Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Zselés akkumulátor töltése
Lapozás: OK   6 / 50
(#) Krisz03 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Azt miért nem veszed figyelembe, hogy egy motorban lesz töltve, ami nem ciklikus üzemnek felel meg, hanem "stand-by"-nak, azaz pufferüzemnek? Tehát még véletlenül sem 14.5-14.9V-ig kell tölteni, hanem csak 13.6-13.8V-ig. Áramkorlát pedig még véletlenül sem kell, majd korlátozza a töltőtekercs ellenállása és a vasmag-mágnes közötti légrés. Nagy áram csak lemerült akkunál folyik az akkuba, feltöltött akkunál lecsökken az áram. A puffer üzem miatt a fogyasztókat nem az akku látja el energiával, hanem a generátor. Viszont ha meghaladja a fogyasztás a generátor teljesítményét, akkor kezd majd csak merülni az akku.
(#) potyo válasza Krisz03 hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Nem teljesen készenléti üzem a motorban, valahol a ciklikus és a készenléti között van. Ezért inkább 14-14,2V-ra állítanám a feszültséget, mint ahogy az autókban is van.
(#) (Felhasználó 4577) hozzászólása Ápr 6, 2010 /
 
Köszönöm a válaszokat, kiegészítéseket!
Eredetileg is az akkura ráírt töltőfeszültségnél szerettem volna maradni, de akkor 14-14.2V-os feszültséget fogok majd beállítani.
Akkor áramkorlát teljesen felesleges? Csak bekötöm a Step-down-t egy sima mezei kb. 10A-es Graetz híd után meg egy párezer µF-os puffer?

Hallottam már erről, hogy pl az autóban is egy puffer kondenzátorként viselkedik az akku, de nem mélyedtem bele soha sem.
(#) (Felhasználó 4577) hozzászólása Ápr 6, 2010 /
 
Felmerült bennem egy másik kérdés is.
Jól tudom, hogy a Simson motorkerékpár fény és akkutöltő tekercsének a frekvenciája a fordulatszámtól függ?
Jól gondolom, hogy ezt fel lehetne használni akár fordulatszám mérésre is?
A terheléstől nem függ a frekvenciája?
(#) potyo válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Frekvencia csak a fordulatszámtól függ, mástól nem. Használható fordulatmérésre.
(#) pucuka válasza Krisz03 hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Csak gondold végig, hogy mit mondasz. A helyzet miben különbözik az autó szabályozójától?
A töltő tekercs 6 A leadására képes, különben a világítás sem menne. Ha nincs semmi bekapcsolva, akkor mi korlátozza az akku töltőáramát? Az autóban a gerjesztés szabályozásával, de itt az nincs. Tehát van egy áramgenerátorunk, ami 6 A -nál nagyobb áram leadására képes. Ekkor a kapocsfeszültségének 12 V körülinek kell lenni, mert különben nem világít a reflektor. Ha ezt csak úgy rákötöd az akkura, akkor mi korlátozza az akku töltő áramát 1.2 A -re?
A konverter már 15 V generátor feszültségtöl tudja a kimenetén beállított értékeket (ha a töltö tekercs ezt leadja) Ha a konverter kimenetén beállítod az akkumlátor max töltési feszültségét, és biztosítod a max töltőáramot is, az akkunak már baja nem lehet.
A közbenső üzemi állapot meg úgyis kialakul, arra egyéb ráhatás elektronikusan legalábbis nincs. Az akku feszültsége pedig úgyis beáll ahová kell.
A frekvencia pedig a fordulatszámmal arányos, ebből a fordulatszám kijelezhető.
Azt még ugyan nem tudom, de valószínű, hogy a töltö tekercs egyik vége testen van, úgyhogy greatz nem hiszem, hogy használható. A megfelelő szűrő és puffer kondenzátorok a konverter rajzán láthatók.
(#) (Felhasználó 4577) válasza potyo hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Értem, köszönöm! Akkor ezt használom, eddig az elektromos gyújtás induktív jeladóját akartam használni (már ha egyáltalán lehet) de még nem jöttem rá, hogy hogyan működik. Inkább ennek a frekvenciáját mérem, ezt sokkal egyszerűbb.
OFF:
Ez a feszültség széles skálán változik, kb. 10- akár 30V-ig is. Hogy lehetne ezt illeszteni egy AVR külső megszakítás bemenetére?
(#) pucuka válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
5 (3.3) V zener, soros ellenállással, utánna smith trigger bemenetú invertres jelformálással.
(#) (Felhasználó 4577) válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
A zéner nem csak egyenáramhoz jó?
A schmitt trigger ha jól sejtem a színusz jelalakból csinál négyszöget. Tulajdonképpen egy komparátor, igaz?
(#) potyo válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
A zéner az jó mindenhez, esetleg eddig csak egyenáramú körökben találkoztál vele. De a zéner lényege, hogy egyik irányba sima diódaként viselkedik, másik irányba pedig adott feszültségnél elkezdi vezetni az áramot. Ide pedig pontosan az kell, hogy amikor a tekercsen a feszültség lemegy 0V alá, akkor a dióda átvezessen, és ne engedje a kontrollerlábon 0 alá a feszültséget. Amikor pedig 5V fölé megy, akkor szintén elkezdje vezetni az áramot, és lekorlátozza 5V-nál a kontrollerre jutó feszültséget.

A schmitt trigger olyan mint a hiszterézises komparátor. Nem egy fix szintnél billen, hanem kettőnél. Ha pl. csökken a feszültsé, akkor le kell csökkennie 1,5V-ra, hogy a kimenet nullába billenjen. Ezután ha emelkedik, akkor pedig fel kell mennie 3,5V fölé, hogy 1-be billenjen a kimenet. Így ha van némi zaj a bejövő feszültségen, akkor a kimenet nem kezd ugrálni, amikor a bemenet a billenési szint közelébe ér.
(#) (Felhasználó 4577) válasza potyo hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Értem, köszönöm!
A zénerhez tartozó ellenállást hogyan kell méretezni?
(#) potyo válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Folyjon rajta 15-20mA áram a maximális fordulathoz tartozó feszültségnél. Tehát ha 30V-ig megy fel, akkor (30-5)/0,02=1250 ohm, vagyis mondjuk 1k2 ellenállás kell.
(#) (Felhasználó 4577) válasza potyo hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Köszönöm a segítséget!
(#) pucuka válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 6, 2010 /
 
Megnézed a zener adatlapján az Izmin, és az Izmax áramot, az U max csúcs feszültségből kivonod a zener névleges feszültségét, és ohm törvénnyel kiszámolod az ellenállás értékét mindkét áramra, és közé választasz ellenállás értéket. Amikor kész ellenőrzöd a teljesítményeket az ellenálláson, és a zeneren is.
(#) Krisz03 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Nem fűzök hozzá mást, mert nem akarok itt feleslegesen vitatkozni, csak annyit, hogy az ilyen akkukat nem is gépjárművekhez tervezték, tehát ha tönkremegy, akkor nem kell csodálkozni.
Illetve még annyit, hogy a kocsikban sincs korlátozva az áramerősség, önindítózás után simán folyik 30A is az 55Ah-s akkkuba...
(#) Szima Arpad válasza Krisz03 hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Ezt tudtam.A kérdést abban az értelemben tettem fel.hogy a klasszikus savas akkumulátorhoz hasonlóan a kapacitás 10%-val töltsük-e,vagy más áramerősség-el?Azzal nem értek egyet „tehát ha tönkremegy, akkor nem kell csodálkozni” nem használom csak lakásban,napelemek mellé energiát tárolni.
(#) Krisz03 válasza Szima Arpad hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Idézet:
„csak lakásban,napelemek mellé energiát tárolni.”


