Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Azt szeretném még kérdezni a rajzzal kapcsolatban, amit adtál, hogy melyik poti állítja a fordulatszámot és hogy a másik mit állít? A nyákrajz miatt lenne fontos tudnom, h melyiket hová tegyem. Köszi!
Sajnos nem működik, pedig egy csomót szenvedtem vele. Folyamatosan max fordulaton megy még akkor is ha az ic-ket kiveszem. A triak nem rossz mert ha az R8-at és C3-at kiveszem akkor nem kapcsol. Felteszem a nyák rajzot hátha abban van valami hiba. Én már többször átnéztem, de nem találtam semmit. Nagyon megköszönnék minden segítséget!
Izzó maxon világít ic-k nélkül is!
Rossz a nyákod.A triac középső lába megy a motorra.Nézz utána a lábkiosztásnak.
Megcseréltem, annyi a változás hogy a lámpa kb 50%-on vibrál ic-vel is és anélkül is, szabályzás nem működik.
Egyáltalán működőképes ez a kapcsolás vagy valaki csak azé tette föl hogy másokat szivasson?
De valaki meg is építette rajtam kívül és ki is próbálta és működött is? Mert úgy hogy csak rámondja hogy működnie kellene az még nem jelent semmit.
Esetleg valamelyik alkatrész (IC) nem sínylette meg a rossz triak-bekötést?
Szia!
Ha jól látom,akkor a két IC-s kapcsolást építetted meg. LM353+LM393 Én is megépítettem 2010.január végén,de félre is tettem. Csak később szereztem meg a rajzhoz tartozó cikket. Amennyiben először olvasok,majd azután építek,akkor nem építem meg,mert csak bizonyos motorok esetén alkalmazható. Egyébként működőképes a kapcsolás,csak főáramkörű (soros) vagyis univerzális motor fordulatszám-szabályozására alkalmas. Üdv. Ottó
Meg tudnád mutatni nekem is azt a cikket?
Feltettem a www.ottomat.hu/archivumba "fordszamszab" könyvtárba.
Linkként nem működik,mert beágyazott keretben van. Ha nem találod,szólj! Üdv. Ottó
Megtaláltam! Köszi szépen hogy felraktad, rendes tőled!
Szia!
Felraktam annak a szabályzónak a rajzát és képét is,amelyet végül megépítettem (ugyanabba a könyvtárba tettem,mint az előzőt). Ez a kapcsolás,minden szépséget nélkülöz,de működik. Árnyékolt pólusú motort szabályoz. A L1 tekercs nincs méretezve,ez volt kéznél! Üdv. Ottó
Hello!
Átszámolgattam a rajzot, (és hogy berajzoltam a műveleti erősítőt komparátorokat már értem is..) itt minden rendben van, sőt szellemesnek tartom az áramkört. Viszont a nyákon néhány hibát látok, de szerintem ki van vakarva, csak a kép nem elég jó felbontású, hogy ezt is láthatnánk.. De a rajzon szereplő C2-es kondi, nem 4,7µF hanem csak 4,7nF. Ha tényleg a mikrós kondi van benne, az meghiúsítja a működését. üdv! proli007
Hello!
Megnéztem a saját rajzomat,én is 4n7 kondival építettem meg és úgy működött,bár mint korábban írtam az árnyékolt pólusú motorhoz nem volt jó ez a szabályzó. Én az eredeti rajztól eltérően RC tagos védelmet is raktam a TRIAC-hoz. Üdv. Ottó
Hello!
RC tagot, én is tettem volna bele. De hát a triac vezérlése sem túl elegáns. De falura megteszi... üdv! proli007
Az asztali fúrógépem motorszabályzását is ez a kapcsolás intézi. Alacsony tartományban, "nagy átmérőjű" 4-5 fúróval túlszabályoz, leng, de egyébként egészen használható. A motor 100W kefés varrógépmotor.
Hello!
Ez alapvetően, csak egy arányos szabályzó, ha kicsi az erősítése, akkor nagy a szabályozási eltérés, ha nagy, akkor meg leng.. Sajnos a szabályozási jellegét (kényszerűségből) rontja az árammérés integrátor kondija és a motor tehetetlensége. Lehet, hogy visszacsatolásban (R12) próbálkozni kellene egy kondival, vagy egy soros RC taggal. De ehhez már nem igazán értek, a szabályozás számomra egy külön szakma.. üdv! proli007
Nem támasztottam eleve nagy elvárásokat a kapcsolással szembe, mindenesetre a nyomatéktartása sokkal jobb, mint a gyári szénlemezkés kivitelé. :yes:
Régebben egy tachogenerátoros mosógépmotor szabályzását kellett megoldanom, de az egy más világ, nagyon finoman lehetett, akár az üzemi fordulat 15-20%-ig lemenni.
Köszönöm hogy időt szakítottál rám. Kicserélem a kondit aztán tesztelem. A nyák az valóban nagyon rossz minőségű lett (ilyet nyomtattak 100 Ft-ért pauszra), de a szakadásokat, zárlatokat javítottam beültetés előtt. Ami még számomra kérdéses az R8 100 Ohmos ellenállás, mert, amikor izzóval teszteltem, C3-at kivettem így a Triakon csak r8 maradt mégis az izzó 50% vibrált kb 25Hz-en.
Kicseréltem, de sajnos nem jött be. Ugyanúgy maradt a fényerő 50% 25Hz, egyik potira sem reagál. Ha R8-at kiiktatom nincs változás, ha C3-at kiiktatom nincs változás, ha mindkettőt kiszedem, akkor nem világít tehát a TRIAK rendben lehet. Alkatrészekben csak annyit tértem el hogy P1 500k Tc pedig TIC225M. Ic-k tápfesze 11,6 V körüli.
Sok gond lehet itt mert a két 20K ellenállás tűz forró lesz pár perc alatt.
Szia!
Ha kiszámolod,akkor egyenként több mint 600mW-ot "disszipálnak" el az ellenállások. Ez azért hőfejlődéssel jár. A saját biztonságod érdekében remélem,hogy a kísérletezéshez 230V/230V-os leválasztó trafót használsz!
Az nem lehet hogy valami zárlat van? Mert 12V helyett csak 11,5 V Az IC tápja, ha viszont benne van az IC akkor egyből lemegy 2 V-ra. Közben a triak is tönkrement, pedig a Gate és a mellette lévő lábán 0V-ot mértem. Viszont ami meglepett az az hogy a két szélső lába között meg 25 V volt, pedig a szélső láb nincs összeköttetésben csak a konnekor vezetékével. Mikor levettem róla a vezetéket ott is 0 V-ot lehetett mérni. Szóval nem tudom a triaknak mibaja lett.
Hello!
Ilyen esetben az a célra vezető,ha az áramkört a NYÁK-ról el kezded visszarajzolni,mint egy teljesen ismeretlent. A visszarajzolás közben általában rá jön az ember,hogy mi az amit "elrontott",miért nem jó az áramkör. Üdv. Ottó
Hello!
Úgy látom, ez a sehova nem vezető út. - A Triac MT1 és MT2 lábának felcserélése, nagy hiba volt. Mert a100ohm-os keresztül, a triac kinyitott, de mivel a C3 kivételekor is félfénnyel égett a lámpa, ekkor már a triac egyik fele, biztos, hogy tönkrement. De valószínűsíthető, hogy az LM339 is eltávozott, de az is lehet, hogy csak fordítva raktad be a nyákba.. (A képen ugyan is nem látszik csak a foglalat.) - De a nyákon is mint említettem, több hibát is látok. Szerintem újra kellene tervezni. Például, a trimmer poti közepére, csak egy 4,7Mohm-os ellenállás megy. Viszont a panelen, össze van kötve a nagy nagypoti közepével. A 358 5. lábára, csak az R13 megy, viszont a tápfeszültség jobbról-balról kerülgeti. Egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy nem ér hozzá a láb a táphoz. Az LM358 8-as lábánál, is olyan forrasztási pöttyöt látok, hogy nem tudom eldönteni, nincs-e átvezetés a mellette húzódó sáv és a láb között. Az LM358 1. lába és 3-as lába között van, az R12-es ellenállás. De az ellenállás 1-es láb felé menő vége, mintha össze lenne kötve még a mellette lévő ellenálláshoz menő sávval. Ez az R11/D3 közös pontja. Ráadásul ezek 4,7Mohm-os ellenállások, ami mellett könnyű átvezetést készíteni, még egy kis elégett gyantával is. Nem is sorolnám tovább.. A rajzon szereplő R1 és R2 is eléggé alá van méretezve. A két ellenálláson majdnem az egész 230V rajta van. Jobb lenne két 1W-os ellenállás, de igazából, két 2W-os lenne a megfelelő és biztonságos. Az R1-R2 ellenállást, nem kellene a panelra leszorítani, hanem had szellőzzön felette. A két ellenállást sem politikus egymás mellé ültetni, pedig hely van ott bőven (főleg ha elforgatod 90 fokkal). A panelen össze vissza tekeregnek a vezető sávok, sok esetben indokolatlanul. A panel élesztésekor, azt ajánlom, hogy ne kösd a készüléket 230V-ra, hanem bőven megfelel, egy 24V-os trafó. Terhelésnek, pedig egy 24V-os lámpa. Mind össze, az R1-R2 ellenállással ideiglenesen párhuzamosan kell kötni, egy 1kohm-os ellenállást. Így egy 230V/24V-os trafóról nyugodt körülmények között lehet méregetni a feszültségeket. Nem kell aggódni a hálózati feszültség miatt, és a kapcsolás ugyan úgy fog működni, mint 230V esetében. A tápfeszültségnél, nem csoda, hogy nincs meg a 12V. Hiszen a zéner erre a feszültségre korlátozza a tápfeszültséget, amiből, a D1 dióda nyitófeszültsége még levonódik. (A zéner sem biztos, hogy pont 12V feszültségű, főleg ekkora kis áram mellett) De hogy a táp összeomlik 2V-ra az bizony már probléma. Ha majd 24V-ról járatod, akkor lehet méregetni a feszültségeket. (De ha hiba van, egy szkóp sem ártana.. Viszont ha minden rendben lenne, akkor ez működne egyből.) üdv! proli007
Hali
Megcsinaltam a szimulaciot az emlitett kapcsolasnak (csak a gyujto reszt). Ezekkel az ertekekkel mukodhet. Viszont a Triac gyujtasanal el kellene nyomni a pozitiv impulzust, mivel a nullpont detektalas nem all a helyzet magaslatan. Van nemi asszimetria, es a pozitiv felhullam vegen be tud gyujtani a triac. Esetleg egy dioda a gate es a MT1 koze, az anod a Gate-ra, mivel a G gyujto fesz nagyobb mint 0.8 V egy sima 4148 megteszi. Udv Vili
Hello!
Bennem is felmerült ez a gond. Csak a szimulációban nem vetted figyelembe a Gate-MT1 közötti 100ohm-os ellenállást. Ezt kellene felrántania az R9 10kohm-nak, mikor töltődik a C3 kondi.. A generátor jelnél figyelembe vetted a dióda trapéz jelét? Ami pozitív oldalon 12V, negatív oldalon, pedig -1V. A nullponti átmenet, kb. 1ms. üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |