Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Még annyit, hogy a BD139-BD140 párost is bordára kell szerelni, lehetőleg a nagy BD-k bordájára. Viszont a cikkben leírtakkal szemben A BD249-250 párost közös hűtőbordára kellene szerelni, hogy együtt melegedjenek. Mégpedig csillám és szigetelő gyűrű segítségével. Így a kollektorok nem kerülnek összeköttetésbe.
szigetelő gyűrű csillám TO220 csillám TO247
Köszönöm az információt. Mondjuk én sem értettem, hogy ha szigetelten teszem bordára, ahogy kell, miért kellene külön rakni mégis? Semmi értelme. A BD249/250c-nek ráadásul gyűrű sem kell, mert már alapból szigetelt a csavaroknak hagyott lyuk, csak csillám kell alá. Legalábbis az enyémek ilyenek (SOT-93).
Igazad lehet, már ha csak az uA741-et nézzük, annál már régóta léteznek jobb opamp-ok is. :yes:
Tápáram-vezérelt beállításban a lassú 741 is jól működik. Persze egy újabb típus nem ront a minőségen :yes:
A 80' évek valamelyik RT-ban van egy Vida Róbert nevű srác, aki leközölt egy tápáramvezérelt erősítőt uA748-al és darlington tranyókkal. Az is hasonlóan egyszerű kapcsolás.
Mennyire gerjedékeny egy ilyen tápáramvezérelt, darlingtonos erőlködő? Van infótok ilyesmiről?
Azt még nem láttam, de megvan az újság szerintem, megnézem. Amúgy most, hogy említetted a darlington-párokat, ez a kapcsolás, amivel én foglalkozom, minden átalakítás nélkül megy darlingtonokkal is? Mert a BD-ket a rajz szerint lehet helyettesíteni TIP142/147-tel, amik ugye darlingtonok, viszont a BD249/250 nem az.
Szerk.: Nézem a kapcsoláshoz írt hsz-eket, ott is felvetődött ez a probléma. Mondjuk azon az oldalon én nem olvasok kommenteket, mert jobbára "idióták" írkálnak, és mindenki nyákrajzot keres még egy zseblámpa-szintű kapcsoláshoz is...
Nemsokára kiderül, ha megcsináltam... Amúgy ez szerintem nem darlingtonos, nehezen tudom elképzelni, hogy csak úgy símán bele lehetne pattintani a BD-k helyére a TIP-eket... :no:
Van belőle itthon pár régi darab, TO-99-es, kerek fémházban, jól néz ki.
Sziasztok!
Más egyszemr megkérdeztem jópár oldallal visszább, de sajnos nem kaptam rá választ, és nem tudom mi lenne a jó. Szóval egy laluáteresztőt építenék, és ahhoz egy kis kiegészítőt, amivel a vágást lehet állítani. Ehhez egy forgó kapcsoló kell. Erről lenne szó. És én ehhez két féle típust találtam: Az egyik a BBM kapcsolási módú, a másik MBB kapcsolási módú. A BBM az utánzáró, az MBB pedig követő. A kettő közül melyik lenne nekem jó? Köszi: lewi
Nem mindegyik TIP darlington! Szerintem elírás történt cikkben.
TIP35 Amúgy ez a BSS-cikk egy nagy :circling:
Igen, TIP35-tel már építettem én is egyszer, az nem darlington. De ez a 142/147 vélhetően tényleg elírás lehet, mert azok darlingtonok. Remélhetőleg aki tartja magát annyira hozzértőnek, hogy megépíti, annak biztosan feltűnik.
A mellékelt leírásban +44V -ról járatták. Én 36V -ról szeretném szerintem nem kell, hogy baja legyen.Bővebben: Link
Meg még az lenne a kérdésem, hogy a hangszórókimenetnél a teljes kivezérlésnél a tápfeszültség fele esik vagy az egész tápfeszültség. Azért kérdem, hogy most 50V-os kondit rakjak vagy 25V-osat mert ha csak a fele táp fesz van a kimeneten az 36/2= 18V akkor elég a 25V-os kondi.
Érdekes. Tényleg ugyanaz a kapcsolás. Állítólag a BD-kel remekül működött egy utánépítőnek, legalábbis ezt írta ott valaki a BSS-en. Kipróbáljuk, aztán meglátjuk.
Mentől nagyobb feszt raksz annál jobb, mivel váltós igánybevétel is van !!!
Mégegy kérdés tranzisztor ügyben. Van ez a tök egyszerű előfok-hangszín, BC108-cal, ami egy 30 voltos, 0.1A-es, pár wattos tranyó, UNI funkcióval, 300MHz-es. Bármilyen más tranzisztorral helyettesíthető, amelynek ugyanezek a jellemzői?
Szerk.: A pár watt az pont 0.3
Sőt, váltós igénybevétel van. A kicsatoló az egyenáramot nem engedi át.
Ez az "igánybevétel" tetszik...
Igen, jó más hasonló is. De érdemes első tranzisztornak egy extra kis zajút használni, például BC413-at.
Köszi. Kitalálod, mit szeretne az ember, kérdezni sem kell Éppen a zaj miatt gondolkodtam másik tranyón, de így, hogy megmondtad a tutit, nem is kell keresgélnem. Köszönöm
Ma beszereztem a cuccokat a végfokhoz, ami hiányzott. Hétvégén elvileg lesz időm összerakni az egyik oldalt egyelőre, aztán meglátjuk, mit alkot a majom a vízben. Készültem TIP darlingtonokkal is, úgyhogy nagy meglepetés remélem nem lesz, maximum végfok-tranyó csere, ha mégsem szuperál a BD-kel.
Várom a fejleményeket! Én egy "sima" darlingtonos építésében vagyok benne. Remélem jó lesz.
Jól néz ki. Most már azt is tudom, hogy a darlington tranyókban vannak védődiódák. A kis ábrán, az a rövidzárvédelem elég egyszerűnek tűnik. Egyenfesz ellen is véd? Vagy azt maguk a tranyók nem engedik a kimenetre a védődiódák miatt? Én csak egy koppanásgátlót rakok most az enyémbe (saját, faék-szintű kísérlet), de később jó lenne egyenfesz- és rövidzárvédelem is persze.
Ehhez nem szimmetrikus táp kell, úgyhogy a kimenő csatolókondenzátort nem ússza meg az ember. Tehát a kimeneten féltápfesz van, ezt választja le a kimenőkondi a hangszóró előtt. Ezért egyenfeszültség nem mehet ki a kimenetre hiba esetés sem.
A védőáramkör a tranyókat védi a hangszóró-oldali rövidzár ellen. A bekapcsolási koppanás viszont itt is fennáll, úgyhogy egy relés-ellenállásos-időkapcsolós kondenzátortöltő kapcsolás nem árt hozzá.
Tényleg, a féltápfeszt nem is figyeltem. Én tegnap este kísérleteztem ki félig a koppanásgátlót, azért félig, mert a kikapcsolást még nem ismerem. Egy 4700-as kondit raktam párhuzamosan a relével, amiben 12 volt/500 ohm-os tekercs van, és a kondi elé tettem egy 220 ohm-os ellenállást, így kb. 2 sec a behúzás a kapcsolástól számítva. Csak a pufferelt feszültség miatt nem tudom, hogy időben ejt-e majd a relé kikapcsoláskor. Ha teszek még párhuzamosan a tekerccsel valamekkora ellenállást, az gondolom meggyorsítja az elejtést, nem?
A soros ellenállás és a kondenzátor pont jó erre a késleltetett behúzásra. Inkább a kondi értékén csökkents a gyorsabb húzáshoz.
Miért az nem igénybevétel, hogy féltápfesz rajta van DC-én? A nagyobb feszre készültek jobban birják az AC-ét, és jobban is szólnak.
ezen a laptpopon angol a klavi, sokat hibázok igánybavételem túl nagy
Általában az egyenirányítás előttről szoktak egy ellenállással még az AC-ból hozni egy jelet a koppanásgátló áramkörbe és annak meglétéhez kötik a hangszórók engedélyezését. Azaz ha kikapcsolod az erősítőt és megszűnik az AC, akkor minél hamarabb kikapcsolják a kimeneti relét. Így nem érdekes, hogy a pufferekben lévő töltés még mennyi ideig és milyen tápfeszültséget szolgáltat az erősítőnek.
Ha ez is szempont akkor teljes tápfeszt biró kicsatoló kondi kell
Nem kell teljes tápfeszt bíró. Nekem van 60 volttal üzemelő, kicsatolókondis erősítőm, 35 voltos kicsatolóval, semmi baja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |