Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CNC építése házi alkatrészekből az alapoktól
Lapozás: OK   76 / 377
(#) richy92 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Én viszont még annyit hozzátennék,hogy a "szabadon lógó" felét esztétikus célból el szokták takarni.Szerinted ha eltávolítom a csapágyat a másik,nem a motor felőli oldalról akkor sokkal jobb lesz a mechanika?
Ha van kedvetek nagyon jó cnc-s oktatóvideókat nézni akkor itt nézzétek meg az összeset(angol tudás nem hátrány)
Nagyszerű videók
(#) Zuzmo_farok válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Szeva!
SKF golyósorsó katalógus
Itt meg lehet lesni hogyan kell profin csapágyazni.
Lehet több módon.
1. eset:-1 oldalt axiális és radiális terhelésre is.(ált 2db ferde hatásvonalú golyóscsapággyal).
2. eset:-1 oldalt ax. és rad. terhelésre + a végén rad. terhelésre.
3.eset:-2 oldalt ax és rad terhelésre, ekkor célszerű előfeszíteni axiálisan.
Ha letöltöttétek a .zip-et, amiben van egy pdf, kinyitjátok a 46 oldalon és olvasgattok.
Le van benne rajzolva az elvárt csapágyazás.
Ki is lehet számolni mit fog tudni az orsó/csapágyazás, mind kihajlásra, mind üzemórában.
Többnyire hasznát golyósorsókat alkalmaztok, ezért az üzemóra mellékes.
Kihajlásra kell méretezni, és kritikus fordulatszámra.
Az első esetben elég gyatra fordszámot tud az orsó biztonságosan.
2. ban már 3,8 as szorzót kap.
3. esetben a legjobb ekkor az előfeszítésnek is köszönhetően az 1. esetnél 6X akkora fordszámot bír, és terhelésben is jelentősen többet.
Ugyanis itt nem lép fel akkora kihajlás(nagyságrendileg elhanyagolható).
Az orsónk (+előfeszítés)Húzott és nyomott oldalra bontható.

A 3. változatnak 1 nagy hátránya van(hobbistáknak)!
Precízen kell beállítani az orsó és lin.vezetők párhuzamosságát.
Csálé orsónál szorul a mozgás, tönkrevágjuk a szerkezetet.
Míg az első esetben nincs akkora hangsúly rajta.

Mélyhornyú golyóscsapágy beépítésével szemben preferálni célszerű a megfelelően beépített ferdehatásvonalú golyóscsapágyakat.
A túlnyomóan AXIÁLIS terhelés felvételére korlátozottan alkalmas a mélyhornyú változat.
Túlméretezve lehetséges ugyan annyi üzemóra, de a merevsége is rosszabb lesz (um tartományról beszélek).

Nem mondom hogy rögtön rohanjatok a csapágyboltba, de az iparban így nyomják.
(#) Sir-Nyeteg válasza Zuzmo_farok hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
A leírás nagyon jó! Iparban tényleg így van. Tanulságos infók ezek.
Csak ne felejtsük el a topik címét, és hogy itt fa vázas gépek vannak, ill fa csapágyházak. Na meg léptetőmotorok. Egyébként helyes!
(#) kulzol60 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Szia

Látom tiszteleg a Body-t .

A fogazott szijhajtást nem használják tonnák mozgatására esetleg áttételen keresztül .

Az hogy egy léptetö mekkora terhelést fog elviselni akár axiálisan akár radiálisan az a tulméretezett csapágyazáson kivül a névleges nyomatáka fogja meghatározni ( függetlenül attol hogy mire használjuk és mekkora terhet mozgatnak vele ) .

Logikusan a mechanikai áttételezéssel nagyobb erö érhetö el de a sebesség is csökkenni fog .

Igazad van : maradjunk a topick ciménél
(#) Sir-Nyeteg válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Nah, várj, mert nem a normál üzemi terhelésről beszéltem eddig, hanem a 8:07-kor írt hozzászólásomban említett oldalirányú beállítás, azaz építésbeli pontatlanságról. Szíjhajtáskor ez nem jön elő, de közvetlen, vagy kuplungozott meghajtáskor számít. A rugalmas váz, fióksinek, hajlítható szár miatt csak azt érezzük, hogy nehezebben jár a mechanika. Közben meg szeretne 5mm-t oldalra elmozdulni. Ezt a mozdulást engedi a motor oldali csapágyazás, amelyre forgáspontként tekintek.
Talicska effektus. Én a nyelét mozgatnám, mint anya, túloldalon a motorral, te meg az ember helyén a motorral építenéd, aminek vagy precíznek kellene lennie, vagy centiket szabadon elmozdulnia.
(#) kulzol60 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Régen használom ezt a megoldást ( saját gépnél ) amit a lenti képen látni .
Nem is olyan preciz ( az orso teljes hosszában kb : 0.15mm ütés ) viszont nem is kovályog mert akkor nagyobb fordulatnál ( kb : 1000/min )rázná a mechanikát .
Az X-Y tengely csapágyazása az általad lentebb linkelt megoldás és a léptetö felöl pedig vászonbetétes gumi csö ( 4-es furatu benzincsö ) szolgál kuplungként .

Még mielött valaki reagálna : sosem fordult meg a helyén és ha elég közel ( 1 - 2mm ) van a két tengely egymáshoz a kuplung szerepét is tökéletesen ellátja de ha muszály akkor lehet rögziteni is a tengelyen .
Valaki irta itt hogy ezt egy öskori megoldásnak tekinti , az lehet de tökéletesen müködik .Ja és olcso ( egy 400mm-es darab az autos boltokban 4-500ft ) egy tengelyre kb 50mm kell .( fekete vászonbetétes csö ) .

IMG_2522.JPG
    
(#) gulasoft válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Már bocsi, de a 0,5-ös puklit nem én hoztam fel, hanem Sir. Én éppen azt magyaráztam, hogy az szétveri a hajtást, de én olyan menetes szárat kaptam, ami teljesen egyenes.
(#) gulasoft válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Nekem a kerti slagból van.
(#) gulasoft válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 19, 2011 /
 
Nekem nem fa csapágyaim vannak. Raktam fel képeket. Ettől még nem ipari, de nagyságrendekkel jobb mint egy fa csapágyházba fabrikált csapágy, és igen jól mondod, a topic címe, hobbi, tegye fel a kezét az aki egy ilyen előfeszítést egy fúróval. meg egy csavarhúzóval olyan szinten megcsinál ami lesz olyan jó mint a képeken látható.
Két csapágy szembe egyszerűbb, és Ritchy gépe attól nem lesz jobb, hogy kiszedi az egyik csapágyát.
Nekem bevált ez is. Kimarom a fém alkatrészeket, lecserélem az akác fa alkatrészeket, és legfeljebb átépítem két hajtott tengelyesre.
(#) kulzol60 válasza gulasoft hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Szia

Dijjazom is amit csinálsz , Te legalább épited a hobbi géped !

Ez a csapágy és hajtás tecnika dolog egy örök téma és valolyában ( nincs vagy ) minden megoldás tökéletes ami müködik és a feladatát ellátja .

Sajnos ezeket a gépeket forgácsolás ( eszterga - maro ) nélkül nem lehet vagy értelmetlen megépiteni .
Ezért van az hogy egy gép elkészülte után már jön is a második ( még jobb ) verzio.
Ez igy rendben is van , ettöl hobbi .
(#) teodor válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Szia, nem tudom mit ertesz egyoldali csapagyazason elofeszitesen? Az iparban ez ugy van megoldva, hogy a hajtas oldalon van egy specialis csapagy amit elofeszitesz ez kikuszoboli az axialis es a radialis holtjatekot es rogziti a golyosorsot. A golyosorso masik vege pedig tanyerrugos feszitessel van ellatva.
Ezeket a badarsagokat onnan veszem, hogy ma hajnalban kovettem el a merenyletett egy SKF golyos orsoval picike darab volt.(40x40mm, 1850mm)
Radasul egy olyan gepen amin csak egyoldalon van a hajtas a masik oldalon a hid csak ala van tamasztva, a hajtott oldalon a linearis sin "X" alaku a kocsi amibol ketto szaladgal rajta hengergorgos.
(#) Sir-Nyeteg válasza teodor hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Nem az iparban vagyunk, nem oda készülnek az itt ügyködők cnc gépei, és főleg nem 2méteres 40mm-es menetemelkedésű orsóról van szó. Egyébként stimmel!
(#) szabi83 válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Idézet:
„Te legalább épited a hobbi géped”


Én fórum nélkül raktam össze, azt (is) díjazod?

Idézet:
„Ezért van az hogy egy gép elkészülte után már jön is a második ( még jobb ) verzio.
Ez igy rendben is van , ettöl hobbi .”


Ezzel egyetértek, csak előbb összehozom az új géphez az alkatrészekre valót És igen az majd jobb lesz remélem, sin + kocsi + golyósorsó
(#) kulzol60 válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Dijjazom bizony .

De Ö publikálja is hogy mit és hogyan .

Igen , magamrol tudom hogy egy gép nem elég .
Mindig vannak uj ötletek és uj lehetöségeket .

Hajrá
(#) szabi83 válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Értem, nekem nem volt akkoriba fényképezőm, no mind egy már van.

Végül is nem kellene új gép, csak látom, hogy mit rontottam el egyszerűen.. bár ez a gép kicsi nekem.. Y240 X240 Z80(fortunával lenne 150-180), majd jövőre
(#) kulzol60 válasza szabi83 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
A lentebb beszurt kép az egy 220X230X100mm munkaterületü és szerintem az egyik legsikeresebb méret ( 16-os golyospersellyel is nagyon merev ) .

Nem értem mi 150 - 180 fortunával ?

Még csak március van , talán még én is végeznék egy géppel addigra ?! :eek2:

Április közepén lessz készen az uj saját vázam (1180X520 x 200mm munkaterülettel ) 60x60x5 és 60x100x5 zártszelvény vázon fix hidas ( mozgo asztalos és automata cserélös ) nem tudom miért de cserélö lessz rajta (+120mm az X-en ) .

Vegyes bazár , ami van itthon :30-as golyospersely lin vezetékkel " Y " 20-as hasitott perselyes lin vezeték " X " és THK RSR15 lin kocsi +sin " Z " . Fortuna 350W-os és 24V-os DC motor ( 4000 alapfordulat ) de 50V-rol hajtva PWM-el .Most egy ilyen hajtja 24V-+rol a kis esztegámat ( aluba 14-es furo telibe megy ) .

De egyenlöre más gépek a fontosabbak nem a saját .
(#) teodor válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Azt elhiszem, ez hobbi.
Egyebbkent nem ertem miert ragaszkodnak az emberek a golyoscsapagyhoz hobbi szinten a menetesszarak rogzitesere, amikor kismeretben is kaphato kupgorgoscsapagy ami kopaskor egyebb kotyanaskor utanallithatoak es arban sem olyan egetrengetoek,
pl:kispolszki kerekcsapagy vagy a regi skoda elsoagy csapagy 30204.
(#) kulzol60 válasza teodor hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Szia

Hát azért ezt a 20mm-es furatu kupgurgös csapágyak kicsit sokallom a 8-as vagy 10-es menetesszárhoz .

Miért válszzák mert nagy általánoságban ezeket ismerik az emberek ( nem mindenki szakmabeli ( vasas ) .Meg aztán megilyednek attol is hogy hogyan lessz az beállitva a tengelyen ( akkor még oda is kell esztergáltatnom egy mentete kontra anyával amivel beállitom a csapágyakat ) akkor már inkább felhuz két sima mélyhornyut és M6-os anyával összehuzza és kész ( bár csapágyház igy is kell ) .

Azért az árak is beleszolnak a dologba ( én sem fogog 3db 40-es furatu ferdehatásvonalu C3-as illesztésü SKF csapágyért adni netto 120 000ft-ot ,akkor már inkább más verzioval probálkozom ) .
(#) kulzol60 válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
El kell mennem logopédushoz .

Bocs
(#) teodor válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Nem igaz , hogy nem lehet beszerezni megfelelo aron csapagyat kinek mennyi penze van ra, Pl: a 10mm furathoz egy par darab.http://www.onlinecsapagy.hu/hu/termekeink/talalatok?first=100&unive..._ufh[0=200&_ufh[100011]=10]itt[/url]
(#) Sir-Nyeteg válasza teodor hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Írnál bővebben erről, én még nem hallottam róla!
Köszi!
(#) gulasoft hozzászólása Márc 20, 2011 /
 
Hát az én csapágyaim 900Ft körül voltak, de brutálisak.
Egyébként elkészült a gép, holnap talán még a nap is süt és tudok csinálni egy rövid videót a működésről.
Csináltam egy 35 pár 200-0 mozgást egyszerre az x és az y tengelyen. A 35. menet után a 0 mind a két tengelyen ugyan ott volt, úgyhogy a gép jó.
A Z-met bilincs hiányában fél tekercs szigszalaggal kötöttem össze, az nincs olyan nagy terhelésnek kitéve, szerintem bírni fogja, a fagépen is így üzemelt, bár nem túl mobilis, mert bármit cserélni kell, le kell tekerni a szalagot és mehet a kukába, de ideiglenesen jó lesz.
Az első kép hátterében látszik az egyik golyós orsó, azzal lehet tankot marni szerintem. Ha kell valakinek egy az egyben kisebbre cserélem. agya is van hozzá.
(#) kulzol60 válasza teodor hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
Nem tudom hogy véletlen-e de a lap alján ott van a cimük is ( egészpontosan 100m-re a lakásomtol) de eddig 2 " O " gyürün kivül semmit nem vettem tölük .
Az sosem volt raktáron amit kerestem ( többek közt a lent emlitett ferdehatásuakat is ) és igéreteket kaptam hogy visszahivnak telefonon ha van már infojuk az idöpontrol és az árrol ( eddig semmi ) pedig volt rá kb egy évük .
Saját vélemény de szerintem legalább fele hunbuk a listájuknak ha nem lenne muszály nem mennék a város egy távolabbi pontjára csapágyakért .
(#) kulzol60 válasza gulasoft hozzászólására (») Márc 20, 2011 /
 
A puding probája az evés .

Marni mikor fogsz vele ?

Két egyszerü videot kellene csinálnod fába .

Az elsö : egy gravir tüvel egy 100 - 150mm átméröjü kör kb 0.5mm mélyen és kb 1200mm/min sebességgel .

A második egy sima oldalazás ugy hogy a marot kb 10 - 15mm mélyre engeded és kb 0.2 - 0.3mm -es oldalirányufogással végig mész a munkadarabon ugy 150mm-t és utánna fogás nélkül ugyan ott vissza .A sebesség itt legyen legalább 700mm/min .

Ezt meg kellene csinálni elöbb X és utánna Y irányban is .

Az anyag lehet akár MDF is .

Csak videon lenne jo .
De ha leirod a tapasztalatod elhiszem Neked .
(#) gulasoft válasza kulzol60 hozzászólására (») Márc 21, 2011 /
 
Rakok fel egy falapot és azt úgyis síkba marom. Utána megpróbálom az alu elemeket kimarni. Nem mertem tökre meghúzni a faelemek csavarjait ezért egy kis mozgás van a z-nél, ezért azokkal fogom kezdeni, és amint kettő kész, a két átellenest kicserélem. Utána lehet megnézni mit bír.
(#) kulzol60 válasza gulasoft hozzászólására (») Márc 21, 2011 /
 
Szia

Csak nyugodtan és sorjában mindent .
Csináld a vázat az uj csapágyakkal ,állits be mindent , farikcsálj kicsit és ha ezek meg vannak csak utánna csináld a probát .
(#) zolee1209 hozzászólása Márc 21, 2011 /
 
Sziasztok!

Építésbe kezdtem... Pár apróságot már elkészítettem, bár még nincsenek konkrét elképzeléseim a méreteket illetően. Egy olyan kérdésem lenne, hogy húzott köracélt használhatok szánnak bronz persellyel, vagy fel kellene előtte köszörülni?! 30-as átmérőjű, C45-ös anyag...
(#) kulzol60 válasza zolee1209 hozzászólására (») Márc 21, 2011 /
 
Szia

Hát elég babra munka lenne 3 - 400mm hosszon felköszörülni .

Használj inkább ezüstacélt ( Ferroglobus ) 3m-es szálakban adnak el megfizethetö áron .

A bronz persellyel kicsit nehezebb dolgozni mint a golyos változatával ( valoszinü erösebb léptetöt kell hogy használj ) és viszonylag hamar koszolodik .

Figyelj rá hogy a golyos perselyhez az ezüstacél nem jo !
(#) gulasoft válasza zolee1209 hozzászólására (») Márc 21, 2011 /
 
Vezetőkön ne spórolj, mert a motoroknál fizeted meg az árát.
(#) kulzol60 válasza gulasoft hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Pontosan
Következő: »»   76 / 377
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem