Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Elektromos csónakmotoromat szeretném egy kicsit "felturbózni" olyan formán, hogy a jelenlegi 12 voltos akksiról üzemelő motorom 2 db sorba kötött akkuról (24volt) átalakítóval 15-16 voltra emelném! Most a legnagyobb igénybevétel mellett 35-40A a fogyasztás!!! Mivel a sebességet szeretném növelni, így számítok a nagyobb áramfelvételre. köszi tomi
Kapcsolóüzemű táppal könnyen megoldható!
Ha egyszerű kefés villanymotorról van szó, akkor még egyszerűbb megoldani - és még szabályozni is lehetne.
Tény hogy egyszerübb mégegy 6V-os aksit betenni, bár a 18V már lehet, hogy sok lenne. Azonkívűl a 18V-os akksi fullra töltve akár 21V is lehet (a 14V helyett) ami már tényleg gondot okozhat.
Ha kefés motorról van szó akkor egy egyszerübb szaggatós megoldással, vagy a RosCo féle nagy hatásfokú táppal is meghajtható, mert azt (is) el lehet készíteni úgy hogy a 30...40A se jelentsen problémát. Persze ez attól is függ, hogy a kérdező mennyire jártas a készüléképítésben.
Szia Skori!
A motorom minden bizonnyal kefés, bár ez még garanciás így nem szedtem szét, de egy korábbi testvérét már igen és az bronz kefés megoldás. Érdekelne a téma, ha felvázolod a megépítése talán megy...
Kefés motor esetén, (pl. egy akkus fúróhoz hasonlóan) egy sima szaggatós megoldással is lehet szabályozni a motort. Itt annyi a különbség, hogy jóval nagyobb áramra kell méretezni, és a szabályozásnál figyelni kell, hogy a feszültség átlagértéke ne léphesse túl a 15V-ot. Ha a szabályozhatóságra nincs szükség, az átlagértéket akkor is figyelnie kell az elektronikának. Esetleg egy áramkorlátot is lehet betenni, ami kíméli egy kicsit a motort. Nem tudom mennyire zavaró ha a szabályzás miatt (az akkus fúrókhoz hasonlóan) kicsit sipolhat a motor.
Most nem otthon vagyok, de a jövő héten össze tudok dobni egy kapcsolási rajzot ha szeretnéd. Valami hasonló lenne mint a weblapomon az 555-ös ICvel készült tápegység, de annál kicsit egyszerübben megoldva.
Köszi, élnék a lehetőséggel!
A motor 5/2 sebességes fokozat vezérelt, ez okozhat gondot mert a 4-5. fokozat között nagy az áram ugrás (20A-ről 40A-ra)! Kérdés még az, hogy egy 12Voltos motort meddig lehet felpöckölni (14-15-16-17V?) Te mit gondolsz? A sebességet szeretném növelni,de a nagyobb közegellenállás miatt számítok 60A körüli áramfelvételre. A nagy pillanatnyi áramfelvételre is lehet tervezni működő kapcsolást? Üdv:tomi78
Az, hogy a motor mennyire bírja a túlhajtást a felépítésétől függ. előfordulhat, hogy sokkal többet is kibír, de az is lehet, hogy már 15V-ról is odakozmál...
Előszeretettel használom az IRF3205-ös fetet, ez olcsó és elvileg 100A-t bír, gyakorlatilag a tokozás és a láb vastagsága miatt 20...30A fölé nem érdemes menni vele, de a pillanatnyi nagyobb áramokat jól viseli. Ebből kellene párhuzamosan kapcsolni 3...4 darabot + kellenek majd schottky diódák. És persze mindezekhez hűtőborda (nem árt túlméretezni kicsit) és némi vezérlés.... majd összedobok egy rajzot.
Csatolok egy rajzot, valami ilyesmit kellene összedobni. (Garancia nincs rá )
Ez elvileg a kimenő négyszögfeszültség átlagát tartja 15V körüli értéken. Lehetne szabályozhatóra is kialakítani, ha kell akkor később azt is megrajzolom.
Szia Skori!
A szabályozható is érdekelne, de ha nyáktervet is tudnál mindegyikre... Mekkora lenne a hűtőborda? Külön kell mind a három FET-re? Az NE555 meddig bírja a gyürődést ebben a kapcsolásban? Úgy tudom, hamar elvérzik. A nyák bírja ezt a nagy áramot? Köszi: Tomi
Az 555-nek ilyen alacsony frekvencián nem probléma a fetmeghajtás. A hűtőborda lehet közös a 3 fetre, és a 3 diódára (a diódákat is hűteni kell) saccra legalább egy kéttenyérnyi alulap, vagy hasonló felületnagyságú hűtőborda kellhet rá. A félvezetőket csillámlemezzel kell elszigetelni a hűtőbordától, és hővezető pasztát kell használni.
A szabályozható változatot később megrajzolom, de a nyáktervezést most nem vállalom be, azt neked kell megoldanod. (ha minden jól megy ma az önrezgő tápnak tervezek egy nyákot, már az is hetek óta időszerű ) Az áramkört eleve csak szimulátorban próbáltam, tehát egy deszkamodellt érdemes lenne először összedobni és egy bármilyen kisebb villanymotorral letesztelni, hogy jól működik-e, mielőtt "élesben" kezdenéd tesztelni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |