Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   64 / 345
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
A csillag/delta kapcsolást Kadarist kolléga leírta.
A 3X16A igazából 3kW- biztos, és 4kW kissé necces (ebből, vagy 5,5kW-ból kéne csillag/delta indíthatóságú motort beszerezni, az már - csillagban indítva, és deltában járatva - elég erős lenne) indítását teszi lehetővé. A nyomatékot növelheted az áttétel növelésével is. Alacsonyabb fordulatú motornak is nagyobb a nyomatéka (azonos teljesítmény mellett), és - sajnos - a mérete is.
(#) Herqles válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Tehát ha jól értem, akkor csak akkor köthetem deltába, ha 380-on is engedi, különben leég. Ha viszont engedi, akkor így elvileg erősebb lesz (gyök3 szor erősebb), de nagyobb áramfelvétellel indul, ami 2 kW-nál még talán nem vágja le a biztosítékot.
A tuti magoldás, ha csillag-delta kapcsolóval először csillagban felpörgetem,aztán kapcsolom át deltába.
Már csak az a gondom, hogy ez a kapcsoló aránytalanul drága. Na mindegy, első körben alaposabban szemügyre veszem a motor adatait.
Addig is köszi!
(#) pucuka válasza Herqles hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Ha lehetne egy képet az adattábláról, és a kötési sémáról feltenni.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Csak akkor kötheted deltába, ha ez a felirat van rajta:Δ380V.
Ha a Δ220V/Y380V van az adattábláján, nem járhat deltába.
(#) Herqles válasza pucuka hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Megkeresem és lefotózom minden adatát! :photo: Remélem még ma sikerül!
(#) Herqles válasza pucuka hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Íme a képek. Sajnos ennél többet nem találtam rajta sehol. Ebből kiderül valami? :miaz:
(#) water válasza Herqles hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Éppen csak az adattábla képe hiányzik. Egyébként ez biztos hogy egy 380/220V-os motor, tehát csak akkor kösd deltába ha le akarod égetni.
(#) Herqles válasza water hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Sajnos az adattáblája nincs meg, pedig össze-vissza forgattam...
De a válaszod alapján nem is kell.
Egyébként honnan tudod, hogy 380/220-as? Bocsi ha hülyeséget kérdezek...
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 6, 2010 /
 
Szerintem onnan következteti ki, hogy jelenleg is csillagba van kötve. :yes:
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Egyébként látom, a motor tengelyére ékelted a hasítót. Ha a motor még a lassúbb fordulatú példányok közül való, akkor is mehetne lassabban is. Alkalmazhatnál valami fogaskerekes, vagy csiga áttételt (persze, jó erőset), meglepő módon nagyobb lenne a nyomatéka.
[OFF]Egyszer apám épített egy 175-ös CZ-ből kerti traktort. A kihajtás egy tengelyre ment, majd onnan a fémkerekekre. Azokra 15cm-es szögvasak voltak hegesztve, kapaszkodónak. A gép ereje még 1. fokozatban sem volt elég (legnagyobb meglepetésünkre), és nem tudta elvinni az ekét. (Viszont minket jól összerángatott!!!) Erre került bele még egy láncáttétel (1:5, 1:6) és a motor már bőven elegendő nyomatékot szolgáltatott, sőt, az 1. próbánál eltörött a vaskerék agya. Ezért 2 Lada-kereket kapott.
Másik példa: 400 mm-es körfűrészen 4 kW-os 2880 fordulatú motor, legalább 3x-os fordulatra gyorsítva. A 4 kW úgy fulladozott, sőt gyakran le is állt teljesen. Ha a feladathoz nincs illesztve a teljesítmény, nem lesz jó a hatásfok.
(#) pucuka válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Nos, a kapocsdoboz tetejében levő bekötési rajzból egyértelműen kiderül, hogy ezt a háromfázisú motort a lamellák áthelyezésével, a rajznak megfelelően kapcsolhatod csillagba, és deltába is. Ettől a fordulatszám nem fog változni, azt sem tudom, hogy megfelelő lesz-e amire szánod. (az Imi65 szerint valószínűleg nem)
(#) water válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Plusz még onnan hogy ekkora motort nem gyártanak delta üzemre, 4-5kW-ig biztos hogy csillagüzeműek. Aztán láttam már néhány motort életemben, de otthoni felhasználásban 3 fázisra kizárólag csillag üzeműt.
Amivel már lehet csillag-deltában is játszani azok 20-30kW körül vannak.
(#) proli007 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Hello!
Na, csupa aggály. Akkor had szaporítsam, egy kevésbé villanyossal..
Ezekben a motorokban nincs támcsapágy. Így ha nem csak nézegeti a fát, akkor tengelyirányú erőre, hamar meg fogja adni magát..
üdv! proli007
(#) Imi65 válasza water hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
[OFF]Ez azért nem így van, nekem van otthon (a körfűrészemen) egy 4kW-os 1420 fordulatú motor, az bizony csillag/deltás. Így is indítom, bár erre nem volna szükségem, de ki tudja, hol kell használni. Így a 3X10A-ről is szépen elindul.
Itt láthatod a mechanikus csillag/delta kapcsolót. Sok esetben azonban csak csillagba járatom, ha nincs nagy igénybevétel, pl. bútorlapot még kb 6-8cm/sec előtolással is szépen viszi. Mikor a 40cm-es tárcsát "ellepi" a fa, akkor már a delta állás a használható.
A felirata pedig: Δ380V
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Itt láthatsz ilyesmi gépeket, azért van ott 2kW-nál nagyobb motor is. :nemtudom:
(#) Herqles hozzászólása Szept 7, 2010 /
 
Húú! Nagyon köszönöm a sok választ! Igen az előttem szóló által linkelt gépről lenne szó. Úgy fest a dolog, hogy 4-5 kW-os mocit kéne szereznem egy csillag-delta kapcsolóval, vagy levenni a jelenleginél a fordulatszámot a felére, mondjuk ékszíjjal és esztergáltatni hozzá egy plussz tengelyt 2 radiax csapággyal.......
Az a gondom, hogy mindkét megoldás meglehetősen drága, így csak lassacskán tudom majd összehozni. Addig pedig marad a jó öreg fejsze pajtás.
Leginkább azt nem tudom felfogni, hogy mi olyan drága abban a kapcsolóban?
(#) pucuka válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Azért drága ez a kapcsoló, mert a feszültség alatt álló tekercseket (forog a motor!) átkapcsolni rövidzárlat nélkül, a kontaktusok megfelelő sorrend szerinti kapcsolásával lehetséges csak.
(#) Herqles hozzászólása Szept 7, 2010 /
 
Ilyet tudnék venni 24000+posta összegért. Ehhez is kéna a cs-d kapcsoló mi? De ennek már bírni kéne, főleg ha levenném a fordulatát felére, mondjuk dupla ékszíjjal... :nemtudom:
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 7, 2010 /
 
Így van, ez járatható deltában, és indítható csillagban. Ha a hálózatod nem bírja, akkor ez az indítási mód javasolt is. 3x16A-ről szépen elindul csillagban. Ha nincs átkapcsolód, fel kell építeni mágneskapcsolókból (az sem lesz olcsó), 3 db szükséges hozzá. Rajzot találsz valahol, valaki tett fel, emlékszem rá.
(#) Herqles válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Bár lelkes tanuló vagyok sok témakörben, távolról sem látom felkészültnek magam ahhoz, hogy 380 V-os rendszerekben barkácsoljak, de jól esik a bizalom.
Úgy gondolom, ameddig nem lesz pénzem rendes kapcsolóra (remélem max 1-2 hónap), addig csillagban fogom használni, feltéve ha sikerül megvennem a motort...
(#) kadarist válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Egy 380-as delta motor gyönge lesz erre a munkára csillagban. A csillag-üzem csak indításra szolgál.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Számszerűsítsünk. Valamivel gyengébb lesz, mint a mostani 2kW-osod, kb. 1,8kW lesz a "tudománya" csillagban.
Kadarist kolléga nem véletlenül írta, hogy nincs értelme a drága pénzen vett motort "csökkentett módon" járatni, semmit nem nyersz vele, míg az átkapcsolást nem oldod meg.
Csak halkan jegyzem meg, hogy egy normál, és egy háromállású kapcsolóval is meg lehet a feladatot oldani. Úgy kell bekötni, hogy a normál kapcsoló a motoron a felső 3 kapocsra adja rá a feszültséget. A másik 3 kapcsot (az alsókat) a 3 állású (két fogyasztó felváltva történő bekapcsolására alkalmas) kapcsoló bemenő pontjára, majd az 1-es kimenetre egy rövidzárat, as 2 kimenetről pedig (fázishelyesen) vissza a felső kapcsokra. Még halkabban jegyzem meg, hogy a normál kapcsolót én elhagytam, mert a 3 állású kapcsoló középső állásában (0) sem zárt az áramkör, így a motor nem forog, de ez így nem szabályos, mert a tekercseken rajtamarad a feszültség. Így az egyik álláshoz a csillag, a másikhoz a delta üzem tartozik. A kezelést némiképp nehezíti, hogy az átkapcsolás ideje kissé hosszabb lesz, mert a kapcsolót a 0 álláson át kell forgatni. Nekem azonban ez tökéletesen működött, több évig, mire sikerült Y/Δ átkapcsolót szereznem, nem sok idő, míg áttekerjük a 0 álláson.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
[OFF]Csak elrettentésképpen. Egy kicsiny zalai faluban a 4kW-os Δ380V-os motorhoz vittem átkapcsolót is. A kőműves ezt szépen fel is szerelte a körfűrészére, míg a falu legértelmesebbnek tartott villanyásza bekötötte a motort - egy normál kapcsolóval - csillagba. A 4kW-os gép semmivel sem tudott többet (ez gyakorlati tapasztalat volt, az 50cm-es tárcsával), mint a korábban fennlévő 1,3kW-os kompresszor motor.
A dologból az derült ki, hogy a srác egyszerűen nem tudta bekötni az átkapcsolót (9 kivezetése van, ebből 3 a bejövő, és 6 a motor! Ezekre alaposan oda kell figyelni, mert 2 vezeték megcserélése "érdekes" dolgokat eredményezhet!), így a jól bevált sémát alkalmazta. (Próbálta deltába is, csak úgy a 10A-os automaták nem "tolerálták" az indítást.) Aztán mikor újra lejutottam, akkor álltak elő a kéréssel, hogy nem kötném-e be véletlenül azt a kapcsolót a motorral. Megtettem. Volt csodálkozás, a gép képességei drámaian megemelkedtek. Megszorulásra már nem a búgás volt a válasz, hanem 2 10A-os automata "elküldése" (a 3. általában fennmaradt!).
(#) Herqles válasza kadarist hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Hiszen a mostani motorom is csak csillagban megy! Azért csak erősebb lesz az 5,5-ös csillagban, mint a 2-es csillagban. Bár tagadhatatlan, hogy leírásaitok alapján addig nem tudok érdemi munkát végezni, amíg nem szerzek be egy ilyen cs-d kapcsolót. Úgyhogy meghalgatom a tanácsaitokat, és ha nem kapok a motorral együtt, akkor veszek egy normális kapcsolót. Ha pedig még úgy is esetleg megszorul, akkor az én értelmezésem szerint simán levágja az autómatát és nem ég le egyből, ugye?
Köszi!
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Idézet:
„Bár lelkes tanuló vagyok sok témakörben, távolról sem látom felkészültnek magam ahhoz, hogy 380 V-os rendszerekben barkácsoljak”

Szerinted, ha a motorokat kötözöd be, akkor mit csinálsz? Arra ügyelj, hogy bármilyen elektromos munkavégzés előtt húzd ki a dug-aljat a csatlakozóból, akkor nem érhetnek meglepetések! A fentebb leírt megoldásomat pedig nem ajánlanám, csak arra próbáltam rávilágítani, hogy szegény ember vízzel főz (vagy kézzel nőz), vagyis azzal próbáltam valamit kihozni, amim éppen volt otthon. Ugyanilyen kapcsolóval egyszer "gyártottam egyfázisú motorhoz irányváltót is, pedig nem erre volt tervezve, de - megkötésekkel - azt is meg lehetett csinálni. Persze másnak javasolni, de még a gépet kölcsönadni sem mertem volna. Csak a saját használatra, Móricka-megoldásnak jó, ha az ember miden pillanatban tisztába van a dolog természetével.
(#) Imi65 válasza Herqles hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Nem! Ez a vicc benne, hogy nem. Azért nem érted, mert nem tudod, mi a különbség a csillag/delta kapcsolás között. Elmondtuk, ha érdekel, írj privátot, és megbeszéljük, mi, miért.
(#) pucuka válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Csak kiegészítésül: Ha úgy kell használni a motort, hogy néha megszorulhat, nem ártana motorvédő kapcsolót is használni. Mondjuk ez sem két fillér, de ha a motortekercselés árához viszonyítjuk . . .
(#) Imi65 hozzászólása Szept 8, 2010 /
 
Egyébként érdekes, hogy a sok videó közül egyetlenegy sincs, ahol a gép lendítőtömegben tárolja az energiát. Nyilvánvaló pedig, hogy az ilyen fajta gépek nem folyamatosan, hanem csak rövid időre veszik ki a gépekből a nyomatékot, de ebben az esetben a meghajtó gépet a teljes nyomatékigényre kell méretezni. Gyári masinériákban (pl. présgép) iszonyat méretű lendtömegek veszik fel a csúcsterhelést, amit terhelésmentes időszakban a meghajtás "visszatölt" energiával. :nemtudom:
(#) pucuka válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 8, 2010 /
 
Ez így is van. Az ipari felhasználásoknál lényeges szempont a hatásfok, ott rendesen meg van tervezve a szükséges nyomaték előállításának módja. Házi felhasználásnál egyszerűbb, és olcsóbb is "csúcsra" méretezni, mint például egy méretezett lendkereket beépíteni, miközben a szükséges nyomatékot sem ismerjük, csak annyit, hogy elég, vagy nem elég. Ezeket a gépeket sem használjuk olyan sokat, hogy a hatásfok lényeges legyen, szemben egy présgéppel, ami három műszakban folyamatosan dolgozik.
(#) Herqles hozzászólása Szept 8, 2010 /
 
Újra elkezdtem visszaolvasni és néha úgy érzem elveszek a sűrűben. Az ám az igazi gond, hogy tényleg nincs méretezés. De ki is tudná nekem megmondani, hogy mekkora erő ébred egy 70 mm átmérőjű hasítókúp göcsös gyertyánfába hatolásakor, amit fejszével is sírva lehet elvágni, pedig nem is vagyok soványka alultáplált kisfiu . Egy biztos, ha a 2 kW-os csillagos motorom helyére beteszek egy 5,5 kW-os deltás motort, kb 20 A-os csillagdelta kapcsolóval, akkor az brutális erőnövekedést fog jelenteni. Ha a kapcsolót karnyújtásnyira teszem, akkor kis szerencsével az esetleges megszorulásokat is meg tudom úszni, bár azt is el tudom képzelni, hogy egy ekkora motor, inkább elforgatja a kúpot és elforgácsolja a fát, mintsem megszorul, pláne hogy ez a moci 1440-es fordulatú, így a lendületi energiája is nagyobb. Erre majd a próba fog fényt deríteni. Eddigi segítségeteket nagyon köszönöm, és azt hiszem, sosem tudom meghálálni, főleg mivel előre látom, hogy legkésőbb a cs-d kapcsoló bekötésével úgyis újra jönni fogok.
Következő: »»   64 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem