Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Dinamó/generátor motor üzemben
 
Témaindító: Feri, idő: Máj 12, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   11 / 11
(#) jozsef24 hozzászólása Dec 31, 2023 /
 
Igy lehet-e áramott fejleszteni ha mágnest forgassuk a tekercs gyürübe?

148.jpg
    
(#) Massawa válasza jozsef24 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Lehet, csak váltoáram lesz.
(#) kadarist válasza jozsef24 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Ha a mágnest forgatjuk ebben a gyűrűben, akkor nem, mert pólusoknak kell elmozdulni egymáshoz képest. A gyűrűből nem nagyon lépnek ki erővonalak...
(#) Peter65 válasza jozsef24 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Igen.
Létezett ilyen kialakítású gép, bár az asszinkron motor volt és nem szinkron gép. Bővebben: Link Ha jól emlékszem gyűrűs asszinkron motornak hívták. A képen lévő egyben csúszógyűrűs is, de a lényeg az állórész tekercselésének kialakítása, ami hasonló, mint amit felrajzoltál.
Nem egy jó hatásfokú kialakítás egyébként, többek között azért, mert a légrést növeli a benne lévő tekercselés.
(#) Peter65 válasza kadarist hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Ha a tekercselés nem éri körben teljesen a gyűrűt, akkor igenis történik fluxus változás. Kilépnek az erővonalak. Ha felrajzolod a forgórész mágnes erővonalait, kettő végén be- illetve kilépnek az erővonalak az állórész gyűrűbe, és forgás közben ez mindig odább kerül, és így fluxus változás jön létre a tekercsben.
(#) kadarist válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Valami bizotsan lesz, de elenyésző mértékben. Ez egy durván elhibázott koncepció.
(#) Gafly válasza kadarist hozzászólására (») Dec 31, 2023 / 1
 
Igazándiból van valami hasonló, de nagyon nem olyan.
(#) erbe válasza jozsef24 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Ha a kezdet-véggel szemben megszakítod a tekercset és azt a két kivezetést is használod, termelhet valamit.
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2023
(#) mpisti válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
A mágnes két végénél fellépő fluxusváltozás ellenkező irányú lesz, és ez a gyűrűben kioltja egymást -szerintem. Ebből az okból a tekercsben indukálódott feszültség értéke is nulla lesz.
(#) Peter65 válasza mpisti hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Ez csak akkor teljesül, ha a teljes vason körben egyenletesen végig van a tekercs, de ezt már írtam. A gyűrűs aszinkron motorban is csak egyes szögtartományokban vannak a tekercsek. Erbe javaslata is a teljes tekercs felbontását célozza.
(#) SKY válasza jozsef24 hozzászólására (») Jan 2, 2024 /
 
Szia!
A mágnesesség mai oktatásának egyik igen nagy hibája, hogy az indukciót mindig zárt tekercshurokkal és egy keresztmetszetben növekvő/csökkenő indukcióval tanítják. Ez matematikailag tökéletesen igaz is, de gyakorlatban baromira lekorlátozza a taneszközöknél kicsit is bonyolultabb gépezetek megértését. Például Faraday egypólusú generátora szinte felfoghatatlan így megközelítve, pedig működik.

Teljesen más szemléletet ad az, ha mindig az erővonalak és a vezető anyag találkozásának pillanatát keressük, vagyis amikor a vezető áthalad/metszi a mágneses erővonalakat. Ez megtörténik az iskolai példában is a vezetőhurokkal két szakaszával a patkómágnes erőterében.

Ebben a konkrét példádban nulla lesz az indukált áram eredője, mivel a mágnes északi vége által indukált áram kioltja az ugyanabban a pillanatban a déli véggel indukált áramot, feltéve hogy tökéletesen szimmetrikus lesz a kialakítás és teljesen körben van tekercselés.

Ha az állórész tekercse viszont két félre lenne osztva, akkor máris működne, váltóáram lesz mindkettő tekercsben, mindig ellenkező polaritással.

Én ennél továbbmentem és az egyik jelenség vizsgálatához összedobtam egy hasonló generátort, de itt a forgórészből kifelé csak északi mágnesvégek voltak. Az igazi az lenne, ha lenne még egy ilyen motor állórész és abban pedig déli pólusok lennének, természetesen mágneses vezetéssel összekapcsolva az állandómágneses köröket, amennyire csak lehet, vagyis az állórészeket és a forgórészeket is mágnesezhető tengellyel és anyaggal kellene összekapcsolni.

Monopólusú forgórésszel is váltóáram keletkezik, viszont lehet torzítani az indukált áram/fesz görbéjét. Az indukció akkor történik meg, amikor egy horonyban lévő tekercskötegen áthalad a pólus, a horony egyik szélétől a másikra átugranak az erővonalak. Ez egy jól látható csúcs szkópon, az ellentétes előjelű indukció kisebb lesz, mert azt már a szórt fluxus okozza és nem a koncentrált közeli pólus.

#kadarist: Ha a belső részen csak a gyűrűvasmagra van a huzal tekercselve, azaz a tekercs vastagságától függ a légrés, amely több milliméteres a forgórésztől, akkor valóban nagyon-nagyon alacsony hatásfokú lesz. A légrés minimalizálásához hornyokat kell alkalmazni, hogy vas-vas között legyen tized mm légrés, de lehet úgy is csinálni tekercset olyan kicsi vezetőből, hogy néhány tized milliméter magas legyen.
Más tekintetben viszont pont hogy jó koncepció, igaz nem a legmodernebb! A gyűrűből valóban nem lépnek ki erővonalak, hanem benne vándorolnak a mágnest követve. Nem változik az erővonal hossz, vagyis könnyen körbetekerhető lesz a forgórész és nem fog "ragadni" kitüntetett pólushoz.
(#) SKY válasza Gafly hozzászólására (») Jan 2, 2024 /
 
Pedig Jedlik Ányos ötlete zseniális! Úgy is mondhatnánk, hogy egy egyenáramot adó áramfejlesztő, amiben a kimeneti feszültség a menetszámokkal arányos. Az egyedüli buktató az benne, hogy minden egyes menetet meg kell szakítani és kell hozzá egy csúszógyűrű.
Legalább állandómágnes nincs benne, öngerjesztő, a magban maradt remanens mágnesességet használja.

Tesla továbbfejlesztette Faraday egypólusú generátorát, megkétszerezte a kimeneti feszültséget, megoldotta a nagy áramú kivezetést, a minimalizált mágneses utat és szintén öngerjesztő volt. Még a Lenz erő csökkentésére is tett javaslatokat, csak egy pár oldalas iromány. US406968 a szabadalom.
(#) kadarist válasza SKY hozzászólására (») Jan 2, 2024 /
 
József eredeti kérdésére mi a válaszod? Tehát: Bővebben: Link
(#) SKY válasza kadarist hozzászólására (») Jan 3, 2024 /
 
Megemlítettem ezt is, de akkor bővebben:
Ha a tekercs egyenletesen van tekercselve "szimmetrikus a középpontra" és teljesen körbe ér a vasmagon (akár több rétegben), akkor a két kivezetésén nulla feszültség indukálódik, mivel ha feltételezzük hogy az órajárásával megegyezően forog a mágnes, akkor az állórész belső felén lévő huzalszálakban az északi pólusnál "lefelé" folyó áram keletkezne, a déli pólusnál "felfelé" irányuló. Mivel ezek a vezetőszálak sorosan vannak kötve, mint több menetes tekercs, ezért a kimeneten pontosan nulla amper lesz mérhető.
Kvázi azt is mondhatjuk félrevezetően, hogy nem történik indukció, ez egy haszontalan gép lenne...

Ha viszont a tekercs kettő részből állna, a forgási tengely mentén kettéosztva amire erbe utalt, akkor az egyik tekercs a fenti irányokkal "pozitív", a másik tekercs "negatív" félhullámot produkál, mindaddig amíg felette mágnespólus halad és az osztáson áthaladva meg nem cserélődik az indukált feszültség polaritása a tekercseken. Viszont a Lenz jelenség miatt a tekercsáram az egész gyűrűmagban gerjesztést fog okozni, természetesen úgy hogy az állandómágnes forgását akadályozza, ami abban nyilvánul meg, hogy a két tekercs ellentétes mágneses teret fog létrehozni a magban, ami javarészt "kioltódik", de a két tekercsvégnél ki fog szóródni a magból, ez a két virtuális pólus pedig az állandómágnes két pólusát fogja akadályozni.

Azért nem alkalmaznak ilyen tekercselést, mivel így a huzal egy jelentős hossza, ami kívül halad a vasmagon és nem esik az indukció útvonalába nincs munkára fogva. Hurkot kell alkotnia, ezért a tekercsnek mindig van egy nevezzük elmenő és visszajövő ágnak, de itt csak az egyik ág dolgozik az indukció szempontjából. Ma már közismertebb az, hogy a tekercs mindkét ága egy-egy horonyban van belül vezetve és kisebb pólust jelent.
(#) kadarist válasza SKY hozzászólására (») Jan 3, 2024 / 1
 
Rendben, tehát nulla. Köszönöm!
(#) brichy76 hozzászólása Feb 4, 2024 /
 
Sziasztok! Nem biztos hogy ide tartozik.
Autóba szeretnék utólagosan ampermérőt beépíteni. A generátor melyik kivezetésére kell kötni?
(#) kadarist válasza brichy76 hozzászólására (») Feb 4, 2024 /
 
Szia!
Csak a töltést vagy a kisütést is szeretnéd mérni?
Következő: »»   11 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem