Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Én is már kérdeztem a vendégkönyvedbe kb 1 hónapja, de akkor kérdem inkább itt, hátha válaszolsz. Az SMPS-táp leírása mikorra várható kb?
szia
ami Attila86 oldalán van leírás a labortápról azt elolvstam nem is egyszer viszont ott nem találtam meg az előlapi állítók és kapcsolók funkcióját és hogy egy tápot hogy kell használni Esetleg itt a topicon belűl van valamelyik oldalon??? köszi
Szerintem elég egyértelműen le van írva:
Idézet: „A feszültség és áram szabályozására hivatott 3db potméter a vízszintes panel elülső szélére van ültetve, ahol a függőleges panel is van... ...A panelmérő két üzemmódja (U-I) közti átkapcsolást és a kimenetet kapcsoló billenőkaros kapcsolók a függőleges panelra vannak ültetve. Ezért azokat se kell drótozgatni.” Idézet: „Az osztásoknál P1 trimmerrel a maximálisan beállítható áram állítható. P2 ezen tartományon belül a kimenő áramot szabályozza. A másik osztónál P3 trimmerrel határolható a feszültség-beállítás felső határa. A feszültség állítását P4 és a finomhangolást P5 biztosítja.” Figyelmesen olvasd át, és közbe kövesd a kapcsolási rajzon a leírtakat.
Nem tudom... három hónapja egyáltalán nem bütyköltem semmit, de még csak nyákot sem terveztem. Munka, gárda, asszony... alig van egy kis szabadidőm. Már nyákokat sem készítek másoknak, ennek linkjét ki is vettem már egy ideje a weboldalamról.
Az SMPS labortápnál legutóbb kicsit felhúzott ez a leheletes probléma. Attól félek, hogy ezt csak gyári nyákokkal és forrasztásgátló lakkal tudnám kiküszöbölni, de az egyrészt nagyon drága lenne (hála Istennek ez most a kisebbik probléma), másrészt a nyákok legyártatásához már egy abszolút végleges és hibátlan nyáktervvel kellene előállnom. Ez nem egyszerű feladat... Illetve a táp egyik hibájának okának kiderítéséhez szükségem lenne egy precíziós, 10A-ig mérni tudó műszerre (ami nem csak 10 másodpercig mér mint a digimultik...). Jelenleg inkább ezzel a projekttel foglalkozom (foglalkoznék ha lenne időm), mert az SMPS labortáppal csak akkor tudok haladni ha építek magamnak egy ilyen precíziós árammérőt. De ha lesz is időm, akkor is inkább az egyszerűbb labortápegység II-t lenne kedvem folytatni vagy ezt a már említett precíziós árammérőt. Kicsit elment már a kedvem az ennyire bonyolult és a jelenlegi elektronikai ismereteimet sok esetben sajnos meghaladó projektektől. Ja és az Eagle3D-vel is szeretnék haladni, már jó ideje célom egy sokkal realisztikusabb (radiosity) kép létrehozása. Szóval az SMPS Labortáp III valószínűleg még soká készül el.
Pont ezt akartam idézni most én is, köszönöm hogy megtetted!
Sajnálattal hallom, olvastam több topicban is a problémákat, de nem gondoltam,hogy ennyire súlyos, bár megvallva nekem sincs sok időm mostanában magáncéllal elektronikával foglalkozni... munka, szakdoga, államvizsga no meg az asszony . Gyári nyák alatt, mit értesz? Furatgalván, lötstop, ónózott pad-ek?
Akkor egyelőre azt hiszem egy kisebb tápot építek majd meg innen a topicból.
A gyári nyák a lötstop miatt kellene. Mert a vezetősávok közt a pára átvezet kicsit, és ezért mászik el a kijelzés. Ha lötstop lenne a nyákon, akkor ez nem fordulhatna elő.
Idézet: „Akkor egyelőre azt hiszem egy kisebb tápot építek majd meg innen a topicból.” A labortáp II-t megvárhatod ha gondolod, azzal sokkal hamarabb készen leszek szerintem. Abban lesz sok jó dolog, olyanok is amik itt a fórumon még soha nem merültek fel.
proli007-nek !
a uA723-as úgy néz ki, hogy meghalt, ha arra járok, veszek vagy kettőt (100 Ft/db). Következő amatőr kérdésem az, hogy a párhuzamosan kötött BDY38-ak helyett betehetek-e egy (vagy két) db 2N3055-öt? Alkatrész árjegyzék szerint a BDY38 5A-t tud, a 2N3055 pedig 15A-t. Elsősorban motoros cuccokat szeretnék meghajtani vele (kompresszor, akkus csavarnyúzó,stb), és az indítási löketek miatt jó lenne a nagyobb terhelhetőség. Ha lehetséges a csere, akkor kell-e módosítani valamit a kapcsoláson? üdv:erősáramú
Szia!
Nem emlékszel mekkorák a mért feszültségek a 3, és a 6 lábon? Nekem a 3-ason 0-0,6V, a 6-oson 0-1,8V van. Köszi.
Köszönöm, hogy foglalkoztál vele, majd mindjárt megkeresem a linket, hogy miről van szó.
na megtaláltam
kamu eladó? Mi a különbség a cgi.ebay.com.sg és az ebay.com között? - mert ez utóbbin nincsen fenn.
http://www.ebay.com.sg/ nincs ebben semmi különös, ez az ebay.com oldalnak a szingapúri "részlege", szóval nem kamu-oldal.
Értem, de mégis egy hét alatt kiradírozták ezt az eladót az eladók közül, pedig, hiper-szuper gyémánt fokozatú volt.
OK, még az is lehet, hogy megvárom, előreláthatólag január közepén érek rá majd ilyenekkel foglalkozni. Egyébként a precíziós árammérő publikus lesz majd? Nem valószínű, hogy megépíteném, csak érdekelne, hogy s miként működik.
Alapvetően méregdrága és beszerezhetetlen alkatrészekből építem, ezért nem lesz publikus. (Nem hiszem, hogy sok hobbista ráköltene 60-80 ezer Forintot egy ilyen műszerre.) De most gondolkodom rajta hogy átvariálom a konstrukciót más alkatrészekkel, és akkor tulajdonképpen már utánépíthető lesz.
köszi a választ, és igazad van, kicsit tényleg alaposabban kellett volna végigolvasni
egyébként az nagy baj ha az összes kerámia kondi helyett polyester kondi van betéve?
sziasztok
Megépítettema az Attila86 féle labortápegység I-et. Elvilig minden szép és jó, a panelmérő részét beállítottam hogy a multiméteren mért értéket mutassa. A pnelmérő kapcsolója balra kapcsolt állapotban tökéletesen működik viszont mikor átkapcsolom jobbra akkor .005-.006 között ugrál a kijelző ennek így kell működni? Ha hozzáérek a kapcsoló fém szárához akkor pedig még inkább össze-vissza villog a kijelző 000 és 012 közt össze vissza. De mikor a kapcsoló bal állásban van akkor tökéletesen működik a kijelző szépen mutatja a beállított értéket és az emberi kézre sem "allergiás" Légyszíves valami ötletet adjatok hogy hol keressem a hibát. Előre is köszönöm
proli007-nek!
Egy kis kiegészítés az előző (#556535) kérdésemhez: természetesen tudom, hogy egy táp teljesítményét nem (csak) a végfok határozza meg. A diódák SY170/2 tipusúak -200V/25 A-, a trafót házi tekercselésűnek nézem, súlya kb 4,5 kg, úgyhogy azt hiszem, van még tartalék ebben a tápban. Szakértő véleményt mástól is szívesen olvasnék! üdv:erősáramú Idézet: „balra kapcsolt állapotban tökéletesen működik viszont mikor átkapcsolom jobbra” Már bocs, de ez így... balra...jobbra, nevetséges, egyáltalán van fogalmad arról, hogy mit építettél, vagy egy kicsit legalább érted is, hogy hogyan működik? Mert ha nem akkor először inkább azzal kéne kezdeni. És, hogy segítsek is: Feltételezem a balra kapcsolt állapot méri a kimeneti feszültséget, és ezt méred jól a multival. Jobbra kapcsolt állapotnál a kifolyó áramot kellene mutatnia... és feltételezem nem terhelted le a tápot semmivel... csak úgy üresen próbálgatod és ezért nem mutat elfogadható értéket. Ha nem így van akkor bocs, de fogalmazhatnál egyértelműbben és pontosabban.
Köszönöm, elkezdtem feldolgozni, én nem találtam meg ezeket, ügyes vagy.
Hát sajnos a fórumon ők is azt írják, hogy az illető "átverő művész", vagyis szélhámos. Akkor buktam...
Ez mind igaz. Sőt Albert Tzeng felkerült a fekete listára. Viszont azt is írtam, hogy marchel megkapta az alkatrészeket és beüzemelte a berendezést! Vedd fel vele a kapcsolatot. ITT a lap alján láthatsz képeket is.
küldj emailt neki
szia
igen igazad van tényleg nem nagyon értem a működését, de szoktam csinálni kissebb áramköröket és azokat így egyszerűbb lenne kiporóbálni mert mindegyiknek más-más táp kell, ezért építettem meg ezt a kapcsolást, hogy tudjam őket próbálgatni és ne kelljen mindíg külön trafó/elem után rohangálni Annó ,4 éve tanultam elektronikát de nem ebben a szakmában tevékenykedek így aztán a tudásom eléggé megfogyatkozott. Az utobbi időben viszont kedvet kaptam az elektronikához és szeretnék hobbi szinten foglalkozni vele, röviden ennyi A kimeneti feszültség állító potik jók mind a finom mind a durva állítás (ezt értem). Feltekerem= nő a kimenő feszültség. Elvileg ha a kimenő áram-ra van állítva a kapcsoló akkor a kijelzőnek a labortápra kapcsolt fogyasztónak az áramfelvételét kéne mutatnia.? Az Áram nevezetű potival hadi lábon vagyok tényleg nem tudom, hogy mire jó és az áramgenerátor ledet sem értem. Sorry, hogy ilyen tudatlan vagyok de az akarat az meg van Egyébként kapcsoltam rá fogyasztót, egy futófényt. Akkor az áram kijelzésénék fogyamatosan változott az értéke,( gondolom mert mindíg más áramot vett fel). De a kézre való érzékenység minek tudható be? Bocs, hogy ilyen hülyeségekkel zaklatlak/zaklatom a társaságot. De szeretném ha jól működne minden rajta, had legyen egy kis sikerélményem És a kezelését is szeretném megérteni, hogy normálisan tudjam használni. Múltkor építettem meg szintén Attila86 féle forrasztóállomást, azal sem kerek minden... ha rövidre zárom a "hőelem" csatit akkor nem 000-át ír ki a panelmérő hanem 027-et de ez más téma. Viszonylag sok "kis" kapcsolást építettem már, most viszont valami nagyobbra vágytam, nagyobb kihívásra, de hát nem egészen sikerült/sikerültek. Mondjuk amiket magam terveztem meg a kapcsolási rajz alapján azok elsőre működtek. De ez sem ide tartozik... Egyébként köszönöm a választ
Hello!
Lehet, hogy van tartalék a tápodban.. De a trafó, ha házi készítésű, nem lehet tudni mekkora gerjesztéssel és áramsűrűségre méretezték. Régen igazi méréstechnikai cuccok, mindig túl voltak méretezve (pld. 2,5-ös áramsűrűséggel.) Minden esetre a legtöbb esetben a tranzisztor hűtése szokott gondot okozni. Nálad, ha jól emlékszem, tekintélyes a többlet feszültség (a stabilizált és a nyers feszültség aránya). Minden esetre nem a kivett teljesítménnyel kel számolni a trafót, hanem a szekunder nyers feszültséggel. A kettő különbsége fogja a hűtőbordát fűteni. Legrosszabb esetben (ha rövidzár van) Az egész nyers feszültség teljesítménye. üdv! proli007
Hello proli007!
Köszi a választ. Azt hiszem, marad a kisérletezgetés, betettem 2 db 2N3055-öt, méretes hűtőbordákon vannak, remélem kellően hűtenek. Egyébként is nem lesz olyan nagy a folyamatos terhelés, inkább az indítási áramlökésektől féltem. Meglátjuk... Üdv!
Egy elég egyszerű példát hozok neked az áramkorlát potira, tegyük fel, hogy beállitod a feszt 12V-ra, namost képzelj el, egy kis távirányító elemet, ami 12V ez jelképezi a letekert áramkorlát potit, illetve képzelj el mondjuk egy autó akkut, ez is 12V és ez jelképezi a feltekert áramkorlát potit, mind a két állásban 12V-ot ad a táp de más áramot enged, mint ahogy a kis elem és az akku is, tegyél egy 55W-os izzót az akkura, világítani fog, mert az akku enged áramot, az elemmel már nem fog világítani, mert nincs benne annyi áram, azaz, mintha letekerted volna az áramkorlát potit, ráadásul leesik a feszültség is, mivel nagy a terhelés a beállitott kis árammal szemben.
Lényegében így tudnám neked konyhanyelven elmagyarázni mire jó az áramkorlát. A led mindig azt jelzi, hogy az éppen aktuális fogyasztód nagyobb áramot is felvenne mint amit beállitottál az áram potival, azaz, van egy 12V 120W izzód, ez 10A-t vesz fel a tápból, ha te mondjuk beállitasz 5A-t akkor értelem szerüen 5A-t enged a táp az izzóra, nem többet, világitani fog a led mivel korlátozza az áramot, illetve az izzó halványabban fog világítani, mivel nem kapja meg a maga 10A-ét csak 5-öt, viszont, ha felcsavarod az áram potit, az izzó megkapja a 10A-t, nem fog világítani a led, mivel 10A-nél többet nem akar felvenni az izzó, és nem korlátozza az áramot. Remélem segítettem. Annyit javasolnék kicsit nézz utánna az áram-fogalmának mint olyan, mert sok esetbe találod majd szembe magad ezzela jelenséggel, és ha nem érted, akkor sok bosszúságod lesz. Üdv.
Huhh... Az eleje az tényleg nagyon "konyhanyelv" lett (meg vélhetően fel is robbantottuk a kis elemet).
Ettől nagyobb baj, hogy a lényeg szorult kicsit háttérbe. Említetted ugyan a feszültség esést, de csak mint egyfajta "ráadást". Az áramkorlátnak az a lényege, hogy nagyon gyorsan csökkenti a kimeneti feszültséget a tápegység mindaddig, míg a beállított áramértéknek éppen megfelelő áram nem folyik az adott terhelésen. Ez akár nulla is lehet, mondjuk ha rövidrezárod. Ha máshonnan közelítem, akkor fogalmazhatok úgy is, hogy ameddig az ármakorlátként beállított értéktől kisebb árammal terheled a tápot, addig a feszültséged lesz stabil (ez az üzemszerű állapot). Majd ha túlléped ezt a határt, akkor meg az áram (ezt meg hívjuk pl. "működik a védelem" állapotnak). A példádban említett izzó is éppen azért fog halványabban égni, mert nem 12V, hanem attól lényegesen kevesebb lesz az ő kapcsain. Az áramkorlát funkció nem más, mint az automatikus feszültségcsökkentés képessége. |
Bejelentkezés
Hirdetés |