Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Szeretnek nyákot készíteni házilag (még kezdő vagyok) eddig boltban szoktam csináltatni a panelt de már elég sok hibájukból adódóan én szeretném készíteni. Én vasalásra vagy rajzolásra gondoltam ha netán ezekbe valaki jobban betudná mutatni akkor meg köszönném?
Kösz ezt a választ fölég a videó tetszett benne.
Idézet: „Én vasalásra vagy rajzolásra gondoltam ha netán ezekbe valaki jobban betudná mutatni akkor meg köszönném?” Igen, valószínűleg megköszönnéd. Egyébként ha szeretnél helyesen írni, akkor ahol eddig egybeírtad az igekötőt az igével, ott írd külön, ahol különírtad, ott írd egybe.
Jó estét!
Higanygőzlámpát használok levilágításhoz. Működés közben rossz illatú gázok szabadulnak fel.Amik fejfájást is okoznak (nálam). Ha jól tudom ez az ózon lehet. Nem lehet ezeket a gázokat valahogy megkötni, mert a szellőztetés sem 100%-os védelem. Ha valaki megoldotta már ezt a problémát írhatna. Köszönöm!
Kedves fórumozók !
Az elmúlt négy napban felkészülésképpen végigolvastam a NYÁK készítéssel kapcsolatos hozzászólásokat és alaposan kiokosodva nekiláttam, hogy húsz év után újra NYÁKot csináljak, és négy nap alatt a nulláról sikerült eljutnom a késztermékig. Be kellett látnom, hogy egy-egy prototípust nem érdemes NYÁK gyártóhoz beadni, mert még a legegyszerűbb kis mikrovezérlős kütyü nyákja is 7-10eFt körül lesz, ami drága. Szóval végigolvasva a fórumot nekiláttam a fotózós módszerrel készített NYÁK gyártásnak. Először is építettem egy levilágítót, a számítógép bontóban vettem egy rossz HP scanner (kifogástalan üveggel) és belepakoltam három 6Wattos kis UV fénycsövet. A meghajtásra 9W-os kompakt fénycső elektronikákat használtam. (Ezzel eltelt az első este). A második nap egy kis beszerző körútra indultam és viszonylag gyorsan és olcsón sikerült fóliázott lemezt, Positiv20-at, előhívót, gyorsmaratót és ónozót vennem. Az irodai írószerraktárban pedig találtam egy bontatlan doboz lézernyomtatóhoz való írásvetítő fóliát. Ezzel eltelt a második nap. A harmadik estét és hajnalt az EAGLE előtt töltöttem és NYÁK tervbe öntöttem a kapcsolási rajzot. Ma kinyomtattam a nyák tervet a fóliára és este a család elcsendesedése után nekiláttam. Az első fújás nagyon ronda foltos lett, inkább lemostam és újra fújtam. A második már jobban sikerült, sütőben megszárítottam (15 perc) és első próbaképpen 6 perces megvilágítással exponáltam. Az előhívóban egy pillanatra feltűnt a rajzolat, majd szinte azonnal semmivé foszlott. Azaz a. túlexponáltam, b. túl tömény az előhívó. Lemostam, újra fújtam, megszárítottam és hígítottam az előhívón. Majd most már csak három és fél percig exponáltam. Az előhívás tökéletesre sikerült, és kb. tíz perc alatt a maratás is megvolt. Az acetonos lemosás és az ónozás után most itt van előttem a kész nyák. Olyan rajzolattal amiről egy héttel ezelőtt még azt gondoltam, hogy házilag nem, vagy csak nagyon nehezen lehet megcsinálni (TQFP és SOIC smd tokok, 8mil-es vonalak). Egy szó mint száz, szeretném megköszöni a fórumtagoknak azt a rengeteg hasznos infót amivel ezt lehetővé tették. A költségek : Rossz HP Scanner 1000Ft (volt UMAX is 600Ft-ért, de a HP-ben volt 220Volt-os csatlakozó és kapcsoló, valamint fémváza) 3db 9W kompakt fénycső 399Ft/db 3db 6W UV fénycső (volt itthon, de ha valaki nem talál a lomos ládában akkor 1000Ft/db) Vegyszerek (Positiv20,TN140, TN150, TN160) ~3500 Ft (Ezek jó sok NYÁK-ra elegendőek) Egyoldalas NYÁK lemez – 800 Ft (azt hiszem 30x20cm-es darab) Írásvetítő fólia (szintén volt, de kerestem boltban is a első helyen ahol volt 50Ft/lap áron mérték)
Kétfajta Pebeo Vitrea üvegfestéket lehet kapni: fényeset és fagyhatásút. Először a fagyhatásút próbáltam ki: na az nyákon nagyon ronda ehhez a fényeshez képest, aminek a felviteli folyamatáról feltöltök pár képet.
Az eljárás ahogy megoldottad jó, de miért nem használsz hozzávaló forrasztásgátló lakkot ?
Gratulálok. Képet tehettél volna fel, és egyszer próbáld ki a gyári lakkos panelt is. Nem győztem hangoztatni, hogy nem olyan bonyeszos ez a fotózás ha pár viszonylag állandó változót be tudsz tartani.
Mert azt csak Németországból lehet rendelni, és csak zöldet, és csak drágán, és csak bonyolultan lehet felvinni. Ha tudsz itthon kaphatóról, légy szíves szólj!
Az hogy csak zöldet lehet kapni, az nem biztos, azt hogy bonyolult felvinni azt honnan veszed? Próbáltad?
Én oxigen jóvoltából kipróbálhattam. Maratás után laminálóval felviszed, vársz 15-20 percet, levilágítod 3 percig, vársz 15-20 percet előhívod, kirakod a napra vagy uv alá 20-30 percre, majd 150 fokon beégeted Állítólag átforraszthatatlan, én a 30 perc uv-t kihagytam, ha erősen kaparom akkor le tudom szedni a festéket. Állítólag 3 perc uv után kókemény lesz. Ez mégsem 24 óra mint nálad a festék száradás. kb 2 euró egy a4-esnél nagyobb lap, ami 600Ft. Egy a4-es nyák is van ennyi, egy fotoreziszt meg még több is. Ha neked megfelel a kicsit átforrasztható üvegfesték, amire 24 órát kell várni, és létszik azt ecsetes felhordás, akkor válaszd azt. Ha valaki egyenletes "gyári" védőlakkot akar akkor vagy kifizeti a gyártócég horribilis árait aztán kapja azt a minőséget amit kap, vagy vesz 600-700Ft-ért egy a4-es ilyen fóliát. És cirka 1 óra alatt megcsinálja. Egyébként a fólia érzékeny, úgyhogy sárga lámpa és sötét azért kell hozzá, kétség kívül kényesebb mint ecsettel felkenni a festéket, és a maradékot erősen lepucolni aromás higítóval.
Nevét pontosan nem tudom, de a plastik 70 -hez hasonló zöld színű forrasztásvédő lakkot egyszer régen vettem. Már nincs meg, de valószínű lehet kapni most is.
Utána kell nézni.
A forrasztásvédő és forrasztásgátló lakkozás között felhasználásbeli különbségek vannak.
Az első a már teljesen elkészített, beültetett NYÁK-hoz jó; ha lefújja vele az ember, akkor szinte egyáltalán nem oxidálódnak sem a forrasztások, sem a rézréteg felülete. Ilyenre példa az, ami említve lett, Plastik 70. Utóbbi pedig arra jó, hogy ha lefújja vele az ember a még be nem ültetett NYÁK-ot, utána csak azokat a felületeket lehetséges forrasztani, ahol valóban van keresnivalója az ónnak. Másodlagosan, ez is oxidálástól véd, de kizárólag a réz-vezetősávok megóvása érdekében.
Képet teszek fel hamarosan, a gyári lakkozott lemezt kipróbálom, csak a HESTORE másodika óta csomagolja a náluk rendelt lemezeket.....
Tényleg nem olyan szörnyű ez a hivatalos megoldás sem. Mondjuk én még egyszer sem vártam meg a 24 órát. Mindkét alkalommal kb. 1 órát vártam, aztán 10 perc hajszárítózás után sütöttem. Összességében 2 óra alatt kész, de ha a sütést és a száradást leszámítjuk, olyan 10-20 perc munka van vele. Egyébként azt írják erről az üvegfestékről, hogy ha rendesen megsütöm, akkor hőálló. Egyelőre hőmérő hiányában nem merem nagyra venni a hőfokot, de amint elkészül az első valóban 160 fokon kiégetett változat, beszámolok az átforraszthatóságáról.
Én is ugyan ezt csináltam vettem 1 scannert ki pucoltam belőle mindent csak én az uv helyet kicsit brutálisabb csövet használtam mégpedig az orvoslásban használatos(baktérium ölő hatású) GERMICID neont használtam 2 db 15w-t aminek hatalmas az uv kibocsájtása ha bele nézel be gyullad a szemed, az ára 3800Ft/db ezt meg fejeltem egy időzítővel ami NEM PIC-ES hanem egyszerű 10 ledes futófény ami kb 2 percenként vált és az utolsó lednél meghúz 1 relét és az kikapcsolja rendszert és sípolással jelez,hogy kész a mű.plusz még van benne 1 szgép venti az üveg hűtésére,hogy a nyákra ne ragadjon rá a minta és egy 7ah aksival szorítom le.
a lakozás úgy csinálom,hogy aksis fúróra rá van téve 1 tapadókorong rajta a panel megfúj majd megpörgetem 1 dobozban ,hogy ne fröcsizzen szét így nem lesz foltos de szigorúan kb 20c-fokon mert ha hűvös a helység rádermed és akkor nem terül szét.
Tisztában vagyok a különbségekkel, viszont ha előre maszkolod, fújod, akkor körülbelül középen van a dolog az üvegfesték és a forrasztásgátló lakk közt
Idézet: „plastik 70 -hez hasonló” Nem az, csak hasonló !
Viszbül veszi ki a zoxygént...
És raksz a helyébe vasat? Egyszerűbb újat venni és nem szenvedni. Üdv!
Ezt hívják hullámforrasztásnak (ezzel az elvvel végzik), illetve ott a beültetett alkatrészeket mindjárt rögzítik. A nem ónozandó részeket az alant is részletezett módokon maszkolják.
Üdv!
Hello azt szeretném kérdezni hogy a levilágításnál milyen üveget kell használni vagy jó a sima ablak üveg is?
Igen, jó a sima ablaküveg vagy egy képkeret üvege is
Üdv!
Jó lenne a kvarc üveg, ami a szkennerekben, fénymásolókban van, mivel az kevésbé nyeli el az UV-t, mint a sima ablaküveg. De ha nem teszel extrém vastagat, akkor jó lesz az is.
És ez nem átforrasztható (szerintem igen)? Hogyan maszkolod?
Köszi szépen egyébként 4-es üveg meg 4db UV neon
megpróbálom aztán ha nem akkor beszerzek egy kvarcüveget
Biztos hogy jó lesz ! A helyedben én 6-7 perccel kezdeném a teszt levilágítást
hali uv cső helyett próbáld meg 125w higanygőzlámpával aminek elvan távolítva a burája, kb 25-30cm magasságból én konkrétan nagy tisztaságú plexit (karc mentest) használtam 3-20 perc alatt le van világítva lakk réteg vastagságától függ.De szerintem csinálj 1 ilyen scanneres bazárt mert ezt bárhová teheted nem zavar, ha a műhelybe,ha a konyhába világítasz akkor sem ja meg a panel leszorítása is könnyebb mert ha valahol nem fekszik fel a minta a panelre pl a közepén, a széle szép lesz a közepe meg sz@r és nem tudsz rájönni miért. :gumicsirke:
Ma rakok fel képet a fóliázott nyákról, de elírtam tegnap, mert nem 3 perc a bekeményedés hanem 30. Mivel mostanában semmi időm nincs ilyesmire, ezért behoztam a céghez és kiraktam a párkányra napozni.
éshamégnéhahasználnálnagybetűketmegírásjeleketisaztökjólenne....
És ha még néha használnál nagy kezdőbetűket, meg írásjeleket, az tök jó lenne...
Megnapoztattam a nyákot.
A bal alsó sarokban a napozás előtt pákával kaparva forrasztható rész látszik, a jobb alsó sarokban napozás előtt csavarhúzóval kaparva, látható hogy kaparható csak nem EGYSZERŰ, és végül a bal felső sarokban napozás után csavarhúzóval kaparva (csillag). Csíkok a nyáklemez szerkezetét tükrözik, maga a fólia teljesen sima. Ez pedig EGYSZERŰen így magyaros... Frankye |
Bejelentkezés
Hirdetés |