Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Erősítő 25-30watt felett 12 V-ról
Témaindító: fireballelektro, idő: Jan 27, 2009
Témakörök:
Sziasztok!
Akárhogy nézelődöm a fórumon, vagy az interneten, sehol sem találok 20watt-nál nagyobb erősítőt, ami 12V-ról üzemel, úgyhogy nyitottam ezt a témát, kérlek segítsetek!!!! Én is szeretnék építeni:$ Előre is köszi!
Szia!
Azért nem látsz, mert nem is olyan egyszerű ez! 12W teljesítményhez 1A kell, és akkor még csak az egyenáramú ohmikus terhelést néztük. Váltóáramú szinuszos, induktívnál 12V-ról 4 ohm-on , a képlettel számolva (U^2/R) 12*12/4=36W. Ez a maximum veszteségmentes teljesítmény, de ez csak az álom. ennek a 80%át véve 28,8 körül van a valóság. Sajnos ez van! Szerk: Ja és erre jönnek a 2 ohm-os tuninghangfalak, a mindenféle híd és egyéb meghajtások a teljesítmény fokozására, akár a digitális boost fokozattal, meg a mindegy hogy szól (torzításos) teljesítményfokozások, de az már nem a zenei valóság!
Tipp: a kimeneti feszültség növelhető pl. hídbakötéssel, vagy lehetne csinálni rá kimenőtrafót.
(Bár valószínű többe kerülne a leves, mint a hús.)
Egy részét a "Szerk:"-ben részletezem. Lehet-ne, de nem az igazi. Trafó plusz 25-30% veszteség
8db akkumulátor sorba kötve, középen megcsapolva +-48V-al már a quad405-ös talán hoz 80 W-ot. Egy tuning versenyre talán megépítik, de utcai autózásra a 4*40W-os fejegység bőven elég! Még sok is!
Szia!
Hibás a számításod! Szinuszos teljesítményt feltételezve 12V 4 ohm 4,5W 14,4V 4 ohm 6,48W 12V 4 ohm hidalva 18W 14,4V 4 ohm hidalva 25,92W 12V 2 ohm hidalva 36W 14,4V 2 ohm hidalva 51,84W De ezek nagyon elméleti maximumok, sem a feszültségesés, sem az áramköri veszteségek nincsenek benne!
Nem az U*U/R-el kell számolni? Mi a képlet?
A lényeg, hogy úgysem lehet Több száz, vagy ezer wattot kihozni, amiket azokon a "csoda" erősítőkön látni.
Szia!
A képlet jó, csak most nem arra nagyunk kíváncsiak, hogy egy 12V-ra kötött 4 ohm-os ellenálláson mekkora lehet a teljesítmény, hanem egy 12V-ról járatott erősítőére. Itt az Ucsúcstól-csúcsig feszültség a 12V, ennek az effektív értéke Ueff=Ucsúcstól-csúcsig/2*gyök2. Ezzel a feszültséggel lehet utána teljesítményt számolni.
12v-230v inverter és egy "mezei" quad 405, vagy inverter magába az erősítőbe, de 12 v ról ne várjon az ember csodát trükkök nélkül. Láttam olyan autós erősítőt amire a tényleges teljesítménye volt írva, ezt elhittem.
De senki se várjon egy 10en ezer forintos új vagy használt erősítőtől vasalónyi teljesítményt, az autók akkumulátorai nem a hosszútávú nagy áramú terhelésekre lettek kitalálva, azok indítóakkumulátorok. Például egy "mezei" URH rádió fél év alatt megölte egy barátom autójának akkumulátorát ( 50w rádiófrekvenciás! teljesítménnyel rádiózott, 13 A volt az áramfelvétele a rádiónak). Aki azt mondja 1000w szól a kocsijába vagy megszállott és tényleg annyi(ami plusz speciális akkumulátorokat feltételez, alaposan átalakított elektronikájú kocsit, és nem kettő "ovál" hangszórót) vagy pusztán átverték a gyártók. Poénból egyszer beletettünk egy invertert Csabi barátom kocsijába, erről ment egy quad-és mivel kombi- befért az autóba még két darab 3 utas "mini" hangfal. Nyáron letekert ablak mellett nem tudtunk megmaradni az autóban, maga a jelforrás csúcsokban volt 0 db szinten , keverőpultról és mp3 lejátszóról hajtottuk.
Köszi! Ezt is megjegyzem. Bővül a függvénytáram, az a jó!
TDA1562 IC-vel 2*55W-t lehet kihozni. Nekem is ilyen van, nem egy csúcsminőség, de autóba nagyon is megteszi. Itt egy link:
TDA1562
Milyen sok hozzászólás de azt mindenki elfelejtette említeni, hogy a bolti erősítőkben majdnem mindegyikben vagy feszültségemelő megoldás van különböző kapacitív úton vagy inverter.
Inverter nem csak az ami 230 voltot csinál egyszerűen megszaggatják az egyent majd transzformálják szerintem ez felejtős is ha ilyet akarsz csinálni egy komolyabb nem kis tervezést igényel. Vegyél egy használtat és tuning ként cseréld ki benne az inverter pufferkondiait,nagyobb kapacitásúra. Hiába ,hogy a nagyfreki miatt ekég egy kisebb is de ezt mindíg alulméretezik, és máris bonthatod az autót . És még ezt hidalják. Nem olyan hihetetlen. AZ a pár száz watt de nem 8 ohmon 2ohmon mondjuk vannak abban olyan fetek bírnak vagy 25 ampert
Feletted nem sokkal írta Lapose, hogy mit lehet 12V-ról kihozni. Nézd meg a csatolt képet, és értelmezd újra, hogy mekkora erősítőd is van...
Pfuuu és 10% torzítással! Na erre mondtam, hogy az már nem a zenei valóság!
Szia!
Ez az IC csal egy kicsit! Van benne egy nagyon ötletes segédtáp, ami megnöveli a végfok számára a tápfeszt! Egyszerű, de hatásos módszer, megspórolja az invertert.
Átolvastam a topic-ját, de nem tudtak meggyőzni az ott olvasottak, hogy tényleg nagyobb teljesítményt tud leadni, mint 20W. Mondjuk nem is fontos számomra, csak érdekes megoldás... Adatlapon sem találtam erre való pontosabb információkat. Üdv!
Azért bennem ilyenkor mindig felmerül a kérdés mekkora teljesítmény kell egy kocsiba zenehallgatáskor?
Szerintem egy négycsatornás hídkapcsolású fégfok IC(kb. 4*20W) pont elég átlagos zenehallgatásra.
Szia!
Nem is fogják elárulni! Az a lényege, hogy a 2 db. 4700µF-es kondival közel megduplázzák a 12V-os tápfeszt! És -micsoda véletlen- ha megnézed a 24V-hoz, és 4 ohm-hoz tartozó elméleti maximális teljesítmény értéket 72W-ot kapsz! Persze ezt a veszteségek miatt csak 10% torzítással tudja.
Értem Egyszer tuti lemérem, hogy mit tud a kicsike... Csak még azzal is problémáznak sokan, hogy: "Hogyan kell bekapcsolni a H-módot " . Na majd ennek is utána járok Jóéjt! Töltődjetek fel ti is
Szerintem automatán kapcsolja be az IC, ha a kivezérlése akkora, hogy B osztályban már nem bírja.
Hy!
Kérdés! Miért nem veszel 5-10ezerért egy autós erősítőt??? Ha utánna számolnánk a két IC ára +borda+dobozolás+idő? Bőven ott vagyunk szerintem.
Jól látja a kolléga, az IC így működik, szintfüggően működik a kapacitív úton történő rásegítés. Maga a kapcsolás elég egyszerű, nincs benne semmi nagy durranás, de a vee elérhető eredmények elég siralmasak. A végfok csak csúcsokban tudja leadni a pluszt, amíg a kondik bírják kakaóval (mielőtt valaki 4x akkora kapacitást rakna oda, rövidre zárom azzal, hogy nincs olyan alacsony forrásimpedancia a kondik meghajtására, hogy nagyobb kapacitást kellő eredménnyel feltöltsön).
Inverter építése egyáltalán nem nagy probléma, egyszerű astabil multivibrátorral is elgondolkozható, akinek van hozzá érzéke, PC-táp főtrafójából és TL494-ből PWM-es megfejtést is építhet úgyszólván fejtörés nélkül. A dobozolt megoldásokban is ez szokott lenni, arról azonban érdemes gondolkozni, hogy mi van bennük. Egyik eltévedt hirdető a hwsw-n azt magyarázta, hogy az autós végfokoknál mást jelent a Watt. Na, mondtam volna erre is valamit, cifrábbat . Az vszont tény, hogy szinte mindegyikre hazudnak. Ekkor kell elővenni a biztosítékot, amit rendszerint a hatályos normák szerint méreteznek, így a biztosíték névleges áramának 70%-val lehet számolni a felvett maximális áramot, kis jóindulattal 14V-ra a teljesítményt, majd ennek is mintegy 60%-ára (inverter: 10%, végfok: 30% veszteség, erősen hasraütve) a kivehető maximális teljesítményt. Így lesz a ráírt 400W-os erőlködőből valójában 2x60W-os.
P= (U^2)/(8*Z)
ahol U a tapfeszultseg. A csoda erositokben kapcsolouzemu tapegyseg van DC-DC konverter.Ami a 12V-bol "gyart" 60V vagy 150V tapfeszultseget .
A "Z" az a hangszóró impedanciája?
U-nak a valós DC Tápot adjuk 12, 14, illetve az invertált magasabbat, vagy a lapose által adott "Ueff=Ucsúcstól-csúcsig/2*gyök2"-t?
H vagy G osztaly.
Avval dicsekedtek az erosito IC adatlapon hogy nincs kapcsolouzem igy nem lesz zaj .De valoszinuleg lessz zaj es torzitas magabol az IC-bol mert hat kapcsolgat szaporan.
U a kepletbol a tapfeszultseg ami eppen van pillanatnyilag.
Veheted nyugodtan 12V-ra.A 14,4Vot csak arra szamitod ( auto esteben) hogy lassad nincs e tulterhelve valahol a cucc.Vagyis lehetseges hogy 14,4 V-od is lessz mikor megy a motor es forgatja a dinamot. A szamitott ertek egy idealis maximalis ertek de MOSFET vegtranyokkal es jo erosito kapcsolassal megkozelitheto. Ha teszel 4 hidkapcsolasu erositot 4 ohm-on 4 jo !!!hangszoroval az kb 60 W Ket jo hangfallal a tombhaz szobaban ( 6 x5m kb.) egy TDA 2030 -as erosito eleg gyengecske tapegyseggel tul hangos , eleg egy kisebb bulihoz .Egy Tesla B115-os magno erositoje. Ugyanaz a ket hangfal egy ROSTOV 106-os magnora kapcsolva kizavar a szobabol es az kb 30Wmaximum. Ugy hogy egy 2m^3 autobelterbe 4 x 15W megorjit !!! Felteve ha !! tenyleg megvan a 60W es hozza nagy hatasfoku ( SPL) hangszoro. Ha van pld 10W es hozza 96dB- 1m SPL hangszoronk ez olyan hangossan szol mint 40W erosito 90dB-1m SPL-es hangszoroval. Tehat a hangszoronal kell sporolni ugy hogy jobb nagyob SPL-es hangszorot vasarolunk es eleg a kisebb erosito.
A félvezető maradékfeszültsége nagyáramú tranzisztoroknál meglepően jól tud alakulni, de mégis a meghajtás az, ami pálcát tör, nem mindegy, hogy a táphoz közeli kihasználást úgy érjük el, hogy közben a meghajtófokozat görcsösen töri a szinusz tetejét, vagy úgy tudjuk illeszteni, hogy a kimenet is normális maradjon. A monolit végfokokban a (MOS) FET-ek kialakítása gyártástechnológiai okokból kedvezőbb paraméterek miatt előnyösebb végfokozatban, nem azért, mert bipoláris tranzisztor már nem is jó oda. Diszkrétben azért van némi buktató, mert tökös FET-et nagy árammal kell hajtani a gate kapacitás megfelelő ellátása végett, ami így elég meredek dolgokat kíván meg, amitől pont nem lesz olyan jó a táp kihasználása adott kapcsolástechnikával.
SPL. Jól látod. A hangerő, meg teljesítmény összevetésénél egyszem, nagyon fontos dologról nem esik szó a parázs viták alkalmával: Ez pedig a hangfal érzékenysége. Ócska érzékenységű fal és jó érzékenységű között lehet akár 10-12dB eltérés, az pedig karcosan 4x akkora eltérés (a 90dB<->96dB, amit írtál, az kétszeres viszonyt takar). nem mindegy hát, hogy mire szalad ki a 20W és akusztikailag milyen közeget terít be.
HuH, hát köszi a gyors és tartalomdús válaszokat igazából ez úgy néz ki, hogy mechanika szakon tanulok, tehát elektro tudásom 0, vagy max 0.5 és igazából nem kocsiba lesz, hanem lakásba, és azért 12V-ról, mert találtam itthon 1 PC tápot és gondoltam felhasználom, és végül is elég lenne 20-25W is, mert ilyenből 7db akarok csinálni, tehát 7x20-25W, (7.1 lesz) és sima normál audio erősítő lenne
És most lehet kövezni
Én is így kezdtem, Igaz 2*18V-al, hipersziles trafóval, meg csatornánként 40W (TDA2030 megfejelve BD245-246-al) A project itt áll az asztalomon, meg alatta. A nappaliban meg a KENWOOD, csatornánként 75W-os házimozi erősítő áll. Ja és csak 45000HUF volt. Benne a Dolby kibontó RDS tuner... minden nyalánkság.
A házilagos erősítőm meg kinek fogom eladni
Autóba a 10% torzítás elmegy. Másrészt sok gyári erősítőnél meg se említik, hogy hány %-os a torzítás. Nem utolsó sorban az autóba se pont 12V van... Végső soron pedig nyilván egy párszor már láttam az adatlapját, mivel én is ilyet raktam be az autóba és az számít amit az ember tapasztal, nem a vélemény. Ugye mint tudjuk az elmélet és gyakorlat elméletileg ugyanaz, de gyakorlatilag... Tehát a fikázás helyett inkább csináljatok egy ilyen erősítőt és utána lehet a tapasztalatokkal jönni, mert gondolom fireballelektro se a véleményeket várja.
Idézet: „Autóba a 10% torzítás elmegy.” Jó, lehet, hogy "öregségemre" kicsit minőségmániás lettem. Csakhogy már elegem van abból a mindegy hogy szól, csak jó hangos legyen, és lehessen "virítani" vele az utcán. Ha tényleg a zeneélvezetre kell, akkor elég oda 4*10-15W is, ráadásul a torzítás is valószínűleg nem haladja meg az 1%-ot. Idézet: „sok gyári erősítőnél meg se említik, hogy hány %-os a torzítás” Még jó hogy! 1. Keveset érdekel, vagy még azt sem tudják mit jelent. 2. Akkor kisebb Wattot kellene ráírni, ha az 1-2% ot tartani akarnák, ergo "eladhatatlanabb" a termék (sajnos). Idézet: „az számít amit az ember tapasztal, nem a vélemény” Ez igaz, hisz mások vagyunk, más a véleményünk. De ha a többség "szakmai" véleménye rossz, akkor abban lehet valami. Ha meg anélkül, hogy megkérdezném mások véleményét, megveszem, és egy hét után kiderül, hogy ja, ez nem is olyan szép, és igaz, mint amire gondoltam... Majd ezután kiderül, hogy másoknak is ez a véleménye... De már megvettem (megépítettem) mit csináljak vele? Idézet: „fikázás helyett inkább csináljatok egy ilyen erősítőt és utána lehet a tapasztalatokkal jönni” Csináltam is (erről az előtted lévő hozzászólásomban írtam is)! Ezért a tapasztalatomból beszélek. De mint mondtam, lehet, hogy minőségmániás lettem. Idézet: „gondolom fireballelektro se a véleményeket várja” Ha nem kíváncsi a véleményünkre, akkor továbblapoz. De inkább tájékoztatom, hogy mire lehet számítani, mik a hátrányaik az effajta erősítőknek. Minthogy, adok neki egy impulzusos tápemelésel megvalósított hídba kötött csodabogarat, 500W kimeneti teljesítménnyel. Aztán meg ha drága is megépíteni, meg vacakul (finoman fogalmazva) is szól, akkor ne engem szidjon, hogy milyen gagyit adtam. Egyébként egy ilyen megépítése sem a legegyszerűbb az amatőröknek. Egyébként, ha nem a véleményünk kell, akkor a "Kapcsolási rajzot keresek" topikban lett volna a helye. Utolsó, de a legfontosabb észrevétel, szintén a Idézet: gondolatra.„fireballelektro se a véleményeket várja” Nézd meg ezt a hozzászólását. Mint kiderül, nem is autóba szánja: Idézet: „igazából nem kocsiba lesz, hanem lakásba” Sőt, nincs is 12V-nál nagyobb (14V), mert: Idézet: - „találtam itthon 1 PC tápot és gondoltam felhasználom...” Idézet: „...és sima normál audio erősítő lenne” Jaaaaj! 230-ból 12V-ot impulzus táppal, majd abból, szintén impulzusosan, mondjuk 2*40V, s mindezzel 8 darab, egyenként 20W-os erősítőt hajtani. Na ezért jobb volt kielemezni, minthogy adok neki egy kapcsolást, és belefürdik az egész projectbe! S örökre elmegy a kedve az elektrózástól. Ráadás: Idézet: „És most lehet kövezni” Remélem ebben a hozzászólásomban érthetően, és egyáltalán nem "bunkó" módon köveztem! Lehet, hogy kapok egy figyelmeztetést ezét a hatalmas OFF-ért, de ez kikívánkozott belőlem, a saját szakmai önérzetem megvédésére. |
Bejelentkezés
Hirdetés |