Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Sajnos ezt nem tudtam.
Itt vitatkoztunk nem fórumozó kollégákkal a tápegységről(nyákról), ezek a vélemények is belekerültek természetesen az írásba. A labortápII vel kapcsolatban tetszik a külön feszültség és áram kijelzése, ez könnyíti a táppal végzett munkát, a könnyeben beszerezhető TL074,TL084,LM324. Bő 1 hét volt még ideért az RC4136. Sok sikert a kettes verzióhoz.
Igen én is ezt "eszetlenül" másoltam csak, nem gondoltam át az alkatrészeket, a barátaim tanácsait eme táppal kapcsolatban. Csak fogtam a felszerelésem és elkezdtem építeni, és ez nagy hiba volt de a hibáiból tanul az ember. Rosszul kezdtem neki az építésnek.
De a vita mindig is jó arra hogy feltárja kinek milyen problémái vannak egy adott kapcsolással. Nekem nem működött elsőre semmi és elragadott a hév és csak mások hibáját kerestem miközben ha figyelmesen megnéztem volna akkor még nyomtatás előtt látom h nekem nem felel meg és változtatok kicsit az elrendezésen. Minden amit eddig építettem tele volt drótokkal,átkötésekkel és ez nekem sem tetszett ezért szerettem volna ezt a tápot megépíteni és még azért hogy legyen egy kisebb tápom azért hogy ne aknavetővel lőjek nyúlra kis áramfelvételű áramköröknél. Én sem szeretném ezzel terhelni tovább a topicot. Üdv: Sanyi
Nade ha a nyák mondhatni profi lesz, akkor gondolom a forrasztással csak nem lesz nagy gond. Amugy elárulod hogy meik az a kondi, ahol feltétlenül fóliát tegyek? Bár nem értem, ha egyszer egy kondenzátor 100nF, akkor miért nem mindegy hogy fólia, vagy kerámia?
Most nagyon gonosz leszek: nem mondom meg!
- Egyrészt azért nem, mert ha tényleg nekiállsz akkor szegény táp halmozottan hátrányos helyzetből indul (nyák, forrasztások, meg még ki tudja mik miatt), nem szeretnék még azzal hozzájárulni hogy kerámia kondikat tetetek be veled. - Másrészt ebbe a labortápegységbe fólia kondik kellenek, mint korábban ecseteltem: nem véletlen. Pont. - Harmadrészt már mondtam többször hogy először sokkal egyszerűbb áramköröket építs és azokon gyakorold a forrasztást, nyák készítést, netán értsd meg a működésüket.
Mondd, Te tényleg ennyire értetlen vagy?
Idézet: „ha a nyák mondhatni profi lesz, akkor gondolom a forrasztással csak nem lesz nagy gond.” De igen, ha pocsék, kontaktos, rideg, dzsuvás, stb. forrasztásokat követsz el, akkor a büdös életben nem fog működni egyetlen áramköröd sem! Idézet: „elárulod hogy meik az a kondi, ahol feltétlenül fóliát tegyek?” A válasz Attilától: Idézet: „Azért írtam oda mindegyik kondihoz hogy fólia, mert fóliakondinak kell lenniük!” Idézet: „Bár nem értem, ha egyszer egy kondenzátor 100nF, akkor miért nem mindegy hogy fólia, vagy kerámia?” A válasz - ismét csak - Attlilától: Idézet: „Van azonban pár kondi, ami ha nem fólia akkor az áramkör igenis nem működik!! (Pontosabban lehet hogy működik, de hibásan.)” Egészen egyszerűen azért, mert a kondenzátoroknak is, mint minden áramköri elemnek vannak tulajdonságai. Hogy mást ne mondjak: hőtűrés, szivárgó áram, stb. Ezért. Fogadd el, hogy ha egy olyan nagytapasztalatú ember, mint Attila, vagy proli azt mondja, hogy oda az kell, akkor oda igenis az kell.
De megmutatni nem merem...max kívülről. A belseje egy vezeték dzsungel lett.
Hello!
Mert már mindenki elfelejtette a kábelkorbács technikáját. üdv! proli007
Azért én kíváncsi lennék rá nagyon! _Ha szépen kérlek?
Szaisztok az lenne a kérdésem van egy meglévő(gyári tápom) és elromlott benne a kijelzö összevissza számokat írkál ki akkor is ha nincsen rajta feszültség!Szerintetek az ICL 7107CPL digit A/D converter ic adta volna meg magát?
Mérd meg multival a táp kimenetét, ha ugyanugy ugrál mit a kijelző akkor ott más gond van, ha szépen tudod mérni a kimenő feszt akkor valószinű az ICL körül lesz a gond.
Teljesen lekötöttem a tápról csak adtam neki+-5V os tápfeszültséget és akkor ezt csinálja a kondikat is kicseréltem benne az ellenállások is jók és mégsem megy ugyanúgy ugrál mint előtte! ja és a táp kimenetén szépen tudom mérni a feszt nem ugrál!
Akkor valószínű megadta magát az ICL, nézted rendesen megkapja +- 5V-ot? A Panelján van valami DC-DC konverter, gondolok itt az ICL7660-ra? Vagy dupla tápot kap? Tudod az ICL nek +- 5V-kell, ezek megvannak? Ha igen akkor kell egy uj ICL. Ha a környéken laksz gyere át és adok egyet.
Üdv.
Ja most nézem hogy +-5V-ot írtál, tehát megkapja a tápfeszt, akkor valószínű hogy elhalt az ICL
Kösz a segítséget a környék nem egyezik mert én BAZ megyei vagyok de azé kössz!
Attila86: Szia megépítettem a tápodat (1. verzió). Azt szeretném kérdezni, hogy mit kell változtatni (melyik ellenállást) a kijelző áramkörében, hogy 3A-ig mérjen (a tizedesvesszőt már átkötöttem)? Csak áramkijelzésre fog szolgálni, a feszültségre külön kijelzőt készítettem.
Köszi
Sziasztok!
Van egy printerből bontott transzformátorom, 30V üresjárati feszültséget mérek rajta. Ehhez készítenék egy tápot LM317-tel. Bírni fogja a 317 a bemenő feszültséget?
Nagyon határeset, tekintve, hogy 40V max. fesz van specifikálva, az egyenirányított fesz pedig meghaladhatja pár V-al ezt az értéket. Tehát, inkább nem.
Köszi! Akkor ez felejtős.
Van egy 10 V-os tekercse is, majd azt használom. Úgysem lesz szükségem 12 V-nál nagyobb fesz-re.
Hello!
Az meg necces! (10*1.3)-2=11) És akkor a trafó feszültségcsökkenése a terhelésre még benne sem volt. Vagy teszel alapterhelést a 30V-ra, vagy esetleg egy egyszerű "elő stabilizátort" alkalmazol a 317 elé. üdv! proli007
Szia!
Van mégegy megoldás, de nem a legelegánsabb! A trafo 30- és 10V-os tekercsét kösd egymással "szembe", így 20V váltód lesz, ami egyenirányítva kb. 28V egyen!
Végül is 39.8-40.0 fesz lett egyenirányítás után. bekötöttem egy 3.6k 1W-os ellenállást párhuzamosan, így 39.5 V lett.
Összeraktam a 317-tel, és működik a fesz-szabályzás 1.2 -24 V-ig. Az ellenállás 0.5 W-ot fogyaszt, nem melegszik nagyon. Ez így működni fog tartósan?
Hello!
- Feltéve, hogy a hálózati feszültség, nem emelkedik 10%-al (ami szabad neki). - A kb. 10mA alapterhelés nem túl sok. Miért nem teszel rá, még egy 3,6k-t és vele sorba egy Led-et, akkor értelme is lesz, Hiszen lesz hálózat jelzésed. (És én a váltóra tettem volna egy jelző izzót.) - A pufferkondi után, betehetsz még sorba két-három diódát és utána még egy kisebb elkót. És erre a kondira a terhelő Led-et. Akkor diódánként, kb. 0,7V feszültségcsökkenésed lesz. (de ezek azért kínlódás szintű megoldások) üdv! proli007
Szerintem "nem eszik olyan forrón a kását", vagyis arra céloznék, hogy az LM317-re 40V-ot ad meg az adatlapja, de a gyakorlatban valószinüleg többet is kibír gond nélkül. (pl. a TL431-re 36V-ot adnak meg, de szinte mindegyik amit próbáltam működött 42V-ig, kb. 25db bomntott IC-t próbáltam)
Persze ha túllépjük a határadatokat, akkor fokozottan kell figyelni pl. a hűtésre - és garancia sincs semmire, bár szerintem 10%-al többet szinte mindegyik kibír.
Kösz mindenkinek a tippeket és a segítséget!
Ha a trafód nem biztonsági trafó (ld. a mellékelt ábrát), akkor a játékod életveszélyes.
Természetesen biztonsági trafó.
Szia! Ismét volt időm foglalkozni a táppal. Sajnos az R26-os ellenállás cseréje nem oldotta meg a problémát. Még mindig 2A-ig mutat a kijelző, vagyis most 20-ig, mert a tizedesvesszőt eltoltam. A külön megépített voltmérő tökéletes. A táp maga nagyon jól működik, jól beállíthatóak az egyes értékek. Az ampermérőnél még egy problémám van, mégpedig a kijelzett áram értéke folyamatosan változik a kijelzőn a beállítot érték körül, kb. +- 0,1-0,5A-rel. Ezt mi okozhatja? A P6-os trimpoti mire szolgál?
Köszi! u.i.: az R17-es ellenállás nagyon forrósodik (a weboldaldon bemutatott utánépített tápnál is meg van barnulva), ezért érdemes kicserélni legalább 1W-osra.
Üdv.!
R17-ről elfeledkeztem. Csak oda másoltam és az értékét nem írtam át. Oda egy 3,3k körüli ellenállás kellene 1k helyett. A méréshatár megváltoztatásához az R26 cseréje nem elegendő, bár eddig az adatlapból én ezt gondoltam: Idézet: „For 2V full scale, 470kΩ is near optimum and similarly a 47kΩ for a 200mV scale.” De a referencia-feszültséget is meg kell változtatni. Most elvileg 100mV körül kell lennie, de 1V-ra kell változtatni. Ez kétféle módon történhet: - Az R23-as helitrimmert kicseréled 22k-ra. - Vagy az R24-es ellenállást cseréled ki mondjuk 1,2k-ra. De maradhat az ICL7107 referencia-osztója így ahogy van, hogyha a P6 és az R30 alkatrészek értékeit változtatjuk meg úgy, hogy tized akkorára osszanak. Én a helyedben a helitrimmert cserélném ki, vagy pedig az R24-et. A P6-os trimmerrel a kijelzett áram értéke állítható. Esetedben ennek mondjuk nem nagyon van jelentőssége, mert a helitrimmerrel is szinte ugyan ezt éred el. A kijelzett áram értékének ugrálását több dolog is okozhatja. Legjobb esetben az, hogy egyszerűen a labortápra kapcsolt fogyasztó áramfelvétele ingadozik. Ez nem a labortáp hibája, és könnyen kideríthető hogyha a táp kimenő áramát egy külső multiméterrel is megmérjük. Ha a multiméteren is ugrál akkor a terhelés a ludas. Ha viszont a multiméteren nem ugrál, akkor a hiba a labortápon belül keresendő. Ha mindent úgy építettél meg ahogy a cikkben leírtam, akkor nem szabadna ugrálnia. (Nem terveztél rajta semmit sem át, az én nyáktervemet használtad, a két panel nem vezetékekkel van összekötve, a függőleges panel tisztességesen le van mosva aromás hígítóval,és a panelon nincs hiba.) Az ugrálást a panelmérő tápfeszültségeinek, a referenciájának, vagy magának a mérendő jelnek az ugrálása okozza. Vagy az, hogy a függőleges panelt nem mostad le rendesen aromás hígítóval. Üdv.: Attila |
Bejelentkezés
Hirdetés |