Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Lapozás: OK   76 / 148
(#) DJanosi hozzászólása Feb 28, 2011 /
 
Tudna valaki egy kaocsolast vay egy otletet honnan tok egy 40 V os trafora szerttenni vagy csinalni valami Invertert?
(#) kissadam válasza DJanosi hozzászólására (») Márc 1, 2011 /
 
Ezt fejtsd ki bővebben!
Mit akarsz építeni, mihez?? Milyen feszültségből milyen feszültséget szeretnél átalakítani? Egy trafónak minimum 3 paraméterét szoktuk megadni primer -szekunder feszültség, teljesítmény stb.. Ahhoz, hogy tudjanak segíteni bővebb információt adj meg!
(#) Tomi20 hozzászólása Márc 14, 2011 /
 
Sziasztok

Adott egy autós erősítő tápjának ferrit trafója, most 30kHz-en megy (az erősítő működik) Hogyan tudnám megmérni, hogy 50kHz-en is működik-e? Szükséges terhelnem hozzá, vagy az is elég, ha vékony drótból tekerek rá primert? A gyűrű szürke színű. Jobb lenne 50kHZ-en járatni, mert kevesebb drót elég lenne hozzá. Ha készre megtekerem 50kHz-re, és ha nagyon melegszik, akkor dombatom el a drótot, és tekerhetném újra...
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Na hát több dolog van ezzel.
A trafó frekvenciáját ha meg emeled, akkor számolni kell azzal, hogy el kezd a mag fűteni terheletlenül! Ez azért van, mert sok ciklus megy végbe, föl mágneseződik, aztán meg le. A másik dolog, hogy a frekvencia növelésével ha ugyan annyi marad a rátekert tekercs menetszáma, akkor csökken az indukció. Ez előfordulhat, hogy csökkenteni fogja a terhelhetőségét. Az is problémát tud okozni, hogy a mostani gate meghajtás nem lesz olyan gyors mint kellene. Most a 30KHz-hez aránylik a gate jel fel, és lefutási ideje. Ha meg emeled a frekit, akkor nem értana a nyitást, és zárást is meg gyorsítani, a fet hosszú életéért. A snubbert is módosítani kell valószínűleg. Lehet a kimeneti folytót is módosítani kell, hogy hatásosabb legyen.
A valóság majd meg mutatja, hogy pontosan mihez kell hozzá nyúlni.
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Ha csak a Skin hatás miatt kérdezed, akkor szerintem tökéletes lenne a 0.6mm átmérőjű huzal. Attól vastagabb nem lesz tökéletes, mert veszteségeket okoz.
(#) Tomi20 válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Köszönöm a válaszodat, de leírom az egészet. Adott az erősítő trafója, ami most 30kHz-en jár. Megépítettem Cimopata tápját, amit ha jól olvastam itt a topicban 50kHz körül jár. Arra lennék kíváncsi, hogy például elég lenne-e megtekernem a trafót 1-2 szál vékony dróttal, ahhoz hogy kiderüljön, hogy melegszik-e a mag az 50kHz-től. Tehát hogy terhelés kell-e neki hogy melegedjen, vagy pedig üresjáratban is melegszik. Ha jól értem az előző hozzászólásod, akkor már üresjáratban is melegszik, ha túl magas a magnak a frekvencia.
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Igen a hiszterézis görbéjétől függ, hogy mennyire melegszik. Viszont ha több menetet tekersz rá, akkor a gerjesztést csökkentheted, és ez a melegedés dolog is csökken. Csak hát előbb utóbb eléred azt, hogy kevés lesz a gerjesztés a megfelelő teljesítmény levételéhez.
Mekkora a mag? meg nézted már, hogy miből hány menet van rajta? Ha így sem fog melegedni, akkor jó ez így is.
Próba szerencse.

Idézet:
„Megépítettem Cimopata tápját, amit ha jól olvastam itt a topicban 50kHz körül jár. Arra lennék kíváncsi, hogy például elég lenne-e megtekernem a trafót 1-2 szál vékony dróttal, ahhoz hogy kiderüljön, hogy melegszik-e a mag az 50kHz-től.”


Elég ahhoz 1-1 szál madzag kiderül attól is, ha melegedne. Terhelni a kimenetet nem kell.
(#) Tomi20 válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Szétszedtem, 2x5 menet volt a primer, és 2x11 a szekunder. A mag méretei: 15mm magas, 18mm belső átmérő 29,5mm külső átmérő. Ahogy nézegettem Skori weblapján a teljesítmény saccolást 30kHz-en kb 200W-os lehet. Én 6db TDA7294-et szeretnék hajtani róla kb +-25V-os táppal, ez saccra 6x40W, tehát 240W, a hatásfok miatt jó lenne 300W-osat kihozni ebből a magból. Kérdésem, hogy akkor merre tovább? Mit mérjek?
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 / 1
 
A magod keresztmetszete (Ae)=0,84 cm2 körül lehet. Legalábbis, ha nem számítok a mag átütési szigetelésére használt festékkel.
Azzal szerintem nem tudsz kihozni 240W-ot. Szerintem jó ha 150W ki fog jönni 50KHz-en. Van ilyen magból még egy? Akkor nem lenne gáz. A 300W a minimum amit szerintem tudnia kell egy tápnak ehhet az erősítő mennyiséghez. Az én alapelvem az, hogy túl kell méretezni, hogy ne legyen a fesz soha instabil.
Ahogy számolom, ez a mag 30KHz-en 0.25T-vel van gerjesztve. Ha föl mész 50KHz-re akkor jó ha lemész vele 0.2-re. Tehát akkor primernek tekerj 4-4 menetet. Ezt nagy valószínűséggel bírni fogja. Az áramsűrűséget maximum 4 A/mm2-el számold ki.

Szekunder. Ha a Cimó szabályozott tápját építed, akkor úgy kell méretezni, hogy soha ne tudja elérni a szabályzás a max. megengedett kitöltést. Tehát max terhelés mellett se legyen a TL494 max kitöltésen, ami 90-95% gyárilag maximálva az ic-ben (a telítődés gátlása miatt van igy be lőve). Ez azért fontos, hogy a szabályzásban mindig legyen annyi, hogy rá tudjon tenni egy lapáttal, ha kell. Hozzá teszem, hogy az se jó, ha túl sok a szekunder menetszám, mert akkor meg a táp mindig kis kitöltéssel fog üzemelni, ott meg nem olyan jó a hatásfok, és a kimenő egyen feszültségedet is nehezebb lesz tüske mentesíteni.
Szóval vegyük úgy, hogy az autó akksija csak 11,5V lesz, tehát ha minden kötél szakad, akkor is tudja majd amit szeretnék a kimeneten. 4 meneted lesz a primeren, akkor 1 menet 2,87V lesz. Az ic max 90%.os kitöltéssel tud jelet ki küldeni (a holt idő miatt), ezért nem számolhatunk 2,87V-al, csak 2,59V-al (-10%) és a biztonság kedvéért még egy kicsi. A kimeneten 25V kell az pont 10 menet. Az az 1 V meg le fog úgy is esni a graetz diódáján. Sőtt lehet több is.
Ennél is 4A/mm2 az áram sűrűség. Azt majd számold ki. Szerintem a 150-160W al számoj. Több réz úgysem fog rá férni. Ha van még egy ilyen magod, akkor 2 darabot is egymásra szig szalagozhatsz, és tekerd meg úgy egyben. Akkor a keresztmetszeted 1.68cm2 az meg bőven elég lenne. Akkor újra kell számolni a meneteket.
(#) Tomi20 válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Köszönöm, így már tiszta minden. Sajna nincs még egy ilyen magom. Akkor úgy néz ki sajna mégis kell szerezem másik gyűrűt, mert az autóban 6 hangszóró van. Ha a tápot picit túlméretezve, meg veszteségek ennyi csatornánál kb 100W-tal számolva a hasznos kimenőt, az csatornánként kb 16W... Tali bt-n kívül nem tudsz olyan boltot, ahol lehet kapni megfelelő gyűrűt? Nagyon nem szimpatikusak nekem, már 3x írtam nekik levelet kérdéssel, mindhármat elolvasták (megkaptam a visszaigazolást) és nem válaszoltak.
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Én is így vagyok velük
(#) punkkazy válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Üdv!
Én számítógép tápegység EI magját használtam. Azt pedig ingyen lehet szerezni rossz tápegységekből. Az enyémnek 1.24cm^2-es a hasznos keresztmetszete. Persze ha mindenképpen gyűrűt akarsz, akkor nem szóltam.
(#) emmzolee válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Tényleg az is jó lehet.

Bővebben: Link Ezt nézd meg Tomi20
(#) punkkazy válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Én át is tekercseltem a trafót, a lényeg az, hogy EI magosat keress, szóval amin az összetevés valamelyik végénél van és nem középen, mert tapasztalatom szerint csak az EI jön szét. Mégpedig: egy edénybe belerakod a trafót, felöntöd vízzel, felforralod, és amikor forr a víz kiveszed és tapétavágóval egy kicsit lefeszíted az I idomot, majd óvatosan kiütögeted a csévetestből az E magot, és kész is. Lesz magod is és csévetested is.
Én PC szervizből szereztem több mint 100 rossz tápegységet. Bementem, ideadták ingyen (nem kell nekik fizetni az elszállíttatásért gondolom).
(#) emmzolee válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Hát nekem nem nagyon vált be a forralás (trafó leves) Sose akar szét jönni. 10-ből mondjuk 2 db. A többi eltörik, vagy meg csonkul.
(#) punkkazy válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 14, 2011 /
 
Én kis edényben jó sokáig forralom, van hogy forrás után negyed órát is. Aztán csak az összeillesztésnél odanyúlok tapétavágóval és leesik az I oldal. Nekem csak a középen "ragasztott" magok nem jönnek szét, de azt hiszem azokban légrés is van. Általában nem EI mag van sajnos bennük.
(#) Tomi20 válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 15, 2011 /
 
Köszönöm, már szedtem szét PC táp trafót gyertyával, az eddig ötből négyszer sikerült. A gondom az ezzel, hogy nem fog a "korbácsból" annyi ráférni a trafóra amennyi kellene. A másik, hogy a panel már kész van kb fél éve, csak ferrit gyűrűt kerestem, most végre sikerült egy erősítőt beszerezni, de úgy néz ki, hogy nem lesz jó a trafója. Most úgy vagyok az egésszel, hogy veszek Tali bt-től megfelelő gyűrűt (a panel ehhez készült) 2db-ot, mert 1000Ft alatt nem postáznak, a gyűrű ára kb 500Ft... Most már nagyon azon az állásponton vagyok, hogy az olcsóbb az mindig drágább. körülbelül jövőhét elején megjön a két gyűrű, remélem, hogy a hozzáértők pl emmzolee segít az új magra való tekercs megtervezésében, mert én sajna nem értek hozzá, és nem is tervezem, hogy sorozatgyártásba kezdjek, bátyám kocsijába lenne a cucc, de sajnos nem fér el gyári erősítő a hely adottságainál fogva. Előre is köszönöm a segítséget.
(#) Tomi20 válasza emmzolee hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Szia

Régebben beszélgettem Cimopatával, hogy Tali bt-től milyen mag lenne jó nekem, akkor a 1180-as típust javasolta. ez 22mm magas 42mm a külső átmérő, 21mm a belső. Ebből több típus is van, elvileg nekem vagy az M2TN-B, aminek az Al-je 5750, vagy az M2TN-C, aminek 6620 az Al-je lenne jó. A kérdésem az lenne, hogy honnan tudom, hogy melyik lenne jobb nekem. Gondolom a magasabb Al-ű. Előre is köszi.
(#) steelbird válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
A pc tápok trafóit forró vízzel lehet a legkönnyebben szétszedni. Felfőzöl egy kis lábasban vizet, beleteszed, és kb 5 perc főzés után elenged a vasmag ragasztója. Hagyod úgy, vízzel együtt lassan lehűlni, és nem reped szét a vasmag.

Én kísérletezgettem kapcsolóüzemű táppal, itt a történet:
Egyszer elkezdtem kísérletezni egy nagyteljesítményű táppal, csináltam hozzá egy szabályzott kapcsolást, és tekertem hozzá egy izmos trafót.
Tettem fel képet a trafóról. Nem tudom már, hogy mi a pontos tipusa a magnak, mert nincs semmi ráírva, meg már régen vettem. A képen egy kis usb -s egér van a trafó mellett, hogy látszódjon a mérete. Hátha valaki tudja, milyen vas...
100 kHz-en ment a táp, a trafó túl volt tekerve, a számított kimenő feszültsége 12 V bemenő feszültségnél 2x45V volt, és +/-30 V -ot csináltam belőle a szabályzókörrel. A kapcsoló része ellenütemű volt, 3-3 db IRF680 -nal.
Arra voltam kíváncsi, mennyi teljesítményt tudok kivenni a vasból.
Levittem a kocsihoz, miután otthon beállítottam a kimenő feszültséget és minden rendben volt. Elkezdtem terhelni különböző nagyteljesítményű ellenállásokkal, amíg bírták. (pár mp)
Ott tartottam, hogy 60V -on 13A volt a terhelése, és bírta stabilan tartva a feszültséget... Aztán összeért véletlenül a kimenő ág vezetéke és elszálltak a fetek.
Itt meg is álltam, azóta sem néztem meg, mennyit tud a vas..
A primer tekercs 2x10 menet, és nem huzalból tekertem, hanem vörösréz lemezből.
Barkácsboltban volt kapható, az ajtók aljára készült, vörösréz koptató lemez. (van sárgaréz is, az a gyakoribb, de az nem jó a célnak.)
A lemez 0,75 mm vastagságú volt, abból vágtam két db 1 cm -es csíkot, azt leszigeteltem és azt tekertem a csévetestre.
Azért választottam a lemezt, mert így nagy felületű vezetőt kaptam, ugyanis nagyfrekvencián a skinhatás miatt az áram a vezető felszínén folyik.
A szekunder tekercs 1mm -es huzalból volt tekerve, duplán fogva.
Ennyi az én kísérleti tápom története...

DSCF0677.JPG
    
(#) punkkazy válasza steelbird hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Én a vízzel együtt szoktam melegíteni, mert volt, hogy a forró vízbe helyezés közben repedt meg, szóval forró vízbe nem feltétlenül jó szoba hőmérsékletű anyagot rakni.
(#) steelbird válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Ehh.. Rosszul írtam. Beleteszem, felfőzöm, hagyom kihűlni... Még egy sem repedt meg nekem.
(#) Lac364 válasza DJanosi hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Talán ez megfelelne?
(#) steelbird válasza Lac364 hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Ez nincs meg nagyobb felbontásban? Nem olvashatók az értékek.
(#) Lac364 válasza steelbird hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Talán igy jobban láthatóBővebben: Link
(#) steelbird válasza Lac364 hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Így már jó, köszi! Korrekt kapcsolás.
(#) sprofan válasza Lac364 hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Gondolom a +20V-os feliratú résznél lehet szabályozni, amit egy, a kimeneti pozitív ág, és a GND közé betett 20K potival lehet megoldani, jól gondolom? Illetve nem szükséges a 3525 kimenete és a fet-ek közé betenni egy pl. BD139-140 párost meghajtás gyanánt?
Úgy tanul az ember ha kérdez
(#) punkkazy válasza sprofan hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Az enyémben sincs segítség az SG3525 kimenete számára, ha jól tudom 500mA-t tud önmagában. Ártani viszont nem árt, az biztos.
(#) Lac364 válasza sprofan hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Azt én +80V nak nézem és egy 20k ellenálás az mit helyettesiteni lehet potival esetleg.
(#) sprofan válasza Lac364 hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
Valóban, kicsit homályos még nagyban is és én 20V-nak olvastam, így már érthető.
(#) emmzolee válasza Tomi20 hozzászólására (») Márc 18, 2011 /
 
A Tali BT honlapján ott vannak az anyag jellemzők.Abból látszik, hogy az M2TN-b kissebb frekvencián produkál ugyan akkora veszteséget, mint a M2TN-c. Lehet mind két magot 150KHz-ig használni, de az M2TN-b-nek nagyobb lesz a vesztesége. Nem sokkal! Ha kisebb gerjesztést adsz a magnak, akkor ezt csökkentheted. Akkor több menet lesz, közvetve csökkenti az át vihető energiát.
Most nehogy azt gondold, hogy nemjó semmire az M2TN-B mag, ezek nem olyan nagy különbségek ám.

A tali BT honlapjáról kivettem egy példát, csak az össze hasonlítás miatt.
Az M2TN-B mag 16KHz-en B=200mT indukcióval 21mW/g veszteséget produkál.
Az M2TN-C mag mát 25KHz-en B=200mT indukcióval produkál 21mW/g veszteséget.
Eebből a veszteségi indexből ki számoltam a veszteséget. mivel 107g a magod súlya, ezért a két értéket össze szorozzuk, akkor ki jön 2,247W
Tehát a "C"-s mag jobban bírja a nagyobb frekvencián történő gerjesztést.

Szerintem 50-60KHZ körül nincs olyan szignifikáns különbség.
Következő: »»   76 / 148
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem