Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hőfokkapcsoló legegyszerűbben
Témaindító: Sir-Nyeteg, idő: Aug 4, 2008
Témakörök:
Na most kell elővenni a szkópot meg egypár induktivitást. Lehetne ez még jobb is.
Ez így idáig jó is.
A gyári adatlapon a következő van (adjustable type): Efficiency (Vin = 12 V, ILoad = 1.0 A, Vout = 5.0 V) = 77 % tipikus. Nem tudom mekkora tekercs van rajta. Most kéne nézni egy full terhelést (1A), és azzal mérni és számolni. Ezután kéne egy egyel nagyobb induktivitás, és azzal is mérni és számolni egyet. A jobb hatásfokut megtartani, ha közel van a gyárilag megadott értékhez. Szerintem ennyi lenne, és utána használni.
Nyah!
Üdv! Ad. 1: Néztem full terhelést kimeneten és tekercsen is... Nem látni semmit, mivel olyan szinten zajos a rajta levő jel... Mármint nem vehető ki belőle semmi értelmes kép... Ad. 2: Ledekre rézlapot forrasztottam, majd ezt csavaroztam fel a hűtőbordára hővezető pasztával. Végeredmény: ugyanúgy melegszik, mint eddig... De ez várható is volt. Hisz a ledek melegedésén nem változott semmi.
Idézet: „Néztem full terhelést kimeneten és tekercsen is... Nem látni semmit, mivel olyan szinten zajos a rajta levő jel... Mármint nem vehető ki belőle semmi értelmes kép...” Na most ez egyáltalán nem felel meg a valóságnak. Attól, hogy nem tudod beállítani a szkópot, még nem lesz "zajos" a jel. OFF: A lomexes vásárláshoz már nincs szükségem segítségre, megoldottam. Legközelebb pedig te is megoldhatod a saját gondod.
Köszönöm féltésed A szkópot be tudom állítani, be is lett állítva.
Az OFF-ot nem értem...
Sziasztok!
Nem teljesen ide illik, de nem akartam új topkot nyitni. Feladat: egy sima cekász huzal felfűtése 12V-ról minél egyszerűbben szabályozhatóan. Önként adódik a triak, diak, poti kondenzátor felállás, de ahogy nézem a katalógusokat, az összes elérhető diak gyujtófeszültsége valahol 28-33V között van. Nekem itt max12V-om van, az csúcsban is nem több mint 12*gyök2 = 17V. Az nekem sehogy nem fogja begyújtani a diakot. Hogy szokás ezt ilyen kicsi feszültségen egyszerűen megoldani? A trafó promer oldalát nem szeretném piszkálni, egyrészt az induktív terhelés, másrészt az életvédelmi előírások miatt.
Igy próbáld diac helyett:
Köszi szépen! Én valami UJT-s variáción gondolkodtam, de a te megoldásod sokkal egyszerűbb, ráadásul akko megspórolhatom a nagyáramú graetz-et is. Ahogy nézem ennek e billenési feszültsége a nyitóírányú dióda, és a zener feszültség összege tehát 0,7+2,7
mindkét polaritásra. Jól értem? Csak azt nem látom át, hogy ez hogy fogja kisütni az RC tagom kondiját. Addig jó, hogy amikor eléri a kondi a 3,4V-t akkor nyitja a triakot, de utánna hogy sül ki a kondi? Bocsi ha nagyon primitív dolgokat kérdezek, de ilyet még nem csináltam.
Gondolom,bár nem szimuláltam,hogy ugyanúgy ahogy normális diac esetén,vagyis a triac vezérlőelektródáján fog kisülni. Ha arra gondolsz,hogy a zener lezár adott fesz alatt,akkor vedd figyelembe,mindkét periódusát használod a váltóáramnak,tehát a kondid a soros R-en keresztül forditott polaritással fog töltődni (de előtte nyilván kisütőáram folyik).
Köszi, ki fogom próbálni, de már csak holnap!
Jó éjszakát. Szia!
Sziasztok!
Na kipróbáltam. Az eredmény (remélem) itt látható: http://kepfeltoltes.pirateclub.hu/pics/futes.jpg Ezek szerint működik. Köszi Mex az ötletet!
a hozzászólásodban szereplő kapcsolást megépítettem és az a gondom vele, hogy "hamar" lehűti a venti a cuccost és percenként 5-7x be-kikapcsol a venti...
kérdésem, hogy nem lehetne valahogy megoldani, hogy ha bekapcsol, akkor menjen kb 2 percig? köszi
Szerintem ebben a postban lévő kapcsolást kéne megcsinálnod. Ezt az áramkört közvetlenül el lehet helyezni a ventillátornál, beállítás után a poti fix ellánállásra cserélhető, amely zsugorcsőben elfér mellette, még nyák sem kell neki. És ez nem kapcsolgat, mivel a hőmérsékletre folyamatosan emeli a fordulatát. Szinte bármelyik TO220-as N csatornás fet jó hozzá (kb. 6V-os táptól felfelé), 4-5 ohm -nál ne legyen nagyobb az Rds ellenállása. A fullszigetelt fetet úgy kell tenni, hogy valamennyi légáramlás érje, pld. a bordán kiáramló részen. A másikat is (szigeteletlen) lehet így szerelni. Vagy egyszerűen felcsavarozod a hűtendő bordára (a szigeteletlent terészetesen szigetelővel ).12V 200mA-es ventinél a maximális disszipáció kb. 0,6W a feten.
Az meg a másik, hogy rossz helyre tetted az ntk-t, mert éri a ventillátor légáramlata. Tegyél fölé egy hőszigetelőt (neoprén, vagy polifoam darab, vagy csakegy darab szigszalag, igénytől függ) vagy tedd át olyan részre a bordára, ahol nem éri a ventillátor áramlása közvetlenül. Ez a szerelési mód vonatkozik a fetesre is ! ! !. Azért kapcsolgat ki be, mert az ntk a légáramlásra kihűl, venti leáll, borda visszafűti és bekapcsol, és így a végtelenbe.... Valószínű rossz a hőhíd is az ntk és a borda között (kicsi a hővezetés)
tény és való, hogy a légáram éri a termisztort.
viszont ez a kapcsolás csak egy amolyan rásegítés a tápban levő ventire, mert 12 volton nem tudok aludni mellette, 5 volton csendes, viszont erőteljesen melegszik a táp... úgy oldottam meg a túlmelegedést (a tápét), hogy a ami 5 volton megy venti, az ráfújja a levegőt a szabályozott ventire, amiben a termiszor van... ha melegebb levegőt kap, mint amit "kellene", akkor a szabályzott venti rásegít az 5 voltosra... annyiban módosítottam a kapcsolás utólag, hogy a BD 139 bázisán van egy 1000mikrós elkó, így nem áll le a venti, csak a fordulata esik, de még ez sem tökéletes így
ez a venti csendesebb...
kipróbálom, köszi
Az 5V-ost kéne átalakítani fetes-PTC-sre, és visszakötni az eredeti tápjára.
Szia! A következő megoldást tudom ajánlani! Autómatikusan szabályozó ventillátor hűtés LM2941-el, illetve LM317T tipusú ic-vel.
A kapcolást az oldalamon találod meg! Ha érdekel le is töltheted a kapcsolást a fórumban bejelentkezés után.http://cyruselektronika.extra.hu paraméterek: 16,7 C = 5,6 v 30 C = 8,9 stb.
Lehet, hogy volt már, de az autók hűtőjében levő vízgomba is jó lehet. Van amelyikben külön kis patron van, kockacukor méretű, elég durva áramokat tud kapcsolni közvetlenül. Van belőle 80-90fok körül kapcsoló...
Üdv Inhouse
köszi az eddigieket minden segítőnek.
arra gondoltam, hogy mesterséges hiszterézissel nem lehet megoldani? http://www.hobbielektronika.hu/kapcsolasok/12v-os_ventillator_szaba...z.html az a kérdés, hogy a 6. és a 3. láb közé mekkora ellenállás kell? már ha jól sejtem, hogy oda kell... köszi
Nem tudom kell-e még de én ezt építettem meg. Ezzel más feszültségű ventit is lehet hajtani. Én 220V-ossal használom diszkós végfokba.
Kérlek, írd meg, milyen pontosságú ez a hőkapcsoló. A relé érintkezői nem-e rezegnek záráskor és nyitáskor?
Hali!
Lenne egy a témához kapcsolódó kérdésem ezzel a rajzzal kapcsolatban... A kűködése ok, de: A relét hogy kössem rá? Tudom, h itt van előttem megoldás, de már napok óta nem jövök rá Segítene valaki? (futólag láttam már relét, de még sosem használtam, szóval tulajdonképpen azt se nagyon tudom, hogy ha kapcsolóval akarnám kapcsolgatni akkor hogy kéne bekötni.) Előre is köszönöm a segítséget! Üdv! Andris
Szia
Konkrétan mi az amit nem értesz? Az IC-re megy a meghúzó tekercse, a relé mozgó érintkezői meg sorba vannak kötve a vezérelt fogyasztóval...
A 7-es kimenet (ide). A tekercs másik fele a tápra megy, ami az IC 8-as lába.
Valóban...
Mostmár én sem értem, hogy eddig mit nem értettem rajta Köszi szépen! Üdv! Andris
Sziasztok!
Szeretnék készíteni egy hőkapcsolót (mondhatjuk termosztátnak is), ami ha lehül a szobában a levegő bekapcsolja a fűtést (szilárdtest relével 230-as ventis hősugárzót). Olyan kis egyszerű áramkörre gondoltam mint egy NTC -> potméter (beállítás) -> 40106 (schmitt-trógeres inverter) -> tranzisztor -> szilárdtest-relé. A gyors vissza/lekapcsolás ellen esetleg egy kisebb hűtőbordára tenném az NTC-t (és nem a meleg levegő közvetlen útjában helyezném el). Szerintetek működhet?
Többféle termosztát kapcsolás van itt a HE-n.
Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Ezekből lehet csemegézni... |
Bejelentkezés
Hirdetés |