Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv!
Ez a villamos forgógépek nagy családja. Sokféle szempont szerint lehet csoportosítani őket. Az asszinkron motorok váltóáramú 1 és 3 fázisú, 2, 4 (meg sokpólusú) gépek rövidrezárt (vagy majdnem rövidrezárt) forgórészű gépek. Azért gépek, mert reverzibilisek, ha a szinkron fordulatszám felett forgatjuk, akkor nem motorok, hanem generátorok lesznek. Az egyfázisú asszinkron motor nagyon egyszerű, általában kalickás forgórésszel készülnek, de lehet tekercselni is. Nagyobb teljesítményű motoroknál (volt) szokás a tekercselt forgórészt csúszógyűrűre kivezetni, az indítónyomaték, és az induló áramfelvétel korlátozására, amit aztán a fordulatszám növekedésével rövidzárig szabályoztak. Az egyfázisú motoroknál az a gond, hogy nincs egyirányú forgó mágneses mező mint a 3~ motoroknál, ezért segédfázist, vagy mágnesmező torzítást kell alkalmazni az induláshoz.
A lényeg: Az 1 fázisú AC motor, lehet aszinkron is meg szinkron. Amilyennek tervezték nyilván.
Szinkron, hogy ha "eléri a hálózat, által generált fordulat számot". Aszinkron-nál sosem éri el. Nézd meg Potyo írását a legelején.
Akkor szerintetek csináljam úgy, hogy leoldom az alu kalickát, fúrjam be a mágneseket és építsem vissza a kalickát vastag rézvezetékkel? Vagy aluval? Mi a különbség?
Inkább vagy - vagy. Ha mágnest teszel a forgórészbe, a kalicka helyére, akkor szinkron motor lesz belőle. Ha a kalicka helyére visszatekercselsz rézvezetékből, és rövidrezárod, (mert ugye kivezetni nem tudod, mert akkor csúszógyűrűt is kellene felraknod) asszinkron motor lessz.
De miért is akarsz az asszinkron motorból szinkron motort csinálni? Ahhoz, hogy megfelelően erős motort tudjál kihozni, meglehetősen erős mágnes kell, hogy a légrésben elegendően nagy legyen a fluxus, és olyan mágnest kellene szerezned, ami pont olyan átmérőjű mint a rövidrezárt forgórész. Ráadásul, még a forgórészből el kell távolítani (ha van) a vasmag lemezelést. Szóval, a szinkronmotor egy egész más konstrukció.
Nem tudod véletlenül mitől függ egy 1 fázisú aszinkron ac motor(üzemi kondis) forgásiránya, attól, hogy melyik vezetékkel kötöm párhuzamosan a kondit pl.?
Vagy a tekercselés kialakításától? Én vettem egy bontottat, az pl. olyan, hogy 3 vezeték van: 2+a segédtekercsé, és gondolom, hogy a segédtekercs elé kell bekötni a kondikat párhuzamosan a főtekercsel... Vélemény?
A tekercsekben az áram irányától függ a forgásirány. Ha egyik tekercsben megfordítod (megcseréled egyik tekercs két végét), akkor megfordul. De a három vezeték nekem fura, biztos nincs negyedik? Ha nincs, akkor ez valami spéci célra készült motor lehet, aminél nem vezették ki, hanem belül összekötötték a két tekercs egy-egy pontját. Ezesetben nemsokmindent lehet tenni. De szerintem kell ott lennie egy negyedik vezetéknek is. Kapocstáblájáról fényképet tudsz csinálni?
Szia! Köszönöm a választ!
Azt írják a szinkron motorokra, hogy nem indulnak el maguktól. Az egyik megoldás az indításra, hogy a forgó részbe (az állandó mágnes vagy azegyenárammal gerjesztett tekercsek mellé) kalickát IS tesznek és akkor aszinkronként fel tud pörögni a szinkron fordulat közelébe ot pedig mág berántja az állandó mágnes a forgórészt szinkron fordulatra és ekkor a kalicka már mintha ott se lenne. A kalicka átkötő vezetékeit a mágnes pólusaira tették azokon a képeen amiket találtam. Itt írják Amortisseur
A motor 1fázisú, aszinkron, ac (220-ról megy)
Szerintem úgy lehet összekötve, hogy a tekercsek másik végét összekötötték, így egy végük van, ergo csak az egyik oldalra lehet bekötni a kondit a segéd tekercs elé főtekercsel párhuzamosan, tehát csak egyik irányba foroghat? Így kell bekötni a kondit? mondott is valamit a faszi, hogy valami össze van kötve belül, mintha a földelésről mondta volna azt meg nemtudom hogyan.. Sima üzemi kondisnál nem lehet menetközben irány váltani, meg kell várni még leáll?
Ez így van, ahogy írod, a szikron motornak meglehetősen kellemetlen tulajdonságai vannak, nagyobb terhelésre kiesik a szinkronból nincs indítónyomatéka, nem is igen alkalmazzák néhány spec esetet kivéve. (nagyobb teljesítményű hajtásra biztosan nem) Mindíg trükközni kell vele. Ezért nem értem mit szeretnél a szinkron motorral csinálni., pláne átalakítani.
Persze léteznek szervó motorok, meg más spec motorok, de ezeket én nem sorolnám ebbe a kategóriába, mert ezek szerintem nem AC táplálásúak, hanem sokkal inkább "szaggatott egyenáramú" táplálásúak. (bár lehet, hogy más, másképp látja)
Nem tudtam egy használható képet készíteni
Fu2*K7n, Tip:****
220v, 50Hz, 0.55A, 40W 340 1/P, Szu, 5uF,380v
Azt várom az átalakítástól, hogy az állandómágnesek miatt ugyanakkora áramfelvétel mellett nagyobb teljesítményt tudok belőle kiszedni. Elvileg így kéne lennie, ha aból indulok ki, hogy a forgórész gerjesztéséhez nem kell energiát befektetni
Persze ehhez ahogy írtad a mágneseket jól kell alkalmani. Szerinted lehet javítani a hatásfokon?
Szrintem nem jó úton jársz. Hatásfokot növelni adott bemeneti teljesítmény esetén csak a veszteségek csökkentésével lehet, Ezek: vas-, állórész réz-, forgórész vezető-, súrlódasi veszteségek. (az állandó mágnesekkel csak külsö energiát viszel a rendszerbe, és az sincs ingyen)
A villamos forgógépeknek amúgy is meglehetősen jó (80,-90 %) hatásfokuk van, más energia átalakítási formákhoz képest. Ha jobbat akarsz akkor helyezd -273 K fok környezetbe, hogy a vezetők szupravezető állapotba kerüljenek, bár akkor nem tudom hogy mi lesz a csapágyakkal.
Hát, lehet, hogy mégsem fogok barkácsolni. Most láttam hogy kaphatók 40-50W-os oszlopventillátotok 500-1700 !!! m3/h légszállítással. 4000-10000Ft-ért ilyen erős venti tökéletesen megfelelne.
A drágább már távirányítós is (-273K nem létezik, legfeljebb -273 Celsius fok)
Sziasztok. Parhuzamban allok az elektronikaval, de volna egy kerdesem hozzatok. Van egy 3 fazisu motrom, amit valaki valamikor at kotott 1fazisra. Behuzasra mukodik mindket iranba. Nekem kapcsolorol kene mukodjon (nem behuzasra). Milyen fajta motor??? Valamien kondival megoldhatoe?? Azt hiszem 1,8 as. koszi a segitseget. Sziasztok
Szia!
Kicsit utánaolvasgattam az aszinkron motoroknak. Elhatároztam, hogy javítok a hatásfokán, ahogy írtad A forgórész lúgban ázik (rezet rakok vissza), az állórészt pedig úgy kéne áttekercselni, hogy kisebb legyen a fogyasztása (a teljesítménye is bőven elegendő volt ezért ez is kisebb lehet). Tudnál segíteni, hogy hogyan tudom számolni a teljesítményt? Még egy kérdés. Ha az eredetileg 6mm-es tengeyt 8mm-re cserélem nem fogja csökkenteni a hatásfokot? Ugyanis a vasmagon megy keresztül. Golyóscsapágyak is lesznek
Kezdő vagyok a témában és egy kis homály van a fejemben. A kérdésem a három fázisú aszinkron motor szabályozásával kapcsolatos.
Szóval lehet, hogy hülye a kérdés de mi a különbség ha a motort fordulatszámra vagy nyomatékra szabályozzuk? Állandó fordulat mellett lehet különböző nyomatékot elérni? Azt vágom, hogy a fordulatszámot a frekvenciával változtathatjuk, de adott fordulatszámon a nyomatékot lehet szabályozni? Hogyan kell ezt elképzelni a gyakorlatban?
Amikor nyomatékraszabályozás van, akkor ott a fordulatszám bármennyi lehet, a hajtott gép nyomaték-fordulatszám görbéje adja meg az eredő fordulatszámot - akár állhat is a motor. Direkt nyomatékraszabályozásról még nem hallottam, inkább olyanról, hogy adott nyomatéknál nagyobbat nem engednek meg, hogy pl. ha megakad vagy megszorul valami a hajtott gépben, akkor a motor esetleg túl nagy nyomatéka ne tegyen kárt benne.
Szia!
A motortekercsekre jutó feszültséget is tudjuk változtatni a frekvencián kívül. Nagyobb feszültség-nagyobb nyomaték.
Üdv Mindenkinek!
Technikus vizsgához kérnék segítséget! A következő kérdésekre szeretnék választ kapni(lehetőleg érthető módon ): - Egyfázisú aszinkronmotor szerkezete, kapcsolása - Forgásirányváltás lehetőségei - Szükséges szerszámok A segítséget előre is köszönöm!
Szinte biztos vagyok benne, hogy ezek részét képezik a tananyagnak...
Üdv Neked is!
Itt jártál már? Ha ezek után is merülne fel kérdés, akkor az majd legyen konkrét. Üdv.:VIM
Üdv, Mindenki!
Tudja-e esetleg valaki, hogy egy háromfázisú (kalickás forgórészű), 15 kW-körüli tengelyteljesítményű aszinkron motor üzemeltetése során maximum hány százalékos fázisáram-aszimmetria engedhető meg? MSZ EN 60034-es sorozat foglalkozik vele, de nem tudok hozzáférni. Köszönöm.
Helló!
Villamos gépek tárgyból van egy feladatom,amit fogalmam sincs hogyan kell megoldani,viszont megmentene egy vizsgától. Az adott 3 fázisú aszinkron motornál meghatározni hogy mennyivel kell csökkenteni a kapocsfeszültséget a gépen ahoz hogy az 50Hz-es feszültség melletti indítóáram fele legyen 30Hz-es táplálásnál! Ha valaki tud segíteni a feladatban,vagy akár tud valami áttekinhetö anyagot az aszinkron motorokról,akkor örömmel fogadnám Elöre is köszönöm!
Alapvetően egyen vagy váltakozófeszültségű generátor, fordulatszámmérés jeladójaként használták. Manapság kevésbé használják, a különféle hall szenzoros illetve optikai fordulatszámmérési módszerek kiszorították.
valaki tudna segíteni nekem nagyon gyorsan kéne az asszinkron motor forgásirányváltásának az elve valami normális megfogalmazásban elég egy 5-6 mondat is tömören nagyon megköszönném
Asszinkron motor forgásirány váltása a forgó mágneses mező irányának megfordításával lehetséges, háromfázisú motornál a fázisok felcserélésével, egyfázisú motornál, ha a főfázis, és segédfázis tekercsének felcserélésével, ha a tekercsek egyformák. Más esetekben nem, vagy csak mechanikusan megoldható.
Egyfázisú motornál ha nem egyforma a fő és segédfázis tekercse (márpedig tipikusan nem azok, mert a főfázis a kerület kétharmadát, a segédfázis pedig egyharmadát tölti ki szokás szerint), akkor vagy a fő vagy a segédtekercs két kivezetésének felcserélésével megfordul a forgásirány. Ha mindkét tekercs végeit megcseréljük, akkor természetesen marad az eredeti forgásirány.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |