Fórum témák
» Több friss téma |
A 12V 55Ah azt jelenti,hogy amennyiben kapacitásának 1/10 részének megfelelő árammal terheled,jelen esetben 5,5A áramfelvételű pl.izzóval akkor 10órán át tudja leadni a min.12V kapocsfesz.get.
Optimális töltőáram nemigen van,inkább kezdeti töltőáramot adnak meg,írnak rá. Ez 55Ah,x1,4=77Ah,felel meg,vagyis az akku veszteségeit figyelembe véve 77A,töltőáramot kell bevinni a teljes feltöltéshez.Pb.akkukat kapacíásának max.30% al lehet tölteni,tehát 16,5A kezdeti áram szükséges.Töltési idő 6,5-7óra. Ez az érték a töltés vége felé,ahogy az akku eléri,a14-14,6V végfeszültséget lecsökken,1-1,5Amp.re. A zárt pb.akkuk hatásfoka kortól állapottól függően 60-70-75%.lehet.
24Ah pb.zselés akkuról van szó gondolom.
Nagyobb áramú töltő kell,6-7A rel kell töltened,a töltés végén 14,2-14,6V feszültséget kell mérned. Legegyszerűbb töltő 150VA,13,6V~üresjárati fesz.gű trafó 7A terhelhetőségre méretezve,20A graet híddal,kisméretű hűtőbordára szerelve. Az akkuhoz csatlakozó vezeték min.2mm.átmérőjű sodrott réz legyen. A lekapcsoláshoz,nem kell semmilyen jelző/villogó kütyű,ha használod úgysem hagyod rajta hetekig hónapokig. Túltölteni pedig nem fogja,csak a villanyórát forgatja,a trafó felmágnesezéséhez,veszteségei miatt átfolyó árammal.
Nekem van egy 35 wattos trafóm, amire bár gyárilag 13,5v van írva,de ez mivel anno még nem 230V volt a feszültség, így emelkedett kicsit.Kérdésem: Rátehetem közvetlen(graetzel egyenirányítva) az akksira ezt a trafót? Egy 12V 7 Ah-s akksit akarok vele feltölteni.(egyébként az akksi gyorstölthető!) Köszönöm a segítséget!
Ráteszed, és leméred, hogy mekkora árammal tölti az akkut. Valószínűleg épp jó lesz, de azért nem árt lemérni.
13.5V egyenirányítva nem lesz kicsit sok? Kb 19V-ig töltené az akkut, így folyamatosan figyelni kellene a feszültséget. Én éppen emiatt csak 10-10.5V-ra tekertem a saját trafómat, ami Graetz-cel egyenirányítva a hálózati feszültségtől függően 14-14.4V-ig tölt, tehát felügyelet nélkül hagyható.
Ezért írtam, hogy le kell mérni. Trafótól is függ, hogy mennyire esik a feszültsége, diódákon is esik 1,5-2V. Nem egy precíziós töltő az tény, de felügyelettel használható. Nem lehet pontosan számolni azzal, hogy mekkora a csúcsfeszültség, mert ha a színusz csúcsánál az akku behúz 5A-t, de az idő 95%-ában meg semmit, akkor az akku számára csak 250mA töltőáram folyik, viszont az 5A hatására elég sok feszültség esik a trafón és a diódákon.
Nekem is van ilyen 120VA-es 400/24V-os trafóm, amit 230V-ra kötve használok nagyritkán akkutöltésre. Ez is elméletileg 13,8V-ot ad a szekunderen, de nem vagyok különösebben hanyattesve a töltőáramától, nagyobbra számítottam.
Igen ezzel is töltheted,de mérned kell közben a fesz.get,áramot,hogy full-ra feltudod-e tölteni.35W trafó 13,6V/max.2,2A tud leadni terhelésnél.Az akkunak a cellacsoportok miatt jelentös kapacítása van,akár 2200-3300uf elkonak.Nyilván való pufferhatás jön létre,föleg a töltés vége felé,ami +1-1,6V fesz.get jelent,akku méretétől teljesítményétöl függően.A dióda hidon kb.1,2V fesz.g esik töltőáram max.nál.
Nem lehetne ezekről az idióta rövidítésekről, mint pl. fesz.g leszokni?
Egyet értek veled!
A 13,6V névl.feszültségű trafó az üresjárati U-t jelenti,tehát töltésnél ez esni fog trafó P-jétől áramtól függően,1-1,5V~ot.Ezt mindig az adott trafótól és a rákapcsolt akku-tól függ.Mindenkinek mérni kell,áramot/fesz.t tizedvolt pontosággal nem lehet kalkulálni.Különben a gyári töltők 5A-10A trafói 13,6-13,8V ra méretezettek.Ez az érték minimálisan növekedett, amióta 230V~emelték a hálózatot hivatalosan.Nálunk ugyan 224V~nál még sosem volt több.Multival mérve.
Már azt hiszem szóltam egyszer neki, de nem törődik vele. Vagy a másik énjének bringas2-nek szóltam? Már nem tudom. Lényeg, hogy teljesen ugyanúgy írnak, tehát a két felhasználó egy és ugyanazon személy.
Nem baj, ha rövidítesz, de azért az értelemzavaróak már inkább hátráltatnak, mint segítenek!
Hogy lehet feltölteni ilyen 12V-os zselés, vagy ólom vagy hogyan hívják akkumulátort, elég simán feszt adni neki vagy kell valami csepptöltés vagy ilyesmi?
Köszönöm az ötletet,bár a 6-7A-ert soknak találom mert
az akksikra max 2,5-3A töltőáram van ráírva.
Nem feltétlen, mert példának okáért az én akksim gyorstölthető, és az van ráírva gyárilag hogy unlimited charging current (normál, folyamatos üzemű töltésnél)
Én a 6 ampert,kezdeti töltőáramnak írtam,20Ah pb.akkura érvényes
Ez mondjuk teljesen lemerült akkura gondoltam,10V alatti értéknél.A töltés során ez az érték felére negyedére csökken,a végfeszültség elérésének közeledtével. De ezt neked kell kimérnem U/I,mérésekkel,innen nem tudom eldönteni milyen állapotú,minőségű akkuval rendelkezel. Jó néhány töltő trafót megtekertem már,elektromos biciklihez,autóakkuhoz,sosem volt gond egyikkel sem. Általában elmondható,pb.Ni-mh akkukra is,hogy a töltés vége felé melegednek 25-30C fokig,ez természetes folyamat. Semmilyen károsodást nem okoz az akkuban. Töltheted 2,5A rel is,ekkor 10órán át kell csatlakoznod a töltőre.
Elkezdtem tegnap feltölteni az akksimat, mert csinált hozzá ismerősöm egy 7812+lm317-ből álló áramkört, azzal elkezdte tölteni, de valamiért(valószínű fordítva raktam be a diódákat ami a 7812-t emeli meg kb 1,5 voltal) nem igen akart tölteni, így feltettem közvetlen a graetz híd után az akksit, 15V fesz mellett 6,8 kezdő áram mellett folyamatosan csökkent az áram. 11,5 volt körüli értékről indultam,aztán levettem a töltőről, mert nem akartam éjszakára úgy hagyni! Érdekes cicergő hangot hallottam, és 12,4 voltot mértem az akksin töltő nélkül, ami folyamatosan csökkent! Ez miért van? És kb fél óra után vissza állt a kezdeti feszültségre az akksi! A trafó meg a graetz híd épp langyosak voltak, az akksi meg full hideg volt! Totálisan tanácstalan vagyok ez ügyben! Légyszi valaki segítsen! :hide:
Szia, örülj neki mármint a cicergő hangnak valószinű, hogy a biztonsági szelepet hallottad az aksiból mikor elengedte a keletkezet gázt. Ugyanis 14volt felet gázképződés is van, más szóval szerencsédre cicerget másként eldurrant volna. Zselés aksikat főleg ott ahol állandó töltésen tartanak 13,5 volttal szokták etetni.
Az ilyen további próbálkozásod egyenes út az aksid kinyírásához és egyébb károkhoz.
És miért állt vissza a kezdeti feszre?
Ha teljesen visszaáll, akkor nemsok töltést vett fel...
Az viszont természetes, hogy a töltő lekapcsolása után az akkufeszültség visszaesik nem is keveset.
A válasz egyszerű, KÉMIA .
A töltés az egy kémiai folyamat ahol az ólom szulfát átalakul ólommá és ólom oxiddá miközben a savsűrűség növekszik. Most gondolom nem huzamosabb ideig hagytad rajta a 15 volt feletti feszültséget tehát Ah szinten nem nagyon változott a helyzet. Viszont az aksit kifogod szárítani, az energia elment a vízbontásra és nem a töltésre fordítódott.
Max másfél 2 órát volt rajta így az akksi a töltőn.
Köszi
Ebben az esetben a gyors feszültségesés cellazárlatra utalhat. Töltsed fel rendesen ahogy illik 13,5 volttal kb:10 órahosszát a kapacitás tizedével utána terhelve mérd meg a feszültségét a 12 volt alá esik akkor biztos a cellazárlat.
Sziasztok!
Adott egy 12V-os 4Ah-s zárt cellás savas ólomakkumulátor. Így néz ki. És adott egy jármű, amelynek a generátorának - ha jól tudom - a fordulatszám függvényében változik a töltő tekercsének a feszültsége. Ezzel a tekerccsel kellene töltenem az akkumulátort, de ennyire azért nem egyszerű a dolog. Az akkumulátoron mindig van folyamatos terhelés mellett kb. 20mA-es fogyasztó és időszakosan kb. 1260mA-es illetve 3-4A-es terhelés. Ezt a töltés mellett kellene megoldani. Eredetileg az akkumulátort 13.2-13.8V-al kell tölteni és az áramerősség nincs megadva, de ha jól tudom, Ah-nként 100mA. Itt most más terhelés is van az akkun töltés közben. Arra gondoltam, hogy a tekercs teljes kihasználtsága miatt egy jó hatásfokú Step-down konverterrel tölteném, a PTN78020H-ra esett a választásom. A kérdésem az, hogy milyen áramkorlát kell bele, ha kell? (A tekercsről sokat nem tudok, de a Step-down konverterrel akár 6-7A is átfolyhat.) Az autókban ugyan ez a dolog hogyan van megoldva? Ha jól tudom ott csak egy egyszerű 14.4V-os feszültség szabályozó van az áramot pedig a tekercs gerjesztésével oldja meg. (Az én tekercsemnek nincs gerjesztése.)
Az akkumlátorodra rá van írva a töltési processzus. Feszültsére kell tölteni, max 14. 5 - 14.9 V között, úgy, hogy a max töltőáram nem haladhatja meg az 1.2 A -t 25 °C -on.
A kinézett áramköröd erre megfelel, (valószínűleg egy kicsit drága, és meglehet hogy nem is kellene ennyire precíziós), csak az akku töltését kell biztosítani, egy olyan segédáramkörrel, hogy az IC Vo kimenetéről, egy diódán (a katód az IC + kimenetén) és egy 12V 15W izzón keresztűl az akku + kivezetésére. ez a töltö áramkör, és egyben a töltést is jelzi. Ezután az akku + kivezetését és az IC + kivezetését egy - egy diódával (katódok közösítve) összekötöd, és kész. Az IC Vo feszültségét úgy állítod be, hogy a feltöltött akku + kivezetésén 14.5 - 14.9 V legyen. A diódák min 6 -10 A osak legyenek.
Köszönöm a segítséget, tehát max. töltőáram 1.2A.
Bocsi elírtam. A töltő áramkör diódájának az anódja van az IC + kimenetén, a katód a lámpán.
Én inkább maradok ennél az áramkörnél, az áramot pedig egy ellenállással szeretném majd korlátozni.
Az ellenállásnál sokkal jobb az izzó, mert nem lineáris elem, a hideg ellenállása kisebb mint melegen. És honnan szedsz 15 W -os ellenállást, meg ha van, sokkal drágább mint az izzó. A konverter helyett is lehet használni egy egyszerű áteresztőtranzisztoros stabilizátort, csak el kell bírnia a 6 A áramot, és ki kell bírnia a töltőtekercs üresjárati max feszültségét.
Gondolom motorban nem használsz túl sok érzékeny elektronokát. |
Bejelentkezés
Hirdetés |