Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   154 / 489
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!
A PCF8583 5. lábán a felhúzóelleneállás, (2.7K), egyik vége "vakforrasztással" lett beépítve. A hiba még az este folyamán javítva, OK! A legtöbbet a 3V-os telep beépítésével szenvedtem, mert alig találtam alkalmas kis méretű teleptartót. Végül, egy (Mc. Don...) ajándékból vettem ki.
Néhány kép még a propellerről.
(#) janocsi válasza lajos1969 hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!
A propeller hex állománya univerzális távirányítóhoz lett fordítva. (URC22B, a kontraszt "-" nyomógombjára aktivizálódik, és csak néhány perc után írja ki a pontos eredményt). Ha ilyen távid van, szivesen felrakom a hex-et. (Hp41C, propeller 628/ v.027 verzió).
(#) Hp41C válasza lajos1969 hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!

A fordulatszámos, RTC-s 16F628 program verziók nem kompatibilisak a cikkben leírt propeller rotor kapcsolással, nyákkal....
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Sziasztok!
Van néhány Capstan, (VCR-ből), motorom, kicsit utána néztem, hogyan alkalmazzák pl. propeller clock hajtásához. (Az új propeller forgórészhez kellene). Találtam is ilyen megoldást, ahol az áramátvitel a tengelyen és egy szigetelt golyóscsapágyon történik. Itt:
Hosszú tengelye lévén elfér a propeller alatt egy fazékmag is, amely nem nagyobb mint: magasság 16mm, átmérő 26mm. Az egyik része a propellerrel együtt forog, (a tengelyhez rögzítve felül), a másikon átmegy a tengely, és az állórészhez lesz rögzítve. A tengely 3.5mm átmérőjű, a fazékmagon 5mm-es. Most vizsgálom a méreteket, hogyan lehet összehozni a mechanikát. (Kell majd esztergályoztatni alsó tartóelemet a motor csapágyházára húzva, amelyen az ’alsó” fazékmag lesz rögzítve, vagy ragasztva). A megtekercselt fazékmagokkal csináltam teszteket is, amelyek nem is olyan rossz eredmények. Álló tekercs 40menet 0.3mm CuZ, a forgó 60menet 0.3mm CuZ. Nagy valószínűséggel lehetne drasztikusan csökkenteni a tekercsek menetszámát, de betartva az 1 : 1.5 arányt. Pl.: 16 menet primer, 24 menet szekunder. A légréssel a két fél vasmag között is végeztem átviteli teszteket, nem olyan érzékeny erre sem, 1-2 mm-nél még alig csökken a teljesítmény, ezt a távolságot könnyen be lehet tartani a mechanikai megoldásnál. (Természetesen akkor a legjobb az átvitel, ha összeérnek a vasmagok).
Néhány felvétel a készülő elektromechanikai kivitelről és a tesztekről is.
(#) 2580 hozzászólása Máj 1, 2010 /
 
bocs a hülye kérdésért de kaphatnák egy teljes alkatrész listát hogy meg tudjam rendelni és nem akarok hülyeséget rendelni kezdö vagyok és megtetszet a dolog ez lenne az elsö munkák

kösz
(#) lajos1969 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!
Nekem is ilyen távim van.
Megköszönném ha felraknád.
(#) janocsi válasza lajos1969 hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!
Ebből a verzióból kétféle hardverre lehet fordítani a hex állományt PIC16F628(A)-ra.
1 Hagyományos nyáktervre épülő elektronika, (eredeti), az újabb fordulatszám méréshez és köríves másodperc kijelzéshez is átírt programhoz.
2. RTC- vel bővített verzió. (Más a PIC lábkiosztása, más a nyákterve is)
(Hp41C úgy írta át a programot, hogy az a meglévő és újabb tervekhez is használható legyen).
A programok a dátum és a napok sorszáma/fordulatszám kijelzést váltogatják 4 mp-ként.
- Ez utóbbi van most nekem lefordítva, beüzemelve.
Ha viszont az 1. verziót szeretnéd kérni, azt is le tudom fordítani és felrakni ide a hex állományt, URC22B-hez lefordítva.
Határozd meg, melyik a Neked megfelelő program.
(#) lajos1969 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Hagyományos nyáktervre épülő elektronika, (eredeti)
Ez kellene.
(#) janocsi válasza 2580 hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia!
Alkatrész listát találnál a topikban több helyen is. Ha van egy kis türelmed, valaki biztosan rak fel most is a bázis és propeller hardverekhez ilyen infót, csak azt kellene tudni, melyik kiválasztott létező verziót szeretnéd megépíteni. (Már nagyon sok működő verzió van a topikban leírva).
(#) janocsi válasza lajos1969 hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Szia, küldöm.
Legyen a dátum kiíratás engedélyezve. A távin a kontraszt "-" gombját egyszer nyomd meg, és várd ki a kijelzést, amig nem teljesül. (2-3 perc).
(#) lajos1969 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
Köszönöm!
(#) 2580 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 1, 2010 /
 
igazábol a legegyszerübbet relativ.mivel kezdö vagyok.
(#) janocsi válasza 2580 hozzászólására (») Máj 2, 2010 /
 
Szia!
Itt mindent megtalálsz az "eredeti" óra megépítéséhez.
Tessék:
(#) Hp41C válasza 2580 hozzászólására (») Máj 2, 2010 /
 
Szia!

A kapcsolások között leírt óránál az infra parancsok vételével, megadásával, ellenőrzésével van a legtöbb gond az utánépítésnél. Ha nincs semilyen eszközöd az infra parancsok vételére, javasolnám az újabb bázis megépítését. Ez a bázi minimális aklatrész többlettel (2 tranzisztor, 5 ellenállás, 3 dióda és 1 csatlakozó) a vett infra parancsokból dekódolt címet és parancskódot elküldi RS232 szabvány szerint. A PC-n egy COMx: portot terminál programmal figyelve a távirányító egyes gombjaihoz rendelt kód meghatározható. Ezeket a kódokat a Keys.asm -be beírva, az óra ráhangolható a távirányítóra.

- A hex állomány küldése nem célravezető, mert azokban már benne van a parancskiosztás is...
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 2, 2010 /
 
Sziasztok!
Sikerült ideiglenesen összerakni Capstan motorral az új forgótrafós megoldást, a két fél fazékmaggal. Roppant kiváncsi voltam, hogyan fog dolgozni. Már 8-9V-nál minden rendesen elindul, nem is adhattam többet, mert túl nagy áramok folynának. Emiatt csökkentenem kell a kitöltési tényezőt csaknem a felére, (most 40%), vagy áramkorlátozó 5-10 Ohm-os ellenállást berakni a forgótrafóval sorban. Ezzel még dolgozom kicsit. Kb. 0.7-0.8 mm a légrés, nagyon jól be lehet állítani. Néhány felvétel az összeállításról.
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 2, 2010 /
 
Szia! Látom belemerültél Csak így tovább ha végzek a Wandal én is akarok egy propeller meghajtást tervezni csak még nem tudom milyet Sajna nincs időm semmire mert összejött minden de a jövő hét vége felé lesznek talán nekem is eredményeim. Találtam lomizáskor egy ventit egy régi tápban mi olyan mint a mostani (vastag erős mágnes és nagy tekercs) Ez nagyon jó a 3mm-es verzióhoz sőt még sok is mert igen suhog ha adok neki fordulatot.
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 2, 2010 /
 
Szia!
Ezzel a fazékvasas forgótrafóval elég jól összejött az átvitel. Nagyon kis kitöltést kell majd beállítani, (15-25%), mert soros 16 Ohm-on is 12V-nál már sok, csak feleslegesen folyna a nagyobb áram. A motor 350mA, a forgótrafó 300mA-es áramfelvételnél már tökéletes. Ekkor már 1650 fordulat fölött pörög a propeller, nagyon szép egyenletes kijelzéssel. Ezt fogom stabilizálni, és kész is a szerkezet. Még néhány felvétel, és egy videó is a működésről.
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Szia! Arra gondoltam van egy csomó vinyó motorom azokat nem tudom,hogy lehet életre bírni Én majd egy lapos motort szeretnék a meghajtásra és ezek stabilnak tűnnek csak hát nem tudom mit bírnak ha el is indulnak Te próbálkoztál már vele?
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Szia!
Igren, van abból néhány nálam is, és nagyon "lapos" propellert lehet vele készíteni. (Már néhányan alkalmazták, csúszógyűrűs megoldással). Ezeknél szintén az áramátvitel jelent problémát. Ehhez is forgótrafót kellene valahogy kialakítani. A meghajtással is van probléma, mert 0-ról kell a a 3 fázisú meghajtást indítani, aztán fokozatosan lehet felpörgetni. Nem szerencsés ilyen hajtással a megoldás, de működik természetesen. Ha egyszer lesz valahogy hozzá kedvem, ki szeretném én is próbálni.
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Szia! Arra gondoltam majd valahogy készítek rá tekercset is úgy,hogy lapos maradjon! Most találtam egyet miben hall motor van és egy ha13441 hajtja meg ehhez kell valami kapcsolást csinálnom

datasheet.pdf
    
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Nem hagyta a fantáziámat kipróbáltam,hogy elindulnak e az eredeti panelokkal a vinyómotorok A háromfázisúak elindulnak majd leállnak valami jelre várnak utána a hall szenzorosra ráfogattam egy 3mm.es propeller nyákot és azzal megforgattam hát majdnem szétszedte Pörög vagy 3000-et biztos! Valahogy ki kéne belőle bányászni a vezérlést azt készíteni neki egy nyákot csak azt nem tudom hogy van bekötözve mert 5V nélkül nem működik Talán a PDF-ben lévő kapcsolás lenne jó? Valahogy kéne szabályozni a fordulatot mert nagyon drasztikus ez a motor nem gondoltam volna,hogy a videofej motornál is erősebb! Pedig így van! Megjött a kedvem ehhez is most aztán megint mindent csinálok össze vissza.
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Szia!
Van egy ilyen winchester motoros topik itt, de még nem olvastam végig. A 40 pólusú IDE csatlakozó "valamelyik" lábát kell GND-re rakni, akkor talán nem áll le a motor. (A régiek(?), 5400rpm, az újak 7200rpm). Egy időben így már a saját paneljével ment nálam is, de aztán félre lett téve a nagy meghajtó panelja miatt Azt hiszem, néhányan csatlakoznának egy ilyen hajtású propeller építéséhez.
(#) mrbini hozzászólása Máj 3, 2010 /
 
Sziasztok!

Egy ilyen megoldás engem is érdekelne van egy pár bontásra szánt vinyóm
(#) c27 válasza patexati hozzászólására (») Máj 3, 2010 /
 
Helló.
Ha sikerül egy hall szenzoros motornak külön nyákon egy vezérlőt készíteni az majd engem is érdekelne. Egyébként hall szenzoros vinyómotor már az újak között nem igen van ha jól tudom ott már a tekercsben indukált feszt vizsgálja az vezérlő egység. Nekem is van 2db hall szenzoros ősrégi vinyómotorom. Egyiknek nincs meg a vezérlője a másiknak külön volt gyárilag. (Még azóta sem mertem kipróbálni 1.5akkora mint egy videomotor. )
(#) Hp41C hozzászólása Máj 3, 2010 /
 
Sziasztok!

Örömmel látom, újra van fejlesztési kedv....

Egy CD/DVD forgató motor vezérlése sokkal egyszerűbben vezérelhető, mint a HDD-é. A változtatható fordulatszám miatt a HALL érzékelők szolgáltatják a motor helyzetetét közvetítő jeleket. A sebességet a jelek periódus idejéből ki lehet számolni - illetve egy meghatározott időzítéssel kiadott vezérlőjel egy meghatározott fordulatszámot eredményez. Egy probléma lehet - nem elég a nyomatéka. Ezen segíthetünk egy magyar nyelvű fórum cikke szerinti átépítéssel. Ha nem dobjuk ki a HALL érzékelőket, nem tekercseljük át a motort, csak a mágneseket cseréljük ki, akkor talán elég lesz a nyomatéka, és az áramfelvétele sem lesz több amper...
(#) janocsi válasza Hp41C hozzászólására (») Máj 4, 2010 /
 
Szia!
Valóban vannak, (lesznek) fejlesztések, hiszen eddig is a Te újabb átírt programjaiddal kerülnek felhasználásra. A "sláger" most is az egyszerübb f628 változat, azt a legkönnyebb megépíteni, beüzemelni.
Elkészültem a "majdnem" végleges f628/RTC-s Capstan motoros/ fazékvasmagos áramátviteli verzióval. Nagyon erős motor és fel tud pörögni a propellerrel nagyon gyorsan. Most 12V-on a motor 0.2A, a forgótrafóé 0.18A az áramfelvétel. Kb. most annyi az áramfelvétel, mint egy jó PC ventivel működő óráé. Még egy köralakú fekete takarólemzke kell közvetlen a propeller alá, hogy a "vastag", vagy magas felépítés valahogy rejtve legyen. Kitöltés a bázis programban: készenléti 12%, üzemi 15%, frekvencia 63KHz, és 3.3 Ohm van sorban a primer tekercsel. Néhány felvétel még az óráról.
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 4, 2010 /
 
És még egy videós ilusztráció a "nagyon gyors" indításról, ill. a leállásról.

V0a1.avi
    
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 4, 2010 /
 
Sziasztok!
Nagyon tetszik ez a kialakított újjabb propeller clock meghajtás, áramellátás. Már a határokat döngetem. A kitöltés már csak: készenléti 5%, üzemi 12% lett. Addig állítgattam, finomítottam a mechanikai és elektromos lehetőségeget, amig egyre jobb nem lett a rendszer működése. Most a fordulatszámot a motorrral 1500 körüli értéken taráshoz 140mA, a forgótrafóé 130mA! Ez nagyon jó érték a videó-fejmotoros propeller meghajtáshoz képest, ahpl 700-900mA alatt az nem dolgozott sosem tökéletesen. Itt most minden funkciót be lehet kapcsolni, van elég tartalék, és nem csökken le a ledek fényereje sem. Egy kis hütőbordát azért felraktam a FET és az LM2941-re, amelyre a 7805 is felkerült a hossz miatt. Így már semilyen probléma nem keletkezhet, hiszen amúgy is kevés áramok folydogálnak. Nem is kapcsolom ki néhány napig a szerkezetet. Még egy megjegyzés. Az RTC telepet 4.5V-ra alakítottam, mert a 4148 diódán túl nagy feszültség esett, emiatt bizonytalanná vált az idő pontos tartása. Így most tökéletes lett az is.
Kettő kép: a végleges bázis a.k. hűtéssel, és a "teljes" kijelzés.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 5, 2010 /
 
Szia.
Feltennél majd egy képet a Capstan motorodról? Kíváncsi vagyok rá. Azt viszont nem értem, hogy tud 1500-at forogni amikor a videomotor 2000 fölé nem tud menni terhelve és én azt hittem a capstan motorok lassú fordulatúak.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 5, 2010 /
 
Szia C27!
Van a Capstan motoroknak egy olyan üzemmódja, ami a VCR-ben a gyors előre-hátra tekercselést végzi. Ekkor a motor "szabadonfutó" vezérlésbe kerül, annyit pörög amennyit csak bír, és teljesül a nagy fordulatú, nagy nyomatékú forgás. Mindegyik ilyen tipusú motor képes erre, ezzel szerintem nem is lesz gond. Jól el kell találni a bekötését, ami a következőkből áll. GND, Vdd (12V), 100K-220K a szervóbemenetre a Vdd-ről, és a forgásirány H vagy L szintre kötést jelent Nálam a forgásirány kötése alacsony szint, vagyis GND-re van kötve. Pörögne ez sokkal többet is, (nagy az indítási nyomatéka nagyon), de nem erőltettem. 12.6V-on a motor már 1800 fordulat fölött pörgeti a propellert.
Még néhány képben ezekről, és a Capstan motorról beszerelve.
Következő: »»   154 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem