszik? Mindig gyorsan szétszeded és megfogod a forgórészt? A rövid használatkor a motor felveszi a normális fordulatot, vagy morogva teszi? Mert akkor egyrészt mérges, másrészt el van kötve a tekercselés...
Szia! Én arra tudok gondolni, hogy a kisebb ellenállás miatti nagyobb áram túlgerjeszti a vasat.
Szervusz!
Nem hallottam még ilyenről. Attól még lehetne elvileg. A vékonyabb rézhuzal - ha jól rémlik x0.9-el az aluhoz képest az ajánlott? Üresjáratban gyorsan megmelegedés számomra érthetetlen. Aztán ott van még a lehetőség, ha üzemi a kondi, az zárlatos és azért is égett le... De a tekercselésnek is illene melegednie rendesen. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Szia. Az egyenáramu ellenállása kissebb, de itt váltóáramról van szó, az induktív ellenállásnak ugyanannyinak kellene lenni, igy a gerjesztésnek is.
A vasmag gerjesztése szerintem nem az áramtól függ.
Amúgy nem tudom, hogy ezt a gyors melegedést üresjáratban is csinálja-e? Nekem is szöget ütött a fejembe, hogy "pont a forgórész" melegszik. Egyáltalán, tényleg aszinkron gépről beszélünk, segédfázissal, kondenzátorral, meg minden? Elvileg rézzel megtekerve erősebbnek kellene lennie, nem melegebbnek. Valami nem kerek a történetben, ahogyan Ódenka mester is írta...
Az impedancia egyik komponense a hatásos ellenállás, úgyhogy vitatnám ezt az elméletet.
Igen, gyorsan szétszedem a motort, persze a tekercs is meleg, de közel sem annyira.
Kondi vadonat új, másikkal is volt próbálva. 2 pólusu motor, 2 főfázis tekercs, 2 segédfázistekercs, ha bármi rosszul van kötve felsem pörög, de rendes fordulaton megy. Főfázis, segédfázis között nincs zárlat. Menetszám is biztos jó, ötször átszámoltam. Szerintem se kellene ilyen dolognak történnie, és most ezt nem értem, hogy mégis miért.
Ez mondjuk szerintem is pontosan így van.
Minnél jobban terheled, annál nagyobb áramot vesz fel. De az induktivitása nem változik, több hatásos teljesítményt vesz fel, meddőt viszont ugyanannyit... A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Akkor vékonyabb huzal, több menet, vagy csak vékonyabb huzal?
Most érdekelne hogy kinek mi a véleménye, mert most lefagytam. Üresjárásban megy a motor.
Ne haragudj a feltételezésért, de van olyan motor, amibe a forgórészt csak egy féle módon lehet jól berakni, különben kilóg az állórész hornyaiból, másik oldalon meg hézag van.
Miliméterre ott van.
Amugy fékes motor, ha rajta van a féktárcsa, ha nincs, akkoris ez a jelenség. Lehet bármi forgórészhiba ami okozhatja ezt? Ha szakadt, akkor nincs benne erő, de nem melegszik a motor. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Annó Szentesen a szakközépben erősen ment a fusizás, többek között villanymotor tekercselés is (műhely volt, huzal is mindenféle).
Az egyik oktató kollégán nagyon sokat röhögtek, amikor kiderült hogy miért nem volt semmi erő az amúgy tökéletesen és nagyon szépen megtekercselt motorban. Sokára lett meg a megoldás, számottevő hümmögés és fejvakarás után: Átmérőben azonos zománcozott ellenálláshuzallal lett újratekerve. Ha a forgórész üresjárásban sokkal jobban melegszik áttekercselés után, akkor szerintem vagy nem jól lett berakva, vagy el van kötve a tekercselés. Villanymotort ritkán szoktak oszcilloszkóppal vizsgálni, de én megnézném az áramfelvételt jelalak szempontjából... Vagy hőkamerával a kiszerelt forgórészt, hogy mennyire egyenletesen melegszik... A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Milyen jelalakot kellene látni? Ha szinusz akkor jó? ha torzult akkor milyen hibára utal?
Szerintem ha nem szép szinusz, hanem feltűnően lapos a teteje, akkor valami vas telítésbe megy. Ha valami hullámok vannak benne az 50 Hz-nél magasabb (felharmónikus) frekvencián akkor meg lehet forgórész hiba, tekercselés elrontása, ilyesmi.
Mindez persze csak elméleti okoskodás a részemről, ámbár komolyan gondolom... Ha kéznél oszcilloszkóp, akkor már csak az érdekesség kedvéért is megnézném. Persze ugye az oszcilloszkóp test össze van kötve a védőfölddel, hálózati eszközt nem szkópolunk csak úgy direktben. Akkus táplálás, vagy leválasztó trafó kötelező! A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Még1 ötlet
A tekercsek nem lettek-e véletlenül párhuzamosan kötve? Feltételezve, hogy jók a menetszámok, ez okozhat nem kevés hibát.
A hálózati szinusznak "helyből lapos a teteje". A villanymotoroknál a nullátmenetnél folyik maximális áram, mert induktív terhelés. Szkópon nem fog látni semmit, felesleges görcsölni vele.
Szerintem ha a forgórész melegszik, akkor forgórészes. Látszik, hogy el vannak csavarodva a lamellák és elvékonyodik az egyenes szakasz után (legalábbis így látom a rossz szemeimmel). Most vagy gyárilag selejt, vagy a fék csavarta el (egyenesítette ki a csavarást). Sok forgórészes motort javítottak nálunk, amikor a villanymotoros cégnél dolgoztam. Nem annyira ritka hiba, de azok legtöbbje el is volt kékülve a hőtől. Legalábbis én a forgórészre tippelek... de nem emlékszem már, hogy viselkedett a szakadt forgórészes motor. Úgy rémlik az áramfelvétele nőtt meg látszólag indokolatlanul. Ha kell, majd holnap megkérdezem a volt főnökömtől. De arra emlékszem, hogy alumíniummal tekercselt motorokat másfélszer kisebb keresztmetszetű huzallal tekerték, az eredeti menetszámmal. Emiatt is melegedhet, de azt nem tudom, hogy a forgórésznek, vagy állónak kell-e melegebbnek lennie. Vagy vegyük úgy, hogy csak unatkozok és belepofázok olyanba amihez nem is értek : ) Idézet: „A hálózati szinusznak "helyből lapos a teteje".” Ez így van, audiofülek csinálnak is "színusz hegyezőket". Békéscsabán meg lehet tekinteni több példányban is. Idézet: „Szkópon nem fog látni semmit, felesleges görcsölni vele.” Meg se nézze, úgysem fog látni semmit. Amit nem látunk, az nem öl meg, csak miért dudál? Idézet: „Ha kell, majd holnap megkérdezem a volt főnökömtől.” Nagyon hasznos, és ugyanakkor előrevivő felajánlás. Idézet: „De arra emlékszem, hogy alumíniummal tekercselt motorokat másfélszer kisebb keresztmetszetű huzallal tekerték, az eredeti menetszámmal.” Erre nem tudtam görcsöt kötni.
Nézd már meg otthon szkóppal a hálózati fesz. jelalakját és tedd ki ide a képet légy szíves. Kíváncsi vagyok rá mit látsz. Mindent nekem kell csinálni?
Azt ajánlottam fel, ha komolyabban érdekli ez a forgórész melegedés és nem jut vele semmire, megkérdezem róla a volt főnököm véleményét, mert nem vagyok biztos a dolgomban. Ha ez nem segítség, akkor felejtsük el. A réz fajlagos ellenállása 1/57 Ohm*mm2/m, az alumíniumé 1/35 Ez a keresztmetszeti tényező. A menetszám marad. Bonyolult? Idézet: „Látszik, hogy el vannak csavarodva a lamellák és elvékonyodik az egyenes szakasz után (legalábbis így látom a rossz szemeimmel).” Azt így gyártják, "elcsavarva." A forgó mágneses mező egyenletesebben fejti ki erejét emiatt a forgórészre.
Nem az elcsavarásról beszéltem, hanem a kiegyenesedésről... a forgórész bal oldalán (kb 1cm-es szakaszon).)
Az elcsavarodás egyenetlensége valóban látszik. Ha az alu kiöntést megszakítaná a bevágó lemezek, akkor erőtlen lenne a motor, forgórész nem melegedhetne. Valamikor a forgórész szakadást úgy vizsgáltuk - 3f motorok - hogy 2 fázistekercset sorbakötve a tengelyt franciakulccsal ide-oda forgatva az áramfelvételt figyeltük. Ha szakadás lett volna, azon fázis áramfelvétele jelentősen kisebb lett volna. Egyszer sem találtunk ilyent, de néha meg kellett, főleg nagyobb motornál nézni. Érdekessége, hogy egy leégett motort meg kellett először tekercselni, aztán megvizsgálni. Ha hibás a forgórész, akkor csak férfimulatság a tekercselés.
Az szerintem gyárilag olyan, a féktárcsa nem a forgórészt fékezi, együtt forog a forgórésszel.
A fogazott tengelyen tud csúszkálni, a forgórész mágneses ereje húzza magához, olyan elven ahogy a fűnyíró motorok is vannak. "féktárcsa nem a forgórészt fékezi" ezt ugy értem, hogy a féktárcsa nem a forgórésznek nyomódik és ugy fékez, hanem egy rugó nyomja vissza a hátsó pajzsnak. De nem hagyott nyugodni a dolog, szétbontottam a tekercset, a kötések jók. Ezt már visszacsinálni nem fogom tudni, kezdhetem előlről az egészet A főfázis, segédfázis tekercsek egyformák ugyanaz a keresztmetszet, menet. Mindkét tekecs 3A áramfelvétel, ami 0,56 réz huzalnak kicsit sok. Segédfázison 16mikrós kondi. A képen az eredeti alu huzal. Megcsinálom 0,50 huzallal, több menetszámmal, aztán lesz ami lesz Igen az érdekelne a forgórész melegedés, most minden infó jól jönne. Ellenállásra, induktivitásra egyformák a tekercsek, ha zárlat lenne bármelyikbe is az látszana. Ha valaki megoldja ezt a problémát, fizetek egy sört
Szia . Esetleg pár fotót raknál fel a forgórészről? illetve az állórészről? Több fotóból hátha meglátunk valami lényegeset. Tekercs elkötést hogyan végezted? Van sémád hozzá?
Nekem van egy kompresszorom ami 1,1Kw ez is aluval volt anno tekerve 0,9mm átmérővel. Ez volt az első motor amit tekercseltem és rézzel azonos karesztmetszettel és menetszámmal . Az első tekercset fordítva raktam be ezt utólag már tudom. Az áramfelvétele a motornak 11A ! Bárhogyan kötöttem a tekercseket ez a legkissebb áram amit el tudtam érni. Ez 4 éve történt azótta is megy . Igaz csak szakaszos üzembe használom néha mikor kell egy kis levegő a műhelybe . Majd ha leég akkor kap új tekercselést helyesen berakott tekercsel és kissebb keresztmetszettel több menetszámot. Előny hogy elindul úgy is ha 8 bárnál kell még egy kis nyomás mert nyomaték az van benne
Az indító hozzászólásodban nem írtad, hogy miért kellett áttekercselni a motort. Ha leégett az eredeti tekercs az túlterhelésre adott válasz volt, vagy nincs egyértelmű ok?
Mindenesetre a forgórész szakadást nem zárnám ki, a kalickás kiöntés szerintem sérült a kép alapján. Idézet: „Azt ajánlottam fel, ha komolyabban érdekli ez a forgórész melegedés és nem jut vele semmire, megkérdezem róla a volt főnököm véleményét, mert nem vagyok biztos a dolgomban. Ha ez nem segítség, akkor felejtsük el.” Én meg azt mondtam, hogy ez segítség és előre is vinné a dolgot...
Zárlatos volt, csapkodta a biztositékot.
nagy eséllyel vizet kapott, mint utólag kiderült vízzel mosták a motort
Ha kalickaszakadás lenne, kevésbé kellene melegednie, mert kissebb az indukált áram. gondolom Vagy nem bírná behúzni a féktárcsát A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
Annak a forgórésznek szerintem nincs baja. A "kiegyenesedés" gyári kialakítás lesz mert ha megnézitek akkor az egyenes részen sokkal szélesebb a horony mint ott ahol meg van csavarva.
Jó eséllyel azért ilyen kialakítás mert így "egyenesen lépnek ki a mágneses erővonalak a forgórészből és így stabilan tudja behúzni a féktárcsát. Valójában egy indirekt elektromágnes lesz az a kialakítás. De nem láttam még ilyet csak hangosan gondolkodom... A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
"Elektroncso"-nek igaza van, a fék miatt lehet ilyen a forgórész horony-kialakítása, ezen a fotón már látszik, hogy hibátlan.
A 0.45-ös rézhuzal ellenállása egyenlő a 0.56-os alumíniuméval (valamivel kisebb, de szerintem az jó lesz). A menetszámon ne változtass, akkor csökkenni fog a teljesítménye. |
Bejelentkezés
Hirdetés |