Fórum témák
» Több friss téma |
Az összehasonlitás eredménye érdekelne engem is(de nem csak).Ird meg,ha lessz idöd.
Ok, csak előbb be kell fejezni, aztán jön a kérdés hogy jó áttételt tettem e fel, vagy kisebb-nagyobb kell stb. Szinte bármilyen bordáskerekeket lehet venni kúpos-szorítós tengelyrögzítéssel, meg hozzá bordásszíjat. ezekkel az áttétel megvalósítása nagyon egyszerű, nem zajos és nem csúszik meg.
Üdv! A bordás kerék két okból sem ajánlott: Ha a generátor és a szélkerék tengelyét nem sikerül tökéletesen párhuzamosan elhelyezni akkor folyton le akar mászni a szíj, ha pedig peremeset rakok akkor a perem megeszi a szíjat. Másodsorban ha elsőre nem találom el hogy milyen fogszámú kell, akkor vehetek egy újabbat egészen addig míg el nem találom vagy csődbe nem megyek.
Evvel szembe az ékszíj gond nélkül elviseli ha nem teljesen tökéletes a párhuzam a tengelyek között, sőt még akkor sincs gond ha a két tárcsa nem egy síkban fut, esetleg "nyolcas" van a tárcsában. Az sem gond ha csak egy db kicsi szíjtárcsánk van (generátor oldal), mert a nagy ezek után lehet bármilyen kör alakú felület, nem kell feltétlenül annak is szíjtárcsának lennie. Elkészült a szerkezet, de még az áttétellel kell játszanom, meg pl. most déli szél van és az az egyetlen amit nálam nem lehet hasznosítani. (szerencsére onnan fúj a legritkábban errefelé)
Egy vízszintes tengelyű elrendezés esetében, számít-e a lapát felületének nagysága?
Láttam a neten párat. Mindegyiknek "karcsúak" voltak a lapátjai. A régi szélmalmoknak, meg eléggé nagy felületűek. Érdemes ezen agyalni? Egy esztergályos ismerősnél felfogjátok a kész generátort, majd meghatározzátok azt a fordulatot, ahol kezd tölteni. Ennek ismeretében szerintem közelítő pontossággal kiszámítható a szükséges áttétel. A másik dolog: Nem annyira veszélyes bordáskerekekkel dolgozni, mersze gépi munka nélkül nem lehet megoldani. Ellenben a sima ékszíj felejtős, hiszen marha nagy a "teljesítmény elnyelése". Mindkét szíjtárcsának ék alakunak kell lennie, hiszen ott történik a tényleges tapadás. Amelyik tárcsánál a szíj leér az aljára, azt el is lehet dobni. Biztos ismerős egyes Opel tipusoknál(föleg F astra) a fültépő nyikorgás reggelente. Pedig ott ékszíjtárcsa van ,csak már szétkopott, nem biztosít megfelelő tapadást.
A felület rengeteget számít! Sokan azt mondják hogy azért csak 3 lapátosak vannak nagy számban elterjedve mert bizonyos nagy fordulatszám felett a szárnyvégekről leváló örvények már lassítják az egymást követő lapátokat. Én azt vettem észre, hogy ha felteszek 6 lapátot, akkor sokkal korábban kezd el termelni és egyenletesebben, és nem érdekelt a turbulencia, mert mire elérné azt a fordulatot, már régen levitte volna a vihar. Inkább legyen sokszor sokáig 200 Watt mint ritkán 300W.
Éppen a gépesítés hiánya miatt mondtam az ékszíjtárcsát, viszont az a nyikorgás és csúszás ebben az esetben nem érvényes, mert itt egészen másról van szó! Amikor egy 5-ször 10-szer nagyobb tárcsa hajt meg egy 1-szeres méretűt vagy fordítva akkor nem lesz megcsúszás a nagy tárcsán, még akkor sem ha az csak egy sima fém lap! Gondolj bele hogy ott mekkora felületen fekszik fel. És hogy nem a levegőbe beszélek: A 4 talicskás betonkeverőm pontosan igy van megoldva. A motoron kb 5cm-es ékszíjtárcsa, a keverőn egy kb 60cm-es fém korong, kb 5cm széles.Még pereme sincs! Nem csúszik meg, nem áll meg még akkor sem ha tele van pakolva-mindezt egy 500W-os kis motor hajtja.
Azért jó ez a topik, mert itt össze lehet hozni az ismeretek, így most arra kérlek, hogy számítsd ki légyszi hogy szerinted mekkora áttétel kellene. Adatok: A generátor 112-es fodulaton lépi túl a 12 voltot. A szélgenerátor hengerének az átmérője 101,5cm, magassága 103cm. Lapátok száma 40db. A lapátok felülete egyenként 103x10cm..................És akkor jön a kérdés hogy mekkora szélnél kezdjen el termelni-nem?
Én sem hiszem, hogy hangsebesség környékére kellne méretezni a lapátokat.
Osztom a véleményedet, hogy egy tartós teljesítmény, többet ér, mint néhány rekord. Persze, ki kell próbálnom. A héten faragni akarok egy kicsit. Porszívómotor lenne az áramfejlesztő. Marhaság szerintetek? Az állórészt, biztosan át kell variálni, mert egy "laposelemről" próbáltam gerjeszteni, de gyenge az eredmény.
A kopott ékszíj miatt fütyül. Leér a tárcsa fenekére az ékszíj és ez okozhatja a visítást.
Persze, hogy mennyi a veszteség az ékszíjnál, hát azon eddig nem gondolkodtam. Lehet benne valami!
Ezt a porszívó motor dolgot nem értettem....az nem egy szénkefés magas fordulatú villanymotor? Mi akarsz csinálni vele?
Sajnos, azt nem tudom, hogy mitől alacsony, vagy magas fordulatú.
Arra gondoltam, hogy az állórészt áttekercelném (ha tudom) és arra egyenfeszültséget vezetve gerjeszteném, mint dinamót. Hogy, lehet, vagy nem, azt nem tudom. Van ötlet ezzel kapcsolatban? Mert az áramfejlesztőnek gondolom, kefés motor kell. van még otthon kalickás, de ebből sem egyszerűbb.
Üdv! Ha áramfejlesztő alatt generátort értesz és azért akarod áttekercselni hogy szélgenerátort készíts, akkor felejtsd el. Ha már gerjesztéseset akarsz akkor egy akármilyen használt autógenerátort kell használni vagy áttekercselni, de célszerübb a forgó részre neodymium mágneseket ragasztani. Nem kell hozzá gerjesztés, nem fogyaszt semmi áramot, és a világin mindenhol ezt használják a legnagyobb számban. (Ha esetleg tudod mérni a fordulatszámot akkor egy 300W-os szélgenerátor adatai a következők: 280-as fordulatszámnál terheletlenül-ugy hogy nincsen rákötve az akku-30Volt-ot ad le, és ugyanennyi fordulatszámnál terhelve 12V-os akkura kötve 5 Ampert ad le)
Üdv.!
Igen. Egy szél által hajtott áramfejlesztőre gondolok. Az elképzelésem az volt, hogy prszívó motorból dinamót barkácsolnék. Azért, mert autóra készült generátorom nincsen otthon, csak egy porszívó motorom. A porszívómotort, mint dinamót akartam gerjeszteni. Olvastam, valami visszamaradó mágnesességről, amivel fel lehetne gerjeszteni, de nem működött a dolog. Rövidre zártam az állórészt és megforgattam. Sehol, semmi. Póbáltam az állórészt gerjeszteni egy zsebtelepről. Szikroszkópikus vizsgálat alá vettem a szerkezetet, de nagyon csekélyke teljesítményt mutatott. Itt tartok most. Nekifogtam egy propeller szerű akármit kókányolni. A szisztéma az lett volna, hogy mágnes nélkül könnyen indul a szerkezet. Mikor elég gyorsan forog a visszamaradó mágnesességnek köszönhetően felgerjed a tákolmány. Sajna, eddig csak terv maradt. Mármint a gerjedés. Olvasgattam én is ezt az állandómágneses dolgot. A mágnes is pénzbe kerül. Gondoltam, így olcsóbban megúszom. Nomeg a későbbiekben egy nagyobb teljesítményűt csinálnék megfelelő tapasztalat birtokában. Ha állandómágnes van, le kellene mondani a vasmagról az állórészben. Szerintem, így soha nem lenne belőle nagyobb teljesítményű akármi. Először 1:1-ben hajtatnám a generátort. Megmérném, hogy mekkora feszúltséget ad le akkor, amikor már üzembiztosan elindul a szélkerék. Annyiszoros gyorsítóáttétel kell, hogy ez a feszültség elérje a 12V-ot. Ez lesz az induló sebesség, ahonnan tölteni kezd. Ha pl 2V-ot ad le, akkor 6-szoros áttétel kell.
Egy kis segítség az áttételekhez:Az ékszij egyszerű megoldás de felejtős az első probám nekem is ez volt 2szij áttételel értem el a fordulatott elméletben.Gyakorlatban viszont kézzel nem tudtam felgerjeszetni a generátort akkora erőt vitt el az ékszij.
A bordás szij pedig tényleg nem viseli a nem egytengelyűséget. Én beszereztem egy olyan áttételt ami állítható.igy lehet vele kisérletezni,de ha valakit érdekel van több áttételem amitöl megválnék.
Egy kis ötlet.
Mágneses dörzshajtás nem lenne jobb? Gumival?
Dörzshajtás semmiképem sem.
Rengeteg energiát emészt fel és nem gonozásmentes.
Pillanatnyilag azt hiszem hogy az első hiba amit elkövettem hogy túl erősre sikeredett a szerkezet. cirka 30 kiló+a generátor és ráadásul a csapágyak is fogják rendesen. 2 db dupla soros 12x5mm vastag csapágy. Szóval nem biztos hogy egykönnyen megindul, de ha igen akkor tuti hogy a generátor nem sokat fog fogni rajta. Nem baj, majd kiderül mit mutat, aztán lehet továbbgondolni. Mindenesetre ez egy bombabiztos alap, erre sokkal nagyobb lapátokat és akár nagyobb átmérőjű abroncsokat is lehet szerelni.
szia!
szép de nem igaz :Ha pl 2V-ot ad le, akkor 6-szoros áttétel kell. = szerintem meg 9,,,,,,,,,15X áttétel kell. az üresjárásban 30V-t adó generátor tölti a 12 V akkukakat 1,,,5A rel .
szia!
persze kicsit másképpen de működik. az 1200w-s porszivó jó 30,,50W-ra ha fordulata 100,,,300 1/sec. kell hozzá 2db SmCoIr mágnes / csavarbehajtó szárából /ezt be ragasztod a semleges vonal alá-a gerjesztő tek mellé. a két tekercset atkötöd alulra ,a+ ágról izzóval / 130V/1w /gerjesztést adsz rá. s a kimenet mehet 1 schottky diódán át a 12V -s akkura egészen 1x-ű csak az egyik irányban gerjed fel.
Ha jól értem a visszamaradó mágnesességre nem lehet számítani?
A régi dinamók, mindenféle hókusz-pókusz nélkül felgerjedtek mindkét irányba, ha jól emlékszem. Persze, nem biztos. Régen volt már. Én azt hittem, hogy egy motor és egy dinamó behelyettesíthető egymással. Az egyik forgásirányra való gerjedés, meg meglepő számomra. Biztos az ellenkező irányba pörgettem, ezért semmi. Nagyon köszönöm! Az 1200W –ból 50W az nagyon szerény. Jóval többre számítottam. Ezért is gondoltam a porszívó motorra. Tippeltem úgy 700-800W-ra. Persze, úgy 150-160 Volt környékén. Nem számolás, csak laikus hasra ütés. Nem mintha tudnék bármit is kezdeni 150 Volt egyenfeszültséggel. Szerintem induló szélsebességnél nem foghatod meg mindjárt 5A-rel a generátort. A gyáriak sem 3m/s-nál termelnek 500-1000W-ot. Kis szélnél alig termelnek valamit, 10-12m/s-nál érik el a névleges teljesítményt. (persze én is csak okoskodok, egy kész függöleges tengelyű mérése adna pontosabb támpontot)
Részben erre gondoltam az öngerjesztést.
Persze, ehhez tényleg mérni kéne, mert az elvét sem ismerem a dolognak, csak tapogatózom. A koncepció, ami valójában csak rögeszme. Ha a szél, csak lengedezik, nincsen gerjesztés. Forog a lapát, de semmit nem csinál. Erősödik a szél és egyszercsak elér egy olyan sebességet, hogy lesz gerjesztés. Kisebb szélnél kisebb, nagyobb szélnél nagyobb. Ez által a leadott teljesítmény arányos a szélsebességgel. Persze, az mindenhogy arányos. A lényeg, hogy vagy gyenge állandómágnes, hogy kis szélben is forogjon. De akkor szerény lehet a max kivehető teljesítmény. Ezért született az öngerjesztés felhasználásának gondolata. Mondom, ennek a fizikai hátterét nem ismerem, csak mint laikus bénázok rajta. A végcél, hogy az oroszok nálam vásárolják az áramot Na, nem komoly! Ennyire, még nem súlyos az állapotom.
csá
egyszer próbálkoztam egy soros motort generátorként használni. akkorse nagyon értettem hozzá azóta tanultam, de mostse mondanám hogy májer lettem 12V al próbátam gerjeszteni az állórészt és fúróval forgattam, kijött kb U0=5 V Iz =200mA nah tahát a Br remanens mágnesesség ottvan a vasakban (forgó és állórész) ezt igenis lehet használni arra, hogy felgerjedjen a generátor. bekötni ugy kell, hogy az állórésztekercseket mégnesezési iránynak megfelelően sorbakötöd, ezt rákötöd párhuzamosan a szénkefékre (itt is figyelni kell, hogy a Br által indukált áram a az állórészben erősítse a Br inukciót, így n*100 ms alatt felgerjed) áramot kivenni meg ugyancsak a szénkefékről lehet.. aztán ezt még lehet tuningolni felgerjedés után valami szabályzóelektronikával (gerjesztőáram..) autómatikán mértük.. egy 300W os aszinkronnal hajtottunk (azt inditottuk csilalg-deltázva, meg frekiváltóval...) egy igyen generátort (3 fázisú) , ami saját magától gerjedt fel (a terhelés 3db 100W os izzó volt ) amikor felgerjedt rendesen megterhelte az aszinkron motort, de csak a felgerjedés ideéig (aztán voltak lengések a rendszerben..) a nagy kérdés nekem is hogy egy 1200W os soros motorból mennyi kakaót lehetne kiszedni (és persze miyen fordulaton..) eztis meg lehetne mérni.. még anynit hogy ezek a porszívók igen alulméretezettek, felxmotorok valamivel tartósabb terhelésre készülnek sztem, a konstrukciójuk is jobb (csapágyazás, burkolat) (na nem a teccós, az ok arra jók, amire a komolyabbat sajnáljuk..)
Az általad leírtak alapján a hétvégén ismét neki fogok a kísérletezésnak.
A porszívó motort, csak tesznek szánom. Lenne éppen sarokcsiszoló motor is. Az, kisebb. A célnak ugyan az is megfelelne. Töprengtem egy kalickás motor átbuherálásán is, de azt egyellőre elvettem a forgórész miatt. Szinkron motorom, az sajnos nincsen. Ez a visszamaradt mágnesség nem jöhetne szóba a kalickás motornál? Úgy értem, hogy buherálni egy fogórészt. Lenne két pólusa. Azt tekercselni éps rövidre zárni? Marhaság, mi? A dinamós dolognál én is gondoltam egy feszültség szabályozóra. A teszkós dolgokról. Akartam venni egy rezgőcsiszolót. Mondom az eladónak, hogy vennék rá papírt is, mert ez gyorsan elkoik, ami rajta van. Az eladő, csak nézett rám, hogy minek arra? Engem, meggyőzött. Szerintem a figura, nem onnan ment nyugdíjba.
elméletileg üzemi kondenzátoros aszinkont lehet használni generátornak..
valamit babrálni kell a segédfázissal és a névleges mégnestérfordulat + slippel kell forgatni, de ezt nem végom... aki jobban ért hozzá, majd elmondja remélhetőleg.. a forgórésznek mindenképp valamilyen kapcsolatban kell lennie az állórésszel és pozitív "visszacsatolást" kellene létrehozni, akkor tud felgerjedni
Szerintem a legjobb a "körmös" autó generátor, körmeire ragasztott neo mágnesekkel.A gerjesztést a kefével együtt el kell hagyni,csak növeli a veszteségeket, sulódást.
Hogyan csináltad? Csak mert amikor én próbáltam akkor nem jött össze. A körmökre simán ugye nem lehet ráragasztani mert akkor nem fér vissza a helyére. Lesztergályoztam akkorára hogy rá lehessen ragasztani a mágnest a megfeleő pólusokkal, de egyszerüen semmit sem termelt. Aztán próbáltam egy másik körmössel hogy a gerjesztő tekercs helyére korong alakú mágnest raktam, de az sem jött be. Szóval hogy csináltad hogy működjön?
Pedig a gerjesztőtekercs helyére rakott korong alakú,lapjain kiképzett É-D pólusú mágnessel tutira működni kellene,mert ugyanazt csinálja mint a gerjesztőtekercs. A tengely viszont az eredetit kell legyen mert speckó nem mágnesezhető anyagú,és igy nem zárja rövidre a mágnes erővonalait,azok akadálytalanul kijutnak a körmökre.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |