Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Huzat szabályzó
Lapozás: OK   2 / 5
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Nov 22, 2010 /
 
Idézet:
„UI: A PIC-ek mehetnek nálam a...


Természetesen vicc-nek szántam, nem akarok senkit sem megbántani, aki szereti a PIC-eket, és sok időt fordít a programozásukba, csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy a nulla PIC programozási tudásommal is meg tudom oldani a feladatot.
(legalábbis remélem, hogy működni fog a dolog, de elvben nincs vele semmi gondom, és már pár próbát is csináltam)

Üdv.Tomi
(#) VIM válasza Pulyka hozzászólására (») Nov 22, 2010 /
 
Ha nem nagy az a távolság amit működtetni kell, akkor azt lehet úgy taglalni, ahogyan szeretnéd:
Idézet:
„amikor a 60 C fokot eléri a lakásban keringetett víz, akkor becsukja a szerkezetem a levegő nyílását, így nem ég annyira a tűz, amikor lemegy a víz hőfok 50 fokra, akkor picit nyisson rajta, amikor 40 fokra ér a víz hőfok, akkor mégtöbbet nyisson rajta, és így tovább. 60-ra ér, újra zárjon le.”

Csőtermosztátok és behúzómágnesekkel működtetett zsalumozgató (ha alakja négyszögletes akkor a mozgás függőleges), ha kör alakú, akkor pedig a pillangó elfordulást vízszintesen mozgatva meg lehetne építeni a huzatszabályozót. Ha a kazánod külső hőmérséklete csak 60fok, az kevés az ikerfém jelentős görbítéshez.
(#) Trafógyáros válasza Pulyka hozzászólására (») Nov 22, 2010 /
 
Üdv!
Nagyobb teljesítményű forróvizes ill.gőzkazánoknál bevált szabályozási módszer az égési levegőt un, aláfóvó ventilátorral oldják meg.A ki és bekapcsolást vagyis a tüzelőanyag(fa,szén)elégését az izzástól a teljes "nagyláng" égésig a ventilátor ki-be kapcsolásával szabályozzák,amit 2 db.hőmérséklet kapcsolóval vezérelnek.Lehet 1 kapcsolóval is ha a hiszterézisét szeles tartományban lehet állítani pl.DANFISS tip.
ez működik!
(#) Pulyka válasza VIM hozzászólására (») Nov 22, 2010 /
 
Üdv.

Így már értem a csőtermosztát alatt.
Gondolom arra a kis csőre pattintható narancssárga kis bimetálos(ha jól tudom, akkor az van benne) szerkezetre gondolsz.
"Ha a kazánod külső hőmérséklete csak 60fok"

A kazán külső hőmérséklete?
Az eredeti gázos patron is a vízhőfokot figyelte.
Azt hiszem, ahogy melegedett a víz, úgy tágult a benne lévő gáz, és úgy feszítette kifelé a gyárilag belehelyezett rudat, ami mozgatta a kart, ami láncos összeköttetéssel pedig a huzatszabályzó kisajtót.
Szóval én nem a tűzzel foglalkoznék, hanem amit felmelegített vizet, amit bent a lakásban, a radiátorokon keresztül a keringető szivattyú keringet.
Ennek a hőfokát érzékelném, remélhetőleg az eredeti patron helyén.

És íme a híres patron, amiről szó van:
Senkit nem akarok hülyének nézni, csak nem tudom.
Ha valaki mégsem ismerné.

Bővebben: Link
Ezt váltanám ki, és a linken szereplő sárga kupakos huzatszabályzó karja helyett az elektromágnes húzná azt a "felcsavart" láncot.
Azt hiszem leteszek a pillangó szelepről, mert amugy sincs itthon.
...és ahhoz még mindig mechanika kéne, ami mozgassa azt.
Mágnes szelep talán van itthon, de az sem biztos.
Egyébként az az 1200 Ft nem olyan sok, amit a linken a patronra írnak, főleg évente, vagy 2 évente(az eddigi tapasztalatok szerint eddig bírta), de mostmár nagyon benne vagyok az építgetésben, és kíváncsi vagyok a végeredményre .
(#) Stranger hozzászólása Dec 12, 2010 /
 
Sziasztok

Nekem a kazanomon egy ventilator szabalyozza az egest, olyan megoldas "vezerles" kellene, ami a viz hofok emelkedesere csokkenjen a venti fordulatszamat es forditva, ha a vizhomerseklet csokken akkor emelje. Most egy szamitogep tapja hajta a ventit, ami 12V es 30W eszik.

Valszotokat elore is koszonom. Udv Stranger
(#) hbandy hozzászólása Dec 13, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!

Először is bocs, hogy ebbe a topika is írok, de talán ide is illik a kérdés...

Engem egy olyan kapcsolás érdekelne, ami a CD-meghajtó nyitó-záró mechanizmusát utánozza.
Tehát logikai 1 = open majd ismét logikai 1 = close, és így tovább. De akár az is jó lenne, hogy logikai 1 = open, logikai 0 = close.
Az mspike által felrakott H-híd kapcsolással próbálnám „összevarni” a dolgot, de bevallom, eddig inkább kevesebb, mint több sikerrel jártam…

A kapcsolás egyébként egy vegyestüzelésű kazánban az égés intenzitását (huzatát) szabályozná. A beállított célhőmérséklet szintentartásáért felelős elektronika már megvan (az adja a 0,1 jeleket), most már csak a nyitó-záró mechanika motorának vezérlésében szeretném a segítségeteket kérni. Tehát a végállásokban kikapcsol, míg nem kap újabb jelet, de eközben forgásirányt is vált, és e között a két véglet között jár-kel oda vissza, míg a vezérlő be van kapcsolva…

Várom az építő hozzászólásokat.
(#) Pulyka válasza Stranger hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Szia
Pont ezen az oldalon(topikban), pont az első oldalon(e topik első oldalán), PONT erről írtam.

Idézet:
„Egy LM350-el felépített kapcsolás figyeli a víz hőfokot(poti helyére termisztort tettem próbaképpen), és ha hideg, akkor nagy a feszültség, pörög a ventillátor, és tolja az általa keltett levegő azt a visszacsapót(kép csatolva).
Így meg van oldva a levegő áramlás.
Ha melegszik a víz --> leszabályozza a termisztor által az LM350-es a kimenő feszültséget, nem forog a ventillátor, leereszkedik a visszacsapó, nem ég a tűz olyan intenzíven.”


Bővebben: Link

Üdv.Tomi
(#) proli007 válasza Stranger hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Hello!
Ha már PC táp van a körben, akkor azt is lehet szabályozni, így felesleges bármi más külön szabályzó.
Tehát a TL494 (ha az van benne) szabályzókörébe is el lehet helyezni a termisztort.
Néhány követelménye is van a dolognak..
- ATX-es táp kell, mert az AT-t nem lehet leszabályozni akármeddig.
- Ismerni kell a tápegység rajzát, és kis jártasság kell ebben a témában.
- Termisztornak kell lenni a hőérzékelőnek (mert hogy azt nem írtad mi)

Egyébiránt ez nem vezérlés, hanem szabályozás. Lévén, hogy visszacsatolás van. De nem is a ventilátor vezérlése fogja a nagyobb gondot okozni, hanem a szabályzókör holtideje, tehetetlensége.. Ventilátorral is vannak gondok. Növekvő fordulat esetén, egy bizonyos feszültség szintig, el sem indul. De ugyan ez a feszültség mellett, vidáman jár, ha a fordulat csökkenőben van. Persze követelményszint kérdése az egész.
üdv! proli007
(#) proli007 válasza hbandy hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Hello!
Ebből igazán nem derül ki, mire is van szükséged, mi nem sikerült, mit próbáltál ki eddig, mi nem működött és miért, mekkora a motor feszültsége és teljesítménye..
Mert ha csak az a gondod, hogy végálláson megálljon a motor, azt meg lehet oldani a motor főárama-körében (sorba tenni a bontó végálláskapcsolót, de egy-egy dióda segítségével megoldani, hogy megállás csak abban az irányba működjön), vagy a H-híd bemenetén, logikai kapukkal bevinni a végállás jelét.
üdv! proli007
(#) hbandy válasza proli007 hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Szóval. Van egy olyan vezérlőm, amelyik egy tetszőleges hőmérsékletet képes tartani egy zárt térben. Bekapcsolom, beállítom 80°C-ra, elkezd fűteni, majd 75°C-tól ki-be kapcsolgatja a fűtést és szép lassan beáll a célhőmérsékletre. Aztán további (kellő hosszúságú) ki-bekapcsolgatással tartja azt. Na mármost nekem fűtőszál helyett egy elektromágnes húz meg (egy régi mágnesszelepből buheráltam ki) és nyitja-zárja a huzat útját. Kitűnően működik, és akár a harmatpont felett is tudom járatni a kazánt 1-2 fokkal, vagy ha úgy tetszik 90-95°C fokon is, mert nagyon pontosan tartja a beállított értéket. A mechanikus huzatszabályzó is bent van biztonsági okokból, ő az, aki az elektronikusan beállított célhőmérséklet előtt 10°C-al alacsonyabb értékre van állítva, így nem zavarja az elektronikus vezérlést. A vezérlő ha a beállított hőmérséklettől +/-10°C-os eltérést tapasztal, azonnal meghúz egy relét folyamatos hangjelzéssel párosítva. Ekkor irány a kazánház tenni a tűzre, vagy lezárni a kazánt mert főzi a vizet, bár ez utóbbira még sosem volt példa...
A elektromágneses megoldás amiatt nem jó, mert zajos és "eszi" az áramot...
Na ez kicsit hosszú lett, de így talán érthetőbb a gondom...
(#) proli007 válasza hbandy hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Hello!
Összefoglalnám..
Akkor ez eredetileg egy bimetallos végrehajtóhoz készült, amit elektromágnesre cseréltél, most pedig motorikus hajtásra szeretnéd cserélni..
Ha igaz, eddig értem. De a többi kérdésre nem válaszoltál.
üdv! proli007
(#) hbandy válasza proli007 hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
A relé végén a fűtőszál csücsült. Ez ugyanis egy labor kemencét vezérelt.

Egyszerűen csak a csendesebb, motoros verziót szeretném, valahogy így:

1. IF Meghúz a relé, indul a motor, ajtót nyit, végállás, polaritás váltás GOTO 2
2. IF Elenged a relé, ajtó zár, végállás, polaritás váltás GOTO 1

Mi volt a többi kérdés? Legyen egy 5V-os motor, megfelelő reduktorral, mint erőátviteli mechanikával. Így a mezei inverter is megfelel majd...
(#) proli007 válasza hbandy hozzászólására (») Dec 14, 2010 /
 
Hello!
Most Te tényleg azt szeretnéd, hogy a motor ide-oda járjon állandóan?
Vagy azt, hogy amikor a relé meghúz, kinyisson, amikor elejt bezárjon.
Mert utóbbihoz nem kell semmi, csak két bontó végálláskapcsoló, és a relén két váltó érintkező.

A kérdések egyéb iránt ezek voltak.
"Ebből igazán nem derül ki, mire is van szükséged, mi nem sikerült, mit próbáltál ki eddig, mi nem működött és miért, mekkora a motor feszültsége és teljesítménye.."
üdv! proli007

REVERZ-06.png
    
(#) hbandy válasza proli007 hozzászólására (») Dec 14, 2010 /
 
Most rettentően röstellem magam...
Mindenáron H-híddal, időzítővel, meg áramkorlát beépítésével akartam, erre itt van ez a kapcsolás, annyira egyszerű, hogy bámulom a monitort és röhögök magamon

köszönöm!
(#) proli007 válasza hbandy hozzászólására (») Dec 14, 2010 /
 
Hello!
Kiindulási alapnak biztosan jó lesz, aztán ha körvonalazódtak az igényeid, lehet gondolkodni a teljesítésén..
üdv! proli007
(#) akiraly válasza Bubu54 hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
Szia,
nem erőltetném az elektronikus megoldást. Nálam egy ESBE C20 huzatszabályzó (mechanikus) működik 6 éve tökéletesen. Eleinte én is a motoros megoldásra gondoltam de elvetettem az áramszünetek okozta bizonytalanság meg a bonyolultság miatt.
Öreg "szakik" mondták, hogy a bimetállos huzatszabályzókat két évente cserélni kell mert tönkremennek, hát ennél a típusnál ez nem igaz. Egyébként a lelkét, a bimetállt külön is lehet venni, ha mégis megadná magát.
Ha az örömködés miatt akarod elbonyolítani, építhetsz processzor-vezéreltet is.

Üdvözlettel,
akiraly
(#) hbandy válasza akiraly hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
Az örömködést már kinőttem...

A kérdéses huzatszabályzó egy HONEYWELL, amivel az a baj, hogy a víz már 90°C-on áll, amikor észbe kap, hogy 80-nál le kellet volna zárnia, majd a rendszer visszahűl hetven alá, mikor szintén 80-nál nyitni kellett volna. A jelenség a kezdetektől fennáll, és cserével sem oldódott meg... Emiatt jön a villanyos verzió, de bent marad a mechanikus is. Az elektronyos csak rásegít a holtidőkre, amiből van neki elég...
(#) kobold hozzászólása Márc 21, 2011 /
 
Van egy régi vegyestüzelésű kazánunk, a hidegebb napokon kísérleteztem vele egy kicsit, a végeredmény tetszik is (nulla gázfogyasztás mellett barátságos hőmérséklet, és nem érzem kritikusnak az eltüzelt fa mennyiségét sem), az egyetlen kényelmetlenség a szabályzás. Felszereltsége egy vízhőmérőre korlátozódik, ami nem is nyúlik bele a víztérbe, csak annak tetejére lehet rakva (kiszerelésnél olajos volt a vége), elhatároztam, hogy "tuningolok" kicsit a rendszeren.
A teljes kép még formálódik, de pár kérdésem már lenne:
- szereztem 5V-ról működő fojtószelepet (járműből bontva), azzal szeretném a belépő légmennyiséget szabályozni; gondolva az áramszünetekre, akkumulátoros táplálás is szóba jöhet - elképzelhető olyan megoldás, hogy az előremenő és visszatérő vízágak közé kötött Peltier-cella ellátja az akku töltését, vagy legalábbis nagyobbrészt kiváltja a hálózati táplálást? Igazából az a kérdés, be lehet-e építeni egy Peltier-modult a víztérbe, vagy el kell attól szigetelni.
- a kazán legalsó (hamuzó) ajtaján, illetve a tűztérre nyíló középső ajtaján is van egy-egy forgótolattyú; meg tudná mondani valaki, mi célt szolgálnak ezek, és melyiket mikor kellene nyitogatni?
- egy off kérdés, de sajnos normális épületgépész fórumot nem igazán láttam: a keringtetőszivattyú fordulatszáma variálható, háromfokozatú; van valamilyen összefüggés a vízhőfok, illetve a szállítandó mennyiség között?
(#) mugab válasza kobold hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
- a peltier cella drága és bonyolult lenne szerintem, beépíteni nem látom értelmét ha a másik oldalnak meg hidegnek kéne lenni...
- a kazánon alul a nyílás elsősorban alsó tüzelésnél szabályozza a levegőt, a felső meg felső tüzelésnél, elsősorban szén vagy kosz tüzelésnél a meggyújtás utáni időszakban amíg nem izzik át a szén legalább felső rétege.
- a szivattyú szállítási teljesítményének a rendszer nagyságához kell igazodnia. Minél több radiátor van felfűzve a körre annál nagyobbnak kell lennie a szállítási teljesíménynek.
(szerintem)
(#) kobold válasza mugab hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Hideg még csak lehetne (pl. pincefalra szerelve), de közben utánanéztem, és rá kellett jönnöm, ez buta gondolat volt, az életben sem lesz töltésképes.
Mivel fojtószelep csak egy van, kipróbálom az alsó ajtónál. Széntüzelés úgysem lesz, csakis fa.
A szivattyút azért kérdeztem, mert mikor kialudt a tűz, a legkisebb fokozaton még kb. 2 óráig járattam, és a kazán hőtároló hatásának köszönhetően (levegő persze elzárva) sokkal tovább maradtak melegek a radiátorok. Lassan keringett ugyan, de "feljött" a melegvíz, így nem pusztán a kazánban hűlt ki.
Erről egyébként mi a véleményed? Véletlenül találtam rá, de úgy látom, sokan gyártják, és pár kéményen már láttam is, csak nem tudtam, mire való. Ha ez be van építve, egyszerűbb az alsó légszabályzás, netán el is hagyható?
(#) mugab válasza kobold hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Ha tényleg van benne valami hőérzékelő és annak megfelelően szabályozza a nyílást akkor van értelme, és ez valóban csökkentheti az alsó szabályzásigényt.
De az égés sebességét az alsó nyílással lehet igazán szabályozni.
(#) kobold válasza mugab hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Még ha lehetne... :no: Délelőtt ismét kísérleteztem, de eléggé összevissza eredményre jutottam. A kazán legalsó nyílásán (hamutér) át adagolt levegő mintha nem is lenne, csak akkor van hatása, ha - úgymond - dübörögve megy a kazán. A tűztér-ajtón lévő nyílás sokkal hatásosabb volt az égés szempontjából, ám ennek hatását a vízhőfokon nem nagyon vettem észre.
Közben itt a jó idő, alighanem véget is vet a játszadozásnak...

Szerk.: nem ismer mellesleg valaki egy épkézláb épületgépész fórumot? Találtam párat a neten, de nem vagyok elájulva tőlük, itt pl. gáztémában tízszer annyi infóhoz jutottam. Kérdésem pedig szinte minden nap lenne...
(#) mugab válasza kobold hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Az általad leírt jelenség akkor lehet ha rosszul van a megrakva a kazán. Próbáld meg rácsozatban megrakni és a tetején aprófával heves tüzet éleszteni. Ha az elégett, és a hasábok is tüzet fogtak akkor lehet az alsó szabályzóval szabályozni az égés hevességét. Ha majdnem teljesen elzárod akkor lassan ízzik le akár 6-8 órán keresztül is egy megrakás.
(#) kobold válasza mugab hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Látszik, hogy kályhát már pakoltam, de kazánt még nem... Kösz a javaslatot, kipróbálom
(#) hbandy válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 14, 2011 /
 
Idézet:
„...Kiindulási alapnak biztosan jó lesz...”


Jelentem, három hónapja tökéletesen működik a kapcsolás! Egy kibelezett cd-meghajtó ajtaja nyit-zár, a kazán hőmérséklete pedig a beállított érték +/-3°C körül mozog még akkor is, ha dinamitrudakat rakok rá Ha lesz időm, felteszek pár képet, a működésről, és akit komolyabban érdekel, annak fotózok kapcsolást is...
(#) zolika60 válasza hbandy hozzászólására (») Ápr 14, 2011 /
 
Én kíváncsi lennék rá. Nekem is jól jönne egy ilyen szerkezet.
(#) tibcsi42 hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
vajon melyik szabályozás ideális ha a pillangot zárom v. alul a huzat ablakot szabályzom?
(#) karesz.papa hozzászólása Feb 1, 2012 /
 
Üdv mindenkinek!

Vajon ennyi idő után fellobbantható e a téma újból? Az én fejemben is régóta érik már egy hasonló elektromos szerkezet, de sajnos nem vagyok nagy fórumos, így eszembe se jutott, hogy itt megoldásra vagy segítségre lelhetnék. Végigolvastam a hozzászólásokat és láttam életképeseket, meg halva született megoldásokat is. Én kissé más irányban gondolkodtam a vezérlést illetőleg. Ugyan ilyen kazánunk van, amibe a termosztát a víz hőmérséklete függvényében emeli vagy engedi a kart, ami a láncon keresztül az alsó ajtót. Csak hát ez sajnos idővel kikopik és képes olyan jelenségre, hogy fent akad az egész, ezzel felforralva a kazánt ami nem valami nyerő dolog! Ekkor kezdtem el gondolkodni én is valami motoros megoldáson. Egyes kocsikban a belső keringetést egy frappáns kis szerkezettel oldották meg ami légterelőt mozgatott egy karon keresztül. Ez éppen megfelelő is lenne a huzatajtó emeléséhez, süllyesztéséhez, mert ez csendes, lassú, és van benne nyomaték is. Csak egy potit kellene már csak valahogy ráerősíteni, hogy valamiféle visszajelzést tudjuk a szabályozórendszernek küldeni. Én egy hídra gondoltam első nekifutásra. Az egyik oldalon egy potival beállított feszültség jelképezné a kívánt vízhőmérsékletet, a másik oldalon pedig a hőmérséklet érzékelő által feszültséggé alakított pillanatnyi vízhőmérséklet a kazán elmenő ágán, és ennek az utóbbinak az értékét módosítaná nagyon kis mértékben a huzatajtó pozícióját jelző poti, így egyfajta finom hangolást kapva ez által. Már csak egy minimális hiszterézis kellene, hogy a huzat állító motor ne billegjen, a finom állításnál oda-vissza, hanem ha elkezdi a kompenzálást akkor azt lépésről lépésre tegye! Persze itt én nagyon minimális hiszterézisre gondolok, hogy a beállított hőfokot max 1-2 fokkal tudja tartani. Plusz még nagyon tetszett a 10 fokos eltérés jelzés is, ahol jelzi, hogy ideje lenne megpakolni a kazánt!
Az elektronikai részt csak nehezen tudnám összehozni, de logikailag életképesnek és megfelelően perecíznek érzem!
(#) 1970 válasza karesz.papa hozzászólására (») Feb 10, 2012 /
 
Kedves Mindenki!

Én is hasonló megoldást keresek ,mert a hétvégén robbant fel a vegyestüzelésű kazánom a nem megfelelő huzatszabályzás miatt. Vannak kész elektromos huzatszabályzók most rendeltem eggyet kb 13ezerBővebben: Link ha megjött és beépítettem küldök infót igény esetén. Üdv K.Z.
(#) karesz.papa válasza 1970 hozzászólására (») Feb 10, 2012 /
 
Üdv. mindenkinek!

Ezt a huzat szabályzót már én is néztem. A 12v os ráadott feszültséggel vagy amennyit ráengedünk, szerintem az egy belső fűtést üzemeltet ami eltolja a mért vízhőmérséklet valódi értékét, így előbb lezár a huzatszabályzó. De ha a mechanikai része ugyan olyan mint a régi mienknek, ami kb így is néz ki mint a nem elektromos, akkor idővel az is kikophat és beragadhat így felforralva a vizet. Ám a kazán felrobbanását azt szó szerint kell értelmezni??? Mert az rettenetes! :| Kell lennie biztonsági megoldásoknak pl: szelep, dugó, ahol a nyomás elszökhet. Ezt a szerepet nálunk, a kazán mellé és rá kötött hőcserélős bojler műanyag csöve látja el, ami már tavaly vagy 4 szer szólta el magát! Pedig van kiegyenlítő tartályunk is de gyanús nekem, hogy ott valami el van dugulva! Amúgy az ember saját keze által épített szabályzónak is meg van a maga szépsége.
Következő: »»   2 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem