Fórum témák
» Több friss téma |
Bocsi! Ne haragudj! Így már jobb!
![]() Milyen motorhoz akarod? Miért pörgött szét? Volt-e benne eleve szabályzó? Ha igen akkor milyen? Ha kivették belőle akkor miért? Ha nem volt benne akkor hogy pörgött szét? Utógyujtást nehogy adj neki, mert az a benzines motorok halála és beindulhat akár visszafelé is a motor. Ha eszi az olajat az sajnos dugó és gyűrű. Ha négyütemű akkor olajlehúzógyűrű, ha kétütemű akkor meg mindegyik... Van elég erő benne? Mert ha nincs akkor nem úszod meg dugattyú és gyűrű csere nélkül. Jó lenne ha a motor tipusát meg tudnád adni, akkor már jobban lehet agyalni a témán!
Ford escort 1.3-as 95-ös (MK7) CFI OHV. Nem is hogy szétpörgött, hanem "megfőzték" vagy hogy mondják. Van benne jelenleg is leszabályzó ami a befecskendezést vezérli túlpörgéskor, de soknak találom a megengedhető legnagyobb fordulatot. Gyújtást nemakarom megbuherálni. Az erőről annyit, hogy mikor hidegvan és reggel beindítom és megyek vele, akkor ha hirtelen gáztadok (tudom nemszabad erőltetni, de nemis engedi a fordulatot olyan magasra, hogy szétrepedjen vagy pattanjon pl a gyűrű a hideg miatt...) akkor olyan jólhúz mint egy 1.3-nak kell, de utánna már fullad. Gondolom ez az olaj fogyasztás miatt is lehet, meg a túlzott fogyasztástól. Elméletem az lenne, hogy a sok olaj már elronthatta a lambdaszondád mert az gyorsan kinyírja így sokat eszik. Ilyenkor a benzinfölösleg kicsapódik a henger falára ezért fullad ha gázt adok + ott van az olaj is! Kb ennyi.
Nézd meg a gyári adatokat! A befecskendezó ugyanúgy működik mint a Diesel motoroknál.. Egy bizonyos mennyiségnél nem ad többet! Mit jelent az hogy megfőzték? Olaj nélkül ment vagy felforralták benne a vizet?
Hidegen azért húz jobban mert a dugó duralumínium és a henger fala vasöntvény. A kettő hőtágulása nem egyforma ezért az aludugó jobban tágul és jobban tömít! Ha eléri az üzemi hőfokot akkor mindkettő ugyan ott van. Ezért kell a négyütemű motorokat előmelegíteni alapjáraton, valamint azért hogy a kenőolaj viszkozitása a megadott értéken legyen. Mivel itt nem elektronikusan van a fordulatszám beállítva, így nehéz lesz belepiszkálni!
Hát erre a kérdésre csak az után tudok válaszolni, ha már szétszedtem, hogy olajnélkül használták-e egy kicsit vagy felforralták! Am neked mi az ötleted arra, hogy gázadásra fullad, meg hogy sokat eszik? Arra is gondoltam, hogy a benzinszűrő elvan tömődve és ilyenkor hirtelen gázadásra megszokott torpanni, de akkor nemtudom, hogy eltömődött benzin szűrő mellett lehetséges lenne-e a túl sok átlagfogyasztás.
Ha csak hirtelen gázadásra torpanna, akkor azt mondanám, hogy elszegényedik a keverék gázadáskor. De a nagy fogyasztásra lehet kopott motor is a válasz, vagy pedig arra is a nem megfelelő keverékarány. Ha az olajat is eszi, és nincs látható nagymennyiségű olajszivárgás, akkor kopott a motor. Ez lehet a válasz a hidegen jobban megy jelenségre is, mert olyankor a hideg olaj jobban tömít a gyűrűknél, míg meleg motornál már nem tömít olyan jól.
Köszi a választ! És amúgy ilyenkor kellene dugót is cserélni? (mert szerintem nem, max azt lehetne, hogy megfúratni és nagyobb gyűrűket bele, de nemakarom vékonyítani a hengerfalát, mert nem ajánlatos...) Gondolom a következők elegendőek lesznek:
- dugattyúgyűrű szett - hajtókar csapágy - szelepszár szimering Ha már szétvan szedve: - vezérműlánc - szelepfedél- hengerfej- olajteknő tömítés (szelepek ellenőrzése -jól zárnak e-, szelep hézag állítás -a szelepszár szimering csere amúgy is megköveteli-, ) egyéb dolgok ellenőrzése... Lehet, hogy valamit kihagytam, de szerintem ennyi elég egy motorgenerálhoz.
Hali! Neked nincs traktor hangja a gépnek? Az enyém jó volt fogyasztás és menetteljesítmény terén is és abszolutt nem füstölt kéken, de olyan hangja volt mint egy traktornak. Szerelő szerint a vezérműtengely belekoptatott a szelepeken lévő kupakba és azért kopogott. Persze sehol nem bírták megszüntetni a hangot. De mondom mentem vele 1 év alatt amég meg volt kb 50000km-et ami nem kevés.
Én úgy tudom, hogy a dugattyúcsere az a fúráskor elengedhetetlen. Teljes motorfelújításhoz az összes kopó helyet vagy meg kell munkálni, vagy ki kell cserélni. Ha valamit kihagysz, az már nem teljes felújítás. Sokszor a (és talán az időben elvégzett) gyűrűzés is még hosszú időre elegendő lehet. Persze attól is függ, hogy mi miatt kell felújítani. Lehet, hogy egy ilyen megfőzős eseménynél tényleg nem kell dugattyút cserélni és bántani a hengerfalat.
Egyébként ilyen idős autónál talán már olcsóbb szerezni bele egy másik motort, mint felújítani. Bontókban szétnézve, szerintem lehetne találni nem túl sokért valami törött autóból. Escort nem egy ritka autó, 1,3-as motor is elég gyakori lehetett. Nemtudom, mennyire kivitelezhető, de lehet, hogy az is megoldható, hogy a két motorból egyet építeni, hogy megmaradjon a jelenlegi motorszám, így a bürokrácia megspórolható. Ha tényleg felújításra kerülne sor, akkor én szétnéznék ebben az irányban is.
Peti.Janka:
Kopogni csak akkor hallom, ha nagyobb fordulaton megy. Neked valószínűleg 1.4-es cvh-s motorral felszerelt autód volt, persze csak ha escortról beszélünk, mert ha jól emléxem akkor ezek a tipusok már önmaguknak állítják be a szelephézagot. Itt valószínűleg a tőke/tőkék koptak el a vezérmű tengely hatására, de előfordulhat, hogy a vezérműtengely kopik el. Egyébként ez egy furcsa tulajdonsága az autómnak, hogy amennyire szereti az olajat, úgy mégse pöfögi ki azt a kékes füstöt! potyo: Fúratni nemakarnám, az csak egy ötlet volt. Jó ötlet lenne egy olcsó motor vásárlása és abból összerakni egyet, csak használt cuccból nemszeretek szerelni ilyen jellegű dolgot, mint pl motor, mert kevesebb az élettartama, mintha egy újat tennék bele, bár a többi megmaradt cucc az mind alkatrész lenne, szval nemtudom még átgondolom! A lényeg az, hogy meglegyen csinálva ![]()
Ha megfúratod akkor mindjárt plusszos dugó is kell bele! Na meg a gyűrűknek is ahhoz kell igazodni.
Ha hirtelen gázadáskor fullad akkor én megnézném még a légszűrőt... de nem hiszem hogy csak az lenne a gond. Itt csak az segít ha szét van bontva a motor és látni lehet mi a gond. Nem ártana egy kompresszió mérés. Valamint az injektor bemérése. De még a gyertyákat lecserélném mindezek előtt! Volt úgy hogy a motorom a gyertyacsere után megtáltosodott, pedig látszólag jó volt minden. Idézet: „Volt úgy hogy a motorom a gyertyacsere után megtáltosodott, pedig látszólag jó volt minden.” Lehet a Kadettemnek is csak ez hiányzik, mert én ugyan eddig csak 18000km-t mentem vele, de úgy került hozzám, hogy néhányszáz km után egy henger leállt, mert a gyertya berakodott korommal, akkor kipucoltam, és 17000km után meg még mindig nincs rajta rakodás - ki tudja, mikor volt utoljára gyertyacsere. Majd jövőhéten áll némi készpénz a házhoz, bevásárolok gyertyából és kiderül...
A légszűrőt ellenőriztem, még jó. Kompressziót akarok mérni bontás előtt, annak kb 13 alatt nemszabadna lenni ha jól emléxem. Egyszer kivettem a gyertyákat, megtakarítottam mert ugye a sok fogyasztástól kormos volt, meg kissé olajos, de meg is reszeltem amit nemlett volna szabad, mert utánna jobban fulladt, ki is hagyott olykor. Vettem bele újakat és olyan lett a kocsi mint amikor megvettem (gyertya pucolás/reszelés előtt). Az injektort hogy mérik be? Mit mérnek rajta? Hogy mekkora a nyomás?
Nekem az 1,3as fiestám volt 2004es és nem volt még hidrotőkés
Azt mérik hogy.... De akkor előlről kezdem! Az injektor uyanolyan mint egy diesel adagoló! A négy hengernek egyformán kell, és egyforma mennyiségben befecskendezni a benzint. ha az egyik nem jól működik akkor már teljesítményvesztés van! Ha nem egyforma mennyiséget szállít mind a négy injektor a benzinből, akkor a hengerek csak rádolgoznak egymásra és nem a kerekek felé adják le a nyomatékot.
Leveszik az injektort és próbapadra teszik......na nem mindenhol...sőtt szinte sehol sem.... Aztán próba befecskendezőkkel (ami hiteles...) egy mércés üvegtartályba nyomják vele a benzint, befecskendezőnként. A lényeg hogy mind a négy befecskendezőnek a szállított üzemanyag mennyisége azonos kell legyen! És itt most nem térnék ki a befecskendezők működésére, mert az már nem elektronikai téma... Idézet: „Az injektort hogy mérik be? Mit mérnek rajta? Hogy mekkora a nyomás?” Igen! A nyomást is mérni kell, de a szállított (beporlasztott) üzemanyag mennyiségét is! Ha mind a négy hengernél okés a nyomás és a szállított üzemanyag is, akkor úgy el van kopva a motorod, hogy tényleg sajnállak...
Lehet, hogy már nem hidrotőkés.
![]()
És mi van a központi befecskendezésű motorral?
![]() ![]()
Így is van...az enyém CFI-s (központi befecskendezésű), és ezért is jutott az eszembe, hogy ezt hogyan mérik, de gondolom akkor hasonlóképpen. Am ha az egr szelepet kiiktatom, akkor mennyivel lesz jobb a teljesítmény, mennyivel nő a káros anyag kibocsájtás és mennyiben változik az átlagfogyasztás?
A teljesítményben nem fogsz látni jelentős változást, és gázadásnál alapból a vezérlő ki szokta kapcsolni az EGR-t, tehát ott nem fogsz semmi javulást észlelni (feltéve, ha eleve nem az EGR miatt olyan, amilyen, de az olajfogyasztásra biztosan nem magyarázat a hibás EGR). Átlagfogyasztás szintén nem jelentős mértékben változik, ha a működő EGR-t kikapcsolod, viszont a károsanyagkibocsájtás jelentősen meg fog emelkedni.
Ja de én nem arra gondoltam, hogy amiatt fulladozna, csak nemrég hallottam azt, hogy valaki kivetette mert aztmonták neki, hogy javul a teljesítmény, meg talán a fogyasztás is, mert az csak a káros anyag miatt van beszerelve.
Ahogy potyo írta nem igazán van köze a szelepnek a motor teljesítményéhez. Ez csak a kipufogógázok egy részét visszavezeti, és újra elégeti, ezáltal átalakul és kisebb mennyiség kerül ki belőle. Plusz teljesítményt így nem tudsz kihozni belőle, csak a károsanyag kibocsátás nő. Bár ahogy írtad, hogy sok az olajfogyasztás, meg kopott a motor, akkor lehet, hogy már nem is nagyon működik a szelep, mert telemehetett koksszal.
Csak pontosításként: az EGR-nek nem a kipufogógáz utókezelés a lényege, hanem az, hogy a visszavezetett kipufogógázzal elérik azt, hogy az egés csúcshőmérséklete alacsonyabb lesz, és ennek köszönhetően jelentősen alacsonyabb a keletkező nitrogén-oxidok mennyisége. Benzinesnél - mivel a benzin-levegő arány fix, nincs levegőfelesleg a keverékben - ez inkább csak úgy jelenik meg, hogy a beszívott keverék mintegy fel van higítva a visszavezetett kipufogógázzal, és így az égés több gázt kell, hogy felmelegítsen, ezért alacsonyabb lesz a keletkezett gáz hőmérséklete, viszont nagyobb lesz a mennyisége, tehát nagyjából ugyanaz az energiamennyiség vehető ki belőle, mint EGR nélkül, csak jóval kisebb NOx mennyiség mellett. Dízelnél már sokkal kézzelfoghatóbb, mivel a dízelmotornál nincs folytószelep, az egy ütemben beszívott levegő mennyisége majdnem állandó, és csak a befecskendezett üzemanyag mennyisége változik. Emiatt az égés folyamán oxigénfelesleg van jelen, ami előszeretettel alakul át nitrogén-oxiddá. Ugye a beszívott levegőt nem lehet korlátozni, mert akkor a sűrítés végén nem éri el a megfelelő hőmérsékletet a hengerben, és nem fog meggyulladni a befecskendezett gázolaj, ezért itt az EGR tulajdonképpen a beszívott "levegő" oxigénmennyiségét csökkenti le a kipufogógáz hozzákeverésével. Sajnos dízelnél az EGR a hatásfokot (és vele a fogyasztást) is negatívan befolyásolja. Viszont mindkét motornál, de főleg dízelnél az EGR növeli a korom, szénhidrogén, szénmonoxid és széndioxid kibocsájtást, így részecskeszűrőt és katalizátoros utókezelést igényelEGR
Egyébként elvileg lehetne úgy is csökkenteni a kipufogógáz NOx tartalmát, ha vizet adnánk a hengerbe, de valamiért ezt az autógyárak egyike sem használja. Lehet, hogy van valami hátránya, amiről nem tudok...
De hogyha visszavezetik a gázt, akkor nem a benzin helyére fog bekerülni a gáz? Mert én ígyhallottam, és olyan 1 literrel enne kevesebbet. Mondták azt is, hogy a szelep nem is működik, mikor magasabb fordulaton megy. Igaz?
Nem kerül a helyére, mert a benzinmotornál a benzin-levegő arány állandó, és a keverék mennyiségét szabályozza a folytószelep. Tehát ha kis gázzal mész, akkor beszíváskor csak kevés keverék megy be (vákuum lesz a szívócsőben a folytószelep mögött), és az a kevés fog elégni, emiatt ad kis teljesítményt a motor. Az EGR szelep szabályzásával a visszavezetett kipufogógáz mindig azt a helyet tölti ki, ami fennmaradna a szükséges mennyiségű friss keverék mellett, ha nem lenne a folytószelep. Tehát pl. 30-al gurulsz mondjuk 1500-as fordulaton, akkor négyhengeres, kétliteres motor esetén szükség van egy szívóütemben mondjuk fél deciliternyi benzin levegő keverékre. Viszont a motor szívhatna fél liternyi keveréket, mert akkora hengerűrtartalom jut egy hengerre. Na a fél liter és a fél deciliter között fennmaradó teret (vagy annak egy részét) tölti ki a visszavezetett kipufogógáz. Tehát a teljesítményt adó, égésre képes benzin-levegő keverék akkor is bejut, csak a fennmaradó térfogatot tölti ki a kipufogógáz, hogy az égéskor nagyobb tömegű gáz legyen a hengerben, ezért kisebb mértékben melegedjen fel.
A fogyasztást nem befolyásolja direktben. Indirekt módon csökkenti azzal, hogy szíváskor kisebb vákuum ellen dolgozik a dugattyú, illetve az égés alacsonyabb hőmérsékletű, emiatt kevesebb hőt von el a hidegebb hengerfej, hengerfal és dugattyú, tehát hatásfokjavulást okoz. Sajnos dízelnél épp a fordítottja történik. Az EGR miatt az égés során keletkező gáz fajhőviszonya alacsonyabb, mint az EGR nélküli üzemnél, ezért kisebb teljesítményt tud a dugattyú kivenni a tágulás során. Másrészt az EGR miatt kevesebb szabad levegő kerül a hengerbe, ez pedig az égés minőségét rontja, ami miatt több korom keletkezik, a korom pedig nem más, mint elégetlen szén, vagyis elvesző energia. Tehát már itt eleve magasabb a fogyasztás, és erre még rájön a koromszűrő is, mint folytás a kipufogóban, ami a kipufogás során a dugattyún ellenhatásként jelenik meg. Dízelnél valóban reális lehet az akár egy literes fogyasztásnövekedés az EGR miatt ugyanazon motor EGR nélküli üzeméhez képest. Tehát összességében el lehet mondani, hogy az EuroX szabványok nem sarkallnak az alacsony fogyasztás felé, illetve ennek köszönhető, hogy a dízelmotor legendásan kisebb fogyasztása mára eltűnni látszik. Az EGR szelep erősebb gyorsításkor ki van kapcsolva, hogy minél több friss keverék juthasson a hengerbe a maximális teljesítmény érdekében. Inkább gázpedálállástól függ a működése, nem a fordulatszámtól, de a motorvezérlő több paraméter alapján vezérli. Illetve alapjáraton is ki van kapcsolva, mert instabillá válik az égés a nagyon kevés friss keverék miatt. Részterhelésen az elektronika szabályozza a minél alacsonyabb NOx kibocsájtás érdekében.
Így érthető
![]()
Ezt nem tudom. Egy modern dízelmotorokról szóló leírásban említették a vizet, és logikus is lenne a dolog. Vannak, akik kisérleteznek víz bejuttatásával a hengerbe, állítólag kisebb fogyasztást tudnak elérni vele, de a károsanyagkibocsájtást nemnagyon lehet otthoni barkácsolásnál mérni. Talán túl nagy problémának érzik az autógyárak, hogy vizet is kelljen tölteni az autóba? Ha valóban működik, és nincs semmi hátránya, akkor szerintem meg fog jelenni előbb-utóbb...
Helló!
Építette már meg valaki a topikban csatolt "A fordulatszám túllépését jelző áramkör"-t? Mivel lehetne helyettesíteni benne a TAA761-et?
Köszi! De valami könnyebben beszerezhető típus esetleg? Bár simán megérne lehozatni belőle 2db-ot is, mert a futár költsége eltörpülne ennek ára mellett.
Próbáld ki egy sima műveleti erősítővel. Mondjuk a rajzot Te is becsatolhattad volna...
Egy jópárszor megtalálható itt a topikban, de mind kicsinyítve van csatolva. Aztán végül valakinek sikerült eredeti méretben is feltöltenie: Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |