Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
A mellékelt kiszámítási példa biztosan jó egy adott típusú vasmagra. Sajnos a teljes levezetés nincs mellékelve. :nemtudom: ( Lásd még... )
A vaskeresztmetszet meghatározása után az ablak keresztmetszet következik! Az ablak keresztmetszettől függ, hogy vaskeresztmetszetre kiszámított menetszámot és huzalkeresztmetszeteket ( a transzformátor MAX teljesítménye alapján ) rá lehet-e tekercselni. Azaz elfér-e az ablak keresztmetszetében a szükséges huzal nemet száma és keresztmetszete. Amennyiben a kiszámított primer és szekunder menetszám a szigetelőanyaggal és csévetesttel együtt nem fér el, akkor a huzalok keresztmetszetét kell csökkenteni. A huzal keresztmetszetének csökkentésével az átvihető teljesítmény is lecsökken!!! Vagy magasabb lesz az üzemi hőmérséklete a transzformátornak. ( Én eleve a csévetest hasznos "ablak-"keresztmetszetével számolok! Mivel ott kell elférjen a a szükségez huzal. )
Sziasztok
Egy trafó primer körébe beletettem egy 4.7Ohmos ellenállást rajta 4.4V-ot mértem, ez azt jelenti, hogy valahol menetzárlatos a primer tekercs? Szekunder nincs rajta azt leszedtem, azt hittem hogy ott lesz a hiba. A trafót utána rendesen összeszorítottam, előtte és utána is búgott.
Sziasztok!
A kép bal oldalán lévő trafó 230/24v 240 VA-os.Az lenne a kérdésem hogy ha én letekerném a szekundert 17-18v-ra, akkor használhatom-e ezt akkumulátor töltőbe?
Köszi.Akkor még egy amatör kérdés: ilyenkor hogy változnak a trafó paraméterei?A fesz az kisebb lesz, azt tudom, de pl ezzel a vezeték kereszmetszettel ezen a feszültségen nagyobb árammal lehet terhelni mint 24v-os korában? Ezen mindig megkeveredek
Nem, sajnos csak akkor lehetne, ha - az adott helyre - kevesebb menetszámú, de nagyobb keresztmetszetű huzalt tennél.
Értem.De ha 24v-on tud mondjuk 10A-t, akkor letekerve 18v-ra is tudja ezt az értéket ezzel a keresztmetszettel?
Pontosan így van. Tudja a 10A-t.
Talán inkább a feszültség sok egy kicsit. Az akkumulátor is egy kapacitás, és pontosan úgy is viselkedik. Tehát vagy kisebb feszültség, esetleg több fokozat is, vagy valamilyen szabályzó elektronika kell még.
Köszi! Lesz benne elektronika, csak 18v-os, megfelelő teljesítményű trafót nem találtam idáig.De akkor megoldom ebből.Köszönöm mégegyszer.
Nekem is van egy ugyan így kinéző és feszültségre is egyező trafóm, de az csak 63VA-es. (lásd a képek) Ránézésre hasonló méretű a kettő, biztos bírja a tied a 240VA-t?
Az enyémre rá van matricázva, hogy "Biztonsági transzformátor". Mellette viszont ott van egy csavar ami alatt az a piros ákombákom a védőföld jelére hasonlít leginkább. Ha ez az, akkor azt szeretném megkérdezni, hogy "Biztonsági trafónál" van-e életvédelmi jelentősége, hogy leföldelem-e, vagy sem?
Az enyém nagyobb: 130mm széles, 150 mm magas, a vastagságát nem mértem.A szekunder vezetéke olyan 2mm vastagnak néz ki.Az adattáblája szerint tudja de elnéztem mert 250 VA van ráírva. A mellette lévő trafó az 160 VA-os.Ezeken is van csavar a földnek, ártani nem árthat ha bekötöd
Akkor jó, csak előről nem látszott, hogy van-e adattáblája, és ránézésre minden másra egyformának tűnt az enyémmel.
"Ezeken is van csavar a földnek, ártani nem árthat ha bekötöd" Engem éppen az ellenkezője izgat, hogy mi történik, ha nem?
EI magos trafó, amit ma vettem, egy kicsit rozsdás, de ez úgy tudom nem gond. Szekunder már nincs rajta, mert letekertem, előtte is 4.4V esett az ellenálláson pedig semmilyen terhelés nem volt rajta. Utána összeszorítottam rendesen és rákötöttem szekunder nélkül a hálózatra és ekkor is ugyanannyi esett az ellenálláson, ezért gondolom hogy menetzárlatos a primer és az átfolyó nagy áram ejt akkora feszültséget az ellenálláson. Valamint elég hangosan búg, ebből is gondolom hogy rövidzárlat van valahol.
Hali!
Van egy elég morbid trafóm, a kérdés: hány wattos lehet? A súlya kb 1,9kg A képeken vannak méretek.
Hali mindenkinek!
Most egy más fajta probléma miatt írok. Szeretnék egy leválasztó trafót tekercselni. A primer az gyárilag kész. Nekem csak a szekunder a dolgom. Az lenne a kérdésem, hgoy a szekundert hogy szokták "túltekerni", hogy a feszültség esés hatására is biztonságosan menjen róla a rákötött készülék? Előre is köszönöm! Más: Van egy fénymásolóból kitermelt trafóm Kb. 19cm2 a magja. Kb 170W lehet. De gyárilag úgy van vasalva hogy az E betűk egy oldalon, az I betűk pedig egy oldalon. A találkozásnál összehegesztve. Ez járhat valamiféle teljesítmény csökkenéssel?
Amennyiben hálózati trafó, akkor biztos, hogy az E és I lemezek váltakozva vannak benne, csak a hegesztés miatt ez nem látható.Szétszedés sarokcsiszoló("flex")-val(-vel).A sec.tekercsnek számold le a menetszámát, ebből tudhatod a V-kénti sec. menetszámot(a bontás előtt megmérted a sec.fesz.-t-ugye?).Leválasztó trafó sec. tekercse csak külön csévén lehet-kérdés, hogy a sec.huzal hogyan fog ráférni-de e is számítható!!!
Üdv!
Hali!
Tisztában vagyok hogy le kell mérnem a szekunder feszültséget, majd megszámolni a meneteket és kiszámolni a menetenkénti feszültséget. Csak azt nem tudom hgoy hogy szokás túlméretezni a szekundert leválasztó trafónál. Mert ha kötök rá egy nagyobb teljesítményű fogyasztót, ha azon fog esni a feszültség lehet hogy már nem lesz elegendő.. Viszont ha túlméretezem ahhoz a teljesítményhez, akkor ha kisebb teljesítményű fogyasztót teszek rá, akkor pedig "túlfeszültség" lesz. A trafó ami össze van hegesztve, azon biztos hogy nincsenek "összeforgatva" az EI lemezek. Egy oldalon az E másik oldalon az I majd összehegesztve. Úgy néz ki mint a mágneskapcsolók elektromágnese
Az egymással szembeni EI lemezek a fojtó tekercsek jellemző elrendezése. Mivel szórt mágneses mezőt alkalmaznak, így nem is cél a vasveszteség csökkentése.
A transzformátor veszteségeit kell a szekunderen hozzáadni. Rendszerint a kiszámítási táblázatok már így adják meg a szükséges meneteket. Jó megoldás az eredeti szekunder visszaszámolása, vagy a próbatekercselés. (Próbatekercselés alatt azt értem, hogy rátekersz a szekundernek X menetet és megméred a feszültséget. a menetszám és a feszültség ismeretében a tekercs már könnyen kiszámítható.) Szerintem 2-3%-nál nem célszerűbb feljebb emelni a szekunder feszültségét. Már a 3% is majd plusz 10V-ot jelent 240V szekunderrel számolva.
Túlméretezni teljesítményre kell, tehát a lehető legvastagabb drótból tekered a szekundert persze a primért is ha még lehet. üdv.
Hali!
Köszönöm! Vasárnap nekiállok, vagy még a hétköznapokon. Akkor méretezem 240V-ra aztán ha esik a fesz még akkor is jó. Lényegében úgy is a szkópomat fogom vele táplálni hálózati mérésekkor.
Üdv Jani Druszám
Ki milyen képlettel számol olyan végeredmény lesz. 10-20% szórás! Köszi . Üdv
Szerencsére már van pár képlet és példa miből választani lehet.
Üdv. _jani_
Szia!
Egy transzformátor nem attól biztonsági,hogy bekötöm az érintésvédelembe vagy nem. Természetesen az a csavar azért van ott,hogy be kell kötni.A biztonsági mivolta abból adódik, hogy a primer és szekunder tekercs kettő, különálló csévetesten helyezkedik el. Így ha valamelyik tekercs leég vagy megsérül,akkor nem találkozik a két tekercs illetve a két különböző feszültség egymással. Idézet: „A biztonsági mivolta abból adódik, hogy a primer és szekunder tekercs kettő, különálló csévetesten helyezkedik el.” Erről azért szó sincs. Attól biztonsági, hogy fokozott biztonsággal van elszigetelve egymástól a primer és a szekunder tekercsek rendszere. Természetesen ennek egyik lehetséges módja az osztott csévetestek valamelyik fajtájának az alkalmazása, de távolról sem az egyetlen módja. Pl. toroidoknál egyáltalán nem is beszélhetünk csévetestről, mégis van belőlük biztonsági, valamint osztott cséve nélkül is megvannak azok a technikák, amikkel elérhető a kívánt átütési szilárdság.
Szia!
Magyarul ha védőföld csatlakozás van egy trafón kivezetve, akkor azt kössem is be, bármilyen szöveg is van a trafóra ráírva, illetve ne használjam olyan helyen ahol erre nincs lehetőség. Eddig úgy könyveltem el magamban, hogy trafóban a kettős szigetelésű, és a biztonsági gyakorlatilag ugyan azt jelenti, és az előbbiről tudom is, hogy nem kell földelni. Ezek szerint nem egészen? Igaz az is, hogy kettős szigetelés jelzéssel még csak műanyaggal kiöntött trafókat láttam (pl Puskás), olyat még nem ahol a vasmag hozzáférhető volt.
Kicsit megkevered. A "kettős szigetelés" egy olyan tervezési szempontrendszer, ami a komplett készülékre vonatkozik, figyelembe véve az ő felhasználási körülményeit. Ezzel a szemben a biztonsági trafó egy építőelem. Tehát mondjuk kettős szigetelésű berendezésekben kifejezetten szokás "biztonsági" trafót használni.
A "biztonságiság" és a földelés semmilyen kapcsolatban nincs. Az előző egy fokozott mechanikai (ez által elektromos átütési) elválasztást jelent a primer és szekunder között, az utóbbi pedig egyfajta érintésvédelmi megközelítés.
Mivel nem vagy tanult értője az elektronikának,ezért javaslom, hogy olvasd el az Msz 9229 szabványt.Igaz, hogy ezt a szabványt visszavonták, de lényegében ezen szabvány előírásait emelték át az uj, uniós szabványelőírásokba.
Idézet: „nem vagy tanult értője az elektronikának” Ebből a "nem" tagadás a "tanultra" vonatkozik, és nem az "értőre" (legalábbis erre törekszem). És ez fokozottan igaz az érintésvédelem témájára. Természetesen végtelen hosszú azon témák sora amiben fejlődnöm kell, de ezen vagyok. Szándékom szerint igyekszem csak olyasmiben állást foglalni, amiben kompetensnek érzem magam. Igy is becsúszik egy két hiba, néha jól mellélövök, de akkor belátom a tévedésem. De a jelen esetben erről szó sincs. A hiba feltárása érdekében, megtennéd nekem, hogy belinkeled bármelyik szabvány azon részét, ami a trafós (esetleg kimondottan hang, fény vagy egyéb háztartástechnikai) eszközök érintésvédelmével foglalkozi, kiemelve azt a részt, ahol attól biztonsági egy trafó ha osztott a csévéje?
Nem sértésnek szántam az írásom. A személyes lapodon van rajta. Elnézést ha annak vetted. Már nem foglalkozom az Érintésvédelem szabványossági ellenőrzésével,igy nincs meg ez a szabványsorozatom, de megpróbálom megkeresni az ismerősöknél.Ha rákeresel a toroid-transzformátor.hu oldalra, a lap legalján van egy ilyen szöveg és kép is a kivitelről.Egyenlőre ennyit tudok segíteni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |