Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Szevasztok
Nem akartam új fórumot nyitni, ezért ide tolom be a kérdést. Van egy autó akkumulátor töltőm. A minap megnéztem az "elektronikáját": van benne egy 100W-os trafó, két kivezetéssel ami csatlakozik a egyenírányító diódákhoz, onnan pedig rá az akkura. Egy kicsit megszeretném tunningolni egy kis szabályzó elektronikával. A csatolt rajzon szimmetrikus trafó van, nekem meg sima 2 vezetékes. Át kell alakítani vagy nem is jó hozzá?
Nézz utána, hogy jó-e az IC, kapcsolnak-e a tranyók (elsősorban Q1)... Szerintem az nem lehet gond, ha csak az akkuk vannak rajta, mert ott a dióda...
De ha ilyen aktív alkatrész ment tönkre, akkor vajon mitől? Nem kapott túl nagy feszt? Vagy terhelést? Esetleg az a zéner tuti, hogy jó?
Ja, meg persze ha D1 dióda nem jó, akkor az is komolyan betesz az egésznek...
Köszi, megvizsgálom majd valahogy. Esetleg átkötöm az IC-t az 5,6,7-es lábára, meg rakok be másik tranzisztort, és a diódára is rámérek.
Na és mi van, ha csak a tápfesz van rajta, és akksi nincs (bár ez nem huzamosabb ideig szokott lenni, max 1 perc)?
Ja, hogy ide lettek átpakolva a hozzászólásaim! Ahá! Na, szóval... Szerintem az se baj, ha csak táp van rajta. Főleg nem, ha csak pár percig meg úgy.
Ja, és még annyi, hogy a tápfeszt egy régi kis magnó trafója szolgáltatja: 6V, 200mA
Bár ez szerintem tökéletesen megfelel a célnak...
Valaki válaszolna nekem??? Az előző oldalon leírtam a problémámat!!!
Hali nem vagyok szakértő de szerintem akkor lenne jó a trafó ha 24V-ot produkálna és széttekercselnéd és rácsatlakoznál a felénél.:no:
Bár az elektronikán is lehet változtatni "gondolom" de akkor meg már újat is lehet építeni a trafóhoz illőt
Aha értem. És ez jólenne? nekem a trafó csak 12v-os. Ez probléma? és a led mikor világít? Egyáltalán ez jó 12v-os töltésre? Vagy esetleg tudnál valami egyszerű töltés szabályzót?
Nos, a diódák jók, Q1 tranzisztor jó, IC-nek a másik műveleti erősítőjére kötöttem át a dolgokat, de így sem lett jó.
Most 5 órán keresztül töltött egy 3310-es akksiját, majd a végén elaludt a LED, pedig amikor először összeraktam ezt a töltőt, szépen villogott a LED, amikor már csepptöltésen volt...
csá
a töltő jól műxik... valszeg a visszacsatolással lex probléma azaz a 820k s R el nézd meg.. ettől állna át csepptöltésre ...... most nem magyarázom el mert itthon dolgozok, esetleg talán este.... csá
Megmértem, de semmi gondja. Jó az értéke.
ugy néz ki hogy van egy kis időm amíg báttyám glettel..
na ugy műxik hogy : 1 fázis sima töltés folyamatos.... nem lényeges 2 fázis a csepptöltés: tehát van egy homparátor (az ic) invertáló(-) és neminvertáló(+) bemenettel... (a kimenet (1láb) mindíg azt a szintet veszi fel amelyik bemenete a nagyobb (+ nagyobb akkor Ut & fordítva)) először is van egy feszosztó a neminvertálóra(+) mi egy referenciafesz ... ( (R3xR4)/R5 ) van egy feszosztó(ami terhelés is az akkunak) ami az akku feszét leosztja a beállított értékre ami rákerül az invertáló bemenetre .... ha az ainvertáló(-) bemenet eléri és nagyobb lesz mint a neminvertáló(+) akkor a komparátór átbillen és a kimenete alacsony szintet vesz fel (sznte full gnd) ezért a tranyó (Q1) bezár a led kialszik... ezzek egyidőben a neminvert (+) osztója megváltozik így a referencia is méghozá úgy hogy ( R3/(R5xR4) ) vagyis magasabb szintret vesz fel a neminvertáló(+) (nem sokkal azaz épphogycsak) közben az akkun lévő feszosztó meg süti az akkut annak a fesze esni kezd... és mikor a megvátozott referencia alá ér akkor megint billen a komparátor (kimenete magas szintet vesz fel) tranyó kapcsol.. led .. villan tölt (közben megint visszaállt a eredeti referencia a neminvertálón (+) ( (R3xR4)/R5) és az megy állandóan a addíg amíg le nem szeded az akkut.....
makkora kapacitású az akkud?
ha Ah akko csokkenteni kellene a R1 R2-t egy biszonyos mértékik mert a poti nem szereti nagy áramokat vagy túl nagy a C1 ezzel talán a csepptöltés frekijét lehet állítani
egy próba..
tedd rá az akkut várd meg míg feltölti...sé kialszik a led.. és aztán vagy: 1 az akkrura tegyél prhuzamba egy 2,2 3,9K-s R-t és várj... vagy 2 ha kialudt a led akko a R1 potin tekerjél feljebb hogy a invet bemenet(-) nagyobb szintet kapjon és akkor megint billenni kellene a komparinak és tölteni...
ezzek egyidőben a neminvert (+) osztója megváltozik így a referencia is
méghozá úgy hogy ( R3/(R5xR4) ) vagyis magasabb szintret vesz fel a neminvertáló(+) (nem sokkal azaz épphogycsak) bocsesz elírtam ponthogy alacsonyabb lol
Hú, köszi ezt a sok írást. Hasznos.
Az akksi egy talán 7-800mAh-s akksi (egy 3310-esből van), de próbáltam már 700mAh-s Alcatel akksival is (mindegyik NiMh, és telóba már nem visszakerülőek). Ha terhelést rakok az akksikra (bekapcsolom a lámpát), akkor újra megindul a töltés (világít a LED), majd pár mp után el is alszik, mondván kész a töltés. Csak azt nem értem, hogy legelőször, amikor megépítettem, miért működött rendesen a csepptöltés? Viszont a következő töltésnél már nem...
vedd kia a C1 et és alkkor mit csinál??
vagy kb merre áll a R1 poti ??
Á, feladom!
Kondi nélkül, új kondival ugyanaz. Potin állítani nem szeretnék, mert pont jó így a töltőfesz. Egyébként majdnem a szélén áll. A kimenet, azaz a 68k felől van a kisebb érték.
Szia!
engem érdekelne a pontos módszere. Most vettem egy 6V / 2.5 Ah-s zselés ólom akkut, töltőt nem akartam hozzá venni ezresekért. Ezt hány volttal kell tölteni (azt tom h kb 250 mA-el ) illetve meddig kell kisütni töltés előtt? Dugasztápom, illetve labortápom is van itthon. Előre is köszi, Zoli
1 egyszerű kiegészítéssel pl.: 6-12 voltos izzót sorba kötsz a dugaztápoddal és úgy a 6Voltos aksira.
Az izzó teljesítménye adja ki a kb. 200-300mA közti áramot 6Volt *200 tól 300mA -ig ~1.5 - 2 W lesz .Azt hiszem a kerékpárok első fényszóróba lévő izzója e körüli teljesítményű(vagy 6-12Voltos 0,5-5W műszer izzók közt stb .. válogahatsz ). Most pedig a dugasz tápodat beállítod kb.:9-12 volt közé. Az izzó fény erejéből tudsz következtetni a átfolyó áramra. Azért 9-12 volt közé rakd a dugasztápot mert annak a kimenő fesz értéke erősen terhelés függő. Ha van 1 műszered könnyen meg látod. Üres járásban a 9 Voltos állásában akár 10enX volt is lehet 15-18V.A 12 Voltosban akár 20 is lehet. De ha rárakod az aksit izzóval mindjárt leesik a fesz 9-10 voltra . Persze ha dugasztápodban van vmi stabilizátor(ami nem kizárt csak kicsi esélyű) akkor már jobb a helyzet nem vándorol annnyit feszültség a terhelés függvényében. Ez 1 egyszerű és olcsó megoldás.Igaz kevésbé stabil az áram mint 1 áramgenerátorral. De az izzó lámpa sokkal jobb mint 1 fix ellenállás. Mivel az izzó lámpa ellenállása változik az izzása a rajta átfolyó áram hatására . Ezt meg is mérheted táblázatot is vehetsz fel róla aztán grafikont is rajzolhatsz. (Hideg ellenállása kisebb mint a melegellenállása). Tehát amikor aksid kivan merülve akkor a feszültség különbség nagy a töltőd és aksi közt a sorosan kapcsolt fix ellenálláson nagy áram folyna. Miközben töltődik akkor csökken a fesz különbség. Ezzel együtt áram is csökkene fix ellenállás érték esetén. De ha 1 izzót raksz sorba akkor az izzó ellenállása valamelyest követi a növekvő akku kapocs fesz változásából eredő töltő áramcsökkenést mert kevésbé izzik és csökken az ellenállása ezáltal. Pontosabb lesz ha csinálsz 2 áramgenerátort + fesz komparátort ami kapcsolgatja a töltés függvényében a áramgenerátor(ok)at. Egyszerűbb esetben 1 generátor van és kisáramú töltés(csepptöltés n*1-10mA , mert az akku fesz elérte a 6 voltos teljes töltöttséget ) esetén 1 nagyobb értékű ellenállás van az áramszint meghatározó körben bekötve. Amikor meg normál töltés van akkor ezzel van párhuzamosan 1 kisebb értékű amin a 2-300mA "üzemi" töltő áram folyik.Ezt a kisebb értékű ellenállást elektronikusan(fet/tran)/mechanikusan(relé) kapcsolják rá a nagy értékű ellenállásra.Tehát így is bonyolíthatod az életdet. Izzót már évtizedekkel ezelőtt is használták ólmos aksi tőltésre . Akár úgy is hogy Primer körben a trafóval kötötték sorba jó igaz az 220as izzó volt és autó aksikat töltöttek. De akár szekunder körben is voltak izzók. Tudom hogy fény meg a hő plusz energia pocséklás ... (és a zöldek is tiltakozhatnak). De 1 áram generátor se jobb mert annak is vhol el kell disszipálnia valamekkora energiát... Sok sikert!
Ha a 9-12V sok lenne akkor 6-9 volttal próbálkozzál,
Ez a dugasztápodtól is függhet mekkkora a belső ellenállása. Igazándiból a feltöltött állapotban folyó áram az érdekes mert ennek kicsinek kell lennie ha netán ott felejtenéd az aksit. Igaz ezek a zselés akuk jobban szeretik ha folyik bennük áram ha nem is használják őket jó nem üzemi tőltő áram de 1 kicsi azért fog. Ez a kicsi akkora amekkora az aksid kapocs fesz eltérése a dugaztápod feszültségétől, osztva a körben lévő ellenállásokkal izzóé, aksid belső ellenállása és a trafód/tápod belső ellenállása. Tehát ezért jobb ha 6-7,5 V állásban hagyod a dugasztápodat. Én 12 Voltos aksit ilyen módon járattam 12 voltos állásában a dugasztápnak.1 karácsonyfa izzó volt az áram korlátozóm azok meg aszem 14-15 volt körüliek.
Egy 6V-os ólomakkumulátort 6,9-7,2V között ajánlott feltölteni. A 6,9V-ot inkább a standby töltők használják, ahol akármeddig rajta lehet hagyni az akkumulátort, a 7,2V-ot pedig a normáltöltők.
A profi megoldások kettős feszültségkorlátot használnak, ami azt jelenti, hogy az elején áramgenerátoros módban tölt a feszültséget úgy állítja, hogy az áram ne haladja meg az akkumulátorra megadott maximumot. A töltés során az áram csökkenni kezd és a kapocsfeszültség nő. Amikor eléri a 7,2V - os intenzív gázképződési határt, átvált feszültséggenerátoros töltésbe. Az áram tovább csökken és elér egy olyan állapotot, ahol gyakorlatilag feltöltöttnek tekinthetjük az akkumulátort. Itt átkapcsol a töltő 6,9V-ra és ott marad addíg, amíg le nem veszed. Neked otthonra bőven elég egy 7,2V-os áramkorlátos táp a töltéshez, csak vedd le róla max 16 óra után. Amúgy erről van már téma érdemes lett volna keresned :no: Természetesen a válasz zoknee - nek ment
Helló van 4 db 12V 7.2 Ah zselés aksim ilyen riasztóva vagy mibe való újak és a kérdésem lenne a következő hogyan kell tölteni mit tudnak ezek tehát terhelés ilyesmi és MEDDIG meríthető EZ TALÁN A LEG FONTOSABB remélem találkozott már valaki ilyennel és tud segíteni a válaszokat előre is köszönöm
Majdnem ugyanúgy kezelendők, mint a folyadék elektrolitú ólomaksik. (de nem kényesek a beszerelési helyzetükre, mert nem folyik ki a lé)
A riasztókban - és egyéb folyamatos készenlétet igénylő rendszerekben - folyamatos puffertöltés esetén 13,8V fölé nem tanácsos állítani a töltőfeszt és a kezdeti áramot - főleg a töltő érdekében - 1...1,5A alatt meg kell fogni (a 7Ah-snál). Ha ciklikusan használod ( feltöltöd, majdelviszed a kézilámpát és kimeríted az akkut), akkor a töltési végfesz 14,4V, kezdeti áramkorlát hasonló. Tapasztalataim szerint a jó állapotú 7Ah-s példányok a töltés végén 20...40mA-nél többet nem vesznek fel 14,4V-on. A mélykisütés kerülendő, de ha bekövetkezett, azonnali töltés még kihozza a kómából. Tapasztalatom alapján 10,2V alá nem érdemes kisütni. 2-3 éves pufferüzemű példányok belső ellenállása már jelentős lehet a száradás miatt, ezeknél is lehet segíteni (nem mindig) a dugók helyének feltárásával - vagy fúrással - desztillált víz befecskendezésével. Csak halkan jegyzem meg, hogy igazi zselés (kocsonyás elektrolitú) nem igazán kapható, vagy igen drága. Amiket 2-3 rugóért árulnak, abban itatóspapírt találsz, ebben van felitatva az elektrolit.
Most látom csak a Te kérdésed: minőségi darab amid van! Ezeket egy évtizedre tervezték és nagyon figyelemre méltó tulajdonságaik vannak: bírják a mélykisütést, nem kell áramot korlátozni a töltés kezdetekor és 2,45...2,5V -os tápegységgel 1 óra alatt feltölthető kapacitás 90%-ára 25fokos környezeti hőmérsékleten. Neked ez az üzemmód kell.
A puffertöltés egyébként 2,27... 2,35V feszültségen történik. Egyszer találkoztam ilyennel, az is katonai cuccban volt...
köszi és még az lenne a kérdésem hogy mi jobb neki ha állandóan töltögetem használat nélkül vagy használom és úgy töltöm fel? ill utánna tehát ez a ciklikus használat? köszi a választ
júúj majd elfelejtettem és ehhez valami akuőr kapcsolást tudna valaki mongyuk valami 1xűt ill 2 féle dolgra gondoltam de lehet hogy ez egybe is műsik szal valami ami szinte semmit nem fogyaszt az akuról és figyeli a feszt és mongyuk állítható legyen az a fesz ami után mongyuk jelez pl led de ha ez jelez akkor ne lehessen használni se tehát lekapcsol vagy valami ilyesmi na hát én azt gondoltam 1x mikor elkezdtem írni hogy valami 1xű az én kezem által is kivitelezhető dolgot akarok de gondolom ez elég bonyolult lenne nem? és ha csak annyi kéne hogy valami figyelje a feszt és szinte semmit se fogyaszt és ha elérné a 10.8V-ot mongyuk akkor jelez 1 ledde az se örökké mert hát ugye fogyasztó szóval valaki tud erre is valami 5letet? jah és mekkora 1 ilyennek az élettartama kb? tudom sokmindentől függ én igazából szinte nem is használom nem tom még mire lesz jó ...
Ezt az áramkört vészjelzőhöz terveztem vmikor. A töltésnél áramkorlát (megtrükköztem az SMPS IC-t), a kimenet pedig lekapcsol, meggátolva a mélykisütést, egyben kikapcsolja saját magát is, hogy ne fogyasszon. Ha a kimenet lekapcsolt és az akku regenerálódott, akkor sem kapcsol vissza, csak ha megjön a töltés. A töltéskimaradásra külön kimenet figyelmeztet.
Használd belőle azt a részt, amire szükséged van. |
Bejelentkezés
Hirdetés |