Fórum témák
» Több friss téma |
Engem is érdekelne 1 olyan kapcsolás , infra ledes távirányíthatóságra. Állítólag programozni kell az ic t , de sztem csak van olyan ic amit nemkell és a párja a távirányítóba kell. Amúgy mechanikailag nem érdemes szórakozni a motorral inkább meg kell venni pl 1 motoros ALPS potit . Kicsit drága de legalább minőség.
Nekem van egy ilyen potim! Ezért is mondtam
Infra adó vevő lehet jó lenne ehhez.
Bővebben: Link
Én innen akarok rendelni ha más nemlesz, ez pont ahoz van legyártva. Láttam már ezt a kit et komolyabb erősítőkben is...ink. úgy vagyok vele hogy biztos ami biztos
Szia. THX
Van valakinek olyan kapcsolása, hogy egy darab mono potméterrel lehessen szabályozni 6 csatorna hangerejét?
Valami műveleti erősítőben gondolkodtam, de nem tudom, hogy tudnám egy feszültséggel szabályozni az erősítést.
Sokféle megoldás létezik, olvasd át ezt illetve az "Agyamra mennek a potméterek" témát, néhány variációra van példa.
Magam részéről közös vezérlésű digitális potméterekkel készíteném, ha nem is audiophile minőség, de elég robusztus. Pölö.
LM1036N IC-t tudnám javasolni, mivel egyenfeszültséggel vezérelt előerősítő, ezért a hangerő szabályzókat egyetlen,közös potival is helyettesítheted.
Ma megjelent egy cikk, "Passzív előfok sönt-típusú hangerőszabályzóval" címmel.
Némiképp szkeptikusan állok a dologhoz, különösképp a "Megközelíti a létrás hangerőszabályzók minőségét..." mondatot érzem erős túlkapásnak, de nem zárkózok el, meggyőzhettek, ha válaszoltok az alábbi kérdéseimre: Hogyan szünteti meg a recsegést? A recsegés kontakthibából adódik, azaz a potméter csúszkája és az ellenálláspálya között az ellenállás véletlenszerűen változik. Egy véletlenszerűen változó ellenállás véletlenszerűvé teszi a csillapítás mértékét is. Egyetlen lehetséges előny, hogy a klasszikus kapcsolás esetén a csúszka kontaktusa teljesen megszűnhet a pályával így az erősítő bemenete "nyitva" marad, míg ebben a kapcsolásban ha teljesen "leszakad" a csúszka akkor is megmarad a pálya csillapítása. Ez mérsékelheti a recsegést, de meg nem szünteti. Hogyan javítja a potméter jelleggörbéjét? Továbbá, a kapcsolás logaritmikus ("B" típusú) potméter használata esetén pontosan inverz logaritmikus azaz exponenciális jelleggörbét fog mutatni, ami köszönőviszonyban sincs az emberi hallással. Vagy ún. "C" jelleggörbéjű potméter kellene bele, ami nehezebben beszerezhető és drágább, vagy akkor inkább lineáris. Hogyan javítja a sztereó potméterek együttfutását? A hangerő különbség ugyanúgy megmutatkozik csillapítás esetén is... Tény, hogy ezek közül egyiket sem állítja explicit a cikk (bár a zajokkal kapcsolatban az angol forrás igen), de felsorolásuk így szerintem felesleges és megtévesztő. Hogyan javítja a hangzást? Ebben a pontban elképzelhetőnek tartom, hogy okoz némi változást: tegyük fel, a potméter frekvenciamenete nem lineáris, és alacsonyabb frekvencián jobb. Ekkor a hagyományos módon használva a magasabb hangok csökkennek, míg söntként használva a mély hangok. Ez hozhat némi szubjektív javulást (ami persze lévén a hallás is szubjektív élmény, nem feltétlenül elhanyagolandó), mivel a mély hangok teljesítménye jellemzően nagyobb, így egy kis jelcsökkenés kevésbé észlelhető, mint a már eleve gyengébb magasoknál. Ugyanakkor pl. az oxidációból eredő egyenirányító hatással nem tud mit kezdeni, csak ezentúl az ellentétes periódust érinti a probléma. Konklúzióként: ez a kapcsolás módosíthat a hangképen, de jó minőséget továbbra is csak jó minőségű potméterrel lehet elérni. Ugyanakkor a hagyományos szabályozások alacsony pluszköltséggel átalakíthatóak, így mondhatni "egy próbát megér".
Hali
Nem kotozkodni akarok, teljesen igazad van. Csak a potmeteres temahoz egy kis adalek: A potmeter karakterisztikajanak az atszabasa.
Én azon gondolkodtam, bár nem próbáltam, hogy recsegés esetén a hagyományos esetben, a valami és a "végtelen nagy" bemeneti ellenállás között változik az ellenállás, ezért talán lényegesen nagyobb érték, és így hangerőváltozás történik mint a söntölt esetben. Hisz söntöltnél a kontakthiba jelentkezésekor a terhelt bemenet, illetve a sönt ellenállás által megszabott "maxhangerő" között változik a dolog. Ami szórásban kisebb, mint a végtelen nagy. (Bár ha nagyon kontaktos a poti lehet, hogy söntölt esetben az erősítő teljes hangerőn szólal meg, ez meg lehet, hogy bizonyos esetben sokkal rosszabb mint a recsegés.)
Nem lehet, hogy az, hogy melyik épp az ideálisabb, az az utána kapcsolt erősítő bemeneti ellenállásától, illetve annak érzékenységétől függ. Tehát erősítőfüggő, hogy mikor melyiket érdemes alkalmazni?
Mindamellett, hogy egyetértek, további problémát tárnák elő.
Idézet: „Egyetlen lehetséges előny, hogy a klasszikus kapcsolás esetén a csúszka kontaktusa teljesen megszűnhet a pályával így az erősítő bemenete "nyitva" marad, míg ebben a kapcsolásban ha teljesen "leszakad" a csúszka akkor is megmarad a pálya csillapítása.” Amely egyben óriási hátrány is. No nem a szobai PC hangszóróknál okoz gondot, hanem a PA alkalmazásnál. Mi is történik ha leszakad a csuszka? A legkisebb lesz a sönt értéke, azaz a legnagyobb kimeneti jelet kapjuk. Magyarán, akár a túlvezérlésig is kihajthatjuk a végfokokat. De ugyanez történik a recsegéskor is, amikor tűimpulzus szerűen megugrik a kimeneti jel. Egy pár wattos kis cuccnál ez még csak hagyján, de egy jó pár száz, vagy pár ezer wattosnál igazán nem mindegy, hogy pl. a -30dB-es jel hirtelen +10dB-re ugrik. Én inkább maradok a hagyományosnál, s a leszakadásból való "nyitva" maradt bemenetet egy pár száz kilós hidegítéssel "zárom" le. Ez mindenhol bevált eddig, pedig előfordult már üzem alatti kábelkihúzódás is, és semmilyen üvöltő brumm nem jött be soha.
"Tény, hogy ezek közül egyiket sem állítja explicit a cikk " - így van. Nem is akartam ezt állítani, ne forgasd ki a szavaimat. Amit állítok az az hogy sokkal jobb hangminőség érhető el a sönt módszerrel, mint egy hagyományos, olcsó potival. Próbáljátok ki.
Itt egy másik link a témával kapcsolatban, és egy szép kivitelezés: Bővebben: Link
Én is így használom és a közeljövőben az amúgy is jó minőségű ellenállásokat tantálra szeretném cserélni.Azt a 2db ot kibírja a pénztálcám Még hogy jobb e a hangzása??...nem is kérdéses
Végre valaki egyetért. Eddíg csak támadás ért ezzel kapcsolatban (is). Bár azt már megszoktam...
Milyen végfokot hallgatsz ?
B5 öt építettem, és erről hallgatok 2 utas elég érzékeny hangfalat textil magassugárzókkal a WIGO acoustics-tól. Jól kivehető a magas és közép hangoknál a javulás A poti egyébként ALPS és azért elkél neki ez a kis tuning...
Idézet: „Nem is akartam ezt állítani, ne forgasd ki a szavaimat.” Szeretném leszögezni, hogy hozzászólásommal nem akartalak támadni, végképp nem kiforgatni a szavaidat; célom egy sportszerű vita indítása volt. Nagyon sajnálom, ha minden igyekezetem ellenére ez nem így érződik. Kérdésem most az, hogy érted-e, érthető-e a problémám a cikkel kapcsolatban? Ha nem, megpróbálom leírni máshogyan.
Érthető a problémád. De az nem az én problémám. Nekem nincs...
Még... Viszont másoknak lehet. Jó ha tudják, hogy ha a hagyományos módszer helyett egy új alkalmazást próbálnak ki, az új előnyei mellett milyen hátrányokkal számolhatnak.
Idézet: „Eddíg csak támadás ért ezzel kapcsolatban (is).” Ez nem támadás ellened, hanem objektív, szakmai probléma megvitatás, pro és kontra érvekkel. "Ha valamiről nem beszélünk, az még nem jelenti azt, hogy nem létezik." A fórum meg pont azért van, hogy beszéljük meg.
Sziasztok lenne 1 kérdésem.Hogyan kell bekötni MCP4011 es digitális potit? Datasheet et néztem de ott nincs rajz hogy hogyan.Simánn 2drb nyomógombal szeretném kivitelezni.Ha Valaki épített vagy tudja hogyann kell kérem oszza meg velem. Előre is köszi
Hellóztok!
Én azt szeretném megkérdezni, hogy hol lehet venni/szerezni olyan 24 állású JAXLEY kapcsolót, mint ez? És ehhez létezik valamilyen kapcsolás?
Ilyenen gondolkodom én is, engem is érdekel...
Szerintem a Puskásos börzén találsz, én amikor voltam kint láttam dögivel.
Nagyon oda kell figyelni, hogy mit veszel meg a börzén!
Gyakran van 26 érintkezős jackley, de a kapcsolómechanika 12 lépésközű hozzá!
Én ezt készítettem legutóbb hozzá.
Sziasztok,
Olyan problémám illetve kérdésem lenne, hogy van egy házimozim, és eléggé white fülű vagyok, ezért zavar, amikor máshonnan nézek filmet a szobámból, mint ahova kalibrálva vannak a hangszórók, akkor mondjuk csak a jobb oldalit hallom, mert ahhoz ülök közelebb. Ilyenkor ha még nem unom nagyon akkor be kell mennem a házimozi menüjében és egyesével be kell állítanom a hangszórók kimenő jelét. Ezt szeretném kikerülni és esetleg egy olyan megoldást hogy egy nagyon kis egyszerű keverőt építenék, amin potik vannak így egyesével tudnám állítgatni a hangszórók erősségét (Menüben mindegyiket maximumra és amit kell azt potival lejjebb állítok). Nem tudom, hogy lehetséges e ez csak simán potméterek "beékelésével". 5x142 W Rms és a mélynyomó 140 W Rms, mindegyik 3 Ω.
Jó de mi van, ha mondjuk az ágyból is szeretné esténként hallgatni, most húzza a szoba közepére?
gabrisherceg: Egyébként megoldható lehetne a dolog, szétszedés után, megkeresed az erősítőegységek bemeneti csatolókondijait, és oda bekötsz 6potmétert valamelyik hangerőszabályzós variációban... Nomármost, ezután szerintem ezekkel sem lesz egyszerűbb beállítani a szimmetrikus hangképet, de legalább fölöslegesen szétgányoltad az egészet. Én lehet, hogy furnék a készülék tetején hat lyukat, és oda tenném a potikat, mint egy keverőbe, had sírjon aki meglátja!
Szia!
NEM ... Idézet: „...lehetséges e ez csak simán potméterek "beékelésével"” Azaz, lehetne, a hangerők változnának is, de a fázishelyzetek nem. Amolyan "flanger" effekt lépne be. Idézet: Kőrössi P. József - Hamu és szög „...mindent arra használjunk, amire való, a szög nem arra való, hogy szétszórjuk a kertben. Nem, de a hamu, az hamu,...” |
Bejelentkezés
Hirdetés |