Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Az irányváltás is rajt van a rajzon, csak a lemezt kell elfordítani rajta és a kondit a másik kapocsra tenni, ahogyan a rajzon is van.
Idézet: „A kötődobozos közeli képen nézve melyik az U2, és a W2?” Még a kapocs lécre is rávan írva. Üdv!
Időközben megnéztem nappali fénynél, és tényleg rajta van
![]() Mostmár összeálltak a dolgok, köszönöm szépen a segítséget! ![]()
Helló tegnap szereztem egy 0,4 kW-os 220 V-os villanymotort. 4 kivezetés van rajta 2 kék és 2 barna. Plussz adtak hozzá egy kondenzátort. Hogyan kell bekötni, hogy működjön? Előre is köszi.
Szia!
Alapvetően ez a bekötése az egyfázisú kalickás forgórészű aszinkron motoroknak. A rajz a start-kondis kapcsolást ábrázolja... S ki kell mérni a tekercseket. A kisebb ellenállású a főfázis, a nagyobb ellenállású tekercs a segédfázis lesz. Egyforma ellenállásértékeknél valószínűleg a tekercsek egyformák, s így a tetszőleges lehet a bekötésük.
Köszi megpróbálom így bekötni persze egyenlőre kapcsoló nélkül.
Nekem is ez eset le rögtön egy inverterrel könyebb és viszonylag kis veszteséggel lehetne üzemeltetni
![]()
[OFF]Egy 1,5 évvel ezelőtti hozzászólásra adtál választ. Figyeld a dátumot, ott van a jobb felső sarokban.
![]()
hello mindenkinek! Azt szereztném megkérdezni vannak háromfázisu motorjaim 4KW-osak. Namost ezeken az szerepel hogy 3x380V. Miben külömbözik ez attól ha az van ráirva hogy 380/220V
A másik kérdésem a csak 3x380V feliratu motorok is köthetőek csillag-delta átváltó kapcsolóra? Harmadik kérdésem ha egy frekvenciaváltó kimenete 3x220 volt az megy e a 3x380-as motorral és mibe kell kötni csillag delta? köszönön a válaszokat!
Szia!
Ad 1:Ha csak a 3x 380V szerepel rajta akkor fix bekötésű -általában csillag- De kivételként találkoztam NDK-s motorral az fix Delta volt, Ad 2: amin a 380/220 szerepel az csillagban 3X380Vra --Deltában 3X220 Vra köthető(ez hajókon és a volt szovjetunióban használatos ) amelyik motor csillag/delta üzemű azon 3X660/380 V szerepel.... Ad 3 ![]() alapeset: ha 3X220 akkor a 380/220 -as motort én deltába kötném.Szoftverrel állitható a min/max értékek...
Szia!
Azért érdemes lenne levenni a kapocsfedelet és megnézni, kivan-e vezetve mind a 6 vége a motornak? Továbbá az adattáblát is meg kellene nézi,hogy nem 100/50Hz-es -e az a motor? Ha sima 50Hz-es,akkor delta üzemű a motor,ugyanis az adattáblán fel szokás tüntetni a tekercsek feszültségét is,tehát a 400V/230V-os motor tekercsei 230V-osak, de csillagba kötve 400V-ról üzemeltethetők.Más a helyzet a 100/50Hz-es motorral,ott általában a 3x380V vagy 3x400V-os jelölést használják. Itt a tekercsek is 380(400)V-osak,ezért 50Hz-en csillagba, 100Hz-en deltába kötve használják.Ebben az esetben a tekercsfeszültség mindig a nagyobb frekvencia értékre vonatkozik! Természetesen 100Hz-en nagyobb a tengelyteljesítmény is.Ha nincs kapocstábla,akkor nyilván igazad van a belső elkötést illetően.A régi motorokon szerepelt a 380/660V-os jelölés,ma már 3x400V vagy simán 400V a feszültségre vonatkozó adat. Ha egyfázisú (1x230V)frekvenciaváltóra kötünk 3 fázisú motort, -és az 3 fázisról csillagban üzemelt-, akkor itt deltába kell kötni,ahhoz hogy az adattáblán szereplő teljesítményt leadja a motor. A frekiváltóban beállított motorfeszültséget pedig gyári értéken kell hagyni.
Szép napot mindenkinek!
Villanyszereléshez nem értő de barkácsolni szerető ember vagyok. Egy asztali körfűrészt készítek de sajnos a motor forgásirányát megkellene változtatni.Egy részletes,szájbarágós (az se baj ha rajzos) választ szeretnék egy hozzáértőtöl.Lefényképeztem a jelenlegi bekötést. Köszönöm. :no:
Szerintem a kapocsfedél belsejében bent van a rajz mindkét forgásirányra. A fénykép alapján nem valószínű hogy eldönthető lenne a helyes bekötés. A vezetékeket kissé félre kellene húzogatni, hogy a tekercs kivezetések látszódjanak.
Sziasztok!
Szeptember elején már küzdöttek ilyen motorral fórumozótársak ebben a topicban. Ott szerepelt bekötési rajz, fénykép jótanács.
Üdv!
A képen látszik 6 kivezetés a motoron. 3 a felső sorban, 3 az alsóban. Az alsó sor középső pontjáról vedd le a kék vezetéket, a felső sor 2. és 3. pontja között lévő rézlemez átkötést vedd le és tedd át függőlegesen s két középső pontra( felső 2. és alsó 2. pont). A levett kék vezetéket pedig kösd a felső sor 3. pontjára. Minden más vezeték maradjon ott, ahol van! Így fordítva fog menni. Én a kép felső részén lévő relét kikötném és helyettesíteném egy indító nyomógombbal, mert így menet közben ha megszorul a lap vagy túlterheled, mindig rá fogja adni a segédfázist(nem biztos hogy észreveszed) és leéghet a motor. De annak bonyolutabb a leírása. Ha kell és meg tudod csinálni, akkor lerajzolhatom. De lehet jobb lenne egy villanyszerelőre bízni. Egyébként ha valaki nem meri átkötni a motort, akkor megoldás lehet a motor szétszedése, az állórész lehúzása és megfordítva összeszerelése. Így megfordul a forgásirány. Semmit nem kell kötni! Üdv! Tomi Szia Tomi111! Köszi a kimerítő választ.Ez alapján neki állok.Már csak azt szeretném kérdezni hogy a reléhez menő két vezetéket kössem a nyomógombra?Kösz.
Én meg azt gondolom, hogy odafigyeléssel meg lehet előzni a károkozást. Itt nem arra gondolok, hogy figyelni kellene a relé kattogását, hanem inkább arra, hogy a gép (eléggé "lájtos") teljesítményéhez igazítsd a megoldandó feladatokat, vagyis ne gerendákat akarj hosszában fűrészelni, és akkor nem történhet különösebb baj. A nyomógombos indításnak is van hátránya (pl. hosszú fát vágsz, mire visszahúzod, és visszasétálsz, hosszú másodpercek telnek el, miközben a motor a zárlati áramát [a névlegesnek 5-7 szeresét] veszi fel vagy valaki - aki nem tudja, hogy nyomni kéne a gombot - bekapcsolja, és várja, hogy elinduljon), miközben a leégés kizárólag a felhasználón múlik.
Üdv!
Nem vagyok én a relé ellen. Jó dolog, hisz automatikusan indít. Megfelelően méretezett motor esetén jó, de a fűrészen könnyű túlterhelni. A laikus( nem galjocara értem) nem biztos hogy észreveszi a motor hangján, hogy rajt a segédfázis, csak tolja neki a fát vígan - gondolván bírja ez - és egyszer csak leeseik a fordulat, morog és jön a szaga a motornak. Vagy ilyen a házilag gyártott kompresszor, ha kicsi rajta a motor. Termeli a levegőt, csak nagyobb nyomásnál bekapcsol a relé és leég a motor. Ha nyomógomb van, észreveszi a túlterhelést a muksó, hisz megáll a motor. Na meg persze a relé be is éghet a sok kapcsolgatástól. Persze mindkét esetben kell egy kis hozzáértés. Galjocanak: Arra a relére nem három vezeték megy??
Ezért írtam, hogy a gép képességeinek megfelelő feladatokat végezzen. 1100W nem túl nagy nyomaték 2800-on, lehetőleg ne gyorsítsa, és semmiképpen ne használjon dupla ékszíjat, és 13-asnál nagyobbat sem. (Már a második ismerősöm követi el azt a hibát, hogy 1:2, sőt 1:3-ba gyorsítja, ráadásul 2db 13-as ékszíjat tesz rá. Fel sem bírt pörögni, még üresjárásban sem). 300-as korongnál nagyobban nem érdemes gondolkodni, ezt sem fogja jól vinni. Esetleg keményfém lapkás lap jobb eredményeket ad. Sajnos pont ez az egyik gép, ahol semmi lendület nem tud felhalmozódni, mert a kerületen végzett munka pillanatok alatt felemészti. Az erőt abban a pillanatban kell "megtermelni", és ez az amiben a 220V-ra gyártott motorok nem remekelnek.
Szép napot mindenkinek!
Köszönöm a válaszokat mindenkinek.Úgy döntöttem egyenlőre hagyom a relét, majd meglátjuk. Egyébként igazad van Tomi111, a reléhez 3 szál vezeték megy.A körfűrészt gömb fa vágásához használom max. 20 cm átmérőig, majd óvatos leszek.Ha valakinek van még egyéb ötlete szívesen veszem.
Helló!
Nem lesz túl kicsi az a motor ahhoz az átmérőhöz (1500W)? No meg a tárcsa átmérő, nem 300mm véletlenül? Mert hát csak azzal lehetne a 20cm átmérőt elvágni. A motor így többször fog a segédfázisra szorítkozni, amit már említettek is, tehát figyeld a motor hangját s ha túlságosan sokat esik a fordulat, inkább vedd ki a fogásból a fát. A kezedre és szemedre vigyázz! Én inkább kisebb tárcsaátmérőt választanék (230mm).De még így is kicsi a teljesítmény a zavartalan munkához. Üdv.:VIM
Szia Pisti! Hogy áll a gép? Már tiszta stresszbe vagyok hogy nemtudod megcsinálni. Utánna kérdeztem a 380 bekötésének. Igazad volt, csak kicsit durvábbak az árak. A kiépítési hozzájárulás 4500ft/A. Tehát nekem ha 3x16A kell akkor plussz 16A kell a 32A mellé ami áfásan 72000ft-ba kerül. Plussz a doboz, munkadíj! Üdv
Üdv!
Az lenne a kérdésem hogy mért gyök 3 szorosa a vonali feeszültség a fázisfeszültségnek? Nagyon fontos lenne! előre is köszönöm
Szia!
Röviden: fázisszög eltolódás miatt
Szia
Nincs köze ennek a gyök 3-nak ahhoz,hogy a rendszer három fázisú,vagy 1 fázisú? [érdekli] Köszi Tomi
A vonali és a fázisfeszültséget is háromfázisú transzformátorról veszik le. Ez a hatás akkor is fennál, ha Nálad csak egy fázis van bekötve. A nullát a trafó csillagpontjáról vesszük le, a fázist pedig valamelyik tekercs másik végéről. Így Hozzád csak 1 tekercs sarkain jelenlévő feszültség jut el (fázisfeszültség, 230V), nem 2 tekercs eredő feszültsége (vonali feszültség, 400V).
Annyiban, hogy ha felrajzolod a 3 db. origóból induló fázis feszültség vektorait és a végpontjaikat is összekötöd újabb vektorokkal, akkor ezen vektorok hossza adja a vonali feszültséget. Ezek pedig olyan háromszögek, melyek egyik szöge 120 fok az innen induló vektorok hossza a fázisfeszültség. Innen már csak trigonometria a harmadik oldal hosszának meghatározása, ami a vonali feszültség.
Rajzolj fel egy kört, egységnyi sugárral. Húzz egy kifelé mutató feszültségvektort az origóból függőlegesen a kerületig. Ez a 0 fok. Ettől 120, és 240 fokra is húzz az origóból feszültségvektorokat a kerületig. Így a kört 3 egyenlő résre osztottad. Kösd össze a feszültségvektorok csúcsait, és ezeknek a feszültségvektoroknak (a fázisok közötti feszültség) a hossza között meglesz az origóból indulókhoz képest a gyök háromszoros viszony.
Szerk: Dudus gyorsabb volt. ![]()
Emiatt egy pillanatig se aggódj!
Légyszíves magánban küldd el a mobilszámodat,hogy tudjak beszélni veled. Fontos lenne! |
Bejelentkezés
Hirdetés |