Fórum témák
» Több friss téma |
Szia, ez nem hangváltó hanem hangszín szabályzó, ha jól emlékszem még egy hifi sztereo tesla lemezjátszóból bontottam anno, nagyon komoly potik vannak benne, nem holmi műanyag.
Kedves minden JLH-s Az a helyzet, hogy igazából rengeteg véleményt olvastam, ugye végignéztem ezt a topicot, és azt a következtetést vontam le, hogy totális káosz és zürzavar képe alakult ki előttem, ugyanis mindenkinek más a véleménye, van aki MJL-re van aki 2N-re ágoston papa pedig a BDY-ra esküszik. Van akinek fólia, van akinek MKP van akinek 20000µF de másnak 10000uF, szóval rájöttem gyerekek a lényegre.
Az A osztályú erősítőnek az a lényege hogy fogok egy papírt és ceruzát, kipróbálgatok rengeteg variációt és szépen felírom mi a tapasztalat, a végén elemzés. és megvan a személyre szabott A osztályú audiofil végerősítő, ez azért jó, mert hiába mondja valaki hogy a 2N a jó ha a másiknak lehet pont az MJL hangja tetszik jobban, izlések és pofonok, tényleg szerintem az a leg kézenfekvőbb ha kipróbálok egy pár variációt. Persze szívesen olvasom mások tapasztalatait is, mert ezekből ötleteket lehet meríteni. Viszont egy dolgot szeretnék kérdezni, amit sehol nem találtam, mégpedig a kapcsolásban lévő elkóknak a feszültség tűrésüknek mennyinek kell hogy legyen? Gondolok itt a 220µF-os ra, a kicsatolóra és a többire. Üdv: Doncso
Értem
végülis üresen próbáltam ,,kipróbálnám hangszinnel is,,amit kiszedtél van e valami kapcsija?,,bonyolult amugy,,,,nálam a fesztürés bebiztositott hapro segitett aztán van amin tul is lőttem ,,végülis ami csak befért,,a becsatoló 1uf 400v,,a kicsatoló 4700uf 50v,,a 220uf pedig ami a 220ohmma megy tovább 200v,,ami 680ohmal az 100v,,van egy 39k ill 100k nál 100uf az is 100voltos,, a max amit a panel befogadott,,az olvasottakból kiderült hogy a be ill a kicsatolók sokat jelentenek,, a párhuzamos kondi nekem 2,2uf mkt,,egy darab a milió alkatrészeim közül amit találtam ez is egy monitorból de hibátlan és pont befért,, képek a jlh-ról csemegézzétek
Feszültségtűrés...semmiképpen nem kell nagyobb mint a tápfesz, hiszen attól nagyobb fesz nem kerülhet egyik kondira sem. Tehát ha max 50V-os kondikat rak bele az ember, akkor az biztosan jó lesz. De érdemes egy felélesztett végfokon lemérni a feszültségeket a kondikon, van olyan amin csak pár volt feszültség van. Annyira nem vagyok majer, hogy rajzról megmondom melyik kondin mekkora feszültség van pontosan.
Köszönöm neked is és konzolnak is az ötleteket, amint lesz kis időm, beszerzem ezeket a cuccokat és kipróbálom. A mélyek hiányánál, bár túlságosan nem értek hozzá, én a szűrő 4700 "elégtelenségére" gyanakodtam, bár a trafó 300wattos, amiről a kettő megy, így onnan van kraft elég. Még egy kérdés, mit ajánlotok, egy nagy 10-20 ezer µF-os kondit, vagy mondjuk 3-4x4700µF párhuzamosan, mondjuk mind átkötve egy 100nanós MKP-val? Valahol olvastam, hogy a sokk kisebb jobb mint az egy nagy, bár végül úgy is a pénztárcám dönt majd...
Ez igaz is, és nem is. Kimeneti csatoló kondenzátoron elvileg előfordulhat nagyobb feszültség, mint a tápfesz. mert a hangsugárzó nem ohmos terhelésként viselkedik, hanem reaktáns elem. Így aztán én azt mondanám, hogy legalább másfélszeres legyen a kimeneti csatoló feszültségtűrése a tápfesznek. Másrészt a nagyobb feszültségtűrésű kondenzátorok paraméterei jobbak.
A tápfegységbe pedig jobb több kisebb kondenzátorból összerakni a megfelelő mértű kondenzátort.
Ezt egy picit bővebben fejtsd ki légyszives, mert nem értem hogy lehet mondjuk 36V feszültségől több mint 50.
Puffernél szerintem is a több kisebb jobb, sőt azt olvastam valahol, hogy ez a "max" érték a 2200µF amiből érdemes építkezni, de már az indokra nem emlékszem, vagy csak nem világosan, így hülyeséget nem akarok írni.
A hangsugárzó nem úgy viselkedik, mint egy sima ellenállás, hanem egy komplex elektromechanikus rendszer. A membrán a membránszél rendelkezik valamekkora mozgási energiával, illetve potenciális energiával működés közben, azaz nem csak fölvesz energiát az erősítőből, és átalakítja mechanikai energiává, hanem tárolja is azt. Mivel a hangszóróban egy tekercs is mozog mágneses térben, abban a tekercsben feszültség is indukálódik, aminek pillanatnyi iránya olyan amilyen, vagy egyezik az erősítő kimenő feszültségével, vagy nem. Arról nem is beszélve, hogy a keresztváltókban lévő reaktáns elemek is energiatárolók, amelyek hol energiát vesznek föl, hol energiát adnak le.
Rendben, akkor így fog történni, meg hát mennyivel jobban néz ki egy "kondierdő" egy nagy hurkánál. , Valahogy a profizmus látszatát kelti, hogy hú de mennyi van benne. Megnézem a 2200 és a 4700 közti különbséget és majd akkor döntök. A kimenetre meg rámérek kivezérelt állapotban, vagy lehet hogy veszek 63V-osat, csak mondjuk jó lett volna, a mostani tápból kitermelni a 4700-asakat.
Tapasztaltabbatól kérdezném, hogy milyen márkájú kondit nézzek kimenetre (most nem a többezres kategóriára gondolok) például G-Luxon vagy Yageo, esetleg Jamicon, ezek elterjedtek és a normál 85 fokos, vagy a 105fokos LowESR a jobb?
Aha..így már világos.
De mégis mekkora nagyságrendekről beszélünk? mondjuk %-ban. 10-20-50%-kal is lehet több mint a tápfesz?
Hangsugárzó függő, de mondjuk 50-100%. Mindemellett ELVILEG a kicsatoló kondenzátoron üzemszerűen nem lehet nagyobb feszültség -ohmos terhelésen- mint a tápfesz fele, de mivel kondenzátoros csatolású végfoknál nem szokás hangszóróvédelmet építeni, mondván egyenáramúlag mindenképp leválasztott a hangsugárzó a végfokról, így a tápfesz nagyságát elviselő kondenzátor alapfeltétel. Hozzávéve, hogy a hálózati feszültség is lehet 10-15%-kal nagyobb, mint a névleges, valamint a be és kikapcsolás folyamatát is figyelembe véve, amikor bármilyen feszültség kerülhet a kimenetre, és azt, hogy elég rossz taktika, hogy valamely paramétert 100%-ra kihasználunk, szerintem 50%-os túlméretezés nem pazarlás. Pláne, hogy mennyivel olcsóbb egy kondenzátor, mint egy elfüstölt mélysugárzó
Az nyilván való a számomra is hogy a tápfesznél nagyobb feszültség tűrésű elkó felesleges, a kérdés inkább arra irányult mennyire lehet lemenni a feszültség tűréssel egy két helyen, a méret miatt kérdeztem leginkább.
Kát sajnos nincs rajzom róla mert ez egy gyári kapcsi, a kondkiat inkább a méret miatt kérdeztem, tehát hogy jó e a kisebb fesztűrésű is ide oda, mert ugye az kisebb.
Szép lett a JLH, de mondd csak , elég a borda??
Amit belinkeltem talán az előző oldalon, ott a szerző az eredeti cikkében a 100µF-os kondit 50V-osra írja, a másik kettőt 40V-osra, a kicsatoló kondit meg tedd belátásod szerint.
Bővebben: Link
Szia!
Ebbe a kapcsolásba, beleértve a kicsatolókondit is 50V-os elkó mindenhová elég, meg szükséges is! Legalábbis én végfokba nem szívesen rakok kisebb feszültségű kondit a tápfesznél. Idézet: „meg szükséges is” Na erre voltam kíváncsi.
bizonyosan nem lessz elég de első élesztére és mire öszeáll talán elég,,van nagyobb hálistennek :yes: aztán jön a dobozolás meg a velejárói....
Értem, mondjuk nekem is kér AKT-453-as borda van egyenlőre, ezzel max 10 perc zenehallgatás vagy teszt üzem, de majd.......
sziasztok!
a hétvégén kezdtem el olvasni ezt a fórumot. kedvet kaptam egy ilyen erősítő építéséhez. a két ünnep között meg is próbálom, van hozzá minden. soha nem építettem még A osztályú erősítőt, mert gazdaságtalannak tartottam. a Sipos féle könyvben szemezgettem egy rajzzal, de akkor még a 2N3055 elég drága mulatság volt és anyagilag éppen nem jól álltam. Kb: 6 vagy 8 db kellett egy csatornába. azóta már gyűltek az alkatrészek és a technikám is fejlődött, bár azelőtt sem volt rossz ! szóval: vagy 30 db erősítőt építettem, de még A osztályút sosem! mindig is szerettem volna egy igazi HI-FI erősítőt. egyszer próbálkoztam egy 10W-s csövessel, de a kimenő trafó feladta a leckét..... a Ti lelkesedésetek annyira elkapott hogy úgy érzem nekem is meg kell próbálnom. bocsi a kis intermezzo-ért, de ha megépítem akkor kommentálom és küldök képeket. láttam olyan megoldásokat- sajnos- ami lehet hogy HI-FI de esztétikailag nem a legszebb. ha valaki Hi-Fi erősítőt épít az adjon a külsőre is. nem kell csillogni villogni, legyen egyszerű és erőt sugárzó! (jedi lovagok kizárva! ) Pl: matt fekete festés, robosztus kivitel, minimális kezelőszervek, de ésszerű design! a hűtőborda sose fentre kerüljön, mer a vízszintes bordák között nem jár úgy a levegő! az nem kifogás hogy ne lehessen semmit rátenni! már láttam olyat hogy ilyen erősítőre is rápakoltak! (pl:terítőt....) a ventilátoros hűtés pedig nem megoldás mert attól jó egy erősítő ha nincs bemenőjel akkor nem is szól! (Pl ilyen se: brumm, ventilátor, trafó zúgás, stb!) ne haragudjatok a szómenésért csak úgy éreztem ezeket le kell írnom. sok sikert a további építéshez!
/Pl: matt fekete festés, robosztus kivitel, minimális kezelőszervek, de ésszerű design!/ Ezt azért mindenki saját maga hagy döntsemár el ? hogy neki miaz ami éppen tettszetős? Ez nagyon szép és jó amiket leirtál csak a valóság az sajnos mindig más !Nagyon várjuk ? majd a te általad összehozott művet? Neked is további sikert a mű elkészítéséhez!
az első erősítőm karácsonyfa volt tele ledekkel, meg kivezérlés jelző......
sajnos arról nem készült kép, mert már régen készítettem. mellékelek egy képet, amit már 20 éve használok, igaz már kicsit kopott, de még mindig nem bántja a szemem. (bár lehet hogy másnak nem tetszik) ebben egy 2X60W-s TEXAS ontja a powert, bár még 2X10W-nál többel nem sokszor ment, mert egy átlagos (25m2) nappaliban így is nagyot szól. viszont van egy rakás bakelit lemezem, viszonylag jó lemezjátszóm a korrektor az nagyon jó (legalább is fülre, tök külön építve 9V-s elemről táplálva). egyszer már szeretném igazi dinamikájában és hangzásában meghallgatni a lemezeimet
Nekem az a véleményem, hogy ha tisztességesen megépíted a JLH-t, akkor ha ki nem is dobod, de biztos lekerül a trónjáról a TEXAS és azt hiszem ezt mindenféle elfogultság nélkül mondhatom.
Annyit viszont megtehetnél, hogy RIAA korrektoron keresztül (mert írtad hogy neked van) meghallgathatnád a JLH-t ugyanis rengeted véleményt olvastam már, de bakelited élménybeszámolót még nem, és azt mondják a népek, hogy a bakelitnek van még mindig a legszebb hangja, na én arra lennék kíváncsi, hogy egy JLH-szűz fül, ugyan mit mondd elsőre a JLH-ra pláne ha először bakeliten hallgatja meg. (már látom a hosszú sorokat, amiket örömödben írni fogsz!! ) Üdv: Doncso
Sziasztok!
Eszközöltem néhányat az ajánlások közül és tényleg javult a mélyátvitel, bár még mindig nem az igazi, de sokkal jobbnak érzem! Tettem a tápágakba a 4700µF mellé még 2*2200µF és áthidaltam mindet 100nF MKP-val, valamint a bemenetre tettem 1µF MKP-kat. Majd még cserélem a kimenetet és végül talán 5 vagy 6*2200µF kerül majd a tápágakba, a 4700-ak meg mennek a kimenetre, majd szerzek valahonann olajpapír kondit is a kimenetre. Köszönöm a tippeket. Még egy dolog, a kütyü még nincs dobozolva, de ha csak szabadon lógnak a bemenetek ,akkor rettenet gerjed a dolog, amíg meg nem fogom a földet a csatlakozókon, mit tegyek? Arra gondoltam, hogy ellenálláson vagy kondin keresztül összekötöm a két csatorna földjét.
ne tedd!
a két csatorna földje közös kell legyen, ha gerjed annak más az oka. a fémházhoz testelheted pár ohmos ellenállással, ez csökkenti a brum feszt. a hűtőbordáknak föld potenciálon kell lenni. a kimenő kondi a lehető legtávolabb legyen a bemenettől! mivel a szórt kapacitáson keresztűl visszaszól a bemenetre. ellenőrizd a visszacsatoló ágban a kondikat, lehet hogy valamelyik nem jó, ilyenkor nem vágja le a nagyfrekis jeleket, mivel az erősítő negatív visszacsatolással dolgozik a nagyfrekit még csak nem is kell erősítenie csak egységnyi szinten, ez pedig nem okozhat gerjedést! gerjedés a szórt kapacitásokon keletkezik....(pl: végtranyók vezetéke. a végtranyóhoz menő vezetéket össze kell fonni, mint a csurkát, akkor csökken a visszacsatoló hatás, kevesebb a gerjedés veszélye) a táppal kapcsolatban: általában 1000mikro/1 A, ekkor még "majdnem" sima a tápfesz! a gyári kapcsolás 4700 mikrót ír... persze ezt túl lehet szárnyalni, csak kalkuláld bele hogy nagyobb kapacitás nagyobb áramot is vesz fel induláskor! a diódáknak is ehhez kell alkalmazkodni. pl: 20000mikró kb 20A-s indulóárammal töltődik millisec ideig (persze ebbe a trafó is beleszól mint áram korlátozó tényező..), ezért ezt a diódáknak ki kell bírniuk. graetz-be kötve 10A-s diódák elegek is lennének. mély átvitellel kapcsolatban: ha nem hanggenerátorral hajtod meg, akkor honnét tudod hogy a műsorforráson (CD,DVD) mekkora a mélyhang erőssége? ha MP3 a jelforrás az bármilyen lehet, csak jó nem.....ahhoz kár ilyen erősítőt építeni..... amúgy a kicsatoló kondi növelésével javítható a mélyhang átvitel, meg a bemenő kondi növelésével. MKP helyett próbálj egy tantál kondit betenni. most szinte látom ahogy néhányan verik a fejüket a falba....
a kütyü még nincs dobozolva, de ha csak szabadon lógnak a bemenetek ,akkor rettenet gerjed a dolog
na ja! nyitott bemenetnél, fémház nélkül szinte az összes erősítő gerjed nagyfrekisen, amelyiknek valamire való frekvenciamenete van! a TEXAS erősítőm 180Khz-ig egyenes frekvenciamenetet produkált wobleres méréssel(nyitott kimenetnél), mégis FM sávban gerjedt! ezt onnét tudom hogy rádióval fogtam az erősített jelet néhány kondi csere, meg a dobozolás után rögtön jobb lett a helyzet.
No viszont ezt adolgot amit írtál ! :nyitott bemenetnél, fémház nélkül szinte az összes erősítő gerjed nagyfrekisen, amelyiknek valamire való frekvenciamenete van! Ez az a dolog azért nem mindig igyvan mert , ez szinte mindig annál fordul elő aki , sok alapvető szerelési gondokat okoz magának ! Ez legtöbb esetben a hozzá nemértő emberkéknél fordul elő, meg a másik dolog ami engem nagyon szokott zavarni , az önjelölt erősítőépítőknél .Az amikor meggondolatlanul tervezik a dobozban futó vezetékelést? meg aztán a GND -k lekötését meg ilyen alapvető technikai gondok figyelmenkivül hagyását!Ezeknél az erősítőknél , vagyis szinte mindeggyiknél legyen az JLH vagy bármi féle erősítő eszköz?Szerintem azért körültekintőbben kellene tervezni? Rendezettebb belső kialakításokat ritkánn látok !A sok összevissza tekergő vezetékek inkább a jellemzőek ? S mindig ez a fő probléma okozója! Egy Példa csak : Ezt a gépet most a közelmúltban építettem és itt egy foto az élesztésről .De mondhatom itt is nyitott a bemenet ,semmi gerjedés! semmi alapzaj !És mindez fémdoboz nélkül csak deszkában! De holis vannak a tekergők!
csak arra akartam rávezetni a kollégát, hogy fémház nélkül nyitott bemenetnél nekem akkor is megszólalt a végfok ha az asztallapot megérintettem! mindez a szórt kapacitásokon keresztül!
egyértelmű hogy a bemenet/táp/kimenet egy ponton legyen csak a fémházhoz kötve! bár van olyan megoldás is hogy 10 ohmos ellenálláson csatlakozik a közös test a fémházhoz. persze senki (néhány kivétellel) nem használ földelő (testelő) sínt ami ugye biztosítja a nagy áramú testelést. mindenki úgy gondolja hogy a bemeneteknél testeli, a kimenetnél megint, meg a poti is mehet a fémházra miként a táp közös pontja is! csak mindez más helyeken történik , nem egy pontban! az a lényeg hogy egyetlen pontban történjen a testelés a fémházhoz! ha ez nem így történik akkor a trafó által keletkezett szórt indukció feszültséget kelt a fémházban, és a vezetékekben. ez megemeli a váltóáramú potenciált a bemeneteken és a brumfesz megjelenik a kimeneten erősítve. kivédhető akkumulátoros táplálással, de csak akkor, ha nincs a közelben olyan gép ami indukciós elven működik!
ha megnézed az alábbi fotót akkor láthatod, hogy az én erősítőmben nem éppen keresztbe-kasul futnak a vezetékek! még a tápkondikhoz kimenő vezetékek is fonva vannak, valamint a panelon lévő potik vezetékei is árnyékoltak! a földhurok miatt a bemenetek is csak egy ponton vannak testelve és ugyan itt van a táp és a kimenet testelése.
Jó Jó de nekem személy szerint ez már sok amit látok !Ez az a kategória ami az én szememnek határérték?Itt is sok a rendezetlen tétel ?Bár azt látom ez nem egy mai darab! Nem akarok offolni de szerintem ez a dolog már nem a JLH témába tartozik? És még valami azok az erősítők sokkal jobban hajlamosak összeszedni a zavarokat , amelyikben Pl a bemeneten OP vannak ? Ez a Texsas is egy ilyen technika annó énis megépítettem sok sok példányban és a tapasztalatok szerint , volt ilyen jellegű gondom vele?.itt van aJLH ,DoZ, Hiraga, sorolhatnám ezeket az együtemű erősítőket , ezekkel ritkábban van gond .Ezeknek a bemenetük sokkal érzéketlenebbek , itt a gerjedés csak szinte mindig a szerelési gondoktól jön.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |