Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Bocsi hogy témát nyitok de nem találtam hasonlot sem. Opel Omega 2.5td tempomat kapcsolo két vezetékes de három nyomogombos, tehát valoszinüleg ellenállás hiddal müködik. Tudna nekem valaki segitemi hogy milyen értékü lehet, illetve rajzal? Nincs ilyen kapcsolom hogy megmérjem. Üdv: Zsiráfka
Ha türelmesen vársz, kb 10-15 perc múlva feltöltöm valahova neked az Opel Omega kézikönyvet.
Öszintén szólva nemtudom segít-e, csak letöltöttem és feltöltöttem máshova. A link az Opel Omega kézikönyve beszkennelve.
Bővebben: Link
Köszi ez nekem is megvan sőt még az egész auto kapcsolási rajza is, de az ellenállás értékek ill. a bekötésük nem szerepel rajta.
Senki nem tud nekem segiteni?
Hello!
Talán több szerencsém lesz, mint a topicnyitónak, de nem akartam újat indítani ugyanilyen címmel. Engem egy tempomat elkészítése érdekelne, hátha van valakinek működő kapcsolása hozzá. Ami egyszerűsíti a dolgot, hogy egy elektromos gázpedállal rendelkező 4 éves almeráról van szó, így a vákuumos vagy mechanikus bowden-húzogatásra nincs szükség, "csak" tudni kéne, hogy mikor milyen elektromos jeleket kell produkálni. (Ezekhez a pedálokhoz a gyári tempomat is hasonló, egy közdarab kerül a gazpedál és a csatlakozó közé.) Sebességérzékelés pl. a ford.mérőről megoldható lenne, ami szinte biztosan elektromos jelet kap, bár még nem szedtem szét. Tehát kéne egy elektronika, ami bekapcsoláskor megjegyzi a fordulatszámot, és annak csökkenésekor gázt ad, növekedésére pedig elveszi a gázt. Ezen kívül csak két kikapcsoló kell a fékre és kuplungra, meg egy kézi ki-be-kapcsoló, és kész
Szia! Az a helyzet, hogy épp nincs ilyen évkönyvem. Esetleg elektronikus formában elérhető ez valahol?
4 éves autonál a sebességmérés is egész biztosan elektronikus, ugyhogy ha már tempomat, onnan érdemes jelet venni.
Oké, de ez a legkevesebb (mindegy, hogy konkrétan a sebességet, vagy egy adott fokozatban a fordulatszámot igyekszik tartani, az eredmény ugyanaz).
Konkrét adatot sajnos nem tudok mondani, de hátha segít pár szó az elektronikus gázpedálokról.
Többféle létezik belőlük: potméteres, Hall-szenzoros, optós, kimenetük lehet analóg jel, PWM, frekvencia, meg a fene tudja, mi még. Potméteresekkel találkoztam az utóbbi pár évben, úgy ötféle típussal, azokban két lineáris csúszka dolgozott, némelyekben együtt, másokban ellentétes irányban. Ha szerencséd van, nálad is hasonló dolgozik (azért szerencse, mert viszonylag könnyű kimérni). A két csúszkát biztonsági okokból alkalmazzák (redundancia). Együttmozgók esetén a két kimenet egyaránt nő vagy csökken, a mozgásirány függvényében, de eltérő karakterisztikával (pl. az egyik 1 ... 4 V között, a másik 2 ... 3 V között). Ellentétesen mozgó csúszkáknál is megvan ez az eltérő karakterisztika, de míg az egyik kimeneten éppen növekszik a feszültség, a másikon csökken, és fordítva. Tápfeszültségként 5 V (a vezérlőelektronikából), és a test szolgál, két csúszkánál külön-külön táplálás van (azaz 6 vezeték a kimenetekkel együtt). Mindezeket ki lehet mérni, leginkább ajánlott egy T-elosztó, ami kivezet minden vonalat, miközben az eredeti kapcsolat megmarad. Egyes típusoknál előfordul, hogy a gyújtás levétele után - bizonyos ideig - a vezérlés még paramétereket ment (most épp egy Renault-nál tapasztalom ezt), és ha ezen az időn belül széthúzzuk a csatlakozót, a vezérlés hajlamos lesz hibakóddal honorálni a sietséget. Fél percnél hosszabb "utómunkát" még nem tapasztaltam, így ha vár az ember mondjuk egy percet a gyújtás kikapcsolása és a csatlakozó megbontása között, már aligha lehet baj. A gázpedálra rámérve (és mozgatva) gyorsan kiderül, hogy potméteres vagy sem, utána a T-elosztóval (gyújtást ráadva) azonosíthatók a tápvonalak, kimenetek, sőt felvehető a karakterisztika is (ehhez vagy mérni kell a pedál %-os helyzetét, vagy az ECU-ból, diagnosztikai porton keresztül ki kell olvasni; ha van port és szoftver, akkor még a T-elosztó is elhagyható, mert az ECU a feszültségeket is vissza tudja adni). Menet közben szabályozni, akármilyen jellegű a pedál, már jóval nehezebb. Gyakorlatilag PID-szabályzást kell megvalósítani: a P tag (proporcionális, arányos) határozza meg, hogy az alapjel és a mért jel különbségét (a hibajelet) mennyire erősítse föl (x km/h eltérésre mondjuk 0.1, vagy 0.3 V-ot változtasson a kimenetén); az I tag (integráló) akkor avatkozik be, ha kicsi ugyan az eltérés, de az hosszabb ideje fennáll; a D tag (differenciáló) pedig a hibajel változásának sebességére reagál (és olykor ki is hagyható a körből). A feladat tehát az, hogy ha bekapcsolja az ember a tempomatot, akkor megjegyezzen valamilyen értéket (ez lehet sebesség, motorfordulatszám, ezek könnyen mérhető digitális jelek), majd ha eltérés van, akkor annak mértékétől függően csinálni valamit a kimenetekkel. A behangoláshoz, otthoni építés esetén, kell majd jó néhány próbaút, a korábban említett tagok eltalálása miatt. A működés idejére a gázpedált le kell választani a vezérlőről, de úgy, hogy az ne tűnjön föl a rendszernek (nem lehet kiesés), ami elképzelhető úgy, hogy átkapcsoláskor bizonyos ideig az eredeti jelet biztosítjuk a kimeneteken. Ki kell kapcsolni az eszköznek a gyújtás megszűnésekor, kézi kikapcsolás hatására, illetve bármelyik pedál működtetésére (egyes vészhelyzetekből csak gyorsítással lehet menekülni, ezért a gázpedált is figyelni kell), illetve egy leddel jelezheti a vezető felé azt is, ha képtelen a feladat végrehajtására (pl. emelkedő, 5. fokozat, de már a padlógáz sem elég a sebesség tartásához). Kikapcsoláskor szükség lehet arra is, hogy a kimeneti jelet ne hirtelen igazítsa a gázpedál állása alapján várható értékhez; ez akkor lehet érdekes, ha mondjuk éppen 80 % körüli volt a kivezérlés, alaphelyzetben a gázpedál, és fékezünk egyet. A valóságos gázpedál jól mérhető idő alatt tér vissza alaphelyzetébe, és ha az elektronikus állítás sokkal gyorsabb, a motorvezérlő erre is hibát jelezhet. Végül, olyan eszköznek kell lennie, amitől átkötés, kapcsolgatás nélkül akkor is működőképes marad az autó, ha a ketyere meghibásodik - a közlekedésbiztonság mindenek fölött áll. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen dolog; én egy fél évig tervezgettem, hogy megcsinálom a kocsimra (szervómotoros vezérléssel, e-gáz azon még nem volt), de hamarabb eladtam a gépet, mint hogy igazán belekezdtem volna.
Sziasztok!
A múlt héten szereltem be Scenicbe, van hozzá komplett leírás. Itt a kormányburkolat alatt ott voltak a csatlakozók. A kijelzés még nincs aktiválva, viszont a funkció tökéletesen működik :yes: Tempomat Renault Scenicbe
Kösz a leírást. Ahhoz sajnos kevés vagyok, hogy akár kimért értékek alapján megtervezzek egy vezérlést, ezért inkább abban bízom, hogy van valakinek készen, amit legfeljebb illeszteni kell az enyémhez.
Úgy látszik, a legegyszerűbb az lenne, ha scenic-em lenne örülök, burgdavid, hogy neked ilyen egyszerű volt, de ehhez olyan gyári előkészítés kell, hogy gyakorlatilag csak a kapcsolók hiányozzanak, és gőzöm sincs, az enyémben van-e ilyen (próbálok utánajárni ennek is).
Sziasztok! A skoda fabiamba szeretnek tempomatot epiteni, talaltam par leirast de mindenhol gyari kabellel dugdostak ossze, de nekem sehol nem log a muszerfal alatt olyan csatlakozo. Egy uriember kinalta hogy beszereli nekem es o mondta hogy az ECU 2 szalat meg tapellatast kell neki bekotni de azt is emlitette hogy aktivallni kell ECU-ban a szolgaltatast.Ehhez ugye vag-com kabel is kellene. Nincs valakinek VW-Skodas tapasztalata tempomat szereles teren?valakinek mukjodokepes utangyartott Vag-com kabel rajz esetleg?
Sziasztok!
Nekem olyan problémám van, hogy motorkerékpárra szeretnék tempomatot tervezni. Ez lenne a szakdolgozatom témája, mivel autóelektronikát tanulok, és szeretek motorozni és bütykölni. Az a legnagyobb gondom hogy nem tudom hogyan is kezdjek hozzá. Mivel nem találtam semmi használható infót a tempomatokról. Remélem tudtok nekem ebben segíteni, hogy megvalósítható e át lehet ültetni az autókból a motorokra ezt a rendszert. Előre is köszi.
Talán elindulhatsz onnan, hogy kell egy alapjel, amit a kívánt sebességgel társítasz. Kell egy a mért sebességből származó jel, és egy komparátor, ami az alapjellel összehasonlítva szabályzókörnek adja a hibajelet. A szabályzónak értékelnie kell őket, és be kell tudni avatkoznia a motorkerékpár üzemébe. (motorkerékpárnál ez a legbonyolultabb, mert vagy nyitott és látszik, vagy kevés a hely a légterelők mögött. A bekapcsolásnak a markolatról elérhetőnek lenni, és beavatkozásra (fékezés, vagy 5-10 %-nál nagyobb gázadagolás változás) azonnal vissza kell adnia a vezérlést. Az sem hátrány, ha üzemképtelenné válás esetén a régi feltételek mellett használható marad a gép. Ebből már összejöhet egy tömbvázlat, a többi pedig "részlet"kérdés
Hozzátennék egy pár praktikus részletet az elmélethez.
Az én motoromon pl. a kilométeróra egyszerű bowdenes, nehéz lenne jelet levenni róla, de a fordulatszámmérő elektronikus, tehát adja magát, hogy annak a jelét kell használni. Erről kell mintát venni a bekapcsoláskor, és ehhez kell hasonlítani aztán a fordulatszámot, az eltéréssel pedig vezérelni a motort. (Autónál is gyakran használják a fordulatszámot a sebesség helyett.) A gázadás szerintem kb. ugyanúgy történhet, ahogy az autóknál szokták: vákuumos vagy elektromos szervomotorral a gázbowdent húzogatva, vagy újabb motoroknál az elektromos gázkar jeleit szimulálva. A szervos megoldásnál a motor rögzítése mindenképpen típusfüggő, de szerintem nem olyan nagyok ezek a motorok, hogy probléma legyen elrakni, legfeljebb a szigetelésükre kell nagyobb hangsúlyt fektetni. "Beavatkozás" címszó alatt (tehát amikor a tempomat visszaadja a vezérlést) figyelni kell a fékek mellett a kuplungot is, ha van - előbbit célszerűen a féklámpáról, mert az mindkét fék használatát jelzi, utóbbinál pedig szokott lenni egy kapcsoló egyébként is. Tulajdonképpen az autókhoz kapható univerzális tempomat nagy valószínűséggel ugyanúgy működne motoron is, legalábbis minden autós összetevőjének megvan a motoros megfelelője.
A sebességet valóba nehéz levenni a bowdenről, mindenképpen kellene egy opto, vagy mágnes-hall/reed jeladó. Nem is lenne bonyolult, de a mechanikai kivitelezést nehéz korrekt módon megcsinálni.
Köszönöm szépen a válaszaitokat! Én úgyterveztem hogy a fordulatszám jelet vizsgálná a vezérlő elektronika és a sajátkezüleg beállított értéken tartaná. Ha eltér a jel pl lejtő ill emelkedő miatt akkor egy szervomotor avatkozna közbe, gyakorlatilag az húzná a gázt. Már csak a vezérlőt kellene mechanikusan megállmodni és meg lehetne építeni, csak ugye még soha nem terveztem.
Sziasztok!
Nem tud nekem valaki servomotoros tempomathoz valami használható kapcsolási rajzot küldeni?? Mert az alapján talán már meg tudnám alkotni motorkerékpárra a kapcsolást és utána pedig a nyáktervet is. Köszi
Sziasztok !Másfél hónapos a tempomat,/fiat dukato/most nem működik.Tip;AP900C.Ha bekapcsolom a kis led világít de nem csinál semmit .Mi lehet a gond ?Lehet hogy újra kellene tanítani?Ha lehetséges hogyan kell? Köszönöm szakértő válaszotokat
|
Bejelentkezés
Hirdetés |