Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szia!
Ilyenkor jön jól egy frekvenciaváltó, amely a bejövő 1x230V-ból csinál 3 fázisú 230V-ot. Egy spéci típus:V1000 200Volt class
EVIG nem ewig.
E_gyesült VI_llamos G_épgyár A Dinamó villamos forgógépgyár, és a KVG ,(különleges villamosgépgyár) összevonásából jött létre, a hatvanas években Budapesten. (Talán beolvadtak mások is.) Nagysorozatú gyártás sajnos már nincs, de egyedi megrendelésre még készítenek ipari, energetikai méretű gépeket.
Itt egy másik példa! Ezen a szinkrongépen (motor vagy generátor) a bekötés módja nem, csak a két feszültség szerepel 380/660V! Nézd meg az adattábláját!
Csak az ilyen feszültségűek indíthatóak csillag-delta átkapcsolással. A csillag kapcsolás nem csak az indítást könnyíti meg! A névleges terhelés 50-65%-ig tartósan is érdemes a 380..400/660..690V-os gépeket csillagban működtetni, mert sokkal kisebbek a veszteségek, jobb a cos"fí", javul a hatásfok, kevésbé melegszenek, csökken a villanyszámla... 70%-nál nagyobb terheléseket csak deltában szabad ráadni, kb innentől már jobb a hatásfok deltában, mivel a terhelésfüggő veszteségek csillagban nagyok lennének, elveszne az állandó veszteségek csökkentésével nyert előny. Ha egy 380/660V-os motor teljes terhelésen csillagban marad a 230/400V-os hálózaton, akkor károsodik, leég. Ez mutat az említett adattábla fotójára: Eladó szinkrongép fotókkal, 380/660V, 4,4kW
Szia,
Ha jól értem, 3fázisra Y-ban kötve adja le a 4kW-ot, deltában 1 fázisra pedig kevesebbet. Mekkora biztosíték kell egy ilyen motornak (körfűrész indítás)? 3x16 elég lehet (közben kb. 1-1,5 kw standard háztartási fogyasztással)? köszönöm, Honey
Ez jó kérdés, több dologtól függ. A kismegszakító kioldási karakterisztikájától, ill. a motortól is (pl. attól, hány pólusú, vagyis mekkora fordulatú). Egy ilyen motor 8A felett van (8,8A-t írtál), ennek az 5-7 szeresét veszi fel induláskor, ez 44-62A. A 16A-os kismegszakító pedig - ha az pl. BS Bakony gyártmányú, és 22-es fokozatszámú L-es(szürke kallantyú) - elviselhet még 54-78A-t. Látható, hogy - amennyiben a paraméter lefelé tolerál (ettől még nem hibás, a gyártás során egy sávban kell belül legyen) az indítás sikere meghiúsulhat. Ha szerencséd van akkor viszont "belefér", de lehet, hogy "nagyfogyasztókat" (sütő, mikró) az indítás idejére ki kell kapcsolni.
Ui: Bárminemű okoskodásnál többet ér a próba.
3 fázis 230V deltában akkora a teljesítmény, mint 3 fázis 400V csillagban. Ez a 230V-os megállapítás a frekiváltós táplálásra igaz. Egyfázisú kondenzátoros indításnál csökken a motorteljesítmény.
Üdv!
Valóban vannak ilyen frekvenciaváltók, csak sajnos az áruk miatt egy átlagembernek elérhetetlenek. Üdv! Tomi
ok, a motorom 3 fázisú használata már tiszta, de van valami, ami nem világos, és mégse annyira tiszta.
Az említett fázisváltó 120 fokos fázistolást végez, tehát egy fázisban a feszültség csúcsértéke és effektív értéke (0-hoz képest) nem változik. Én úgy tudom, hogy az "utcai" 3 fázis között is ez a különbség (120 fok), ezért a 3 fázis egyik fázisa az 1 fázis, tehát ugyanazt a szinuszgörbét kapom meg, csak egyszer 1 fázisú bekötésnél. Vagyis az 1 fázis és a 3 fázis egy-egy fázisának csúcsértéke uaz, a 400 abból jön, hogy két fázis közöt a 120 fokos tolás miatt nagyobb különbség van, mint 1fázis és a 0 között. Ergo, a fázisváltó uazt a 3 fázist állítja elő, mintha beköttetném a 3 fázist, akkor arra miért köthetem deltába, a direktbe bekötöttre meg miért nem? Tanítsatok pls)) Mit gondolok rosszul?
Üdv!
Pontosan nem ismerem ezt a típus, de ahogy darazsa írását olvastam, valószínű, hogy ez a frekiváltó 3x230V-ot állít elő (két fázis között 230V-ot mérsz), viszont a hálózat 3x400V-os!! Ez a különbség. A 120fok ugyanaz. De javítsatok ki, ha rosszul mondtam. Üdv! Tomi
Szia!
A frekvenciaváltók a bejövő feszültségből egyenfeszültséget készítenek. Ezt a sima egyenfeszültséget PWM-el szabályzott kapcsolóüzemű szaggatóval alakítják át fázisban eltolt, kívánt frekvenciájú árammá. Alapok: Mire jó a frekvenciaváltó?
Üdv!
Jó a leírás! Köszi! Akkor azért nem írtam hülyeséget. A működését sejtettem, bár nem olvastam utána. Itt a cégnél van több frekiváltóval vezérelt motor. A sípolásukról gondoltam, hogy PWM-el szabályoz. Egyenáramú motorra már én is csináltam itthon fordulatszám szabályzót, hasonló hangja volt. Az is logikus, hogy először egyenirányítja a hálózati feszt. Csak érdekesség képpen, pl az egyik motoron Procon márkájú van, szivattyú motor, 20 bár nyomást tart. Egy nyomásérzékelő vezérli. 2 fázisról is tökéletesen működik. Gondolom a kondenzátoron még így is megvan a szükséges feszültség. Végül is két fázist egyenirányítva is ugyanakkor a feszültség, mint hármat, csak így nem olyan sima az egyenfeszültség. Üdv! Tomi
Csak azért írtam, mert a bejövő feszültség fázisszög eltérése, fázisszáma nem igazán befolyásolja egy frekvenciaváltó működését. Sőt, 3x400V-os táplálás mellett be tudsz állítani 3x230V-os kimenetet. Persze vannak figyelő funkciók, amelyek beavatkoznak, ha a hálózattal gond lenne. A legtöbb fekiváltóval jó hatásfokú PID-szabályzást is meg lehet valósítani, mindenféle külső vezérlő nélkül. Gyakran jól jönnek ilyen extra funkciók, főleg ha takarékoskodni is akarunk anyaggal-energiával.
Üdv!
A Minap rákerestem a tekercselő sablon kifejezésre a googleban és ezt az oldalt hozta ki. az alábbi képen levő sablon készítőjét keresném, aki letudná nekem írni a méreteket mert én is ezt a fajta összeregasztós változatot akarom megcsinálni.
Hello
Megtaláltad az illetőt. Ez az én készítményem, nagyon bevált, már jó pár motor be lett tekerve vele. A méretei sorba: 33, 52, 70, 90, 108, 130mm a lezáró bakelitek pedig 15mm-el nagyobb mint a sablon. Üdv: Zoltán
Üdv!
Köszönöm a választ, és a segítséget, még egy olyan adat kéne, milyen hosszú a laposvas amelyre fel van fogatva ?
A kisebbik vas az 30cm hosszú, ez kb. 10-15kW-os motorhoz elég maximum. Van egy hosszabb is ami 80cm, na azzal már egy 40kW-os motornak is meglehet tekerni a tekercseit, de természetesen, már ahhoz a sablon is más.
Én azt úgy csináltam, hogy két lapos vas van egymás mellé hegesztve, 6,5mm-er távolságra, így nem kellet hosszába marni bele a lyukat. Ezzel a megoldással, nagyon könnyen be lehet állítani a tekercs méretét. A sablonba pedig 6os menetes szár van. Az is úgy van megcsinálva hogy az egyik felén van egy anya, utána van beledugva a lapos vasba, és rá egy szárnyas anya, így könnyen állítható és rögzíthető. A másik felére, meg rá lehet húzni a sablont, és az is szárnyas anyával van rögzítve, mivel ha egy tekercs elkészül akkor a két sablont egyszerre le kell húzni a tekerccsel együtt. Ezért kell rögzíteni a laposvasra is a menetes szárat, hogy ilyenkor ne menjen el a méret. Üdv: Zoltán
Sziasztok.
Nekem van egy mennyezeti csilláros ventilátorom amit fel szeretnék szerelni, DE! Sajnos minden vezeték ki van kötve benne belül. Egy darabig vissza tudttam kötni, de az (inditó kondi )lábait nem tudom hova kötni és a villany motorbol is 4 szál vezeték jön ki, de ebböl is 2 megvan hova megy az egyik a 4 állású kapcsolóra megy a másik 240V~ egyik ágára. Namost a kondiból 3 száll jön ki tipusa CB 661 melékelem a rajzott rajtaaz adatokkal és nem tudom hogy a motorbol a 2 szálat hova kössem.meg a kondi lábakat sem -A ventilátor több fokozatú gondolom azért is jön ki 4 száll a motorból Kérem segitsen valaki. Köszönöm Csao
Sziasztok!
Remélem jó helyre írok , olyan kérdésem lenne , hogy egy 3fázisú motort 1 fázisról használi szeretnék,és azt szertemném megkérdezi , hogy milyen képlet kell ahhoz ,hogy kitudjam számolni mekkora állandó üzemi kondenzátor kell.Remélem tudtok segíteni. Köszönöm Tibor
Szia!
Nagy nehezen megtaláltam, hogy hová is tettem fel. Ez kell neked.
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni tőletek! Kaptam egy légkondi kompresszort, ezt szeretném beüzemelni. A motorból három vezeték jön ki, állítólag állandó kondenzátoros a segédfázisa. Valami 1,5 mikrofarádról beszélt a haverom. Ha valaki ért ezekhez, és a bekötésben tud segíteni, azt megköszönöm!
Hello
Ezeken 20-25-30µF-os üzemi kondi szokott lenni. 1,5µF kondi az pedig a ventilátornak a kondija a klímába, gondolom azzal keverte össze. Barnára kötöd pl. a fázist meg a kondi egyik felét, kékre a nullát, és pirosra a kondi másik vezetékét, és mennie kell a cuccnak ha jól mértél. Üdv: Zoltán
Sziasztok,
4kW-os motor szerintetek elindul 3x16 amperról? És terhelten egy 20 kg-os gyaluhengerrel? Hogyan lehet kiszámítani a motor indulási áramfelvételét, persze csak terheletlenül? Köszönöm, darazsa
Szia!
Be kellene neki indulnia, de csak csillagban indítva és egy-egyes áttételt feltételezve. Csak kettes szorzó van a táblázatban, ami a 4kW-al felszorozva nyolc lesz, az az 8A/fázis a 400V-os hálózaton. A 20kg abrichter tengely nem lehet akadály. Az automaták lomhák legyenek (C, ill. B).
Köszi. Milyen áttétel? Milyen táblázatra gondolsz?
--------------- És ha már az áramoknál tartunk, hadd kérdezzek még valamit. Ez van a motoromon: 4kW, 220/380 V 8,8/15,5 A; Y/D; cosf:0,83 Azt pár hozzászólással ezelőtt kiderítettük, hogy ez a motor a 400V-os hálózatra csak csillagban köthető, 230V-os hálózatra mehetne deltában (de ennek számomra nincs jelentőssége, lévén be akarom köttetni a 3 fázist, az meg ugye 400V). De van még, amit nem értek: én is így számolnék, ahogy Te: I=P/(U*cosfi), de a fenti számok nem stimmelnek össze. Tudtok segíteni??? A másik kérdés az, hogy a 2 amperérték micsoda. (Korábban valaki azt írta, hogy a Y és D kötésben felvett áram. De ez nem lehet, hiszen 400Y és 230D esetén a tekercsre jutó feszültség egyaránt 400V , tehát az áramerősség sem különbözhet.) Köszönöm, ha ezt elmagyarázzátok. darazsa Idézet: „Milyen áttétel?” Ez a része mechanikus, ékszíjtárcsák viszonyai. Idézet: „Milyen táblázatra gondolsz?” Ezek az adatok egy könyvben szerepelnek mint: Gyakorlati adatok villamos motorok áramterhelésére kW-onként, A . Idézet: „Ez van a motoromon: 4kW, 220/380 V 8,8/15,5 A; Y/D; cosf:0,83 Azt pár hozzászólással ezelőtt kiderítettük, hogy ez a motor a 400V-os hálózatra csak csillagban köthető,” Igen, ez így van. Ami a többi számolási dolgot illeti, az már konkrétum egy adott teljesítményhez, ami a könnyebb számolást segíti elő az meg táblázatba van foglalva. |
Bejelentkezés
Hirdetés |