Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Műhelyünk felszerelése, szerszámai
Téma, a műhelyünkben előforduló készülékek, anyagok, szerszámok, eszközök bemutatására, kitárgyalására.
Lapozás: OK   200 / 201
(#) Massawa válasza Skori hozzászólására (») Kedd, 9:23 /
 
A pedál tömege valoban lényeges annak nem szabad mozognia. A fogorvosi pedálban a nehéz trafo. A zongorám pedálja a szönyeghez van rögzitve velcro elemekkel. Ez lényeges ha ülö helyzetben kell nyomogatni. Ülve a lábad sokkal mozgékonyabb és elrugdalod a pedált, állo helyzetben ritkán állsz 1 lábon és többnyire függölegesen fogod nyomni ( rá fogsz állni) , ülve ez nem jellemzö.
Itt van egy másik pedál egy gyári a hungarocellvágohoz meg a kis állványos 24Voltos furogépem házilag barkácsolt pedálja ( jo 20 éves).
Mind a két pedál állo munkához valo. Mind a 2 pedál ugy van kialakitva, hogy a mikrokapcsolo akkor van megnyomva ha nem nyomom a pedált ( felsö állásban) és akkor kapcsol át, ha földig nyomom a pedált. Mind a két pedál játszva kibirja a testsulyt, azaz nem lehet tönkre tenni.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 9:30
(#) Attila86 válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 11:03 /
 
Na hát érdekes hogy milyen irányba mentetek el, hogy törésgátló kell rá meg hogy legyen súlya... Miközben a szerkezetemnek ennél sokkal nagyobb problémái vannak. Látszik hogy éjfélkor kattintgattam gyorsan össze...

A pedál a jelenlegi terven nem szerelhető össze, mert a felső (piros) része nem illeszthető rá az alsó (zöld) részre, mert az alsó részen a csapágyok közepén lévő kis bütyök beleakad a felső rész csapágyat körbefogó gyűrűjébe.

Ezen felül jelen állás szerint semmi sem határolja a pedált a felső végállásában, a mágnesek taszító ereje teljesen ellöki azt.

A súly növelésével amúgy teljesen egyet értek, ezt szokták úgy hogy a felző záró réteg nyomtatása előtt megállítják a gépet és homokot szórnak a nyomtatványba. De akár kis üregeket is tervezhetek rá alulról ahová valami súlyokat lehetne (nagy csavaranyákat például?) beszorítani/beragasztani.

Az optokapuval nagyon nem értek egyet! A mikrokapcsoló egy zárt rendszer, az optokapuba viszont beszállhat por, kosz, bármi. Főleg mivel hogy ez a földön lenne és főleg mert egy láb lenne felette amely lábon valószínűleg valamilyen lábbeli lenne aminek az alja a házban mindenféle koszt, hajszálat stb. összeszedhet és a pedált nyomkodva az optokapukba hullhat. Sőt, akár a pedál nyomkodásától, a lábbeli rajta való csúszkálásától valamennyire statikusan is feltöltődhet a pedál (hiszen műanyag) és akkor mégjobban vonzza a koszt. Az optokapuk meg azt nem szeretik...

HALL-szenzorra azért nem gondoltam mert:
1.: Alkotó megjelölte hogy milyen eszközzel (mikrokapcsoló) szeretné ezt kivitelezni.
2.: Szerintem is a mikrokapcsoló erre a legideálisabb megoldás.
3.: A mágnesek a tervemen azért vannak hogy taszító erejükkel a pedál taposásának ellenttartsanak. Emiatt vannak a lehető legközelebb a forgási ponthoz. Szenzort viszont ide tenni nem lenne célszerű mert az erőkar itt a legkissebb, így precíz beállításra nem alkalmas. (Persze lehetne egy külön mágnest rakni a mostani kapcsolók helyére.)

Esetleg gondoltam még arra is, ahogyan az autóm gázpedálja viselkedik: A gázpedált tövig lenyomva valójában még nincs teljesen lenyomva. Nagyobb erővel még be lehet egy kicsit nyomni, ilyenkor kikapcsol mindenféle folytást és a maximális teljesítmény adja le a motor. (Teleport üzemmód.) De talán itt nem lenne hasznos az ilyesfajta működés.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 11:05
(#) Massawa válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 11:30 /
 
Sok mindenben igazad van de a gázpedál nem a legjobb példa.
1. Azt ülve nyomod azaz a lábnak nincs más dolga csak a pedált nyomni és hang illetve a gyorsulás a visszacsatolás azaz tudod koordinálni a láb mozgását.
2. Ha állsz akkor más konstrukcio kell. A pedál közepén kell lennie a forgo tengelynek és olyan masszivnak, hogy kibirja az ember sulyát hiszen nem lehet folyton egy lábon állni. Ha csak 2 állapota van a pedálnak akkor elég a te konstrukciod is csak ki kell birnia, hogy ráállj.

A két vagy több fokozat csak két vagy több mikrokapcsolot igényel ugy elhelyezve, hogy ne a pedálra esö erö kerülhessen a mikrokapcsolora, hanem csak a mozgás hatása. Azaz oldalrol szerelve és a pedálra szerelt bütykök stb helyzete nyomja a kapcsolot. És a pedál tengelyét a lap (talp) közepére kell rakni, hogy csak a lábfej mozgása mozgassa a pedált, de simán elbirja az ember tömegét. ( mert valamin állnod kell). Az alaphelyzetbe egy primitiv rugo is visszahuzza, hiszen akkor ugy sincs rajta a láb. Még mindig kérdés hogyan érzékeli a kezelö milyen fokozatban van. De ezt kérdezö kollégának kell eldöntenie.
A középtengelyes pedált rugo nélkül is lehet használni és akkor ugy marad ahogy levetted rola a lábad. Ezt is a kérdezönek kell eldöntenie. Itt is fontos, hogy a mikrokapcsolok ne fejtsenek ki semilyen eröt a pedál mozgására ( ne nyomják vissza)
(#) Massawa válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 11:38 /
 
A tervedhez csak annyit, ha a zöld tengely mondjuk egy hosszu csavar akkor nincs semmi baj.
(#) Attila86 válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 12:42 /
 
Elolvatam most újra hogy Alkotó mit írt a témában és nem találtam arra utalást hogy állva taposná a pedált.
(#) Attila86 válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 13:04 /
 
A csapágyakat most két stift (sárga színű) rögzíi a helyükön, így már összeszerelhető a pedál és azért is jobb így mert a stiftet ki lehet nyomtatni nagyobb kitöltéssel (100%) hogy erősebb legyen, nem kell az egész alsó részt.
Illetve a pedál felső határolását is megoldottam egy M5/25mm csavarral és egy M5 anyával. Ezeket a piros részbe kell csavarozni és a csavar végének a zöld részen van egy vájata amiben mozogni tud.
Ja és tettem... nem tudom, jó sok M6 csavaranyának lukat a zöld rész aljába hogy nehezebb legyen.
Bővebben: Youtube
A hozzászólás módosítva: Kedd, 13:05
(#) Gafly válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 13:16 /
 
Ebben már megint tökéletesen igazad van.
Amennyire emlékszem, apámmal a hegesztő trafókat állva tekercseltük.
A kisebbeket viszont mindig ülve.
Fura is lett volna egy kimenőtrafót egy lábon állva megtekercselni.
(#) Massawa válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 13:18 /
 
Még valamit ha már ezen dolgozol. Nem tudom mekkora a mérete, de nem ugy nez ki hogy elég nagy egy mondjuk 43-s cipöhöz.
Szoval jobb ilyen esetben a sarok alá kell tenni kis emelést, hogy a láb ( sarok) meg legyen támasztva, különben ülve a láb mindig eltolja maga alol a pedált ( föleg ha ilyen meredek).
A hozzászólás módosítva: Kedd, 13:20
(#) elactrofan válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 14:03 /
 
varrógép pedálnak sincs számottevő súlya, mégis használható és nem csúszkál sehova.
(#) Attila86 válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 14:16 / 1
 
Tessék, csináltam neki sarkot. Meg tettem rá egy XH2.5 csatit is. A csati mögött van egy kis kábelalagút amelyből a vezetékek a mikrokapcsolók alatt bújnak ki.
(#) Hutty válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 15:04 /
 
Nagyon jó.
Most az a kérés jön , hogy mikrokapcsoló az indításhoz, fogasléc + fogaskerék a potenciométerhez, hogy legyen fordulat szabályozás. Mert gondolom a két kapcsolós elképzelés azért volt, mert nem gondolt Alkotó ilyen tökéletes kivitelezésre.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:08
(#) Alkotó válasza Hutty hozzászólására (») Kedd, 15:25 /
 
Nyitott kapukat döngetsz.
(#) Hutty válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 16:14 /
 
Én mindig.
(#) Massawa válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 16:18 /
 
Engedj meg még egy két kommentárt ( tudom nem nekem csinálod)
Szoval ha valaki egy széken ül akkor a lába kb 90 fokban er a padlora. Ülj le es próbáld ki mennyire tudod a lábad ilyen szögbe forditani. Autoban majdnem fekszel amikor a gáz pedált nyomod és nem ülsz 50 cm magas kakasüllön.
A poti mozgatása már keményebb dio lesz. Ha egy bordásszij darabot fogsz mozgatni, a poti tengelyére meg egy 10 mm-s szijtárcsát huzol, akkor a szijnak kb 25 mm - t kell mozognia 270 fokos fordulathoz. Amit már jol ki kell számolni, mert az ember a lábát kényelmesen a vizszintesböl kb 30 fokban tudja felemelni ( magad is kimérheted, maradjon a sarkad a földön és mérd meg milyen magasra tudod forditani a talpad.
Tudom, hogy ergonomiai kérdések, de most kell ezen elgondolkodni. A szij ilyen esetekben kemény határokat szab mert a poti nem tud többet fordulni és alapállásban általában a poti legkisebb értékére kell, hogy forduljon. ( ez a faladat olyan mint régen a skálahur hossza meg a kondenzátorra szerelt dob méret kiszámolása). Sajnos optikailag sem lehet ezt jobban megoldani mert ott meg a linearitás szokott gond lenni. Ha poti is kell, akkor érdemes szétszedni egy varrogép pedált ott sokszor kimagaslo ötletek vannak.
Esetleg akkor teljesen másképp kell a kapcsolokat elhelyezni és azokat a bordásszijjal kapcsolni mert akkor biztos lesz a poti meg a kapcsolofokozat összehangolása.

( bocs, hogy ennyire mélyre megyek, de egyetemista koromban vagy 100 pedált épitettem zenészeknek, azok legkülönbözöbb kivánságai alapján, igy eleggé véremben volt a téma. Azota meg varronöknek meg a barátaimnak a mühelyekbe épitgettem ilyesmit).
A hozzászólás módosítva: Kedd, 16:26
(#) compozit válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 16:30 /
 
Ha a lábszárad függőlegesen áll, akkor tényleg csak 30 fok. De a pedált lehet egy kicsit előre is tólni, akkor ez a szög 60 fok is lehet.

Ha már fordulatszám szabályozás is kell, akkor nem jó egy autó gázpedálja? Abban poti van.
(#) Attila86 válasza Hutty hozzászólására (») Kedd, 16:33 /
 
Na a fogaskerék, fogasléc, stb. az amit sajnos nem tudok tervezni. Ezt valahogyan másképp kell megoldani. Mondjuk a piros rész alsó felén egy mágnessel, az alsó rész tetején pedig egy analóg HALL-szenzorral. Csak a mágnes erősségét/méretét illetve a mágnes és a szenzor távolságát kell kikísérletezni hogy a szenzor érzékelési tartományába essen a pedál teljes mozgási tartománya.
(#) tufatofu válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 16:44 / 1
 
Nem beleszólni akarok, de én pl. ilyen piperemunkát, hogy finom fordulatszabályzás végzése lábbal, kényelmetlennek éreztem volna. Megugrik a lába az embernek, és szakad szét az egész kóc amit addig feltekert, főleg 0,1mm vagy az alatti huzalnál. Ennek elkerülése érdekében, nekem csupán egy lábkapcsoló van, a sebességet kézzel állítom az adott feladatnak megfelelően, akár menet közben is. A pedál felengedésekor a mechanika azonnal megáll...
(#) compozit válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 16:46 /
 
Nem vagyok biztos benne, de a távolsággal nem lineáris az indukció amit a Hall érzékelni fog. Esetleg logaritmikus poti lesz belőle...
(#) Massawa válasza compozit hozzászólására (») Kedd, 17:06 /
 
Egy akkor elfogod nyomogatni a pedált és akkor meg nem fogod tudni teljesen lenyomni. Ez meze ergonomia. Nem olyan egyszerü megtalálni az optimumot ( van otthan vagy 5 gyári varrogép ds gyakran az dönti el melyiket használják amelyik kényelmesebb.)
Természetes jo az auto gázpedálja, de akkor 30 cm magasan kell ülnöd s nem széken..
(#) compozit válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 17:12 /
 
Hát lehet, hogy te fekszel az autóban, de én úgy ülök mint egy széken, ami még fel is van emelve. Simán tudom nyomni a pedált.
(#) Massawa válasza compozit hozzászólására (») Kedd, 17:36 /
 
Mintha mondtam volna, nem nekem terveztek pedált, bátran csinálhatod olyanra amilyenre akarod.
Már nem fogok a témával foglalkozni.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 17:40
(#) exabit válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 18:27 /
 
Szerintem a mágnes felejtős, teljesen más érzést ad mint a jó öreg rugó.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 18:34
(#) Attila86 válasza exabit hozzászólására (») Kedd, 20:01 /
 
Jó öreg rugó?
Spirálrugók a 16. századtól léteznek, mágneseket pedig már Kr.e. 4-3. században is használtak. Szóval a mágnes sokkal-sokkal öregebb mint a rugó.
(#) Attila86 válasza compozit hozzászólására (») Kedd, 20:16 /
 
Igen, nem lesz arányos a távolsággal a HALL-szenzor jele. Kell egy mikrovezérlő (mondjuk egy ESP8266 modul) ami linearizálja ("lookup table" lineáris interpoláció) és mondjuk egy PWM kimenetet ad.
A baj az hogy ezt nem tudom így rátervezni a modellre, ezt egy adott szenzorral és mágnessel kell kikísérletezni hogy mi az érzékelési tartománya.
(#) exabit válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 20:30 /
 
Igazából csak arra gondoltam hogy spirálrugónál az erő-elmozdulás az lineáris, mágnesnél pedig nem. Nekem tetszik a Massawa - IMG_7710.jpeg-n szereplő kapcsoló. Egyszerű, és nem túl nagy a bezárt szög, ami a lábnak is kényelmesebb.
(#) compozit válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 20:44 /
 
Akkor nincs más hátra, kell tervezni egy szabályozott fordulatszámú hajtást. Esetleg tudjon fékezni is, meg a mozgási energiát nyomja vissza a hálózatba. És persze mindez háromfázisú legyen, hogy szépen szimmetrikusan legyen terhelve a hálózat...

Kezd elbonyolódni a dolog.

A fordulat fokozatmentes állításával az a baj, hogy ha elkezdjük nyomni a pedált, egy darabig nem történik semmi, mert a súrlódás nem engedi forogni a motort. Aztán hirtelen megindul... ennél rosszabb nincs. Anyukámnak volt egy ilyen varrógépe, pedál, egyebek, minden nagyon jól működött, csak az elindulással volt baj. Aztán csináltam neki egy tirisztoros hajtást. Nem bonyolult, de szerintem az alapkoncepció a két fordulatszámmal bőven elég.
(#) Massawa válasza compozit hozzászólására (») Kedd, 20:54 /
 
Erre találták ki a PWM hajtást. Ott beállitasz egy alap impulzus szélességet ami még nem birja mozgatni a motort. Ha most növeled az impulzusszélességet akkor a motor simán, ugrás nélkül gyorsitani fog..
A hozzászólás módosítva: Kedd, 20:59
(#) compozit válasza Massawa hozzászólására (») Kedd, 21:00 /
 
Tehát, van benne egy hajtást. A szabályozott ettől annyiban különbözik, hogy sokkal precízebb.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 21:02
(#) Alkotó válasza Attila86 hozzászólására (») Kedd, 21:01 /
 
Köszönöm a felajánlást, egyeztetünk, és fogok élni vele.
A többi hozzászólónak összefoglalva:
- Eredetileg csak két kapcsolót képzeltem, amiből az egyik egy lassabb fordulat, a másik pedig egy gyorsabb fordulatot valósítana meg. De ez sincs még kipróbálva (habár már minden itt van, csak bíbelődnöm kellene vele). Ez egy bolti PWM szabályzó, aminek gyárilag van potmétere, és még azt sem találtam ki miként valósulhat meg, hogy tudjak állítani egy maximumot a potival (ez lenne a nagyobb fordulat), és ehhez képest egy kisebb induló fordulatot is.
- A potméter pedálba építését, és annak ilyen forgatását már GeLee sem javasolta, hasonló érzéketlenségi elvek miatt. Ezt is talán ki kellene próbálni.
- Mivel szóba került Attila86 révén a nyomtatás lehetősége, így lényegesen kibővült a konstrukciós lehetőségek köre. Tehát a potmétert nem önállóan képzelem el, hanem egyetlen pedál tudná a két kapcsolót, és a potmétert is. Természetesen nem használnám mindkettőt, de a pedálban ott lenne mindkét lehetőség.
- Kölün érdekesség, hogy az íves fogasléchez és a fogaskerékhez ki kell találnom hogyan tudok frankó evolvenst szerkeszteni, ami egyáltalán nem egyszerű probléma.

Köszönök minden ötletet, gondosan tanulmányozni fogom a felmerült opciókat.
(#) teddysnow válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 21:39 /
 
Ha már potméter. Én még fiatal koromban építettem PC-hez az autós játékok számára egy pedál-és-kormány készséget. Aminek a pedálsorát így találtam ki és teljesen jól működött a tolópotis megoldás.

pedál.jpg
    
Következő: »»   200 / 201
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem