Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
2X2 SE trafót vettem, az elsőkkel semmi gond nem volt. Egyeztek DC-re, áttételre. A másik pár egyik tagja is tökéletesen egyezik az első kettővel, de a párja senkivel nem azonos.
Azért az elsőkkel is voltak fenntartásaim, elég nagy volt a primer Rdc-je (vékony - igaz duplán tekert - huzalból készült, miközben bőven maradt a csévén hely. Egy kicsit "izmosabb" deróttal is megtekerhette volna, de azért gyakorlati problémát nem okozott.
megmértem dc-re a két trafót, szerencsére egyezik. Az enyém is duplán sodort huzallal van megtekerve. A hangja szerintem elég jó.
Én is vettem már a bácsitól 2*2 trafót. Az első kettő GU50 se, a másik kettő pedig talán SM85b-re tekert el84 pp. A GU50-esek össz 3K-ba kerültek, az el84-ek összesen 4K-ba. Ennyiért még a magot se kapom meg, nemhogy egy megtekert kimenőt. Ha netán rossz is, akkor is van mire újratekerni.
A GU-50 ekkel nincs különösebb gond, kicsit kicsik, 9cm2-esek szóval nagy hangerőn már torzít, de a kellemes tartományban nagyon jól szól (bár más csövest nem hallgattam PCL86se-n kívűl), nekem a JLH-nál is jobban tetszik már így is. Mi lesz, ha tekerek rendes, ajánlott kimenőt hozzá...
Igazad van, oszcilloszkópok bemeneti odztójában is párhuzamos trimmer kondikkal lövik be a négyszög átvitelt. Tegnap valahogy az járt a fejemben, hogy zavarólag hathat, hogy a kondik külön-külön is befolyásolhatják a frekvencia és fázisátvitelt a magas tartományban és ez esetleg zavaró lehet a hangképben.
Itt a vasmérettel nincs baj, csak valahogy elszámolhatta, vagy a fene tudja, én visszaviszem neki. Ha már egyszer megcsinálta, csinálja rendesen, nem vasat vettem, hanem kész trafót.
Egyébként az is "heppje" az öregnek, hogy a két (jó) trafót is fordítva köti el egymáshoz képest. Mikor egyformán bevezetékezed, az egyik fele gerjed, mint a veszedelem. Hát persze, hisz az egyiknél a kezdetet, és a véget felcserélte. Ez a másodikként vett trafóknál is így volt, de ezeknél más baj is volt. (Nem arról van szó, hogy rosszul párosítottam össze őket, mert a két párt nem egy időbe hozta ki, az első alkalommal még nem is voltak ott a másodikként vett trafók.)
Értem. Én így nem méregettem még. SE-nél úgyis csak két vége van... (van egy középleágazás is, rákötöttem UL-re egyszer, de akkor még más kapcsolásom volt és nem tudtam egyéb gerjedések miatt rendesen meghallgatni). Az el84-es kimenők még a fiókban vannak. Megcsináltam már CHZ paneljét, de nem jutottam el az élesztésig...
Idézet: „SE-nél úgyis csak két vége van...” Így van, és ez már bőven elég arra, hogy fel lehessen cserélni.
A fene, értem már. Nekem eszembe nem jutott ezt megnézni. Nálam is fordítva köthette el, mert most nem egyformán van a két trafó bekötve (teljesen véletlenül). Akkor lehet, hogy az ecc85-ös kapcsolásban ez volt a gond.
Én se mertem kettőből összerakni, de ha jó kettőből is akkor majd meghallgatom úgy is.Bár, lehet, hogy a héten sikerül szereznem hozzá MKP-t.
Szia Strubi!
Kivettem a trafót távolabbról lekábeleztem talán picit mérséklődött a búgás de nem szünt meg. Aztán azzal próbáltam, hogy gyorsan kreáltam rá egy árnyékolast kívül belül aluminiummal bevont kartonlapból. Itt észrevettem mikor ráraktam, hogy kicsit zúg a trafó és az árnyékolás ezt felerősítette annyira hogy meghallottam. Levettem az árnyékolást így semmit sem hallani de ha ráteszem a fülem ott a zúgás. Valószínüleg a trafó csinálja az egész galibát. Lehet túlzottam meg van gerjesztve és nagyobb is egy kicsit az eredetinél, a vasmag kb 2cm-el vastagabb mint az eredeti trafóé volt. Nem tudom mit lehetne tenni vele. Méregettem nyugalmi áramot is az erősítőben a következő módon. Nem tudom helyes-e amit elkövettem. Kalkulátorral kiszámoltam hogy 600V-on 70%-ig kihajtva a csövet 29,1mA-nek kell lennie a nyugalmi áramerősségnek. (bár nem tudom guadnál két cső esetén ez hogy működik mennyiben tér el) A kimenő trafó primer tekercseinek megmértem az ellenállását a közös megcsapolától bal és jobb oldalon. Az egyik oldal 45 Ohm a másik oldal 52 Ohm. Ha meg van az ellenállás és az áramerősség ebből ki tudom számolni a feszültséget. Szóval: 0,0291A * 45 Ohm = 1,3V a másik oldal 0,0291A * 52 Ohm = 1,5V Megmértem a feszültséget a kimenő primer oldalán a közép megcsapolástól az egyik oldalt 1,2V (1,3V) a másik oldalt 1,8V (1,5V) A számolt adatok majdnem igazolták a mért adatokat kis eltérés azonban van. Helyes amit csináltam vagy tök hülyeség? Ha helyes a kapott eltérés mennyire vészes? Trimmerekkel össze lehet hangolni. De nem tudom hogy az egész igaz-e mert itt párban van 2-2 cső ilyenkor ugyan annyi a nyugalmi áram mint egy cső esetén?
0,32mA kell lenni minden egyes cső katódjánál. Az árnyékolást vasból kell csinálni, és letestelni. Más lesz ott a baj. Valami a szűrés, vagy vagy a fűtés körül van.
Szerintem meg valami földhurok
A gyári cumok is néha elképesztően amatörök Egy Marschall tuningnál az asztalon marad egy párméter drót. Csak arra jók hogy a hangszorókat összekötözem vele, a sérülés ellen A trafo árnyékolást egy küső rézszalaggl szokták Laney-ék is szórásmentesiteni Össze van forrasztva, tehát rövidzárt gyürü kivülről .
Mágneses árnyékolásra gondoltam a fém burokkal. Én sohasem árnyékolom a hálózatit, de nem is szór. Rá kell tekerni a megfelelő drótmennyiséget. Max 1 T-re gerjeszteni.
Szia!
Az árammérésnek van egy sokkal egyszerűbb módja is: Tegyél a GND, és a végcsövek katódja közé 1db 1Ohmos ellenállást. Minden cső alá tegyél egy ellenállást, és akkor ezen a nyugalmi áram ejt egy bizonyos feszt. Ha 29mA-t állítasz, akkor 29mV-ot fogsz mérni ezen az ellenálláson. Ha 1%-os ellenállatokat használsz ide, akkor elég pontosan be tudod állítani csövenként az anódáramot egyformára. Arra viszont vigyázz, hogy az EL34-nek 25W az anóddisszipációja, ezt ne lépje túl az anódfesz, és az anódáram szorzata. A fojtót próbáltad átkötni ahogy javasoltam? Csak egy rövid időre próbáld ki, hogy megszünteti-e a búgást. Vagy a több lépcsős RC szűrést is kipróbálhatod, az is lehet hogy elég lesz. Megmérted a tápfesz váltóáramú komponensét? Nézd át nincs-e benne földhurok, azonkívül az is segíthet, ha a földelést rákötöd a sasszira.
Viszont akkor 1-2 mérettel nagyobb trafó kell, különben nagyon puha lessz a táp
Az a rézszalagos , megoldás elég jó, mert a szórt teret rövidre zárja Jobb cucokban ( pl Ampeg, Fender, stb ) a pléh kupakkal eggyütt alkalmazzák
Szerintem ez már önkínzás.
Vidd el egy szakemberhez (sturbi, vagy akit ajánl.) és valamennyi forintér megméri, és legalább magmondja a hibát. Sajnos én 120 km-re lakom. Valószinűleg a hiba kijavítása ezek után max. 1.000 HUF. Udv Idézet: „A fojtót próbáltad átkötni ahogy javasoltam? Csak egy rövid időre próbáld ki, hogy megszünteti-e a búgást. ” Ez a módszer valóban rövid idő alatt megszüntetné a búgást : mikor leégne a fojtó onnantól kussolna az erősítő ... :nemtudom:
Ne csak átkösd, hanem forraszd le, és úgy kösd át
Én ugyan nem kötöm sehová ... :nemtudom:
Nem is mondtad, hogy megjöttek-e a foglalatok…
Ez nekem szólt de már én sem kötögetem. Az eredeti gyári állapotra helyrehozva eltuzatik egy alapos szkópos bemérésre, mert nem szenvedek tovább bármit csinálok a zaj lelőhetetlen. majd írok mi lett végeredmény.
Vezeték nyomvonal probléma is lehet. Tavalyelőtt javítottam egy EL84-es PP-t, aminek volt egy kis 100 Hz-es brummja is. Úgy sikerült megszüntetni, hogy az egyik nyákhoz menő vezeték egyik részét 3 mm-el arrébb kellett tolni. Ha egy centivel eltoltam újra brummogott, ha visszább húztam akkor is. A brummentes helyen lerögzítettem, ma is így működik. Érdemes lehet egy műanyag pálcával (tollal) bekapcsolt erősítőnél a vezetékezést kicsit igazgatni, közben figyelve, hogy nem változik-e valami.
Sziasztok!
Az miért lehet, hogy a GU50-es erősítőm anódfesze nincs meg. 250V van csak. Érdekes, hogy a trafóról lejön 350V, egyenirányítás után meg csak 250V van. Graetz kimérve jó, de hogy nagyfeszen mit produkálna... Lehet az a hibás? Mert hát más mi lehetne rossz, ha már egyenirányítás után is ilyen alacsony a fesz, még a szűrések előtt.
350V AC az a pufferen közel 500V DC kellene hogy legyen...
Ilyen helyre kb 800V-os graetz-et illik tenni. Terheletlenül ennyi? Ha igen, valamit elkötöttél, vagy alkatrészhiba.
A graetz-en ugye rajt van a puffer?
Mert anélkül fals értéket mérsz, főleg DMM-mel
Kiderült, hogy a műszerem nem jó. Másikkal már jót mutatott, viszont most meg túl sok. Már 420V-om van 350V helyett. Jó eddig leválasztótrafóról próbáltam, most lett először hálózatra kötve, a leválasztótrafó kb 215-220V-ot adott ki a szekunderén. 15-20v feszültségemelkedés a primer oldalon hogy okoz ilyen brutális emelkedést az anódfeszben? Megértem, ha emelkedik 20-30V-ot esetleg, de nem 70-80V-ot. Csoda, hogy nem izzott fel a csövek anódja a magas táp miatt, mert az egyik csövön 115mA nyugalmi áramot mértem. Ez már egy kicsit több, mint a megengedett anóddiszipáció. Ja és a pufferjeim is csak 400V-osak. Mivel úgy terveztem a tápot, hogy ezt a feszt nem haladja meg majd, most meg picit túl is van rajta, így nem használhatom. :no:
Hát igen, ha jól emlékszem 320V-os anódfesz körül
van menetve a GU-50. Én megmondom őszintén, a hálózati trafót mindig úgy készittetem, hogy több megcsapolása van az anódfesz tekercsének,(kb:10V-onként) Igy jobban lehet játszani a feszekkel. A JJ gyárt 500V-os puffereket, itthon is rendelhető. De minimum 450V-os elkót ajánlok, elkerülendő a "meglepiket". A hálózat sem mindenhol egyforma, pl: itt Kőszegen a lakásban 228V , de a műhelyemben 241! Erre is kell gondolni,sajnos.
nem mondtam .. MOst mondom : megjöttek a foglalatok ! Köszi szépen :worship:
És ebben az a vicc, hogy direkt 235V-os primer feszre méreteztem a trafót. A fene sem gondolta, hogy ez ennyire félresikerül. Most meg agyalhatok valami megoldáson.
A fűtőfesz legalább jó? Mert ha jó, vegyél bele 450-500Vos kondérokat, nekem is 416V az a anódfesz, igaz én csak 75mA-en járatom a csövet.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |