Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Igen elképzelhető, de az is, hogy a végfok szállt el, mérd ki a feteket, és a végfok tranyókat, ennek az oldalnak a tetején írtam egy kis eszmefuttatást a működésükről.
Zarlat , akarhol .Gondolom a biztositekok megfelelo tipusu es megfelelo meretezesuek voltak.
Természetesen megfelelőt biztosítékot tettem bele (30ah).
Próbáltam több akksival, meg egy másik erősítővel is kipróbáltam az akksit és működöt, szóval az 100% hogy az erősítőn belül van a zárlat. Kicsit lusta vagyok kimérni a feteket tranyókat és úgy döntöttem megpróbálom kicserélni az összeset. Ilyenek vannak benne: A1695 70 0 (2db) C4468 79 0 (2db) FMU22U 86 07 (2db) IRFZ3N P816P JGW4 (4db) Ilyeneket lehet szerezi vagy vmi hasonlókat ami jó bele ?
Ne legyél lusta se a válasz gombot használni, se mérni, semmi értelme egy jó alkatrészt kicserélni, vagy ennyire sok pénzed van? Akkor rajta, a HQVIDEO-ban mindent megkapsz. Kb egy 5-ösből megúszod postával, ha meg mérsz, lehet csak kettő, mindegy neked?
Hello mindenkinek! Adott 1 CD játszó és egy erősítő az autóban. Annyi szépséghibálya van a dolognak, hogy amikor indítom az autót,a fejegység kikapcsol (ez az erősítő beszerelése előtt is így volt, gondolom ekkor eléggé leesik a feszültség...) és a csomagtartóban a szubcső pattan 1 elég erőteljeset. Ezt meg lehet szüntetni valahogy? (mindkettő közvetlenül az akkuról kapja a tápot, annyi különbséggel, hogy az erősítő egy filccel bevont pozdorjára van felfogatva (nincs letestelve a háza).
Az, hogy kikapcsol a fejegység nem zavar, viszont az a nagy pattanás, vagy pukkanás a szubcsőből annál inkább.
Üdv Józsi ! Pontosan a ráindítással tetted tönkre a készülék-készülékek némító áramkörét (zajzárját). Öreg T
Ha netan megis ugy dontesz, hogy kicsereled a vegtranyokat, en megvennem a regieket.
A ket par --> 2SA1695 es 2SC4468 Ide irj ezzel kapcsolatban: hugi00@gmail.com
Ezekszerint így jártam? Mondtak már olyat is, hogy azért csinálja,mert az erősítő háza nincs letestelve és így potenciálkülönbség van a két készülék között. (Ez amúgy elég gány megoldás...szól a zene az autóban, az emberke megáll tankolni és amikor indulna, beindítja és az erősítő el is romlott!)
![]()
A fejegyseg es az erosito is ugyan arrol az akkumulatorrol kapja a delejt.
- a nem megfelelo kabelezes okozhat feszultsegkulonbsegeket.
És mi történik, ha szabványosan kötöd be a fejegységet? Azaz akku+ és a gyujtás + is a helyén? Igaz így csak gyujtáson fog működni, de talán nem fog pukkanni.
Engem csak az érdekelne hogy egy sima autórádióban az erősítőfokozat 12Vrol üzemel-e? pl.: egy sonyban ami 4*45W Bővebben: Link
Itt mért van kétfajta kimeneti teljesítmény. Ma láttam egy gagyi no-name cuccot arra az volt írva hogy 75W. Gondolom hazudnak. 4ohmhos hangszórónál az elméleti maximum nem 366W lenne 12V?
Szia, igen 12-ről megy, vannak olyan erősítő modulok, amelyek valamilyen DC-DC konvertert is tartalmaznak, de véleményem szerint azok elég halott próbálkozások, érdemben legalábbis, az igazi teljesítmény növekedést az autóerősítőkben alkalmazott inverter használatával lehet elérni, de ilyet autós fejegységekbe nem igen építenek.
A 75w-ra vonatkozólag, biztos hogy nem DIN szerinti szinuszos kivehető teljesítményt jelöl, 0,1% torzítás mellett, inkább valami műterheléssel kikényszerített és a vásárló megtévesztésére szolgáló mérések adatai kissé idealizálva. ![]()
Nem le...szni akarlak, de jó lenne, ha már végre mindenkiben tudatosulna, hogy az AUTÓERŐSÍTŐKBEN A TÁPBIZTOSÍTÉK TÚL VAN MÉRETEZVE, KIÉGÉSE ESETÉN TARTÓS BELSŐ HIBA ÁLL FENN! Ebből kifolyólag, a biztosíték csere csak tovább ront a helyzeten. Értsd alatta, az egyik FET-ed zárlatba megy, de még a másik jó lenne, nagynehezen kilövi a 30A-es biztit /ami jóval magasabb áramnál megy ki, p.l. 35A/, te jól kicseréled, és a rossz FET kinyitja a jó FET-et, és az is zárlatol.
Először is gratulálok! ![]() Amúgy tuti a tápban lesz a hiba, mert végfok zárlat esetén a táp leáll, és tartósan világít az a piros LED. Idézet: „Természetesen megfelelőt biztosítékot tettem bele (30ah)” Mint már mondtam, rosszul tetted! Idézet: „ Próbáltam több akksival, meg egy másik erősítővel is kipróbáltam az akksit és működöt, szóval az 100% hogy az erősítőn belül van a zárlat.” Így van! Idézet: „Kicsit lusta vagyok kimérni a feteket tranyókat és úgy döntöttem megpróbálom kicserélni az összeset.” Ne legyél lusta: TápFET-ek 2-3-as lába közé /feszültségmentesítés után/ diódateszter, ha sípol, akkor már valamelyik FET zárlatos. Idézet: „Ilyenek vannak benne: A1695 70 0 (2db) C4468 79 0 (2db) FMU22U 86 07 (2db) IRFZ3N P816P JGW4 (4db) Ilyeneket lehet szerezi vagy vmi hasonlókat ami jó bele ?” Az az IRFZ3N, nem IRFZ34N, véletlenül? Mert a helyett is tökéletes az IRFZ44! (k.b. 250HUF/db)
Én odamérnék a fejegység RCA csati testjére, hogy sípol-e a fej házával...
Mert ha nem, akkor valamikor rossz volt a testelésed a szubcsövön, és az RCA-n keresztül a fejtől kapta a testet, amiben a vékony vezetősáv ilyenkor elhiccen... A másik: én sem hallgatnám indítózás közben a zenét, mert kell annak az indítómotornak minden "csepp" elektron! Modern autókban le is veszi a magnótól a delejt indításkor a "kompúter"...
Pont a földhurok miatt nem testelik le a készülék házát!
Szia!
Még a 4x45w is kamu, nem hogy a 4x75! (talán póniWatt) /idézek magamtól, egy másik topicból:/ 14,4V-ról híd 4 Ω-on MOSFET-es végfokkal 10%-os torzítás mellet egyik IC sem tud többet, mint 20-22W! Van olyan 4xhíd TDA-s vég IC, ami elviseli a 2 Ω-ot is, ezek viszont a hatalmas bemenő áram, és az aránylag kicsi max disszipáció miatt is már csak 4x30-35w-ra képesek! (14,4V-ról!) /Lehet számolni, 4x40W leadásához, meg a max 80W elfűtéséhez milyen tápáram tartozik, aminek azon a k.b. 0,5-ös lábon kell be, majd kifolynia!/ Olyan meg, hogy zenei teljesítmény a többszöröse a színuszosnak, meg nincs! A max kivehető teljesítmény egy áramkörből, a kimenetére kapcsolható maximális egyenfeszültség effektív értéke négyzetre emelve, osztva a terhelő ellenállással. Esetünkben Ut=14,4v /ha nem esik le az IC lábáig a csatin, meg a vezetősávon.../ MOSFET-es AB oszt. végfokozat szaturációs /maradék/ feszültsége FET-enként 0,2-0,5V, de ez legyen nagyon erős, nagyon jó kis FET, és kapcsoljon ki a kimenetre 14,1v csúcsfeszt a 14,4 ből...(hídban 2db FET-en megy át!) Maradt 14,1V, tehát 14,1V/gyök2=10Veff kijött a kimeneten. P=U2/R , azaz 10x10/4= 25W Ez lehetne a maximális pillanatnyi csúcsteljesítmény, ami csak rövid zenei taktusok alkalmával jelenhetne egyáltalán meg a kimeneten... De az a 14,4v sosem lesz az ISO csati CD-rádió felőli oldalán, és sosem fog max hangerőnél 15A-es áramfelvétel a 0,75mm2-es kábelen mellett megmaradni, és amikor a tenyérnyi, alig bordázott "hűtőborda" 100C°-os, a FET sem csak 0,2-0,5V-ot fog ejteni... Jó lesz az a zenei csúcsteljesítmény max 25W, és a folytatólagos 18-20w-nak is!
Rosszul írtam, IRFZ34N . Majd ha lesz időm kimérem és kicserélem a hibás dolgokat. Azon gondolkozok hogy ha ki kel cserélni a feteket tranyokat akkor nem lenne e jobb nagyobb teljesítményűt rakni bele (az szeretném hogy nagyobb legyen a kimenő teljesítmény), vagy ahhoz cserélni kéne a kondikat stb. is ?
Egyébként hány watt rms-t adnak le ezek a végtranyok amik benne vannak?
kb 2*75w sin-re lehet appellálni ha a táp tudja. A teljesítmény meg nem nagyobb tranyótól lesz több, (Nagyobb felnivel jobban megy a kocsid? mondjuk van aki szerint igen
![]()
Szia!
Idézet: „ Azon gondolkozok hogy ha ki kel cserélni a feteket tranyokat akkor nem lenne e jobb nagyobb teljesítményűt rakni bele (az szeretném hogy nagyobb legyen a kimenő teljesítmény), vagy ahhoz cserélni kéne a kondikat stb. is?” Nos:Ha a tápfeteket és a végtranyókat cserélnéd "erősebbre" talán annyit érnél el, hogy kisebb ellenállású terhelést is "elviselne" /értsd: 4ohm híd helyett 2ohm híd!/ de ez jobban igénybe venné a táptrafódat is , mert kétszeres áramok folynának. Az egyenirányításod is lehet, hogy alá lenne méretezve, bár azért oda 10A-esnél kisebb duodiódákat nem sűrűn tesznek, talán azok bírnák egyedül. A korrekt tuning (mint azt inhouse IMI-vel már itt előbb letárgyaltuk, ott kezdődik, hogy: -TápFET-ek nagyobb árambírásúra cserélése /esetemben a BUZ71-ek (14A),IRFZ44-re (45A)/ -Táptrafó "feljebb" tekerése /esetemben plusz 2-2 menet a szekunderre, 2x23V helyett 2x30V lett a tápfesz/ -Meghajtó IC-s volt, ami így a 2x30v-ról már melegedett, kapott egy hűtőborda csíkot. Tranyás meghajtásnál egy kis zászló, avagy hűtőcsillag elfér a meghajtó tranyókon... -Végtranyók emitter ellenállásai /2x0,1 ohm-os kockacukor/ csak 3w-osak voltak, kaptak 2db 5W-osat. -És végül a végtranzisztorok valami 2SA-s, 2SC-s szigetelt 12A-es TO220-as tokozású tranyók helyett a már klasszikusnak mondható BD 249-250C párost (25A?)raktam be. A Daewoo DB23 gyárilag 15A-es biztivel durván 2x75W-ot tudott, így a tuning után hídban 300W is kijött belőle, 30A-es bizti igénnyel. Mondhatni utána nem halt meg egyszer se, csak lekapcsolt! Ugyanis a hűtése innentől már nagyon nem volt elég, bár kapott egy nagy 15cm-es hűtőventillátort, de annak meg belehallatszott a hangja. Ennyit a tuningról... Viszont utána inkább építettem magamnak egy 6 csatornásat, ami még mindíg tuningolható lenne, de már nem annyira érdekel. (2db 500W-os trafó, 8 tápfet /18A-esek/, 25A-es graetz 8800µF-nyi kondi a plusz-on , minuszon, 2x45V-os tápfesz, KD503-as végtranyók, ventis hűtés...) látsd lent:
Egy régebbi eszmefuttatásomat idézve:
Mivel az autóerősítő gyártók, a marketing kedvéért tuszkolják belénk a Watt mániát, ezért van a jó sok nullával ellátott mókusvakító teljesítményadat minden erősítőn. /Meg még a fejegységeken is!/. Mivel az autóerősítőket, üzemszerűen 14,4v-os max tápfesszel mérik be, és a teljesítményét ezen a feszültségen kéne leadja, ezért a 90-95%-os hatásfokú tápegység /kapcsüzemű/, és a max /AB osztályú esetén/ 70-75%-os hatásfokú végfokozat miatt egyszerű számítási mód: a nem túlméretezett tápbiztosíték után rakunk 1db nullát, és ezt az adatot osztjuk a csatornák számával. (de hosszú mondat lett) Tehát 15A-es bizti esetén 150W/2csat /kétcsatornás esetén/, azaz 2x75W. Ugyanez kiszámolva: (ha véghangerőn fel is venne 15A-t), akkor: 14,4vx15A=216W, tápon átjut: 216Wx0,9=194,4 (90%), erősítő ebből hasznosít: 194,4Wx0,75=145,8W (75%). NOS ÍGY JÖN KI AZ A 150W! Cseles mi? Ja! A legtöbb autós végfok tápja 2x20v-2x40v-ig alakít át a 12-14,4v-ból! Ritka az ennél nagyobb feszültség! /gondolj a hidalt 2-4ohm-okra/ Az is igaz, hogy a MAC Fairless one-ban 2x80V-os a tápfeszültség,dupla táptrafó, a tápFET-ek 110A-es IRFP064-ek 4db, a végtranyók (MOSFET-ek) 4db 34N20, amik közel 70A-t kapcsolhatnak a hangszóróra, persze kapcsüzemben, mert hát Class D! Nos így tud "D" osztályban 120A-nyi biztivel 1500W-ot 1 ohm-on az a "vacak" Itt megjegyezném, ha kicsi a táptrafó, feljebb lehet menni a kapcsolási frekvenciával, az én 6csatornásomban 50kHz-ről 500w-osak a trafók, de akár 80kHz-ig is átvisznek, ezen a frekvencián (ha bírják a diódák a graetz-ben) akár 750-800W-ot is át lehet vele vinni...
Igen csak akkor már elkezd mindenhol tüskésedni a tápod, és zavart okozhat. (Nekem ez volt a bajom annó.) Na meg a visszacsatolással is össze tudott veszni pont ez miatt. azt is lassítanom kellett. A fet meghajtó driver sem biztos, hogy jó néven veszi a freki növekedést, mert a felfutó, és lefutó élek le lassulnak, amitől a fet melegedni fog.
Ha meg fetet cserél az ember nagyobb terhelhetőségűre, akkor a gate megnövekedett kapacitív értékével kell megküzdeni. A nagyobb kapcsoló frekvenciát nem biztos, hogy bírja a trafó. A megnövekedett frekvencia miatt több hiszterézis ciklus megy végbe a trafóban. Azaz felmágneseződik, és le. Ettől terheletlenül is melegedhet a mag. Erre azt gondolhatnád, hogy biztos azért melegszik, mert túl gerjesztetted. Növeled a primer menetszámot, és még mindig melegszik, ha megterheled, akkor meg romlik a hatásfoka. ... ... ... A táp tuningnál is sok mindenre kell figyelni. Ezt nem konkréten neked írtam. Aki még nem tuningolt annak, hogy mire figyeljen.
Cseles bizony, ki van ez találva, hogy megvakítsák a mókusokat, tudom én.
![]()
Nem kinlodnak sokat cselezni .Egyszeruen rafestik a hutobordara ahany Watt-ot akarnak ( vagy almodik a vevo ) es veszik az autosok mint a cukrot .
Persze festenek hozza hangszorot is hogy teljes legyen a vevo orome. Vettem 400W -os autroerositot persze tudtam hogy 4 x22W a maximalis amit tud .Es muszalya 14V /8A .De nagyon olcson vettem az ocskapiacon,
Látod? Még téged is meg tudtak főzni vele.
![]() Van az egyik cimborámnak egy mondása. "A Sz..r ha ingyen adják, akkor is csak sz..r marad!" Tehát ha nem jó, a cucc, akkor ingyen sem az. ![]() ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |