Fórum témák
» Több friss téma |
Hát ha nem muszáj nem bonyolítom, inkább kinyújtom a kezem, és átkapcsolom. Inkább mechanika, meg autók. az elektro nem az én súlycsoportom. Azért nagyon szépen köszönöm a felajánlást!
Na, ez a rosszabb eset. Mármint a TO-220-as tokozás. Ezzel lehet, hogy nem fogsz tudni 20W-nál többet eldisszipálni, akármekkora bordára is szereled. Nemrég egy adatlapban olvastam olyat, hogy "Végtelen nagy hűtőbordával" a maximális disszipáció 18W.
![]() PQ30RV21 datasheet (2. oldal)
El vagyok szomorodva. Igaziból akkor 2 dologra kell figyelnem. 1 nem szabad túl lépni a 2 Ampert, vagy 6-7 Voltnál nagyobb feszültségkülönbséget a be, és kimenet között. Ezt még lehet tartani. bár nem hiszem, hogy 1,5 ampernél többet venne fel akármelyik ketyerém. Gondolom azt felejtsem el, hogy megcsapolom a trafót Kb. 6, és 18 Voltnál is.
Hello! Igen, eljutottam idáig én is, csak fiókból építettem, nem szeretnék plusz alkatrészt venni, főleg nem 338K-t 2rugóért, lehet (valószínű)nem is használom majd ki a 3 ampert. 338T volt itthon valamiből kiszedve, meg még van egy lm317T is a fiókban de azt még ennyire sem fogom tudni terhelni. Azért köszi a segítséget!
Szia! Egy kis korrekció: LM350-3A, LM338K-5A, (az adatlap szerint), de ez nem is annyira lényeges; mert lehet őket párhuzamosan kötni (LM317T-t s a többit is) ezek csak naggyából a teljesítményben különböznek. Az én első tápegységem is ezzel volt. Most per pillanat nincs ilyenem, készülőben van, variálni akarom őket, előszabályzás, áramkorlátozás és mindezt csak LM ic-vel...
És tényleg. Az lm338T is 5A-t tud. Csak nem fittyed le 3A-től. Igaziból az oldalon található mindenféle kis kapcsik élesztéséhez, és modellezéshez kéne. Pl.: led meghajtók, szűrők, előerősítők, kis motorok szabályzóinak a teszteléséhez. És ha működik, akkor lehet végleges tápot építeni. Egy csomó neten keringő kapcsolásról derül ki, hogy nem is működik. Ezeknek sokszor a legköltségesebb része a táp. Akkor sem jó játék,, ha az alkatrészeket 80%-ban újra tudod hasznosítani.
Szia!
Én megnézném szívesen azt a rajzot! Felrakod? Köszönöm!
Egy másik topicba elküldtem már korábban:
L200-al megvalósított tápegység Ha kérdés van, keress meg!
Helló! Külön kapcsolási rajzom nincs, minden ami érdekel az benne van a LM317T adatlapján. Párhuzamos kapcsolás, a nagyobb teljesítményre, előszabályzás a diszcipáció csökkentése végett, az áramszabályzás stb.
Ajánlom olvasd el. Minimális alkatrésszel, jó minőség. Az összes tápot a 723 ic-vel, valamennyi tápot innen a fórumokról lekörözi! Csak a finom áramszabályzás körülményes. Ne szaporítsam a szót, ez egy egyszerű és jó táp. Ne felejsd: adatlap. ![]()
És persze az adatlap...
Köszi, hogy felraktad, de szerintem félre értettél, mert én Zed hozzászólására válaszoltam. Azért megnéztem, és ismerem is az IC-t!
![]()
Strapabíró valami, több mint 15 éve használok egy 317est, 4db nagy BD vel " megfejelve 1,2-20V 0-10 A áramkorláttal. Napi használatban javításokhoz, soha nem ment tönkre.
Sziasztok !
Az IC adatlapján 40 V feszültség különbség lehet a ki és bemente között . Akkor nem 40V a maximális bementi feszültsége . Jól gondolom ? 55V -ból szeretnék 35 V-ot késziteni , 0,3A -nál. A válaszokat Köszönöm.
De nem ám. Akár 100V-os is lehet a stabilizált kimeneti feszültsége, de akkor 60V-nál nagyobnak kell lenni a bemenő oldalon.
Kevered a ki- és bemenetet, de egyébként jó!
Tehát helyesen: a bemenő oldalon 140V-nál kisebbnek kell lennie a feszültségnek, ha 100V-ra akarunk stabilizálni. Köszönöm a helyreigazítást!
Van itt egy kis segítség a nagyobb feszültségű alkalmazáshoz.
Kicsit szünetelt az LM317 projektem, de most folytatnám. A hozzászólások alapján a TO3 tokozás lehet a legegyszerűbb megoldás. De ilyet még soha nem használtam. Úgy kell felszerelni, hogy a hűtőbordára fúrok 2 lyukat, ahol kilógnak a lábak, majd a TO3-mas tok két fülén levő furatok segítségével egyszerűen rácsavarozom? Kicsit gyanús hogy nem, hűtőbordára nem nagyon illik áramot kivezetni, legalábbis TO220-nál el volt szigetelve, amit eddig láttam.
Ha rácsavarozom, akkor kell a hűtőborda és tok közé valamilyen hővezető paszta, mint a számítógép proceszorokknál? Hűtést lehet, érdemes azzal fokozni, hogy a tetejére szerlek valami hűtőbordát, mint egy számítógép processzornak?
Szia!
Ha nem zavar az, hogy a bordén feszültség van, akkor szigeteletlenül is felszerelheted az IC-t. Így még jobb is lenne a hőátadás a borda felé. Hővezető pasztát mindenképpen használj!
Köszi, kipróbáltam, tényleg nem melegedett túl, kézzel megfogahtó hőmérsékletű maradt a hűtőbordám és a TO3-mas LM350 is, terhelésre nem kapcsolt be a hővédelem.
Viszont valami butaságot csinálhattam, mert egyszercsak kimúlt szegény LM350. (Adjust és IN láb rövidzárt.) Azt írja az adatlap, meg a fórumban is a többiek, hogy rövidzár és valameddig túláram védett. Jól gondolom, hogy csak az maradt, hogy túl nagy áramot kapott? Elég drgága a kísérletezgetés, úgyhogy még ha nyilvánvaló a válasz, akkor is inkább kéredeznék. Túláram ellen legegyszerűbb egy 3A olvadó, gyors (?) biztosíték, amit a bemenő láb élé kötök? Esetleg valami egyéb ötlet túláram korlátozásra, ami nem jár minden alkalommal biztosíték cserével?
Ha az adjust és in lábakat összekötöd, akkor ne csodálkozz azon, hogy kimúlik a stabilizátorod. Egy biztosítékot azért tehetsz a bemenő oldalra, de ez nem fogja megvédeni a rossz bekötés okozta károsodástól.
Én annyira nem értek hozzá, de tudtommal túláram nem ölheti meg, mivel a túláramvédelem bele van építve. Amivel meg lehet ölni, az pl. ha túl nagy bemeneti feszültséget adsz rá és rövidrezárod a kimenetét. Tehát ha a be- és kimenete között a feszültségkülönbség 40V-nál nagyobb. Továbbá ezek a jószágok nem szeretik ha a kimenetükön nagyobb a feszültség, mint a bemenetükön. Erre az esetre egy diódát szoktak a kimenet és a bemenet közé tenni.
Itt egy adatlap az LM317-ről: LM317 datasheet 7. oldal, 18. ábra szerinti kapcsolást javaslom,hogy rakd össze. (Az LM317 és LM350 elvileg ha jól tudom, akkor csak a névleges áramukban különböznek.) Én még egy diódát szoktam tenni, a kimenetre, tehát a rajz jobb oldalára, értelemszerűen záróirányban. Ez akkor hasznos, ha induktív terhelést kötsz a tápegységre. Tippem szerint a Te IC-det az ADJ-on megjelenő bemenőfeszültség tette tönkre. (De ez csak tipp.)
Biztos sután fogalmaztam. Nem kötöttem össze az adjust és in lábakat, csak amikor kiszedtem az LM350-et és elkezdtem nézegetni, vajon az múlt-e ki, akkor azt tapasztaltam, hogy a 2 lábközt 0 az ellenállás. Jól volt bekötve, mert 2-3 próba bekapcsolásig működött.
Arra is ügyelj, hogy az IC bemenetén mindig nagyobb legyen a feszültség, mint a kimenetén. Ez azt is jelenti, hogy a bemenő oldalon mindenképpen nagyobb kapacitású elkó legyen, mint a kimeneten. Ez azért kell, mert kikapcsolásnál a kisebb kapacitású kondenzátor fog hamarabb kisülni és ezért lehet, hogy a kimeneten nagyobb lesz a feszültség a bemenethez képest. Ezért szoktak a ki és bemenet közé egy diódát rakni. Bővebben: Link
Elvileg bármekkora túláramot ki kellene bírnia? Akár 10A-t is? (Ekkora azért garantáltan nem volt...)
A bemenet és a kimenet közt biztosan nem volt több mint 30V. A kapcsolást köszi. Még egy kérdés, az adatlapokon nehezen tájékozódom, szerinted mekkora ADJ-ra kötött feszültség teheti tönkre? (Elvileg ez is max. 30V lehetett.)
Köszi, értem. Legalábbis ha a linken látható D1 diódáról beszélünk
![]() Próbáltam kitalálni a D2 szerepét is, de az nem ment. :pirul:
Oda vagyon írva a kép alá a szerepe.
Mondtam, hogy én nem nagyon értek hozzá, így ezt nem tudom megmondani.
![]() ![]() Ha már ki volt kapcsolva az egész, akkor tényleg nem valószínű, hogy így ölted meg. Inkább valami feszültségprobléma lehetett. Miből gondolod, hogy meghalt? Nem lehet, hogy csak túlmelegedett? 10A nem mehet át rajta, mivel az áramkorlátja nem engedi, hogy akkora áram folyjon rajta. Ha az LM350 mondjuk 3A-es, akkor mondjuk 4-5A-nél több biztos, nem jön ki belőle. A D2 szerepe, hogy kimeneti rövidrzár esetén a Cadj kondenzátor ne az IC-n keresztül süljön ki. (A szöveg szerint.) Ha tényleg max. 30V-ot kötöttél rá, az nem ölhette meg. Mivel terhelted? (Én életem első tápját egy uA723-al építettem. Terhelésnek meg persze egy villanymotort használtam, ami persze rögtön meg is ölte az IC-t. Na, azóta tudom, mire való a kimeneten az ellenirányú dióda. ![]() Ezt a 30V-ot hogyan/hol mérted? |
Bejelentkezés
Hirdetés |