Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Idézet: „Arról nem tudni, hogy a vas melegszik-e.” Melegednie kell. Az ilyen kialakítású motoroknál kinyomható a tekercselt vas rész, ha 180 fokkal elfordítjuk összerakáskor, akkor a másik irányba forog. A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2023
Idézet: „Az ilyen kialakítású motoroknál kinyomható a tekercselt vas rész, ha 180 fokkal elfordítjuk összerakáskor, akkor a másik irányba forog.” A forgásirányt a rövidrezáró menetek határozzák meg, tehát ha a vasmagot fordítjuk át a házban, akkor forog fordítva. Nem kell hozzá a tekercset bolygatni.
A zománcozott huzalból-elvileg- már nem távozhat oldószer. Azért zománcozott.
Régi, EAG készülékeknél manapság sűrűn előfordul menetzárlat.. 60-70 éves trafókról beszélünk, anno nem CuZ, CuZZ drótot használtak.
Ha nem tudsz semmit arról amit leírsz akkor legalább olvasnál utána.
Idézet: Azaz lakkozott, abba meg ugye oldószer van... Mutatok egy friss képet, ma mentettem egy huzalokat áruló webshopból, piros nyíllal jelöltem a megnevezésben a szót, hogy hát mit is takar az a bizonyos "zománc", a szám meg hogy hány réteget vittek fel rá (Z vagy ZZ más nyelven). Meg egy pdf-et is csatolok, érdemes elolvasni, mindjárt az első bekezdésben ott a lényeg. „Azért zománcozott.”
Most már értem, hogy mitől olyan drága a drót...
Ez a lakk kontra zománc olyan, mint a biztosító kontra biztosíték elnevezés. Helytelenül használjuk a zománc, meg a biztosíték fogalmát. Egyszer rendelni akartam háromszoros lakkozott drótot. 1 kiló kellett volna, de rám akartak sózni több 100 kilót... egy vagyon lett volna. Pedig abból már lehetne 2 tranyóval csinálni push-pull tápot 325V-ra.
Igaz. Mivel jelen esetben ki kellett venni az egész motort, majd a tekercselt részt kinyomni, így figyelemmel kell lenni összerakásnál a 2 lehetőségre.
Jó neked mert én nem értem mitől lett az ára rövid idő alatt a duplája, azt meg pláne nem értem, hogy az ingatlanok ára mitől lett 4 év alatt a triplája. Úgy 30 évet mentünk vissza az időben. Már beletörődtem hogy hülyén halok meg.
Az 1Z-s huzaloknál gyakran előfordul, hogy "átforrasztható", legalább is hirdettek ilyen módon szigetelt huzalt..
Nyilván kevésbé melegedő helyen felhasznált huzalnál előny a mechanikus tisztítás elmaradása forrasztás esetén. Egy villanymotornál előny lehet, hogy a több szállal tekert tekercseket nem kell szálanként megpucolni a forrasztáshoz. A régi orosz (szovjet idők) motorjainál egyszerűsítettek, a tekercselésre DC-t és egy szén rúddal, ívvel megolvasztották a huzalok kötés végeket, megolvasztva, összehegesztve a huzalokat. A huzalok vége a vágásnál simán be tudta gyújtani az ívet, a többi csak gyakorlat kérdése lehetett. Itthon nem találkoztam ilyen megoldással... Forraszthatók.
Nagyon sok forrasztható huzalt használtam. Elsősorban litzének, nagyobbacska kapcsolóüzemű táphoz. Van is egy Weller pákám, aminek nem hegy van a végében, hanem egy kis tartály, amibe 2..3 cm3 cin fér bele. Felmelegíti a páka, egy kis gyanta bele, bele a pászma és 100 db 0,2-es drótot összeforraszt, méghozzá tökéletesre.
Én dolgoztam tekercselő üzemben, és bár nem ívvel, de szénnel forrasztottuk össze a huzalköteget. A csupaszolást háromélű reszelőből köszörült háromélű késsel végeztük, a keményforrasztáshoz a kivezető kábelt és a párhuzamosított szálakat összefogtuk egy moddolt kombinált fogóval, a forrasztást pedig egy több cm2 keresztmetszetű szénkefével csináltuk. Szép golyóvá lehetett formázni vele a köteg végét. A fogó és a szénkefe között nem tudom mi volt, azt sem hogy AC vagy DC, de vélhetően valami 10V alatti feszültség sokszáz (ezer) Amper terhelhetőséggel. Az egész procedúra 5-10 mp alatt készült el. Lehet hogy az is a szovjet idők hozadéka volt, lévén még KISZ tagsági jogviszony erősen ajánlott volt, azaz nem volt jogilag kötelező, de aki nem lépett be, azt fel sem vették dolgozni.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2023
Szerintem az orosz is így készülhetett, ahogy ti csináltátok, én csak következtetni próbáltam a végeredmény láttán. A csupaszoláshoz viszont egy kis kétrét acél lemez volt, ca. 15 mm széles anyagból, aminek a végei visszahajtva és élre kiköszörülve. Ez egyszerre 2 helyen szedte le a zománcot. Valahogy úgy lehet elképzelni, mint a körömvágó csipeszt házi kivitelben és kézzel a két szár összenyomva szedte a szigetelést lehúzva. A szénkefés és ív megoldáshoz is lehetett AC is, bonyolítást megspórolva...Már nekem nincs jövője a motortekercselésnek, mert azon a bekerülési munkadíjon, anyagon 3 használt motort tudok venni...
Üdv a csapatnak! Van egy P:24v a Sz:2X125V-os 75VA-es torid trafóm. Fordítva szeretném használni. A terhelhetőségét mennyire változtatja meg, ha egyáltalán változik valamennyire.
Köszönöm. Szerinted Megterhelhetem 3A-rel? Rövid ideig lesz használva.
De ő fordítva szeretné használni, tehát 24 V-al táplálná meg, és a 230 V-ot terhelné meg 3 A-el.
Azt azért csak nagyon rövid ideig, mert majd' tízszeres túlterhelés....
Ha 230 V-al táplája meg, és 24 V-ot terheli meg 3 A-el terheli meg, akkor igazad van.
Az esetek többségében a 230 V szokott lenni a primer, nekem ez a normális.
Urak, és hölgyek, ha van itt transzformátor függő hölgy
14V/3,6kW, ez számításom szerint 256A. Ezt elbírja 2x25mm2 réz fonat, kívül lesz a toroidon, ha kell tudok neki ventillátoros hűtést is beépíteni. Nem folyamatos üzem, a 3,6kW max. 20 percig lesz rajta, aztán több óra szünet. Elég az 50mm2 erre a terhelésre?
Toroidon bőven. Inkább a belső huzalkeresztmetszetet kellene tudni. Annak fontosabb lehet a hűtés.
Az elég lesz, ez egy lecsontozott 3,6kW variac, a tekergethető toroid leszedőkefével. Így lecsontozva 19 kiló
Az eredeti primer valami irgalmatlan vastag drótból van, ahol le van köszörülve síkba a kefe miatt, még ott is megvan legalább 2,5mm2.
Üdv! Ha nincs nitró lakkom de van akril lakkom az is jó? Van még két komponensű univerzális epoxym esetleg ez is jó? A válaszokat előre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2023
amennyiben igy szeretné kiprobálni 24V~betáplálással, és a 2x125V,os tekercsrészt terhelni, úgy ez esetben max,0,4-0,5Amp. terhelheti meg folyamatosan..
Néhány percig,viszont akár ennek a kétszeresével is, különösebb melegedés nélkül.
Sziasztok!
Egy áramkörbe kellene egy fojtó trafót trafót tekernem, de a leírásban csak annyi van a vezetékről,hogy 300 menet 0,2-es CuEm vezeték. A kérdésem hogy a CuEm mit takar? Azt értem hogy réz,de mi az Em?
Köszönöm. CuZ huzalom van valamennyi, akkor elhasználom azt.
Ezt én se tudtam, pedig én aztán sok mindent nem tudok...
Hogy mit flancolnak, amikor a leírásban egyértelmű az 1Z, 2Z?
Üdv. nyugodtan használhatod, csak ne legyen sérült, és ne legyen farkas hurkos sehol.
Én a 0,15-0,22 es 1Z,s huzallal tekertem 230V-os primert,még anno, amikor szükség volt rá. Jelenleg Hv.impulzus trafókat készítek, ETD 39-epcos cséve testre, és bizony nem húz át sehol, az első példányok, 2010-ben születtek,szintén 0,12mm Cu-Z-vel tekercselt szekunderrel. Rétegszigetelés, és 0,10es epoxi réteg,minden soron.
Sziasztok ,
Van közöttünk valaki aki tarfókat tekercsel ? szükségem lenne egy olyan trafóra aminek a szekunderén találok 50V , 75V, 90V , 120 V es 145v -os feszültségeket . Budapest vagy Pest megyében köszönöm
Nem én tekercselek, de a válaszhoz mindenképpen tudni kellene:
1. Ezek mind külön tekercsek-e, vagy egy tekercs megcsapolásokkal? 2. Mekkora az elvárt terhelhetőség (ha több tekercs, akkor feszültségenként külön-külön meg kell adni)? 3. Milyen konstrukció legyen a trafó (pl. toroid, lemezelt, hiperszil)? |
Bejelentkezés
Hirdetés |