Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Olyan meghajtásra van szükséged, ami +/-30voltot tol a végtranyókra. Vagyis egy elég durva előfok kell. A hagyományos opampok csak +/- 20 volt környékén tudnak. Léteznek 70-80 Vp-p-s műveleti erősítők is, de azok közül igen kevés jó audió célokra, hűteni kell őket rendesen, és elég húzós az áruk is.
Sziasztok!
Egy multkori hozzászólásomban, itt, a linken lévő rajzról faggattam a fórumozókat (köszönet Imi65-nek a segítségért). Most, hogy időm lett s elővettem újra, felmerült még egy probléma: ha a kimenőtrafó nélkül szeretném használni a linken lévő rajzot, akkor a hozzá csatolandó hangsugárzó impedanciáját hogyan tudom kiszámolni? Ebben az esetben maga a hangsugárzó lenne a munkaellenállás, és nem találtam használható információt az értékének kiszámolásáról. Remélem, hogy nem kérdeztem nagy butaságot. Köszönöm a segítséget, így, előre is.
Akkor folytassuk. A kimenőtrafó impedanciaillesztő, és egyen-komponenseket leválasztó feladatot lát el. Elhagyásával mindkét funkció kiesik. Tehát nem igazán jó ötlet lenne, ha a trafó primer tekercse helyére a hangszóró tekercset kötnéd be. A tranzisztort annak érdekében, hogy az erősítendő jel mindkét félperiódusát maradéktalanul átvigye, egy bizonyos mértékű nyugalmi áramnak kell folynia, ami - valamilyen irányban - kitéríti a membránt. Ezt csak úgy tudod elkerülni, ha a munkaellenállást, és a hangszórót különválasztod. Ekkor a trafó primer helyére egy ellenállást kapcsolsz, és a kollektorról kondenzátorral csatolod le a jelet, ami az egyen-szintet leválassza a kimenetről. Azonban a földelt emitteres kapcsolásnak viszonylag nagy a kimenő ellenállása, az illesztés érdekében hasonló mértékű terhelést (hangszórót) kéne rákötni, mely valószínűleg nagyobb, mint a szokásos hangszórók impedanciája (ez tranzisztor, és tápfesz függő). A hatásfok is meglehetősen alacsony. A kivezérelhetőséget növeli, ha az Ohm -os munkaellenállás helyett induktív munkaellenállást használunk. Ettől azonban már nem sokkal komplikáltabb egy trafó, amely lehet megcsapolásos kivitel is, így segítve az impedanciaillesztést, ekkor is egy tekercset alkalmazunk, és a csatolókondenzátor sem indokolt.
Hali!
Most jobban megnéztem és igazából ahol bemegy a nyákba az áram, van a + meg - mellett is egy olyan mint valami égő, ég is meg füstöl is, szal az a hibás, gondolom én.A neve sztem=T3.15A2500. Ezt meg lehet csinálni?Ha igen honnan lehet ilyet rendelni? Üdv.:Adrián!
Ne haragudj meg, de ennyire felkészületlenül én nem javaslom, hogy megpróbálj egyedül megjavítani egy erősítőt. A legjobb lenne, ha elvinnéd valakihez, aki ért hozzá, esetleg közben néznéd és tanulnál.
Az a "valami égő" valószínűleg üvegcsöves biztosíték :yes: Azért "ég is meg füstöl is", mert zárlatos a ketyere.
Minden köszönetem! Bevallom, kísérleteztem már vele, és segítségednek köszönhetően nem sikertelenül! A linken lévő kapcsolást készítettem el: nálam C1 és C2 4.7 uF, R3 10 kohm, R1 4,6 kohm, R2 92 ohm, tranzisztornak BD 237-est használtam. 12 voltról táplálva, számításaim szerint, a bázisfeszültség 8,21 V, bázisáram 0,82 mA, emitterfeszültség 8,21-0,65=7,65, az emitteráram a bázisáramnál tízszer nagyobb, azaz 82 mA és ez alapján R2 92 ohm. Én a régi oldalanként 75 ohm-os fejhallgatóm egyik felét kötöttem rá kimenőtrafó nélkül, munkaellenállásként és gyönyörűen szólt. Sima négy ohm-ossal pocsékul. Miért van ez?
Idézet: „Ekkor a trafó primer helyére egy ellenállást kapcsolsz, és a kollektorról kondenzátorral csatolod le a jelet, ami az egyen-szintet leválassza a kimenetről.” Amit Te is említettél az idézetben, rendes kollektoros-kondenzátoros kimeneti csatolásnál, a munkaellenállást mi alapján méretezem? Létezik valami képlet vagy ilyesmi?
Esetleg szerelőhöz tudnám elvinni, és az túl drága lenne számomra.Meg, sajnálom hogy nem tudom a nevét, de hát még 13 éves vagyok...De ez egy fórum szal nem írom le az életkörülményeket.Meg én akarom megcsinálni ha még nem is tudom, mert élvezem!
Meg azért annyira csak nem lehet húú de nehéz kiszedni és beforrasztani a jó biztosítékot(köszi unitraman).
Oké, csak vigyázz, hova nyúlkálsz, nehogy "megrázó" élményben legyen részed. Remélem van felnőtt a közeledben, ha egy elektromos ketyerében "ég is meg füstöl is" valami, az nem játék, főleg, ha nem egy sütőről van szó. Képeket nem tudsz esetleg felrakni? Milyen erősítő ez?
Sziasztok! Tudna nekem valaki kapcsolást adni aszimmetrikus tápú AB osztályú erősítőhöz, mert van itthon elfekvőben 2pár BD249/BD250. +24V-ról hajtanám. Mert építettem már 1 TDA2030+TIP122/Tip127-es erősítőt és szeretnék egy kicsit tovább lépni, ha lehet műveleti erősítő nélküli változatot szeretnék.
Szia!
Azt ugye tudod, hogy hidalás nélkül 10W-nál többet nem igazán tudsz előállítani 24V-os tápfeszültséggel. Pláne 8 ohm-os hangszóróval.
Hidd el, nem bántásból írtam! Nem a biztosíték kiszedése, kicserélése a nehéz, az megvan pár perc alatt. Viszont a biztosíték égése egy tünet, nem pedig az ok, az okot kell előbb megszüntetni. Hozzáértés nélkül egy ilyen készülékben nyúlkálni pedig életveszélyes is lehet.
Arról nem is beszélve, hogy találomra cserélgetve az alkatrészeket annyi pénzt beleölhetsz szépen lassan, hogy egy idő után azért már a szerelő is megérné, vagy akár vehetnél egy működő példányt is. Ezért javasoltam, hogy valami olyan ismerőssel kellene megnézni, aki ért is hozzá és tanítani is tud javítás közben.
De, [am. már készítettem hangfalat, meg fénytechnikát(nem két égő és annyi, igaz nem is nagy cucc)] am. 2.1(SpeedLink SL-8231) képet csatolok, mindjárt ha megtalálom a telónak akábelét....
4 ohm -osat szeretnék hajtani 10-20W bőven elég nekem a szobába. Gondolom mivel szimpla tápos a kicsatolókondenzátor az kell bele igaz? Op-amposat már csináltam itt van a rajz. De nagyon torzít nem tudom, hogy miért. JRC4558P-vel csináltam.
Ha egy kapcsolást elméretezünk, nem jelenti automatikusan, hogy teljesen működésképtelen. A kollektorfeszültség akkor tud legnagyobbat változni - vezérlés hatására - ha nagyjából a fél tápfeszültségre állítjuk be. 12V esetében tehát 6V jut az emitter-ellenállásra, ill. a tranzisztorra együttesen (ebből talán már érzed, hogy a bázisosztót, ill. az emitter-ellenállást kicsit elméretezted), a másik fele jut a kollektor-ellenállásra. Ekkor a tápfeszültség értéke (ideális esetben) megegyezik a kimenőjel cs-cs értékével. Ezt lehet a kondenzátorral kicsatolni a terhelésre.
Az külön szerencse, hogy az emitter-ellenállás kellően nagy volt, megéghetett volna a füles tekercse. A munkaellenállást a tranzisztor, a tápfeszültség határozza meg. Ha mondjuk 10W-ot engedhetünk meg a tranzisztoron, akkor ez 6V feszültség mellett (ami a tápfeszültség fele), 1,6A kollektoráramot enged meg. Ekkor az ellenállás értéke R=Ut-Uc/IC=12-6/1,6= 3,75 Ohm, a teljesítménye pedig min. 10W. Az természetesen nem szokványos beállítás, ilyet ritkán követnek el, Mayan kolléga kísérletezett ilyesfajta erősítőkkel itt.
Nem vagyok megbántódva, de nincs olyan ismerősöm.
Igen kell bele csatolókondi. Mellékeltem példakapcsolásokat.
A képek...Az utolsó kép nem az, összekevertem.
Az utolsó (első) oldal.
Teljes a kép! Kicsit újratervezem a dolgokat, mert ennek a konstrukciónak a hangja tényleg, nekem, óriási sikerélmény volt.
Köszönöm a segítséget és jó ejszakát!
Köszönöm! Majd beszámolok a fejleményekről.
A 0101-es képen füstöl az egyik fekete dióda?
Szívesen! Várom az eredményeket!
Homályos a kép, az nem füstölt.
A Mayan-féle, amit linkeltél, simán elmegy a BD-kel is, és az is megvan 8-10 wattos a 24 volttal szerintem.
Sziasztok!
Múlt héten építettem egy Gainclone-t LM3875-el, gyorsan összekanócolva kipróbáltam, szépen ment. Ma összeraktam egy dobozban az egészet, szólt, de azt vettem észre, hogy negatív tápfesz van a kimeneten. Mi történhetett? Továbbá hol szólt-hol nem és eszméletlenül melegedtek is. Gallyra ment volna az ic csak úgy? Előre is köszönöm!
Sziasztok!
A másik topikban nem válaszolt senki, hátha itt, szóval egy subfilterröl lenne szót ott.
Sziasztok csak egy gyors kérdés készítettem egy LM3915 10 ledes kivezérlésmérő kapcsit "sztereóban" és azt szeretném hogy eggyikőtök leelenőrizné e nekem mielőőtt kinyomom. Előre is köszöntem. Ja és ne csodálkozzatok hogy 4x van mert ha a vasalást elrontom akk még van lehetőség újra
Beállítod az általad jó vágási frekire a 47k potit kiforrasztod és meg méred, a helyére egy ezzel meg egyező értékű ellenállást beforrasztasz.
Ez a legegyszerűbb módja a poti elhagyásához.
Szerintem jó, feltéve ha a ki és bemenetek sorrendben ezek (nem mindegyiket tudom kivenni) felülről lefelé: 3VDC, 12-21VDC, GND, audio jel, mode.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |