Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv Mindenkinek!
Már egész jól haladok a párhuzamos 7293 sztereó erősítőm bedobozolásával. Igaz nem 7294, de mégis inkább ide írok, mert az alap problémámat is itt fejtettem ki annak idején, illetve a régi 94-es romjaiból nőtte ki magát, sok alkatrészt onnan bontottam Összesen 50A híd, és 40000µF van benn, valamint a régi 400W trafó. Tegnap megszólalt a kicsike Itt van róla egy kép, még elég keszekusza, mert néhány drót csak a levegőben lóg, egészen pontosan még az előlapra lesz néhány visszajelző LED (on/clip/protect), illetve a hőfigyelős áramkör, meg néhány LED-es kütyümütyü. De ami a hangjáért felelős, az be van kötve, és működőképes. Így sztereóban még sosem szólt, azelőtt, mindig csak 1-1 oldal lett tesztelve. A hangjáról csak annyit: nekem tökéletes. Nagyon tetszik amit hallok. Nagyon tisztán szól. Ezer köszönet gb197-nek a nyák tervezésénél adott tanácsaiért , hát megérte úgy terveznem, tényleg jó lett. Brumm nem létezik, ismeretlen fogalom, 1 centiről sem hallom, ha ráfülelek a hangfalakra. (persze jelforrás nélkül, mert ha a csodás integrált hangkártyámat rákötöm, annnak azért ki tudja erősíteni a zajait, de ami a dobozban van az csendes.) Hangszín, nincs, és nem is lesz benn, a legnagyobb merénylet lenne a hangzás ellen. Nem fogom elrontani vele. Ha mégis kellene, azt külsőleg oldom meg. 2 dologtól tartok: - szerelés során apró drótszál nem maradt-e ott, később problémát okozni. - hűtés Na igen, biztosan feltűnt, hogy elég kicsike a borda, mint ahogy az egész doboz is kicsike (33x10x25 cm), a túloldalról egy 8cm ventilátor van rászerelve. Minden egyes erősítő némításból való bekapcsolása: + 10W teljesítményfelvétel növekedést okoz a 230V oldalon. Vagyis ha nem szól semmi, sztereóban akkor is egy 20W elfogy, és mivel nem szól, nyilván nagy része hővé alakul. Nemrég vettem egy hőmérős multimétert, aminek a hőmérője épp kapóra jött: A szobában 27°C volt. Bekapcsolva az erősítőket (jel nélkül). Ventilátoros hűtés nélkül a 4db IC 50°C-ra fűtötte fel a bordát (mindenféle terhelés nélkül). Minden esetre, ez nem kevés. Ezután 3V-ot adtam a ventire, néhány perc alatt lehúzta 37°C-ra. Ezt egy tisztességes szobai hangerőn kb 2x5W mellett is tudta tartani, de nyilván kíváncsi vagyok, hogy mit művel 2x100W-nál. Én attól tartok, azt már max fordulaton sem tudja hűteni, úgyhogy lehet, hogy a tetőbe is szerelek egy ventilátort. Minden esetre kisebb (hozzáteszem szobában hangos) hangerőn kényelmesen elvan 3V-os ventiről (itt még a hűtés nem zavaró csendben sem). Majd, leírom, mire jutottam vele, illetve mérek teljesítményt stb..., feltéve ha érdekel valakit :beka2:
Szerintem simán bírni fogja az a hűtő, de a terheletlen 50C-fok az meglepő Nálam a 2x200W-os hidalt 7294 végfoknál, műterhelős, szinuszos tesztnél sem ment 52C-fok fölé, teljes ventillátorfordulaton, 2x150W körüli teljesítményen, a képen látható hűtővel.
Bár az ícék közti különbségekből is adódhat némi eltérés, de az 50C-fok üresben, az nekem furcsa nagyon egy ekkora bordán.
Hát lényegében 50°C de ventilátor nélkül, minden esetre a ventilátor már nagyon kicsi fordulattal levitte 37°C-ra.
A borda 24x9cm és 3cm vastag, rácsokkal. A Te bordád szerintem hatékonyabban adja le a hőt, mert több rács van, nagyobb a felület + a venti is 12-es. Itt van még 2 kép róla. Minden esetre egy 60°C fölé nem szívesen mennék. Majd meglátom, hogy viselkedik
Jó lesz ez a hűtő, de nem egészen így...
Ha kell, tegyél bele még egy ventit, a kettőt szorosan egymás mellé az előlap felőli oldalra és legyen felettük szívónyílás. A hátlapra vágj egy ablakot hogy a meleg levegő szabadon áramolhasson kifelé, aztán még a borda tetejét is lefedheted pl: egy bakelitlappal, hogy maradéktalanul távozzon a meleg levegő, ne pedig a dobozban cirkuláljon
A levegőáramlás a ventilátor felőli oldalon egészen jó, még az erősítőtől 1 méterre is érezni valami légmozgást. Meglátom, hogy a terhelés során hogy viselkedik ez a hűtő, ha nem elég, akkor kivágom a tetőt, és beteszek egy szívó ventilátort, illetve elgondolkodok azokon amiket írtál, de kár lenne addig bántani, lehet, hogy így is jó lesz.
Hello Zoka !
Megosztanád velünk gb197 tanácsait a nyák tervezéséről ? Én is erősítő tervezés előtt állok, és jól jönnének a tanácsok . Előre is köszi . üdv.
Elég sokat írt róla gb197, itt is és a 7293-as topikban is. Érdemesebb lenne megkeresni és "első kézből" megszerezni a szükséges infót.
Helló!
Itt van néhány, amit nem bántam meg, hogy megfogadtam az erősítő nyák tervezésénél: - csillagpontos földelésre kell törekedni - a nagyáramú vezetősávok minél rövidebbek legyenek - a hangszóró GND pontját nem szabad a panelra bekötni - az alkatrészek minél optimálisabb összekötése a lényeg (vagyis nem attól jó a nyák, hogy minden drót a szélén van és könnyen kicsavarozható) Persze valóban érdemes olvasgatni a 7293 topikban, meg itt is, mert ennél sokkal több mindent meg lehet tudni, de ezek amik így most eszembe jutottak, elég hasznos infók szerintem. És valami lehet benne, mert valóban király lett, nagyon meg vagyok elégedve. Megkérdezhetem, milyen erősítőt akarsz tervezni ?
Időközben egy másik projekten is dolgozom, aminek a főszereplője egy 5W-os LED.
Ez csak úgy kapcsolódik a témához, hogy a feszstab, amivel meghajtottam (LM317T), ugyanannak a bordának egy levágott darabjára van rögzítve mint a TDA-k. Az erősítő bordája 24 cm, ez pedig 4 cm. A teszt során a LED 4V és 1A -t evett (ő vízhűtést kapott), míg a pici TO220 tokozású stabilizátornak a füle pedig ehhez a bordához volt rögzítve. Ettől 53°C-ra melegedett a borda, holott a képen is látszik, az alkatrésznek csak a fele van rögzítve. Szerintem ez egy elég "melegedős" borda, nem csoda, hogy a 4 IC úgy befűtötte. Igaz kíváncsi lennék, a 7294 híd monóban mekkora fesz mellett mekkora áramot vesz fel, ha nem kap jelet, de nincs is némítva ? Ui.: a LED és hűtése a fény alá bújt, azért nem látni
Üdv.erősítőépítésnél ajánlott,nagy áramú +- vezetékeket táp elkokhoz és a graetz-hez minél rövidebb vezetéken vinni.Azért ne feszüljön.A hangszóró testet csillagpontba úgyszintén a tápegység test pontjára forr.ni,ide jön a trafó 0-a pontja is 1-2cm.re vastag fólia.Vastag kadmiumozott réz vezetékek ajánlatosak,pl.2X80W-os végfoknak 1,5mm.átmérőjű már jó.Ennek áramfelvétele 2,8-3,2Amper modulonként/oldalanként.A tászűrő elkokat nem kell egekig vinni,igy 2X30W végfokhoz 4700mikro 50Volt,2X60W/8ohm végfokhoz 2X6000mikro/63Volt elegendő.Ez jó úgy is hogy 2X3300mikro egyik ág+,2X3300mikro másik ág-.Erősítő kimenetére a panelra 28menetes tekercs kell 10es átmérőre 1es Cu-z huzalból szorosan tekerve kb.2cm.hosszan és egymásra tekerve.Senki ne legyen abban a hiszemben hogy 2db.16000mikros drága szűrő elkóval nagyobbat szol majd a cucc mert ez nem igaz.
A jó ötleteket még kiegészíteném avval, hogy a legjobb megoldás, ha táp (az elkók és diódák) teljesen integrált a végfok panelen. Célszerű a csavaros elkók helyett beforraszthatót rakni, a "kocka" diódahíd helyett különálló gyorsdiódákat használni. +- os tápnál két graetzhíd szükéseg.
Az alábbi megoldás pl. színpatikus számomra:Bővebben: Link
Sziasztok!
Kicsit átalakítottam a nyolc éves 7294 híd végfokomat,mivel jó áron jutottam toroid trafóhoz vettem két db 320W 2*25V-ost,l adott volt a régi táp azt meghagytam és készítettem a másik trafónak is egyet,majd mind a két trafót árnyékoltam.Igy most a két monoblock két külön tápról megy (2*40000uf szürés lett).Tettem még a dobozba egy mély váltót, és ennek egy stabilizált szürt szimetrikus +/-15v os tápegységet egy 2W-os öntött trafóval.Ez azért kellett,mivel többségben csak az egyik blokkot használom egy dupla mélynyomós mély láda meghajtásához 5,1 rendszerben,a bemenete és a kimenete is ki van vezetve két rca aljzaton a doboz hátulján,igy csak át kell kötni egy vezetékkel vmelyik csatornához,hogy aktiv szub legyen a rendszerből,vagy akár egy "y" kábellel elosztani a jelet és mind két végfokba bekötve két mélyládát is meg tud hajtani a két monoblock.Még adtam neki egy automata hűtés szabályozást is,ami két db 80*80mm-es 2,6W ventit működtet. Élőfoknak sztereó üzemben egy Omnitronic DJ50-et használok.Lemértem mit tud igy a "kicsike"; Tehát táp 640W 2*35V terheletlen és 2*30V max terhelésnél.Hálózati fesz stabilizált 230V.Hangszínszabályzó 0db állásban,direkt meghajtás. 8ohm hangfal,ill műterhelés 471.5W felvétel, 2*155W 0,8% . A 14,5cm hosszú,11cm széles 13 szárnyú borda 42fokon stagnált,a diódahidak (25A 400V) bordái 45 és 50 fokosak voltak.Trafók 45fok. Ezzel a táppal eszméletlen erőtartalékkal rendelkezik,nagy teljesítményen is stabil tiszta hanggal.
Jó "kis" cucc Én is hasonlót rakok össze. Ha készen lesz, felrakom! Üdv!
Van egy tavaly előtti szilveszterkor leéget házi építésű erősítőm, amit a tervezője kicsit elrontott (konkrétan nem volt a bordák és az IC-k között hővezető paszta). Így most ezt szeretném újra tervezni és megépíteni. (STK4048II-es IC-kel épül).
A csillagpontos földelés pontosan mit takar? Hogyan kell ezt pontosan kivitelezni? Előre is köszi a segítséget. Üdv.
Köszi! A "kicsi" jó szó 17,5 kg.Amúgy ajánlom,nagyon megbizható,sok sikert hozzá! majd akkor tedd fel ha kész!
Lényegében annyit jelent, hogy a nyákon a jel erősítéshez tartozó alkatrészek GND vezetékeit ne ágaztasd le a nagyáramú vezetőpályákról, amiken pl a táp is folyik, hanem külön vezetéken juttasd el egy közös pontba (csillagpont), ahova aztán a fő tápkábel is becsatlakozik.
Üdv!
Készítettem néhány mérést műterheléssel, a párhuzamos 7293 erősítő disszipációjáról, 4 és 8 Ohm terhelésekkel. Ha fix 4 Ohm-on menne, teljes kitöltésű színusz jellel, akkor sztereóban, kb. max 180W hő fűtené a bordát. Viszont: a, nem szinusz szól, hanem zene b, nem folyamatos 4 Ohm, hanem impedancia Tehát ezt a 180W-ot nyugodtan el is felezhetem, átlagban egy 90W-nál nagyobb hő nem fog keletkezni, max hangon járatva sem. A grafikon alapján 4 Ohm-on 10W az 46W-ot jelent hőben, sztereóban 92W hő. Elvileg ha egy folyamatos szinusz jellel így hajtom, hosszabb ideig, azzal lehet szimulálni, hogy hogyan viselkedne max hangerőn, zene mellett. Úgyhogy már tesztelem is... Észrevételeket várok!
Azt még hozzáteszem, hogy a mérések elég pontosak, viszont a "nyugodtan el is felezhetem" résztől fogva senki ne vegye készpénznek a dolgot. Csak annyiban igaz, hogy valóban nem melegedhet annyira, de azért ez a megfelezés dolog csak hasraütés jellegű
Jó nagy szűrőelkokat tettél tán a trafód tud 2X35Ampert leadni,vagy nem volt kisebb?Mert hogy egy 2X160wattos nem vesz fel ennyit az tuti.
Ez csak a szükséges túlméretezés. Így legalább nem melegszik a Graetz és a két csatorna külön tápot kap, ami aztán meg is hallatszik, az erősítő javára. Tápegységnél, a több csak jobb lehet :yes:
Hát a régi felépítésben egy tápos volt 350w toroid 25a graetz 40000uf szürés,de szügségem volt a trafójára és hozzájutottam ehhez a két 320W-hoz,a régi táp nyak-ot nem akartam megbontani igy kapott a másik trafó is egyet,volt maradék négy 35v 10000uf kondim,igy ezeket is beépítettem,de nem bántam meg,nagy teljesítményen is sokkal kiegyensúlyozottabb,igaz kondiból elég lenne a fele is,de pont magamnak nem fogom kispórolni,ha már van.
Üdv mindenkinek!
Szeretném megépíteni ezt az erőlködőt. Az lenne a kérdésem, hogy hol találok 5 mFos kondit? Ja, és a hűtőborda mérete is érdekelne. Sajnos nem értek hozzá, de érdekelne. Előre is köszi a hozzászólásokat
Hello!
Itt van egy link, ezen van alkatrészlista, beültetési rajz illetve kinyomtatható nyákrajzBővebben: Link
Helló DJmike!
Köszi szépen a segítséget. Hálás vagyok!
az 5mF az 4700µF nak jó lesz. Vagy kettő párhuzamosan és mégjobb lesz.
Szívesen, viszont neked kell ehhez egy tápot is készítened, ha kell tudok egy rajzot küldeni, itt kaptam én is és nagyon jó.
itt van, hogy én hogy kötöttem be.
Ez így jó, de mégsem mond semmit, mert valószínű hogy mást is elkötöttél. Lerajzoltam hogy hogyan kell bekötni, így csináld. Muszáj hogy jó legyen.
Ok! Mindjárt kipróbálom mégegyszer. A védelmet, ha bekapcsolom, a relé kapcsol gondolom nyitva lesz így és a piros ledem folyamatosan világít, ha kikapcsolom akkor a relé elenged ezígy ha jó, akkor gondolom a védelem jó és a végfoknál nem jó valami? Két tranzisztort nem tudtak adni, ezért adtak mást, de lehet hogy rosszat adtak?
Itt van egy link nézd meg légy szíves.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |