Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Tudna valaki egy kaocsolast vay egy otletet honnan tok egy 40 V os trafora szerttenni vagy csinalni valami Invertert?
Ezt fejtsd ki bővebben!
Mit akarsz építeni, mihez?? Milyen feszültségből milyen feszültséget szeretnél átalakítani? Egy trafónak minimum 3 paraméterét szoktuk megadni primer -szekunder feszültség, teljesítmény stb.. Ahhoz, hogy tudjanak segíteni bővebb információt adj meg!
Sziasztok
Adott egy autós erősítő tápjának ferrit trafója, most 30kHz-en megy (az erősítő működik) Hogyan tudnám megmérni, hogy 50kHz-en is működik-e? Szükséges terhelnem hozzá, vagy az is elég, ha vékony drótból tekerek rá primert? A gyűrű szürke színű. Jobb lenne 50kHZ-en járatni, mert kevesebb drót elég lenne hozzá. Ha készre megtekerem 50kHz-re, és ha nagyon melegszik, akkor dombatom el a drótot, és tekerhetném újra...
Na hát több dolog van ezzel.
A trafó frekvenciáját ha meg emeled, akkor számolni kell azzal, hogy el kezd a mag fűteni terheletlenül! Ez azért van, mert sok ciklus megy végbe, föl mágneseződik, aztán meg le. A másik dolog, hogy a frekvencia növelésével ha ugyan annyi marad a rátekert tekercs menetszáma, akkor csökken az indukció. Ez előfordulhat, hogy csökkenteni fogja a terhelhetőségét. Az is problémát tud okozni, hogy a mostani gate meghajtás nem lesz olyan gyors mint kellene. Most a 30KHz-hez aránylik a gate jel fel, és lefutási ideje. Ha meg emeled a frekit, akkor nem értana a nyitást, és zárást is meg gyorsítani, a fet hosszú életéért. A snubbert is módosítani kell valószínűleg. Lehet a kimeneti folytót is módosítani kell, hogy hatásosabb legyen. A valóság majd meg mutatja, hogy pontosan mihez kell hozzá nyúlni.
Ha csak a Skin hatás miatt kérdezed, akkor szerintem tökéletes lenne a 0.6mm átmérőjű huzal. Attól vastagabb nem lesz tökéletes, mert veszteségeket okoz.
Köszönöm a válaszodat, de leírom az egészet. Adott az erősítő trafója, ami most 30kHz-en jár. Megépítettem Cimopata tápját, amit ha jól olvastam itt a topicban 50kHz körül jár. Arra lennék kíváncsi, hogy például elég lenne-e megtekernem a trafót 1-2 szál vékony dróttal, ahhoz hogy kiderüljön, hogy melegszik-e a mag az 50kHz-től. Tehát hogy terhelés kell-e neki hogy melegedjen, vagy pedig üresjáratban is melegszik. Ha jól értem az előző hozzászólásod, akkor már üresjáratban is melegszik, ha túl magas a magnak a frekvencia.
Igen a hiszterézis görbéjétől függ, hogy mennyire melegszik. Viszont ha több menetet tekersz rá, akkor a gerjesztést csökkentheted, és ez a melegedés dolog is csökken. Csak hát előbb utóbb eléred azt, hogy kevés lesz a gerjesztés a megfelelő teljesítmény levételéhez.
Mekkora a mag? meg nézted már, hogy miből hány menet van rajta? Ha így sem fog melegedni, akkor jó ez így is. Próba szerencse. Idézet: „Megépítettem Cimopata tápját, amit ha jól olvastam itt a topicban 50kHz körül jár. Arra lennék kíváncsi, hogy például elég lenne-e megtekernem a trafót 1-2 szál vékony dróttal, ahhoz hogy kiderüljön, hogy melegszik-e a mag az 50kHz-től.” Elég ahhoz 1-1 szál madzag kiderül attól is, ha melegedne. Terhelni a kimenetet nem kell.
Szétszedtem, 2x5 menet volt a primer, és 2x11 a szekunder. A mag méretei: 15mm magas, 18mm belső átmérő 29,5mm külső átmérő. Ahogy nézegettem Skori weblapján a teljesítmény saccolást 30kHz-en kb 200W-os lehet. Én 6db TDA7294-et szeretnék hajtani róla kb +-25V-os táppal, ez saccra 6x40W, tehát 240W, a hatásfok miatt jó lenne 300W-osat kihozni ebből a magból. Kérdésem, hogy akkor merre tovább? Mit mérjek?
A magod keresztmetszete (Ae)=0,84 cm2 körül lehet. Legalábbis, ha nem számítok a mag átütési szigetelésére használt festékkel.
Azzal szerintem nem tudsz kihozni 240W-ot. Szerintem jó ha 150W ki fog jönni 50KHz-en. Van ilyen magból még egy? Akkor nem lenne gáz. A 300W a minimum amit szerintem tudnia kell egy tápnak ehhet az erősítő mennyiséghez. Az én alapelvem az, hogy túl kell méretezni, hogy ne legyen a fesz soha instabil. Ahogy számolom, ez a mag 30KHz-en 0.25T-vel van gerjesztve. Ha föl mész 50KHz-re akkor jó ha lemész vele 0.2-re. Tehát akkor primernek tekerj 4-4 menetet. Ezt nagy valószínűséggel bírni fogja. Az áramsűrűséget maximum 4 A/mm2-el számold ki. Szekunder. Ha a Cimó szabályozott tápját építed, akkor úgy kell méretezni, hogy soha ne tudja elérni a szabályzás a max. megengedett kitöltést. Tehát max terhelés mellett se legyen a TL494 max kitöltésen, ami 90-95% gyárilag maximálva az ic-ben (a telítődés gátlása miatt van igy be lőve). Ez azért fontos, hogy a szabályzásban mindig legyen annyi, hogy rá tudjon tenni egy lapáttal, ha kell. Hozzá teszem, hogy az se jó, ha túl sok a szekunder menetszám, mert akkor meg a táp mindig kis kitöltéssel fog üzemelni, ott meg nem olyan jó a hatásfok, és a kimenő egyen feszültségedet is nehezebb lesz tüske mentesíteni. Szóval vegyük úgy, hogy az autó akksija csak 11,5V lesz, tehát ha minden kötél szakad, akkor is tudja majd amit szeretnék a kimeneten. 4 meneted lesz a primeren, akkor 1 menet 2,87V lesz. Az ic max 90%.os kitöltéssel tud jelet ki küldeni (a holt idő miatt), ezért nem számolhatunk 2,87V-al, csak 2,59V-al (-10%) és a biztonság kedvéért még egy kicsi. A kimeneten 25V kell az pont 10 menet. Az az 1 V meg le fog úgy is esni a graetz diódáján. Sőtt lehet több is. Ennél is 4A/mm2 az áram sűrűség. Azt majd számold ki. Szerintem a 150-160W al számoj. Több réz úgysem fog rá férni. Ha van még egy ilyen magod, akkor 2 darabot is egymásra szig szalagozhatsz, és tekerd meg úgy egyben. Akkor a keresztmetszeted 1.68cm2 az meg bőven elég lenne. Akkor újra kell számolni a meneteket.
Köszönöm, így már tiszta minden. Sajna nincs még egy ilyen magom. Akkor úgy néz ki sajna mégis kell szerezem másik gyűrűt, mert az autóban 6 hangszóró van. Ha a tápot picit túlméretezve, meg veszteségek ennyi csatornánál kb 100W-tal számolva a hasznos kimenőt, az csatornánként kb 16W... Tali bt-n kívül nem tudsz olyan boltot, ahol lehet kapni megfelelő gyűrűt? Nagyon nem szimpatikusak nekem, már 3x írtam nekik levelet kérdéssel, mindhármat elolvasták (megkaptam a visszaigazolást) és nem válaszoltak.
Üdv!
Én számítógép tápegység EI magját használtam. Azt pedig ingyen lehet szerezni rossz tápegységekből. Az enyémnek 1.24cm^2-es a hasznos keresztmetszete. Persze ha mindenképpen gyűrűt akarsz, akkor nem szóltam.
Én át is tekercseltem a trafót, a lényeg az, hogy EI magosat keress, szóval amin az összetevés valamelyik végénél van és nem középen, mert tapasztalatom szerint csak az EI jön szét. Mégpedig: egy edénybe belerakod a trafót, felöntöd vízzel, felforralod, és amikor forr a víz kiveszed és tapétavágóval egy kicsit lefeszíted az I idomot, majd óvatosan kiütögeted a csévetestből az E magot, és kész is. Lesz magod is és csévetested is.
Én PC szervizből szereztem több mint 100 rossz tápegységet. Bementem, ideadták ingyen (nem kell nekik fizetni az elszállíttatásért gondolom).
Hát nekem nem nagyon vált be a forralás (trafó leves) Sose akar szét jönni. 10-ből mondjuk 2 db. A többi eltörik, vagy meg csonkul.
Én kis edényben jó sokáig forralom, van hogy forrás után negyed órát is. Aztán csak az összeillesztésnél odanyúlok tapétavágóval és leesik az I oldal. Nekem csak a középen "ragasztott" magok nem jönnek szét, de azt hiszem azokban légrés is van. Általában nem EI mag van sajnos bennük.
Köszönöm, már szedtem szét PC táp trafót gyertyával, az eddig ötből négyszer sikerült. A gondom az ezzel, hogy nem fog a "korbácsból" annyi ráférni a trafóra amennyi kellene. A másik, hogy a panel már kész van kb fél éve, csak ferrit gyűrűt kerestem, most végre sikerült egy erősítőt beszerezni, de úgy néz ki, hogy nem lesz jó a trafója. Most úgy vagyok az egésszel, hogy veszek Tali bt-től megfelelő gyűrűt (a panel ehhez készült) 2db-ot, mert 1000Ft alatt nem postáznak, a gyűrű ára kb 500Ft... Most már nagyon azon az állásponton vagyok, hogy az olcsóbb az mindig drágább. körülbelül jövőhét elején megjön a két gyűrű, remélem, hogy a hozzáértők pl emmzolee segít az új magra való tekercs megtervezésében, mert én sajna nem értek hozzá, és nem is tervezem, hogy sorozatgyártásba kezdjek, bátyám kocsijába lenne a cucc, de sajnos nem fér el gyári erősítő a hely adottságainál fogva. Előre is köszönöm a segítséget.
Szia
Régebben beszélgettem Cimopatával, hogy Tali bt-től milyen mag lenne jó nekem, akkor a 1180-as típust javasolta. ez 22mm magas 42mm a külső átmérő, 21mm a belső. Ebből több típus is van, elvileg nekem vagy az M2TN-B, aminek az Al-je 5750, vagy az M2TN-C, aminek 6620 az Al-je lenne jó. A kérdésem az lenne, hogy honnan tudom, hogy melyik lenne jobb nekem. Gondolom a magasabb Al-ű. Előre is köszi.
A pc tápok trafóit forró vízzel lehet a legkönnyebben szétszedni. Felfőzöl egy kis lábasban vizet, beleteszed, és kb 5 perc főzés után elenged a vasmag ragasztója. Hagyod úgy, vízzel együtt lassan lehűlni, és nem reped szét a vasmag.
Én kísérletezgettem kapcsolóüzemű táppal, itt a történet: Egyszer elkezdtem kísérletezni egy nagyteljesítményű táppal, csináltam hozzá egy szabályzott kapcsolást, és tekertem hozzá egy izmos trafót. Tettem fel képet a trafóról. Nem tudom már, hogy mi a pontos tipusa a magnak, mert nincs semmi ráírva, meg már régen vettem. A képen egy kis usb -s egér van a trafó mellett, hogy látszódjon a mérete. Hátha valaki tudja, milyen vas... 100 kHz-en ment a táp, a trafó túl volt tekerve, a számított kimenő feszültsége 12 V bemenő feszültségnél 2x45V volt, és +/-30 V -ot csináltam belőle a szabályzókörrel. A kapcsoló része ellenütemű volt, 3-3 db IRF680 -nal. Arra voltam kíváncsi, mennyi teljesítményt tudok kivenni a vasból. Levittem a kocsihoz, miután otthon beállítottam a kimenő feszültséget és minden rendben volt. Elkezdtem terhelni különböző nagyteljesítményű ellenállásokkal, amíg bírták. (pár mp) Ott tartottam, hogy 60V -on 13A volt a terhelése, és bírta stabilan tartva a feszültséget... Aztán összeért véletlenül a kimenő ág vezetéke és elszálltak a fetek. Itt meg is álltam, azóta sem néztem meg, mennyit tud a vas.. A primer tekercs 2x10 menet, és nem huzalból tekertem, hanem vörösréz lemezből. Barkácsboltban volt kapható, az ajtók aljára készült, vörösréz koptató lemez. (van sárgaréz is, az a gyakoribb, de az nem jó a célnak.) A lemez 0,75 mm vastagságú volt, abból vágtam két db 1 cm -es csíkot, azt leszigeteltem és azt tekertem a csévetestre. Azért választottam a lemezt, mert így nagy felületű vezetőt kaptam, ugyanis nagyfrekvencián a skinhatás miatt az áram a vezető felszínén folyik. A szekunder tekercs 1mm -es huzalból volt tekerve, duplán fogva. Ennyi az én kísérleti tápom története...
Én a vízzel együtt szoktam melegíteni, mert volt, hogy a forró vízbe helyezés közben repedt meg, szóval forró vízbe nem feltétlenül jó szoba hőmérsékletű anyagot rakni.
Ehh.. Rosszul írtam. Beleteszem, felfőzöm, hagyom kihűlni... Még egy sem repedt meg nekem.
Ez nincs meg nagyobb felbontásban? Nem olvashatók az értékek.
Talán igy jobban láthatóBővebben: Link
Így már jó, köszi! Korrekt kapcsolás.
Gondolom a +20V-os feliratú résznél lehet szabályozni, amit egy, a kimeneti pozitív ág, és a GND közé betett 20K potival lehet megoldani, jól gondolom? Illetve nem szükséges a 3525 kimenete és a fet-ek közé betenni egy pl. BD139-140 párost meghajtás gyanánt?
Úgy tanul az ember ha kérdez
Az enyémben sincs segítség az SG3525 kimenete számára, ha jól tudom 500mA-t tud önmagában. Ártani viszont nem árt, az biztos.
Azt én +80V nak nézem és egy 20k ellenálás az mit helyettesiteni lehet potival esetleg.
Valóban, kicsit homályos még nagyban is és én 20V-nak olvastam, így már érthető.
A Tali BT honlapján ott vannak az anyag jellemzők.Abból látszik, hogy az M2TN-b kissebb frekvencián produkál ugyan akkora veszteséget, mint a M2TN-c. Lehet mind két magot 150KHz-ig használni, de az M2TN-b-nek nagyobb lesz a vesztesége. Nem sokkal! Ha kisebb gerjesztést adsz a magnak, akkor ezt csökkentheted. Akkor több menet lesz, közvetve csökkenti az át vihető energiát.
Most nehogy azt gondold, hogy nemjó semmire az M2TN-B mag, ezek nem olyan nagy különbségek ám. A tali BT honlapjáról kivettem egy példát, csak az össze hasonlítás miatt. Az M2TN-B mag 16KHz-en B=200mT indukcióval 21mW/g veszteséget produkál. Az M2TN-C mag mát 25KHz-en B=200mT indukcióval produkál 21mW/g veszteséget. Eebből a veszteségi indexből ki számoltam a veszteséget. mivel 107g a magod súlya, ezért a két értéket össze szorozzuk, akkor ki jön 2,247W Tehát a "C"-s mag jobban bírja a nagyobb frekvencián történő gerjesztést. Szerintem 50-60KHZ körül nincs olyan szignifikáns különbség. |
Bejelentkezés
Hirdetés |