Fórum témák
» Több friss téma |
kösz!
és milyen triggert tegyek oda illetve hanyas lábakra kössem a dolgokat... ez valahogy lemaradt a rajzról :no:
Használj NAND Schmitt-trigger IC-t. Például: CD4093
Szia,
Idézet: „Mennyi lehet az áram, amit a képen rajzolt motor kaphat?” A max áram a 2x0.022 Ohmos ellenálástól függ,mégpedig nagyobb ellenálás - kissebb áram... Ha elfogadjuk tényként hogy ez a szabályzó 2KWos,kezdetnek a motorodhoz 2x0.056 Ohm körül alkalmas... Még jó volna egy autómatika ami korlátozná a hállózati elkók bekapcsoláskori csucsáramát,és az időre (mig feltöltődnek) letiltaná a motor működését... Remélem nem ráz meg az áram...
Sziasztok!
Pwm szabályoznék egy sima 12V-os Dc motort. Következőt csinálom: Avr pwm kimenete - ellenállás - BD240 bázosa. A motort 12V-ról táplálom, közbeiktatva a tranyót, de semmi sem történik, kivéve hogy kicsit búg a motor. Ha a pwm kimenetre ledet kötök, azt szépen tudom szabályozni, egész kikapcsolástól a teljes fényereéig. A tranyó - motor kombinációval miért nem megy ? Köszi Peti
Szia,Peti!
Biztossan kevés a tranyó áramerősítése!Én BDX33C-t és 330 Ohmos ellenálást ajánlok a kimenet és a bázis közé... A PWM frekvencia legyen 800 Hz körül,ha nem zavar a halk sípolás... A motorra tegyél gyors visszafutódiódát,pl FR302 est...
Köszönöm, reméltem hogy a tranyóval van a gond.
Valójában irf 640 -es Fet-tel fogom vezérelni, de az most nincs kéznél, így gondoltam beteszek egy BD tranyót hátha. De akkor nem jól gondoltam. Üdv Peti Idézet: „Valójában irf 640 -es Fet-tel fogom vezérelni” Lehet hogy az sem működne,kevés az 5V a vezérléséhez... Olyan fettet kell választani amely már Logikai szintel (5V) teljessen kivezérelhető... Gate ellenálás 100 Ohm...
Találtam egy ilyen kapcsolást, és ezért gondoltam hogy jó lesz: Bővebben: Link
Ja igen az lemaradt erről, csak ebből indultam ki.
Az a H híd alsó részén lenne, a két alsó N-es fet és a GND között.
Válassz valamilyen "logic level" típusú FET-et. Bővebben: Link
kipróbálom ezekkel az ellenálásokkal...
biztos nem ráz meg. Azért annál óvatosabb vagyok, hogy agyoncsapassam magam
Szevasztok!
Kéne egy "kis" segítség, egy 12V-os ventillátor PWM szabályzását kéne megoldanom úgy, hogy az elektronika a ventillátor sebességét 2db termisztor hőfokkülönbségének függvényében (egy sörkollektor beszívó és befújó csöve hőkülönbségét kellene 15C fokon tartani), egy harmadik termisztor adná a kapcsolásnak az indító jelet (amint felmelegedik a kollektor bekapcsol a a venti), és hogy a feladatot bonyolítsam, kéne még bele egy lágyindító is, mert PC tápról akarom működtetni a ventit, mert ha nem indítanám lágyan, akkor a rövidzárvédelem bekapcsolna (már rákötöttem a ventit direktbe) Az én elképzelésem , hogy az 555-nél a potit kicserélem a két termisztorra, és teszek melléjük 1-1 trimmer potit, amivel beállítom a 15 fokon a kellő venti sebességet, a többit megoldják a termisztorok, a pwm bekapcsolását , egy termisztor-komparátor-éskapu hármassal oldanám meg, mégpedig úgy, hogy a fet elé kötném őket és így ha a kollektor hideg, az éskapu nem engedi nyitni a fetet. Ha az elképzelésem helytáló, már csak egy lágyindítót kéne beépítenem valahova Légyszives írjátok meg a véleményetek! A segítséget előre is köszönöm!
Nem tudni, hogy pontosan mit akarsz szabályozni, milyen a dolog tehetlensége (mennyi idö alatt változik a hömérséklet mindkét irányban), igy még nem elegendö a feladat megoldására.
Csak egy ötlet; ha csak hüteni kell a rendszert, akkor akár 1 termosztáttal is sikered lehet (és még a lágyindito sem fog kelleni), hiszen, ha ugy oldod meg a feladatot, hogy a hömérséklet emelkedésével a ventillátor egyre nagyobb kitöltésü PWM jelet kap, akkor akár önszabályozos is lehet. Azaz 15 fok alatt a kitöltési tényezö legyen 1% körüli - amitöl a ventillátor éppen, hogy csak forogni fog (vagy még azt sem). 16-17 foknál legyen a kitöltési tényezö 70-80% azaz teli gázon hüteni fog. Tehát az 555-s munkapontját ill. a szabályozás meredekségét kell ügyesen kezelni.
12V-os kb 150-200W-os autó fűtés ventillátort akarok pwm szabályzozni, egy házi 3m2 alapterületű napkollektorban kéne a levegőt keringetni, de úgy hogy a lakásba visszatérő levegő max 15C-al legyen melegebb, mint a beszívott, és ha a kollektort nem éri a fény (hideg) akkor a ventit le kellene kapcsolni, nem csak leszabályozni, mert a hideg levegőt nem akarom befújni a lakásba.
A lágyindítás fontos lenne, mert bekapcsoláskor a venti viszonylag nagy A felvételét a PC táp rövidzárnak érzékeli, vagy a pwn jel kitöltésének kéne fokozatosan emelkedőnek lennie, vagyis lassan érné el a kívánt értéket.
Eltünt a válaszom.
Szerintem a 230V-s ventillátor sokkal jobb lenne, és a levegö utját egy légzsilippel jobban lehet szabályozni (akár egy passzivval is, ami csak akkor nyilik, ha a ventillátor fujja a levegöt).
A levegő szabályzása megoldott, passzív visszacsapókkal, a venti meg adott, nincs kedven tizen valahány ezret kiadni, ha már itt van a venti a kezemben ingyen, már csak a szabályzásban kéne segítség.
Egy 24V / 250W-os elektromos kerékpár hajtásra használt motor PWM szabályzását mennyiből lehetne kb. kihozni?
Hali Mindenki!
Latom sokan szeretnenek csinalni PWM szabalyzast. Kozre adok egy altalam jo ideje tervezett projektet. En kimondottan Styropor (Hungarocell) vagasahoz terveztem, de hasznalhato DC motor szabalyzasara is. Ezzel A FET-tel 50 amperig hasznalhato biztonsagosan, de ha valaki nagyobb aramot szeretne, lehet tobb tranyot parhuzamosan kotni, vagy nagyobb aramut hasznalni ( esetleg IGBT-t de annak nagy a maradekfeszultsege). A mellekelt HEX 980 Hz-re van megirva, de az EEPROM "0" cimen levo szammal at lehet allitani a PWM frekit: 1 : 3.9 kHz 2 : 980 Hz 3 : 244 Hz Az EEPROM "1" cimen levo ertek a max % erteke, ami 255 eseten 100%. Hasznaljatok egeszseggel. Csa Vili
Szia!
Az az R3 nagyon nagy ellenállású. Csökkentsd le 100ohm-ra vagy még kisebbre, de a legjobb lenne egy komplementer- tranzisztoros gate-meghajtó buffert használni a FET vezérlésére.
Egyszer már megépítettem ezt a kapcsolást csak akkor irf 530-al. azzal működött rendesen. Csak az 530 melegszik nagyon.
Mondom, hogy csökkentsd azt az ellenállást, mert így lineáris üzembe kényszeríted a FET-et, kapcsolóüzem helyett. Nem tud a vezérlés ideje alatt rendesen kinyitni, megnő a D-S ellenállása és eztért válik fűtőtestté.
Nem változott semmi pedig már csak 50 ohm van benne.
555 lehet hibás?
Nem is fog működni a linkelt rajz szerint...
Nem a source-be kell kötni a terhelést, hanem a drain-be. Nem bír kinyitni a szerencsétlen fet, mert mihelyt kinyitna a source lábon megemelkedik a feszültség, a motoron átfolyó terhelés hatására, és máris kevesebb lesz a gate-source közt a nyitófeszültség értéke... Tulajdonképp egy elcseszett áramgenerátor lesz így belőle. Tehát tedd át a motor kapcsait a pozitív tápfesz és a fet drain közé. A motorral kötelezően kell egy szabadonfutó dióda, gyors legyen. A motor áramfelvételével durván azonos áramot legyen képes elviselni. A bekötése: katód a pozitívon.
Tehát akkor ÍGY?
Ekkora diódám nem tudom van-e. Akksi töltőé biztos jó lesz. Diódának mi a szerepe? A Fetet védi?
Igen így kösd. Jól látod a dióda a fetet védi.
PWM témában pár kapcsolás, magyarázó szöveggel: Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |