Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » PC táp átalakítás
 
Témaindító: kand, idő: Nov 13, 2005
Lapozás: OK   40 / 200
(#) dudzsi válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Szia Sprintlayout.
Le irom én hogy csináltam, csinálom. Nekem proli007 segitet sokat, de persze kellet egy kis megvilágosodás.
Van egy 16 lábu ic a szerkentyübe ami nálam AZ7500-ás de ezer más elnevezésü szokot lenni. Annak az 1. lába megy az 5V és 12V-ra egy egy ellenálláson keresztül. Kiveszed az 5V-nál lévöt és a 12V-nál lövö ellenállást. A 12V-os ellenállás helyet beraksz egy ellenállást és egy potit. Nálam egy 8.2k ellenállás és egy 10k poti van. Azért igy mert csak tápnak használom ezt a tápot. Nem fix feszen. De igy betudod löni arra a feszre amit akarsz és utána megnézed a poti értékét és kicseréled fix ellenállásra. Ami NAGYON FONTOS!! Azt a kondit ami a 12V-os ágba van ott ahol kijönnek a drotok. Kikel cserélni 25V-osra. Mert különben lessz nagy pukk. Ha ez megvan müködnie kell az elektronikával mint töltö. Mást nem szoktam kivenni. Probáltam én is a folytokat meg mindent de olyankor nem igazán akart müködni. Hát tömören ennyi. Ha kérdésedvan irj.
Hali
(#) Antal Miklós válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Szóval az elejéről:1,
Táp teszt, +5V, +12V, ra egy egy 6V30W izzó (+5V-ra), +12V-ra egy 12V45W izzó. PS On vezeték földre, tápnak indulnia kell! +5V-ra müszer és az izzó ki be csavarással +5V stabilitását ellenörizni. Ugyanezt a 12V is. Ha OK-s akkor lehet átalakitani!
2, Kidobozol, kitakarit, panel kiszed. Hűtö ventillátort is megtakaritani, esetleg csapágyhoz egy kevés vazelin, mint kenő anyag.
3, Mivel csak a +12V kivezetést használjuk ezért az összes többi tápvezetéket kiforrasztani. A +12V-nál legalább 3db és a földnél is 3db-t bennt hagyni. (én a +5V nál is egyet meghagytam, mert DVM-t teszek rá).
4, Megkeresni a TL494 3 lábát és az arra menő összes ellenállást kiszedni.
(természetesen ajánlott az átalakitandó tápegység kapcsi rajzát, még a bütykölés elött az Internetről letölteni, ha van beültetési rajz az rengeteget segít)
5, elkészitettem az általad feltöltött kis panelt. A nagy áramú csatlakozási pontokat értelem szerüen vastagítani kellett. A P1 Potival a töltő áramot lehet szabályozni, a P2 trimmerrrel a lekapcsolási feszültséget.
6, összehuzalozás után, terhelésnek kimenetre 12V10W izzó, referencia fesz ellenörzés: TL 431-n 2,45V (ha jó), kimeneti fesz ellenörzés és beállitás 14,5V-ra.
7, terhelésnek 47000µF 40V kondi (mintha kicsi kapacitású akku lenne, ellenörizni a lekapcsolási feszt, de a töltö áramot is csavard le.
8, ha OK-s akkor jöhet az akku. Most már a töltő áramot a potival és egy müszerrel be lehet állitani és a potit hozzá skálázni ha nem teszel DVM-t mint áram mérőt.
Mindezek elött hangsulyoznám, hogy a táp elé a 230V ágba egy 60W izzó az első bekapcsoláskor sok mindentől megvéd. Ha a táp zárlatos, akkor nem a biztosíték ugrik le, és botorkálhatsz sötétben, hanem az izzó világitani fog. Vigyázat mert a táp egyes részein 360V is található, a primer oldalon a puffer kondik 200V körülre töltödnek, és kapacitásuk is van.
Hát ennyit dióhéjban. A szabályzó ák paneljét holnap megcsinálom sprintlayout-ban.
(#) szucsip válasza dudzsi hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Igen, és az 1-es kivezetésről megy még 1 ellenállás a föld felé. Na azt ne vedd ki!
A folytókat ha kiszeded, akkor természetes, hogy nem fog működni, mert azzal szakadást csinálsz egy zárt hurokban, ergo nem tud töltődni a kondenzátor.
(#) dudzsi válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Vagy itt is olvashatsz. Pc táp
(#) dudzsi válasza Antal Miklós hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Amit irtál terhelésnek kondit az nem hiszem, hogy müködni fog. Ha csak nincs benne már annyi áram hogy az a elektronika be induljon. Ugyanis 9V alatt nem csinál semmit csak jelzi hogy mélykisült az aksi. Igy ha már bevan kötve ez a szerkezet egy izzot se tudsz vele meghajtani. Te az 1-es lábnál nem alakitasz semmit? Mert az figyeli az 5 V-ot meg a 12V-ot.
(#) Sprintlayout válasza Antal Miklós hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Nagyon köszönöm a fáradozásodat!

Felcsillant némi remény, hisz pár eltéréstől eltekintve azt csináltam én is amit leírtál. Ha az eltérések miatt jutottam zátonyra akkor minden OK.

Az eltérések: én a z ic 4-es lábát tettem földre egy ellenálláson keresztül, mert egy leírásban azt javasolták (védelem kiiktatása). A 12V kondiját természetesen én is magasabb feszültségüre cseréltem (1000 µF/35V), és a 12V fojtója maradt, a többi eltávolítva.

A töltő panelját már én is elkészítettem amit mellékelek, megér egy ellenőrzést ill.összehasonlítást, lehet hogy elterveztem.

Holnap első dolgom lesz a leírtak szerinti próba, bár már nem emlékszem hogy a 4-es láb körül mi és hogyan is volt....
(#) ptesza hozzászólása Aug 26, 2010 /
 
Egy gyors kérdésem lenne. Mennyire fontos a low ESR kondik használata a szekunder oldalon? Mi történhet ha normál elkó kerül be?
(#) Sprintlayout válasza dudzsi hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Szia! Köszönöm a segítséget.
A javasolt átalakítás nálam nem akar müködni, mert a feszültséget tudom ugyan állítani, de terheléskor kb 5 V-ot csökken a feszültség...(gondolom 40W-os izzót simán kellene birnia minimális feszültség csökkenéssel)
(#) buburobi válasza ptesza hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Üdv. Nemes egyszerüséggel hamar meghalnak, ugyanis nem igazán dijjazzák a nagyfrekvenciás impulzusokat. (azthiszem)
(#) Sprintlayout válasza ptesza hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Nagyon fontos, mert eldurran a normál kondi - nem bírja a magas frekvenziáju tölést-kisütést.
(#) dudzsi válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Hát érdekes. Én bármelyik tápot alakitottam át mindig müködött. Fökép ha megnézed azt a linket amit beraktam. Ugye ott pc tápbol lehet labortápot csinálni. Ráadásul ilyenkor akármennyivel meglehet terhelni a tápot. Véletlenségböl szedtem már ki belöle 15A is. De lehet hogy neked van még valami csavar a tápba ami ezt csinálja. Melyik táppal probáltad? Az én tápom erre hasonlit.
(#) Sprintlayout válasza dudzsi hozzászólására (») Aug 26, 2010 /
 
Ezt a verziót is próbáltam, sajnos sikertelenül. Kezdem azt hinni hogy valamit következetesen rosszul csinálok, vagy félreértek.
(#) szilva válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Sajnos - leírtam már párszor - ezek a tápegységek ugyan egy kaptafára készülnek, de ha nem tökéletesen ugyanabból a sorozatból való kettőt nézel, akkor gyakorlatilag mindegyik eltér egy kicsit a többitől. Éppen ezért teljesen általános receptet nem is lehet adni az átalakításra, csak irányelveket, mindig egy kicsit egyedi lesz a dolog. Sokszor nem ússza meg az ember, hogy visszarajzoljon részeket a tápegységéből, hogy aztán a rajz alapján elgondolkozva végül belenyúljon (az én személyes "halálom" pl. az, amikor millió ellenállással, diódával és zenerrel építenek egy átláthatatlan hálózatot a kimeneti feszültségek figyelésére).

A sikertelenségnek sok oka lehet, a legvalószínűbbnek azt tartom, hogy a kimeneteket figyelő áramköri részlet nem szereti a módosított kimeneti feszültségeket.

De persze az is lehet, hogy a szabályozásba nagyon visszahat a jelenleg terheletlenül lógó 5V-os ág. Ha arra nincs szükség, akkor én ki is szedném az ahhoz az ághoz tartozó alkatrészeket, hogy a szabályozás csak a 12V-ot használja. Ha ezzel sikerül elérni egy önmagában masszívan terhelhető 12V-ot, akkor lehet elkezdeni a feszültség megemelését, és figyelni közben, hogy a védelmi áramkörök mit csinálnak.
(#) Laci0629 válasza szilva hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Nem egyszerűbb lenne megnézni az IC adatlapját és az alapján tanácsot adni?
(#) szilva válasza Laci0629 hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
És ezt pont nekem mondod? Mert én sem láttam még eddig, hogy a kollega leírta volna, milyen vezérlőkkel vannak felépítve a tápegységei... Pont emiatt csak általánosságban tudok nyilatkozni az átalakításról.
(#) peter1995 hozzászólása Aug 27, 2010 /
 
Hello.VAn egy 300W-os ATX tápom.Most 12V-on 10A ad le.Az 120W.Azt szeretném ha erről tudnék hajtani egy TDA7294-es erősítőt.Az 100W-os és 120 a táp.Szóval hogyan lehetne a 12V-os ágat 40V-osra átalakítani?
(#) szilva válasza peter1995 hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Át kell tekercselni hozzá a trafót, úgyhogy én nem javasolnám. Jobban jársz, ha az erősítődhöz veszel egy hozzá passzoló toroidot és építesz neki hagyományos tápegységet.
(#) peter1995 válasza szilva hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
PErsze hogy jobb lenne azzal de mivel ez van kéznél így ezzel szeretnék kezdeni valamit.Mivel most nincs cash trafóra meg tápra.
(#) szilva válasza peter1995 hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Én elsősorban érintésvédelmi okokból vagyok amondó, hogy ne szedje szét az ember a PC táp trafóit. Ha mégis PC tápból akarsz ekkora feszültséget, akkor mindenképpen szét kell szedned, és kb. 2.5x-esére kell a 12V-os szekunder ág menetszámát növelned. Ha ez megvan, akkor ki kell cserélni a szekuder oldali egyenirányítókat (illene 300 vagy 400V-osra, az eredeti felállásban 200V-osak szoktak lenni), a puffereket, a -12V ágat is a pozitívhoz hasonlóra kell átalakítani, meg kell oldani a vezérlő IC korrekt feszültségű tápellátását (ez sem biztos, hogy triviális, ha 40V-od van a szekunderen), át kell alakítani a visszacsatolást a 40V-hoz. A 3.3 és 5V-hoz tartozó részeket én teljesen kiírtanám ilyen esetben.
(#) Sprintlayout válasza szilva hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Üdv!
Írtam már, de természetesen nagyon szívesen leírom újra: TL 494-es vezérlővel rendelkeznek
Egyetértek maximálisan a(#784309) hozzászólásodban leírtakkal, mert nekem is ez a tapasztalatom. Nagyon sok kapcsolási rajzot levadásztam a netről, de nem találtam olyan tápot amelyikkel bármelyik egyezne.
(#) szucsip válasza szilva hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Nem feltétlenül szükséges 2,5 szörösre növelni a sec. menetszámot, elég lenne 2szeresére. A TDA7294 -es nem 100W-os, csak 70. (Mert 100W-on már 10% a torzítás, az már élvezhetetlen)

Tehát 8ohmos terheléshez elég neki már a +-35V is.
Egyébként én még nem találkoztam olyan PC táppal, aminek a szekunder oldali gyorsdiódái 200V-osak lettek volna. Ha 200V-os van ott, akkor az nyugodtan otthagyható.

A többivel egyet értek, és én is azt mondom, hogy nem nagyon tanácsos PC trafót átalakítani ilyen módon.

De peter1995...
Ha nem tudunk elriasztani, akkor ám legyen: Szedd szét a trafót. És szólj, ha már szét tudtad szedni a ragasztott porvasat úgy, hogy nem törted el.
(#) szilva válasza szucsip hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Igaz, csak 100V-os diódák vannak a tápok zömében, de én találkoztam már 200V-ossal is.

A szekunder tekercs feszültségének csúcsértéke táponként eltérő, lehet akár 40V felett is. Ha 40V-ot akarunk csinálni a 12V helyett (az eredeti kérdés erre vonatkozott), akkor _elvileg_ 3.33-szorosára kellene emelni a menetszámot ahhoz, hogy a tápban megmaradjon ugyanaz a szabályozási tartalék, ami eredetileg is volt. Tapasztalatom szerint ugyan fel lehet emelni akár 20V fölé is a 12V-os kimenetet áttekercselés nélkül is, de 18-19V fölött már a hálózati feszültség változásait nagyobb terhelés mellett nem biztos, hogy ki tudja szabályozni. Ha 17.5V-ra fel tudjuk vinni üzembiztos működés mellett a feszültséget, akkor a kérszeres szekunder menetszámmal épp 35V-ot kapunk. Az megint más kérdés, hogy a TDA7294-nek valóban elég is lenne ennyi, nem biztos, hogy megéri határértéken (40V) kínozni. De sajnos a dupla menetszémhoz is meg kell bontani a trafót, ami szerintem nem szerencsés választás.
(#) mugab válasza szilva hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Hm, a 12 voltos ágban leginkább 200 voltost láttam...
(#) ptesza válasza Sprintlayout hozzászólására (») Aug 27, 2010 /
 
Köszi nektek.
(#) szucsip válasza mugab hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Hát nem tudom, hogy ti hol nyulkáltok, mert én még csak 60-80V-os dupladiódákkal találkoztam sajna. Persze hiszek nektek, de mázlisták vagytok.

Egyébként lenne egy javaslatom, amivel kiváltható a trafó szétszedés, de azzal csak 2× akkora feszt. lehetne elérni, mint amúgy. Csak annyi lenne, hogy a középleágazást elcsípni, és a trafó szekunderének 2 legtávolabbi végét egy schottky diódahídra kötni, aminek negatív fele mehet a földre, pozitív fele meg a pufferra (persze csak folytón keresztül).

De akkor kell még 1 tápegység, ami a negatív feszültséget állítja elő.
(#) Battila hozzászólása Aug 28, 2010 /
 
Ahogy látom itt nagyon érti mindenki a táp témát. PC vonalon járatos vagyok, táp elektronika se áll messze tőlem, de nem tudom elindítani a tápot. Pedig a Bíbor és a Fekete kábelt zártam össze a 20 Pin-es csatin. Mi a hiba?

(építek egy TDA 2030-at, nagyon végfok gyanús a dolog, mindig levágja a biztosítékot, táp kellene tesztelni)
(#) eSDi válasza Battila hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Üdv.

Ha hiba nem az ön készülékében van...

Ha a Zöldet és a Feketét próbálod akkor lehet beindul...

A lila(bíbor) az a (+5VSB)
(#) Battila válasza eSDi hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
IGen, közben meg is találtam olvasgatás közben a megoldást. Viszont felpörög a venti, ad egy pillanatra áramot, és leáll, gondolom kevés terhelést adok neki. (Minőségi, 220W-os, régi, de jó Enchache tápról lenne szó)
(#) eSDi válasza Battila hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Ha régebbi típus akkor 100%, hogy kell neki terhelés és azért kapcsol le. Egy kisebb izzó elég. kb 5W
(#) peter1995 válasza szucsip hozzászólására (») Aug 28, 2010 /
 
Oké.Ha szétszedtem és egybe van írok.
Következő: »»   40 / 200
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem