Fórum témák
» Több friss téma |
Kérdezném, hogy van-e valakinek tapasztalata atéren, hogy léptetőmotort hogyan lehet áramtermelésre felhasználni. Valahol régen láttam, hogy csináltak ilyet és elég jó a hatásfoka. Talán jobb, mint egy egyszerű villanymotornak. A lényeg, hogy léptetőmotorra propeller lapátokat szerelnék és áramtermelésre használnám. Ilyen kis modulokból építenék "modultelepet".
Lehet, hogy a sima motornál jobb, de egy generátornál biztos, hogy rosszabb.
És mondjuk hány száz darabot akarsz egyszerre a szélirányába automatikusan beforgatni? Nem lenne inkább egyszerűbb egy nagyot helyette? Egyébként mekkorák a motorok? mert ha FloppyDrive-ból valók, akkor azok nudlik. Inkább add nekem, "nemesebb" célra használnám!
hát lehet, hogy igazad van.. de azért kísérleteznék vele.. Alacsony szélerősségre biztosan jobb megoldás lenne, mint egy nagy eszköz... Generátor alatt mit értesz?
Ja és egy adalék, találtam egy léptetőmotorosat, de nem sok infoval: itt
Idézet: „Generátor alatt mit értesz?” Áramfejlesztő. (biciglidinamó, az aotókban is ez van...) Szerkezeti felépítésében nincs sok eltérés, csak a morort úgy tervezték, hogy az elektromos áramot forgó mozgássá alakítja, míg a generátor a forgót elektromossá. Méretezésük eszerint tervezve, ezért alkalmasabbak a saját feladatukra.
Ez a link ép a Napenergiásra mutat, a szél(wind)energiásnál megtaláltam. Bővebben: Link
A lényeg, hogy max pár ceruzaaksi töltésére elég a teljesítménye. A leszúrható napelemes kerti lámpás is csak ennyit tud, viszont esztétikusabb. Kísérletezni azért lehet, csak ne várj tőle nagy eredményt! 1 moci =2,4Volt, tehát 6 moci kell egy aksi töltőfeszhez 14,4Volt és ezt szorozd meg tízzel, hogy elég áramod is legyen, az már 60 darab szélerőmű. Hozzá az elektronika... Na az már nem semmi. Mindez megoldható egy solár panellel.
Én úgy gondolkoztam, hogy egy léptetőmotorban jóval több erővonalmetszés történik, mint egy hagyományos motorban, és talán ezért lehetséges egy nagyobb hatékonyságú eszköz építése. Rosszul gondolom?
Egy sztenderd, nagy teljesítményű motor 3 fázisú, a kis teljesítményűek 1 fázisúak. Az unipoláris léptetők általában 4 fázisúak, csak pici a méretük.
Egy szuper generátor 6 fázisú, külön gerjesztővel és pár tonna! A képek magukért beszélnek. (Paksi Atomerőmű)
Itt nem a "legek" emlegetése elsődlegesen a cél, főleg nem házi kisérletezgetéseknél...
Széllel tökéletesen lehet hajtani, főleg alacsony fordulaton is (áttételek nélkül) viszonylag jó hatásfokkal lehet használni... Inkább 3db ilyen mint egy autó generátor... Régi "nagy nyomtatóból" ki lehet termelni ehhez megfelelő méretüt, a képen melléklek egy példát ez kb 70-70-100mm, ilyesmivel lehet kezdeni valamit... Jó esetben 50W körüli teljesítményt is adhatnak...
Uhh nem sámli képek de ez nekem túl nagy
Tényleg az érdekel, hogy vajon ha léptetőmotor, akkor miért az a jobb, ha pedig nem, akkor miért nem? Vásároltam egy modellboltban egészen jó propellert, amit a léptetőmotorra fogok szerelni. Egyelőre azonban egy normál motorral meghajtom és megnézem mit ad... Ez a terv
Max annyi energiát várhatsz tőle amennyivel egyébként meg tudod forgatni terhelve.Szerintem elég vékony drótból vannak tekerve túl sok a veszteség.
A biciklidinamóra is a dinamó nevet hasznájuk, mégsem biztos, hogy az. A dinamó olyan generátor, ami a vastestben maradt remanens mágnesesség segítségével gerjeszti fel magát. A biciklin állandómágneses gerjestésű generátor van, ami nem is egyenfeszültséget termel, hanem váltakozót (egyfázisú szinkrongenerátor). Az autókban újabban ugyanacsak nem generátort alkalmaznak.
Nem tudom mekkora Propellert gondoltál...
szerintem azért a 40-60cm, vagy még nagyobb kellene... egy akksis fúrógéppel meg kell hajtani az kb 2-300-at pörög, meg kell terhelni autó égővel mondjuk 21W, 10W ezekből annyit amennyit elbír... Arra számolj, ha megterheled egyre nehezebb lesz forgatni...! Szarintem propellernek először kipróbálhatsz egy nagyobb ventillátor kereket, akár autóét is... A kereket tedd külün egy könnyen forgó csapágyra,és a tengyelyvégre valamilyen tengelykapcsolót a -motor éközé-,vagy hardy-tárcsát...stb mert a morot tengelyét előbb utóbb kinyírja a légcsavar... Egyébként egy "izmosabb" akksis fúrógéppel is lehet úgyanígy áramot termelni, az áttételt célszerű benne hagyni...(a ford. szabályozót viszont nem!)
Jó gondolatok írtál (pl a tengely terhelésre nem gondoltam) pár napon belül amint lesz időm próbálkozom. Addig is érdekel, hogy van e valakinek tapasztalata a témában...
Vegyük figyelembe, hogy motoros üzemmódban a frekvencia növelésével az induktivitás miatt csökken a nyomaték. Generátoros üzemmódban is jelentkezik az induktivitás miatti impedancianövekedés.
Ennél kisebb léptetőmotorral ne kezdj, mert elég csekély teljesítményt kapsz...Ez PL:80x80mm
Szerintem nem érdemes ezzel foglalkozni. Ha érdekel mit tud, próbáld meg kimérni, és oszd meg velünk is a tapasztalatod. Erre jobb megoldás szerintem ha beszaladsz egy autóbontóba, és felidézed az eladónak a Wartburg, vagy a skoda régebbi évjáratait. Ha többet kér mint amire gondoltál, hagyd ott, ha kell neki a bolt, enged belőle. Manapság egyre kevesebb esélye lesz hogy túladjon rajtuk. Ezeket direkt ilyen célra tervezték, van is értelme hogy foglalkozz vele. Egy nagyobbal akár 1LE, vagyis kb. 750W is kijöhet. Ezt már lehet tárolni aksiban. A pár wattos léptetőmotorral nem tudsz kezdeni semmit sem, legfeljebb ha jól fújja a havat, és ráteszed a kocsira töltőnek, nem fagy át reggelig az aksi. A töltőkörrel ha gondod lenne írj üzit, és visszanézek.
Munkahelyemen vannak gépeken permanens mágneses léptetőmötörok is, AC és DC szervók is. Ha a lakatos mozgat valamit, a villanyszerelőt nem szokta rázni a másik oldal.
Kis Amatek motort használj! Már kézi forgatásra termel 30v-ot!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |