Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Elvileg nem kell dióda, hiszen szabványos feszültségszintek vannak. De rögtön meg is kérdezem, ugye semmilyen szinten nem lesznek párhuzamosítva a kimenetek?
Miért vagy ellene a párhuzamosításnak? Mondjuk diódával vagy kis soros ellenállással? (Bár szerintem anélkül sem nagy gáz mert nem merev a fesszabályozás, de össze is lehet hangolni őket)
Azért, mert a PWM üzem mindenképpen töltéseket visz a hálózatba, enélkül nem képes működni (le is áll ). Ezt a töltést szekunder oldalon ki kell venni a tápból, le kell terhelni, hogy a szabályzókör számára egyáltalán egy stabil feszültség ki tudjon alakulni-pláne igaz ez több feszültségű körben. Fejlett PWM vezérlők többnyire egyszerűbb lelkivilágú eszközökben kb. terhelés nélkül is képesek dolgozni, ilyenkor pár ciklust kihagynak az üzemből, ezalatt a szekunder oldali kapacitás tud némileg (ön)kisülni.
De a tápon belül már eleve terhelik pár wattal.
Azért, mert egy ilyen kérdéssel érkező kolléga szaktudása rendszerint nem elegendő ahhoz, hogy egy többtíz amperes körben egy jó minőségű, alkalmas közös földpontot tudjon készíteni. Megjegyzem gyorsan, hogy nekem sem triviális olykor, a földhurkot mindannyian jól ismerjük. Egy PC körül az ilyen anomáliák eredménye csúnya is tud lenni, adatvezeték földvezetőin elfolyó több amper áram, elégő elektronika, de az is éppen elég, ha a zaj miatt instabillá válik a gép. Ritkán a két táp szabályozása hat egymásra, okozva érdekes hang- és fényjelenségeket. Redundáns tápegységeknél jellemzően sokkal komolyabb vezérlés és jól kitalált közösítési megoldás dolgozik, nem szabad azt hinni, hogy feleslegesen bonyolítva.
Ezt semmilyen szinten nem lehet általánosítani. Többnyire éppen nyűg az ilyen terhelés, mert a kondik tövében van elhelyezve, ahol garantált az élettani hatása. Deer szutykokban napi probléma, Codegenben nyoma sincs, FSP sok modelljében sem, de 7-800W körül külön időzítve, bekapcsoláskor ad csak terhelést, míg a green sorozatban hely sincs neki hagyva. Inkább lehet mondani, hogy nem jellemző az ekkora előterhelés.
Egy alaplapra két helyről táplálást én is meggondolnék, de két táp közvetlen összekötése (mondjuk egyforma hosszú és egyforma keresztmetszetű vezetékkel) mindenképp nagyobb terhelhetőséget tesz lehetővé mint egy táp, és az eddig megismert tápoknál nem látok veszélyt. Diódával vagy kis ellenállással meg még korrektnek is nevezném (főleg ha foylamatosan terhelve van)
Az más kérdés, hogy lehet hogy az egyik 15 ampert ad, a másik meg 5-öt, főleg ha nem egyformák és nincsenek összehangolva...
Az én tapasztalataim 200-500w-ig terjednek
Acorp, Mercury, Deer, Unipower, Varagáné Az mellbevágott hogy a Deer szerinted szutyok. Legalábbis a többihez képest magasan korrektnek láttam.
Minek nevezzem az olyan megoldást, ami elfőzi az elkóit másfél-két évesen? Aztán abból is van olyan, amiben nagyobak az ellenállatok, gyakorlatilag csak az 5V-ot szükséges előterhelni. Amúgy valóban, szűrés benne van, PI-tagok tekercsei sem egymenetes légmagosak (=rövidzár), csak az elkók.
Mondjuk az is megérne egy misét, hogy a 85 és 105 fok celsius os elkók miért nem bírnak ki 50-60 fokot...
Mert kínai tömegszemetek. De a dérben nem 50-60 foktól ugrik össze a kondikon a fólia, meg válik kormosan füstössé .
Hát tudtommal megadnak egy élettartamot az elkóknak.
Pl.: 3000 óra. Szerintem ezt a maximális hőmérsékletükhöz adják meg, tehát pl a 85°C -os kondi 3000 órát bír 85 fokon. Ha kiszámolod, akkor kiderül, hogy sok sok tápnak már régen el kellett volna pukkanniuk, ha csak 3000 órát bírja a kondi, de mégse durrannak el. Erre talán az a magyarázat, hogy 3000 óránál sokkal többet tudnak, mondjuk 30-40°C -on. Valahol (itt a fórumon, vagy talán a cikkek között) azt olvastam, hogy a kondenzátor élettartalma és hőmérséklete között exponenciális a kapcsolat. Tehát 30-40°C -on jóval több üzemórát bírnak, mint a határon -85, vagy 105°C on - .
"Ha abszolút nincs terhelés rajta, nincs kimeneti áram, akkor nagyon bajban van a szabályzó" MITŐL SZENVED OLYANKOR A SZABÁLYZÓ?
Ez egyébként így van, de a helyzet szerintem sokkal rosszabb. Én egyszer nézegettem elkók adatlapjait, és a sima elkókra mindössze 1000 óra élettartam volt megadva, a 105 fokos és a low ESR kondikra voltak 2-4000 órák. Az 1000 óra napi 8 óra üzemmel számolva 125 nap, ami egy fél év sincs. Ezek szerint a legextrább, 4000 órás elkók is hivatalosan már rég túlélték magukat két év irodai használat után.
A kínai tömegtermékek meg sem közelítik ezt. Még egy Yageo sem bír 105 fokos létére 60-70 fokon üzemelni párszáz óránál többet, míg egy Nichicon meg zokszó nélkül végigéli. Ez van. Úgyhogy az adatlap is tudod, mire való .
Azért, mert az energiát csomagokban tolja át a primer oldalról a szekunder oldalra, és egy-egy ilyen energiacsomagnak van minimuma (ésszerű fizikai korlátok miatt nem lehet bizonyos impulzusszélességnél kisebbet nyitni a kapcsolóelemeken). Az energiaátvitel periodikus, másodpercenként 60-100 ezer "csomagüldés" történik. Ha a szekunder oldalon nincs legalább akkora terhelés, ami felemészti a legkisebb energiatartalmú csomag energiáját, akkor a szabályozás maximum leállítgatani tudja a "csomagküldést" annak érdekében, hogy a kimeneten ne emelkedjen meg vészesen a feszültség. Normál üzemi körülmények között nincs ilyen leállás, a szabályozás a terhelés függvényében változtatja a kapcsolóelemeken az impulzusszélességet (kitöltési tényezőt), ezzel az aktuális csomagban átvitt energiát.
Minden adatlapon az élettartam a közölt szélsőértékeken, mint "worst case scenario"-ban értendőek. Az igazán extra kondik meg nem is 4.000 órásak, hanem 7-8.000-től indulnak, ipariban van 20-25.000 órás is.
Sziasztok!
Van egy codegen/display tápnak nevezett förmedvényem, könnyű mint a pille. 300W van ráírva, de ez nem lényeg, nekem csak 2 amper kellene belőle. Az viszont 24 volton. Arra gondoltam, hogy a 12 ás a -12 közé kötöm be a terhelést, de a -12V ág csak 0,8 amper. Ha jól nézegettem, akkor ezt néhány üvegházas diófa egyenirányítja. Szerintetek kibírná huzamosabb ideig az 1 amperes terhelést, vagy kókányolni kell, és ha igen, akkor mit?
A -12V-os ágat alakítsd át olyanra, mint amilyen a +12V-os ág (persze fordított polaritással az alkatrészek), bírni fogja.
Nyilván lehet venni jó minőségű kondikat is, csak éppen nem tudom, hogy hobbista szinten hol. Ahol én szoktam vásárolni, ott a Rubycon is ritka, arra írnak talán 7000 órát, az átlag, amit meg lehet venni, az a Yageo vagy a teljesen névtelenek. Ha jól emlékszem, akkor pont a Yageo katalógusát nézegettem anno emiatt, de elég rég volt, és bennem csak az maradt meg, hogy ez a párezer óra nagyon kevés egy folyamatos működésre szánt dologban. A tápegységekben pedig szokott azért meleg lenni, ha nem is 85 meg 105 fok, de tipikusan melegedős helyek. Sajnos általában a PC-s tápokban sem látok olyan nagyon extra kondenzátorokat, és amik hozzám hibásan szoktak kerülni, azok bizony már jópár évesek.
Isten őriz.Csak az indítását akarom egybe.A 2 teljesen más feladatot fog ellátni.Az egyik az autós végfokokat hajtva a másik pedig a discofényeket.
Azért azon ne lepődj meg ha a discofénykhez nem fog beválni, mert lekapcsol a túlterhelésvédelem a hideg izzószál miatt...
"Előmelegítem az izzókat"Ha egyszer meg elindult akkor már megy.
Simensnek van 500000 órás azt hiszem a sikorel
A gond az, hogy kurva szarul szól
Hello.Ahhoz hogy a 12V 30-35V-ot adjon mit kéne és hogyan átalakítani?Gondolom trafót áttekerni a kondikat nagyobbra stb.
ÉS ha énnekem van egy olyan táp ami most 12V-on ad 15A-t és ha áttekerem olyanra hogy 30-35V-ot adjon a 15A megmarad?
Ha a táp bírj azt a teljesítményt, akkor igen.
Annyi van ráírva akkor kell hogy bírja.Akkor az áram az marad.Ok az jó.Mit kéne cserélni hogy meglegyen a 30-35V?
nem, a vasmagon átvihető teljesítmény állandó. vagyis dupla feszen fele áram. persze ha a vasmagban még van tartalék akkor vehetsz ki nagyobb áramot is
Aha.Mindegy mert a így ad 180W-ot de csökken az áram a fesz meg nő a teljesítmény akkor is megvan.Egyébként 40V kell.Szóval 40V-ra kell átalakítani.Ha 40V-on van 3-4A az bőven elég.Annyi meg marad benne.
Szia peter1995. Én már egy párat átalakitottam. kérdések: csak a 30-35V kell neked? ha igen akkor szedd szét a trafót (forróvizben forralni kb 3-5 perc majd széthuzható a vasmag) és a 12V tekercsvégekhez tekerj - menetirány helyesen - 2,5 meneteket, legalább 0,8 mm huzalból, de két két szállból.
használ egyenirányitásra az eredeti +12V egyenirányitót használd, cseréld ki a szürő kondikat legalább 50V-ra, és a visszacsatolásban a feszültség osztót is be kell állitani, hogy a 30V-ról csatoljon vissza és azt tartsa fixen. A -12V összes alkatrészét szedd ki. |
Bejelentkezés
Hirdetés |