Fórum témák
» Több friss téma |
Józsi! ne bomolj! Az igaz ugyan, hogy két 50 ohm párhuzamosan az 25 ohm, de itt nem arról van szó hogy párhuzamosan kötsz két 50 ohmos kábelt, akkor 25 ohmos lesz. Az egyenes dipól talpponti impedanciájának abszolút értéke 60 - 73 ohm között van (az is komplex), a geometriai viszonyoktól (átmérő, hossz) függően. A balun egy tápvonal transzformátor, aminek egyik vége szimmetrikus, a másik asszimetrikus. Esetünkben még impedancia transzformálást is végez. A tápvonaldarabok hossza az ami lényeges, és frekvencia függő.
Fogalmam sincs miről beszéltek, de a F jelű 75Ω-os kábelhez párhuzamosan kötöttem egy 50Ω-osat és most úgy néz ki működik a dolog.
Műhold még nem volt a közelbe, illetve egy, Noaa-hoz hasonló ciripelő hangot adott, de nem jöttem rá ki az. Szóval most várok.
Úgy csináld meg, ahogyan az eredeti rajzon van, miliméterre. Az antenna készítése igen bonyolult dolog, és drága műszerek kellenek hozzá. Amit egy mezei felhasználó tehet az az, hogy megpróbál minél pontosabban lemásolni egy működő típust, és max egy viszonylag egyszerű reflektométerrel ellenőrizni, hogy tényleg jó-e.
Csak azért szóltam, hogy a kolléga ne vigyen az erdőbe
Nekem a keresztdipólomon cserélhetőek a dipól szárai, eredetileg az itt is közzétett méretekkel építettem meg, azaz egy dipól hossza 2x51 cm volt.
De készítettem hozzá olyan szárakat is, amivel ez a hossz 2x54,5 cm (lambda/2), és a tapasztalatok alapján így sokkal jobb a vétel, már jóval alacsonyabban is erősebben és tisztábban hallani a holdat. Az egyébként a leírásban miért lett 51 cm? Mi miatt rövidült meg? A koax miatt?
Az elvetemülteknek: Huzaldipól
Minden hullámvezetőnél van rövidülési tényező, ami a hossz/átmérő, és a dielektrikum befolyásol. Az elméleti hullámhossz csak légüres térben, végtelen vékony hullámvezetőnél érvényes. minél "zömökebb" a sugárzó, illetve minél nagyobb dielektromos tényezőjű közeben megy a hullám, annál nagyobb az eltérés az elméleti, és a valóságos, elektromos hullámhossz között. Így lehet niniatűrizálni RF tápvonalakat. Pl. srip line technológia, spec kerámia, teflon, vagy akár közönséges nyáklemezen. A veszteségekről ne beszéljünk, van amikor nem lényeges, vagy ez az ára, hogy a 900 MHz -es antenna beleférjen a mobilba. Vagy mikrohullámú passzív elemek, cirkulátor, hibrid, iránycsatoló stb kis méretben való elkészítésének.
Ezen okok miatt az utánépítés is (szerintem) elég problémás. Utólagos hangolásra szinte mindíg szükség van
Akinek 75 ohm-os készülékbemenete van, annak itt egy megfelelő kábelezésű antenna. Én ezt építettem meg, mert az én előerősítőm bemenete 75 ohm.ra van leillesztve.
Megtörtént a teszt. Elég sokáig lehetett fogni a jelet, csak gyengén és végig sistergett alatta, így nem lett tiszta a kép. Még ma újracsinálom az egész kábelezést, megpróbálom minél pontosabbra.
Esetleg egy antennaerősítő segítene ezen? A 137.245-ön (13:10) milyen hold csipog, nem, tudja valaki?
Eléggé zsúfolt a sáv, és valószínű, hogy valamelyik Orbcomm holdat hallod. Bővebben: Link
Az antennánál az nem okozhat zavart, ha alu csőbe rögzítettem a féldipól tagokat? Természetesen szigetelten, a csőtől való távolságuk mindenhol 10mm.
Jó lenne inkább valamilyen műanyag cső, de kipróbálhatod a fém tartót is, aztán majd meglátod, hogy hogyan alakul az érzékenység.
Még 1 kérdés.
Boltba lehet készen kapni antenna erősítőt erre a sávra?
Nem lehet. Csak széles sávút lehet kapni, de olyannal nem mész sokra. De szerintem nem kell neked előerősítő, mert a rádiód megfelelő érzékenységű.
Szia, ma volt egy fél órám, előkerestem a régi vevőmet, és helyrepofoztam, meg rákötöttem a frekvenciamérőt.
A helyzet biztató, a mellékelt képen látható módon 106-185 MHz között üzembiztosan berezgett a lokáloszcillátor. És az IC frekvencia kimenete is tökéletesen működött végig. Úgyhogy indulhat a tervezés!
Elkészült az új kábelezés, már jobban hasonlít az eredetire, csak 1 gondom maradt.
Mivel a féldipólok elejétől, csak 2 centire tudok forrasztani, ezért meg kellett toldanom 1 hidegeret és egy meleget egy 5centis darabbal. Az utóbbit coax-al. Ez nem gond?
Csavaros kötést meg forrszemet használj és akkor nem kell módosítani. Jó lenne az eredeti verziót megépíteni.
Szia ! Koszonom ! Igy mar biztosra mehetek az LO szempontjabol. Remeljuk hogy a szorzo fele levo erosito nem csillapit nagyon ezen a frekin.
Latom a rajzodon is ott az E korben az aram novelo ellenallas, ami ajanlott nagyobb frekvencian.
Az RT-s vevo kapcsolason, az elofokban a BF / D koreben a rezgokorrel sorban van egy ellenallas, (a valtoaramu korben). Meg tudna valaki mondani, hogy az mire jo?
Bővebben: Link
Tudtommal annak csak gerjedésgátló szerepe van. Bár a tapasztalatok alapján bőven elég csak a drainen lévő soros ellenállás, vagy ferritgyűrű.
Én kísérletezgetni szoktam, hogy megtaláljam a lehető legkisebb értéket, aminél még nem gerjed. Ez nálam általában 10-30 ohm között szokott lenni. Érdemes vele játszani, mert elég sokat számít az erősítésben, hogy ez mekkora értékű.
Sikerült valakinek elkapnia a nemrég elhaladó NOAA-17-et?
Elég erős volt a vétel, az adás közepén a sistergés is majdnem teljesen megszűnt, de nem kaptam értékelhető képet. Majd fél3-kor várom a 19-et, az már elég közel lesz...
A NOAA17-ről értékelhető képet ne is várj, már jó ideje nem működik jól ez a műhold, képet nem sugároz.
Legfeljebb antenna, vagy vevő beállítására lehet használni a 17-est.
Igen, az állapotjelentés is ezt támasztja alá.
Így néz ki most a vevő. Holnap megyek el 10,7-es szűrőkért. AZ IC-t leszámítva a két (egy) szűrő és egy hangolt kör kell bele az éles tesztekhez. Jön hétvégén a mobil antennám is. Meguntam a LED es frekimérő projektet. LCD-s frekimérőt kap 100-as osztóval, így talán könnyebb lesz a hangolás a PLL mentes összeállításban. Melette az egyszeres keverésű verzió bemérésre készen.
Szamit az erositesben, mert rajta eldisszipalodik a teljesitmeny egy jelentos resze.
Anelkul is probaltad? Mas kapcsolasban ilyen megoldast nem nagyon lattam. (Ez mar tenyleg RF trukkok.)
Ha rákeresel ilyen kétkapus fetes előerősítőkre, akkor ott elég gyakori megoldás ez a soros ellenállás, én sok helyen láttam már. És igazából kell is.
Próbálgattam anélkül is, de nagyon könnyen elkezd gerjedni akkor. A vétel vagy teljesen megszűnik, vagy sokkal halkabbra leugrik a kimeneti jelszint olyankor. Én 39 ohmról szoktam indulni, és fokozatosan cserélem kisebbre ezt az ellenállást, egészen addig, amíg még stabil marad. Ez FET és huzalozás függő, mindig más. Lespórolni csak akkor lehet, ha van kis méretű ferritgyűrűd. Azt ráhúzod a gate-re, ilyenkor nem kell a soros ellenállás, elég az is.
Szépen alakul, csak így tovább. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, így egészében ezt a francia vevőt még nem volt szerencsém kipróbálni.
Azért ha már mindent beállítottál, Te is próbáld ki a hangfrekis szűrővel és anélkül is, hogy mi a különbség a vett képen. Nekem sokat dobott rajta.
Ez ujra nagyon hasznos informacio. (En csak ferrit gyuruvel lattam eddig.)
Az egyenaramu pontban levot elhagytad 5V-os tap eseteben ? Ugy emlekszem hogy amit modulban csinaltal korabban elofokot, abban csak egy helyen volt ellenallas.
A hangfrekis szűrőt felejtsétek el, mert nincs sok értelme, csak a AM modulációs komponenseinek felfutási idejét csökkenti, márpedig a képrészletek abban vannak elrejtve.
Pontosan, a rezgőkörről a táp felé menő ellenállást én nem szoktam beültetni, sok hasznát nem láttam a gyakorlatban. Elvileg hasonló szerepe lenne, de nekem sosem változott tőle semmi.
Nem csak 5 V-os táp esetén, de 12-nél is el szoktam hagyni. A lényeg, hogy a G2 feszültsége kb. 4 V legyen (adatlapból megkereshető, hogy melyik fet milyen munkapontban működik ideálisan, erősítés és zaj szempontjából). |
Bejelentkezés
Hirdetés |