Jaa, hogy a részletek csak most derülnek ki... Akkor miért nem a napelemes témában keresel töltésszabályzót?
(#) pucuka válasza Krisz03 hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Jól látod, ezt az akkut nem gépjárműbe tervezték. Minazonáltal használható, ha a megfelelő védelemmel ellátod. Hogy a gyakorlatban hogy válik be, az más kérdés, mindenesetre arra jó, hogy álló helyzetben is legyen valamilyen világítás, a reflektör égőt az akku a kis kapacitása miatt úgysem viszi sokáig álló motorral.
De hát nem ez volt a kérdés.
(#) (Felhasználó 4577) válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
A sima savas akkumulátor jobb volna?
Azért döntöttem a zárt cellás mellett, mert gondozásmentes, és ha eldől a motor nem folyik ki a sav, nem kell utántölteni desztillált vízzel, stb.
A világításnak és a töltésnek külön tekercse van, tehát nem az akkuról menne a fényszóró és a tompított.
(#) pucuka válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Nem szeretem ezt a szót, hogy "sima". Ez egy közönséges savas ólom akkumlátor, nem zselés, csak gondozásmentes. Rá is van írva, ahogy a töltés módja is. A zselés ilyen célra nem jó, azt valóban kis árammal kell tölteni hosszú ideig.
Én úgy tudtam, két tekercs van, egyik a gyújtásé, másik a világításé. Melyikre akarod az akkut? Ha a gyújtásra, oda nagy luxus az IC használata.
Ha segítséget szertnél, akkor leírhatnád pontosan, hogy mit szeretnél.
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
A módszer, amit leírtam akármilyen áramforrásról tudja tölteni ezt az akksit károsodás nélkül, amely képes a 14.5 V és 1.2 A -nál nagyobb áram leadására.
(#) (Felhasználó 4577) válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Igazad van a sima szóval kapcsolatban, hirtelen más nem jutott eszembe. Én a zselés szót nem szeretem, mert csak egy tévhit, hogy zselés.
Három tekercs van, egy gyújtás, egy fény és egy akkutöltő. Természetesen mindent arra használok, amire kitalálták, ezért az akkutöltő tekercsre teszem az akkut, ez a logikus.
A feszültség stabilizátor IC már megvan.
Egy oldallal visszább leírtam, hogy mit szeretnék.
(#) pucuka válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Pedig van zselés akku is, ahol az elektrolit nem folyékony, hanem egy zselé szerű anyagban lekötött kénsav. Érzékenyebb is, nem bírja a rövid idejű nagy áramokat se töltéskor, se kisütéskor, így gépjárműbe nem alkalmas. Viszont nagyon jó kényes helyekre, lakásba, elektronikus készülékekbe.
(#) jucsaba válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
szerintem inkább olyan töltöt kéne csinálni , ahol az áramot a primerben szabályzod(korlátozod), és az egyenirányított szekundert tirisztorral kapcsolod vmilyen szerkezettel (cél ic v akár 555-ös vagy amit akartok)
igy legalább zárlatvédett lesz , de nem füt úgy mint az izzónál.az is emellett szól hogy így lehet használni a meglévö 230/24 trafót (gondolom mindenkinek van valamilyen leválasztó tehát biztonsági trafója a fiók mélyén), csak a zárlati - töltö áramot kell kisérletileg beállítani (lehet kapni 18W tól 58W fcsö fojtókat.
a szabványos trafó használata amellett is szól hogy nem kell trafót tekerni, így életvédelmi szempontok szólnak emellett, tapasztalat hogy max 2db 58-as folytóval lehet kialakítani töltöt, és nem mellesleg akár 1délután össze lehet rakni valami használható megoldást , ha valaki nagyon preciz akar lenni rakhat hőfokkapcsolókat a trafóhoz és a fojtókhoz a tulmelegedés ellen- ha izzólámpás korlátozást csinálsz az füt rendesen , ezért nagyon jól kell a dobozt szellöztetni, és vigyázni hogy nehogy tulmelegedjen.mindenki saját belátása szerint használja , de mindenképp oda kell az érintésvédelemre figyelni, vagyis vagy földelt megoldást vagy kettösszigetelt kialakítást kell kialakítani, aki nem tudja mit csinál, az inkább ne fogjon hozzá!!!
(#) pucuka válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Ha van akkutöltő tekercs, akkor tedd bele a belevaló akkut gondozásmentes kivitelben, és egyéb dolgod nincs.
(#) (Felhasználó 4577) válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 7, 2010 /
 
Rendben. Még egyszer köszönöm mindenkinek a segítséget!
(#) gunfero hozzászólása Ápr 9, 2010 /
 
Üdvözlök Mindenkit!

Azt szeretném megtudni hogy alkalmas-e a képen látható adapter (amit anno egy discman-hez vettem) egy 12V-os 4Ah-s zselés akkumulátor feltöltésére, és ha igen akkor kb. mennyi ideig tart a feltöltés.

Előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
gunfero

DSC01857.JPG
    
(#) vicsys válasza gunfero hozzászólására (») Ápr 9, 2010 /
 
Szerintem nem, mert nem éri el a kimenete a 14,4V-ot.
(#) gunfero hozzászólása Ápr 9, 2010 /
 
Még valami. Ha alkalmas akkor honnan tudhatnám meg hogy melyik kábel a pluszos és melyik a mínuszos, multiméter és minden egyéb felszerelés hiányában. Nem szeretném kinyírni az aksit.

Még egyszer köszönöm.
(#) gunfero válasza vicsys hozzászólására (») Ápr 9, 2010 /
 
Akkor kárt nem tesz benne, de nem is fogja tölteni ?
Következő: »»   6 / 50
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem