Fórum témák
» Több friss téma |
Nem rossz, láttam már fentebb, és nem tudom elképzelni, hogy miért olyan bonyolult összekapcsolni akár a kardántengelyt a motor tengelyével.
Nyilván, nem egyszerű, kell egy kis esztergályos munka, és nem is azt mondom, hogy valami vasdarabbal megtoldom majd a 2 tenghelyr, mert nem olyan egyszerű, főleg azért, mert ott át kell vinni azt a rengeteg erőt, nyomatékot, és szerintem akár a heggesztés is eltörhet. De kell egy két ipari, erős csapágy, jó erős sasszeg féle, vágás, és heggesztés, nem kevés fém alapanyag, de szerintem csak ennyi lenne. Az ékszíjtárcsát nem gondoltam komolyan, vagyis nem lehetetlen, de ott is lehet egy gyenge pont(ha nem lesz váltó) mert álló helyzetből másodpercek alatt megmozdítani egy tonnát, ahhoz rengeteg energia kell(fokozatok nélkül mégtöbb), és akár az ékszíj is megcsúszhat. Az a baj, hogy a hasznaltauto.hu-n nézelődtem, és egy olyan bogár, ami nem roncs 200-300 ezer forintnál kezdődik.
Bizony a bogár manapság drága mulatság. Ha olcsóbb autót szeretnél akkor valami egyéb kisautó után kell nézned. EcoPityu is ezért választotta a Trabantot.
A Trabi sem rossz, de pl ottvan a régi Skoda 120-as, vagy a Wartburg..
De eggyik sem tetszik annyira, mint a VW bogár. Ha belegondolsz,bármelyik benzines autó olcsóbb lesz valamennyivel, mert a benzinmotor úgysem kell. ..és akkor még ott van a váltó, hűtő stb stb., sőt még az alku is. Fűtésre van valami ötleted? Én egy hajszárító féle fűtésre gondoltam. Cekász, jó sok menettel, az is az akkupack teljes feszültségéről, hogy ne fogyasszon annyit, mögé egy ventillátor, és nem kell annak izzani-a, biztos, hogy egy idő után a meleg levegőtől meleg is lesz, kivéve, ha rossz az autó szigetelése.
Amerikai oldalakon hasonló módon fűtenek, mit ahogy elképzeled. Szerintem a motor hőjét lenne jó felhasználni. Az nem használ plusz energiát. Tán a legjobb az lenne, ha vízzel hűtenénk a motort mint a benzinesnél is és hideg esetén ezt használnánk fűtésre. Az a hő úgyis hulladék energia. Bár lehet, hogy e mellé is kellene kiegészítésnek fűtés, mert ha a városban ácsorogsz nem megy a motor tehát nem is fűt. Persze ha volna rá sok pénz lehetne ilyen is:Bővebben: Link
Persze ez is egy egyszerű és olcsó lehetőség:Bővebben: Link
Szerintem nem az ácsorgással lenne a gond, hogy ez idő alatt nem megy a motor, nincs meleg.. hanem azzal lenne a gond, hogy a motor nem fog annyira melegedni, mint amennyire kéne, de nem tudom.
Az ácsorgás alatt csak nem hűl ki az autóban a légtér. Extrém esetben bordázni kellene a motor külsejét, hogy azokon keresztül fújjon levegőt a ventillátor, és egy hőszigetelt csövön keresztül mehetne az utastérbe a meleg levegő. Arra is gondoltam, hogy az akkut is hőszigetelni fogom majd, ha lesz annyi hely, mert hidegben úgy tudom, hogy romlik a tároló képessége az akksiknak, és szerintem az élettartamuknak sem tesz jót a hideg.
Nem rossz!
A hátsó lámpa nem az igazi.. elveszik az a eredeti kis polski feeling. (Látom nem kis polski. Az is jó lenne, csak az még a trabinál is kisebb autó./fizikailag/) Jófféle a lambordzsini is, bevallom őszintén, azt hittem elsőre, hogy valami makett fél millióért.
Azért egy 30-40Kw-os motor, ha csak 5%-al is fűt az is 1,5-2Kw no meg az akkuk is melegszenek ilyen teljesítménynél. Szerintem egy kis hószigeteléssel megoldható lenne, hogy ne kelljen plusz fűtés.
Hú srácok, vagy 2 éve nem pezsgett már így az én kis topicom...
Sok kérdésre sok kiegészítés, és válasz: Valóban indítóakksikat használtam, de nem azért, mert az megfelelő lenne, hanem mert az volt kéznél (sok őrült tölteni nem képes autótulajdonos által, a szervízben leadott akkumlátorról van szó)! Amúgy jól jöttek gyorsuláskor, mert a nagy indítóáramuk miatt meg sem kottyant nekik a 3x-os áramfelvétel. A leírt végsebességek az általam tapasztalt maximumok, és, ha valaki belegondol, egy suzuki tud forogni 6000-et is,(1-esben főleg) és mégis megáll 5-ösben 4000ford/percnél! Ha tovább pörögne, menne az 200km/h-t is, elvégre a motorban van még 2000ford/perc... De ahogy azt Katt is írta, fizikailag, a szélellenállás, és az összes súrlódási erő összege a motor ereje ellen hat. és ahol ezek kiegyenlítődnek, ott a végsebesség. (kivéve hátszélben. ) Amúgy a 7,5kW nem kevés, e-autóhoz, mert ezek a mocik gyorsuláskor 3x-os teljesítményt is képesek leadni. Utána meg bőven elég a sebesség tartásához. A sebességváltóról annyit, hogy valóban veszteséget termel, viszont az indulási csúcsáramokat megspórolva nem csak akkukímélő, de a vezérlő is megköszöni! Ha Rozsda gépét nézed, 48V-os moci 400A-es árammal közel 20kW-.ot zabált induláskor. Én ha felpörgettem a motort, üresben vett 30-40A-t, gyorsuláskor 200A-t. Ha álló helyzetből PWM-el 4-esben indultam volna, ahol tán 1:1-az áttétel, tuti nem úsztam volna meg 400A alatt én sem, ami nálam 72V-ról közel 30kW! Próbáltuk gátmenetben is (itt nincs hegy) a járgányt, és 100A-ről még 3-asban is visszaszaladt 200A-re az áramfelvétel, viszont símán felmászott lendületből. Álló helyzetből viszont lehet, hogy csak 1-esben mászott volna fel.(esetleg még 2-esben). A gyorsulásról meg annyit, hogy , ha látta valaki a videóimat, láthatja, hogy azért nem egy targonca gyorsulását szemlélheti meg! (Egyik trabis haverom mondá, "megy ez úgy mint a gyári..." Ha azt nézzük gyárilag a benya motorral is csak 19kW-os a trabi, ráadásul tán közel 5000-es fordulaton, és itt a 72V 200A is üti a 15kW-ot, nem nagy különbség) Pityu
Azért egy kicsit nagyobb teljesítményre vágynék. Vannak ilyen vezérlők is Bővebben: Link Nem gond a néhány 100A-es induló áram. Persze jobb lenne építeni nem megvenni aranyáron.
Dehát lehet csinálni vezérlőt is.A villanymotor házi készitésével már vannak fentartásaim.
Szerintem egy Ekocsi legfőbb paramétere a súja és mindent erre kell tervezni.Az a lényeg hogy akár kis "lassú" városi kocsit vagy "erős" Edragsztert gépet készitesz,a lehető legkönnyebb legyen az össztömege. Én aluminiumvázas mopedautóba tettem bele az Ekomponenseket.Számitásaim szerint 700kg-nál nem lessz több velem együtt.Még nem mértem meg de talán még meglepetés is lessz,persze minuszba.És egy 48V-os 5.2KW-os motor mozgatja.A végsebessége 60km/h.A gyorsulása teljesen elfogadható városba.Hegymenetet még nem próbáltam vele.Én bordásszijjal hajtom a difit és nincsen válltóm.Vagyis egy irányválltóm van ami egybevan a difivel. (mopedautókban kicsit másképp vannak a dolgok) Sajnos a motorom csak 1600-at fordul és igy kb 4x-es gyorsitóáttétele van a bordásszijjnak.Vagyis a motor és a difi között.Muszáj volt igy csinálnom mert 1:1 ben nem ment volna végre még 20-at sem.Persze ha 4-5000-et fordulna a motorom akkor mehetne 1:1 ben is és lényegesen jobb lenne a gyorsulásom.Dehát szegény ember abbol épitkezik amilye van és muszáj kompromisszumokat kötni. EcoPityu.: Elméletileg nekem 350A-er az áramkorlátom.Műszerrel még nem mértem,lehet több,de akár kevesebb is.350x48 az alig több mint 200x72.Persze nem lehet összevetni a két autót csak hasonló teljesitmények mozgatják.
Nekem nem tűnik lehetetlennek a motor építés sem. Meg is fogom próbálni a nyáron, ha a jó Isten segít. Persze hogy a vezérlőt is építeni szeretném, csak azért tettem be példának azokat, mert EcoPityu "aggódott" a nagy áramok miatt. Mondjuk nem értek még hozzá, de hát tanulni kell. Ha oda jutok majd zaklatlak a kérdéseimmel, ha nem bánod. Végül is eddig egyedül neked van működő vezérlőd.
Az a legegyszerűbb mód, amit Ecopityu használ, de ott tényleg nem egyenletesen merülnének az aksik, a különböző kapacitású akksik meg bonyolultak, vagyis az alkalmazásuk, és azzal játszani, hogy mindegyik le legyen merítve, hogy töltéskor az ne legyen gond, hogy az eggyikbe még van, a másikba nincs stb.
Esetleg valami ellenállással megoldani a vezérlést? De oda több száz watt-os ellenállások kellenének. Meg lennének a soros akksik, és a végén ott lenne a különböző ellenállású ellenállás. Ugyan úgy fokozatkapcsolva őket. Az ellenállások hőjét pedig fel lehetne használni a kocsi légterének fűtésére. Hoppá! Ez csak kánikulában lenne gond, amikor már amugyis meleg van... Az építésben nem csak az a jó, hogy egy PWM vezérlő permanent-en negyed millió, hanem azt használnád, ami a Te kezeid közül került ki. Jó érzéssel töltene el, de már az autót is magam építem, szóval...
Üdv.
Régebben nézelődtem a Lomex weboldalán, és láttam, hogy több tíz wattos LED-eket is árulnak. Igaz, hogy személyesen nem kérdeztem meg, hogy valóban nem elírás-e, illetve nem is tartottam kezemben eggyet sem, hogy "igen! Ez az!" stb stb. Gondoltam nézelődök kicsit ellenállás ügyben is. Hát mondhatni, hogy nem csalódtam bennük! Kép csatolva.. Látni, hogy az árlista szerint árulnak 100 ohm-os, 500W-os ellenállást(fél kW-os, még kimondani is valami csodálatos dolog ), ami sajnos nem 6 ezer, mert ez nettó ár, szóval a mai 25%-os ÁFA-val ez 7500 Ft-ba kerülne.. kérdés, hogy működne-e a dolog. Üdv.Tomi UI: Van még kínálat a Lomex oldalán, csak a lefényképezett oldalon ez a 2 darab tized kW-os ellenállás látható.
És elfűtenéd azt a kevés energiát, ami befér egy akksiba? Inkább kell csinálni egy rendes vezérlőt.
Ellenállást is csinálni kell, az sokkal olcsóbb. Kanthal huzalból. Vagy szalagból. Utoljára a Villértnél láttam többféle méretben. De ne az autóba építsd be, ott semmi keresnivalója. Vannak jó nagy LED-ek, jó nagy pénzért...
Az a baj, hogy a feladat, miszerint kell keresni egy 72 V körüli, és több száz! amper terhelhetőségű PWM kapcsolási rajzot, és ezt megépíteni(bár a 2. pont nem annyira nehéz) szinte lehetetlen..
Nézz körül a Nagyteljesítményű DC -motorvezérlés topicban. Ha rozsdának megy, akkor neked is menni fog, ha elég kitartó vagy. De előbb legyen meg az autó, a motor, az akksik és csak a vezérlés hiányozzon belőle. Szerintem, ez a nehezebb része. Semmi sem lehetetlen, ha végigcsinálod...
Idézet: „Semmi sem lehetetlen” Igen, ez így van, csupán megfelelő anyagi háttér hiányzik hozzá. A topicban szét fogok nézni, miután megírtam ezt a hozzászólást. Köszi. Üdv.Tomi
Megvizsgáltam ma egy nagyobb önindítót hogyan is van tekercselve. Az állórész lapos kb. 1cm széles és 1,5mm vastag "rézlemezből" van tekercselve. Csak 5 menet tekercsenként, de két két tekercs sorba van kötve. Ami számomra érdekes volt, hogy a forgórész 23 szeletből állt. azt gondoltam, hogy egy 4 szénkefés motorban majd néggyel osztható szám lesz. Aztán megvizsgáltam többet is, (mert van itthon bőven) és azt láttam mindig páratlan a forgórész osztása. 19, 21, 23. Gondolom azért lehet így, hogy ne egyszerre legyen áram alatt az összes szénkefe és ne legyen a motornak holtpontja sem. A forgórész vasa lemezekből van mint a trafó. Szerintem nagyobb méretben sem lehetetlen megcsinálni. Nézegettem a villanyautó motor alkatrészeket nem nagyon különböznek ezektől. Csak a forgórész 50 egynéhány szeletes. Pontosan megszámolni nem tudtam, de gondolom az is páratlan osztású. Szívesen megnéztem volna egy kamion önindítót is mert azokból van 8-9Kw-os de sajnos ilyenem nincs itthon.
Azt mondod, hogy át lehetne tekercselni egy önindítót?
Szerintem az a kérdés, hogy van-e annyi kommutátor szeletkéje, ill. hornya a forgórészben, mint megközelítőleg egy több kW-os DC motornak. ...mert én nem tudom.
Nem gondolnám, hogy egy önindító jó lenne. Bár egy kamioné csapágyazva talán. Csak arra voltam kíváncsi, hogyan épül fel egy több száz A-re méretezett motor tekercselése. Inkább építeni szeretnék egy megfelelő motort és tapasztalatokat gyűjtök. Erről jut eszembe, nem tudja valamelyikőtök hol lehet trafólemeznek megfelelő lemezhez jutni tábla méretben?
Sziasztok!
Nem értem se a DC-motor, de a saját épités pláne öninditóból elgondolását! A villanymotoroknak hatásfoka is van, ami igen bonyolult, de fontos szempont akkus járműnél! Házilag nehéz lesz megoldani, az őninditó mind tekercselésben , mind mechanikában ritka és rövid használatra van méretezve! A sima 3 fázisú aszinkron motor hatásfokát semmilyen kefés motor nem tudja túlszárnyalni, ráadásul folyamatos üzemre van tervezve, ami nem hátrány és szerkezete miatt fajlagos teljesitményre a legolcsóbb a nagyüzemi előállitása! Az ellenállásos teljesitményszabályozás nem csak elavult, de hatásfoka is pocsék, a PWM vezérlés miatt DC motornál is kell az elektronika, akkor már microkontrollerrel a DC-3 fázisú frekvenciaváltó se bonyolultabb, viszont hatásfoka igen jó, lejtmenetben a visszatáplálás is megoldható! Ráadásul az 50 Hz-re tevezett motor 100 Hz-en hajtva gyakorlatilag dupla fordulattal hajt, ami annyit jelent, a teljesitménye is dupla, tehát eleve fele teljesitményű motort kell nézni a katalógusban! Márpedig ezek a motorok sokéves folyamatos üzemre vannak tervezve, belefér a dupla teljesitménykihasználás az elhasználódásba! Egyszer már feldobtam ide, hogy microkontroller programozással foglalkoztam, most nyugdija vagyok, hobbyból megcsinálom anyagáron a vezérlőt annak, aki hajlandó vagy Skype-n mikrofonos fejhalgatóval beszélni velem, vagy van vonalas telefonja, amit én igyen tudok hivni az előbbivel! Üdvözlettel: Skype: Név: palkoci alias pál Hely: Budapest -- mikrofonos fejhalgatóval!
Igen, jobb helyeken, gyárilag aszinkron motort használnak. De annak a fordulatszám szabályozása sokkal bonyolultabb mint egy DC motoré. Ráadásul nem vagyok biztos benne, hogy van kisebb feszültségre is 3f-ú motor, illetve, hogy hozzá lehet jutni. Ha meg 100 Hz-en akarnád járatni, ahhoz dupla feszültség kell... ez már 1000V körüli feszt igényel a 3f-ú inverter bemenetén, ha feltételezzük, hogy 3 x 400/230 V-os a motor. Nem biztos, hogy a motor szigetelése ezt kibírja és még nem szóltunk a csapágyazásról, a veszteségekről a 100 Hz miatt, stb. Szerintem, a 3f -ú motorhajtás már nem a hobbikategória.
Kedves Építő Kollegák!
Most fejezünk be egy elektromos átépítő projectet, megosztom veletek. Egy aixam amica 3 kerekű mopedautót építettünk át kínából behozott alkatrészekkel. Jártam kint Kínába, ott az elektromos közlekedés fényévnyire áll tőlünk. Szóval olasz testben kínai szív. Azért esett a választás a 3 kerekű segédmotorra, mert azt nem kell rendszámoztatni. A járgány paraméterei: 10 db 26 AH, 12v-os ólom akkumlátor, összesen 60v- 52 AH, 82 kg. elektromotor: 1,5kw, 3 fázisú, egyben a diffivel, belső olajozással. Controller: 5v-ot szabályzó, 3 fázisú töltő: 2 db 60v, 2,5 A világítás, egyéb: 1 db 40 AH, 12V olom akkumlátor képek a mellékletben.
Ami kínából jött
1,5 Kw-os motor difivel, kontroller, elektromos gázpedál, 2 töltő, 10 aksi, fotómű, két alufelni motor gumival. A járgány még nincs teljesen kész, a festés, +1 ajtózár szerelés, meg a 220v-os töltőkábel kivezetés még hátra van, de működik a járgány. Az első teszteken túl vagyok. Kipróbáltuk a gépet, a GPS szerint 36km/h megy, de nem nagyon akartam nyomni, mert bejáratós. A hatótávot még nem tudom, ameddig nem volt sárvédő nem mertem elindulni. A számítások szerint kb 60 km. Gyorsulás, megy mint a golyó, fokozatmentesen, messze veri az eredeti piaggio 125 motort. Tehát van egy fékem, meg egy gázom, ja meg az irányváltó kézi karját átalakítottuk egy plusz milteszkapcsolóval, ami most a controllerbe váltja az irányt. Hangja: -érdekes, kicsit dodgemes, de az utastérben végre lehet beszélni. Sokan nem tudták elképzelni, hogy egy 1,5 kw-os motor hogy hajtja meg az autót, ki lehet próbálni, a vártnál jobb, nekem ez a sebesség elég, ugyse lehet vele 45-nél többel menni, és az alkatrészek sem koptak össze. 2 személyre elég. a számítások szerint így 100 km 200 ft-ba kerül, a lagunámmal ugyanez 3600 Ft. A kinaiakat kérdeztem, hogy ne-e inkább nagyobb motort rendeltek, de még így is hülyének néztek, mert 48v , 1,2kw-os rendszert ajánlottak, mert nálluk ezek a kisebb motorok is 700 kg-os triciklít hajtanak. Szóval képek a már lábon álló gépről:
A mai nap kész lettünk a sárvédővel is.
Már csak a festés van hátra. És akkor a mai napi sárvédős végeredmény a csatolmányba: a festés tervezésénél tartok, az alap piros maradna, de valahogy meg kellene bolondítani. Ha van ötletetek, szívesen veszem. Szóval az olasz donor, kínai szív így áll most. Szép napot mindenkinek! Tilla
Kíváncsi vagyok, hogy válik be a gyakorlatban. Miért választottál 10 akkut 5 nagyobb kapacitású helyett?
Nem önindítóból akarok motort építeni. Mint ahogy írtam is. A motor építése azért merült fel, mert nem igen van 3-4 ezer dollárom motort venni. Nem olyan bonyolult szerkezet egy egyenáramú villanymotor. A tengerentúlon nem is igen építenek másmilyen motorral át autót. Ráadásul egy 30-40Kw-os aszinkron motor nem kis darab lehet.
Könyörgöm! Aki itt levelezik bizonyos elméleti ismeretekkel legyen már tisztában! A 100 Hz az dupla frekvenciát jelent, és nem kell hozzá dupla feszültség! Az áramfogyasztás valóban duplázódni fog, mint a teljesitmény, de az ipari 3f motorok ezt bőven birják!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |