Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Tiszteletem!
Olyan kérdésem volna hogy van egy magnat rx 22-es erősítőm az autómban, ami egy kicker cvr ládát hajt meg. A kábelezés egy Audison szett 25mm2-es pozitiv és test kábel, valamint az rca és remote is ennek a szettnek a része. A problémám az volna hogy az erősítőmön világít a protect led és nem így nem hajtja a mély ládát. Eddig tökéletesen müködöt nem volt vele semmi gondom. Lekapcsolás előtt a hangerőt mindig letekerem. A fejegység egy alpine cde 112 ri. Válaszaitokat előre is köszönöm.
Nagy esélyed van rá, hogy lepukkant a végfok, ha megkap minden delejt.
Értem és ezt hogy tudom a legegyszerűbben kideríteni? nem vagyok valami nagy elektro zseni, de ha tényleg ez a gond akkor ezt tudom itthon orvosolni vagy pedig egyből vigyem egy szakihoz? Egyébként a végfoknak nem akkor kellene megadnia magát amikor túlterhelem zene hallgatás közben? Illetve még egy kérdésem volna, ha én ezt az erősítőt hídba kötve használtam akkor mind a két végfokot kilöhette vagy pedig csak az egyiket?
válaszokat előre is köszönöm
Abban az esetben, ha nem ment ki a biztosíték , és a REM bemenetre vezérlőjelet adsz, és a piros LED világít nagy esélyed van végtranyó cserére. A tápod talán kibírta.
Nem ment ki egyik biztosítékom sem. Az erősítőn két darab 20A-es van mint a kettő sértetlen, a tápkábelen egy 40Aes van az is sértetlen. Leírom a konkrét problémámat amit így az esti órákban meg tudtam nézni. Megkapja rendesen a tápot és a testet bemenetnél megvan a 12V. Remote müködik jól. Az erősítőn a rádió bekapcsolása után felvillan a zöld led majd mikor kéne indítani a ládát felgyulad a piros led. Probáltam külső áramforrásról is ott is ugyanez a helyzet.
Tutira bekakukkolt a végtranyók egyike, javításra szorul mindenképpen. (Az esetek 90%-ában végtranyo probléma a többinél bármi lehet).
Végtranyó alatt végtrafót értesz (bár lehet hogy láma kérdés). Ez elvégezhető itthon illetve vásárolhatók ilyen "végtranyót" valamilyen villamosági boltban? Valamint ezt hogy tudom kimérni hogy biztos legyek hogy ez a baja? valamint milyen nagyságrenddel számoljak a javításnál, vagy inkább vegyek egy másik erősítőt?
Választ előre is köszönöm.
Szia!
Ne haragudj, ha túlkombináltam a dolgot, de a "nem láttál még jól megtekert trafót azthiszem" részt fellengzősnek hihettem, ezért is álltam neki az összehasonlításnak. Amúgy nem azért álltam ki az újdonsült MNC-m mellett, mert akkora MNC fan lennék, hanem mert örültem, hogy nagyon olcsón (ennyiből nem jön ki házilag) hozzájutottam egy meglepően jó /még a kommerszek között is!/ erősítőhöz. Mivel csak mélyhangszóró táplálás lesz a feladata, ezért sem lenne értelme egy sokszáz ezer forintos erősítővel összehasonlítani... A wattozós dologról, csak egy kis szösszenet, ami emmzolinak is jó példa (mellékletben)! Celestra 2150x típus (nem egy MNC) Nézem a képet és csak 2db 30A-es biztit látok /csak zöld ott nálatok is.../ Nos egy 1100 dolláros (közel 200000HUF), általad favorizált márkáról lenne szó! Idézek: CURRENT CONSUMPTION [at 14 Vbatt]:90 A max at nominal power into 1 ohm (stereo) - 2 ohm bridge (megjegyzésem:, már ha megtehetem, hogy megjegyzem, 60A-nyi biztiből 90A? Innentől egyértelműen csak pillanatnyi, azaz zenei csúcsokban.) CONTINUOUS OUTPUT NOMINAL POWER*:1x 740Watt/2ohm (bridged) @ 14Vbatt. (emmzoli!, ezek kihozzák 60A-nyi biztosítékkal belőle a 740W-ot! Há' persze! Akkor az MNC 80A-nyi biztivel 2x390,azaz 780W-ot nem tudhat? Vajon ők megmérték? Szóval , ha én már írnék az index fórumba, ezt írnám be kérdésnek, nem az MNC-t! Vajon erre mit válaszolnának? Elvégre folyamatos kimenő teljesítményről van szó, sehol egy RMS, egy PMPO felirat... Akkor hogy is van ez? Most már tényleg nem tudom, hogy milyen cyber technológia lehet egy Celestra-ban, amit az MNC kommersz erősítője tizedannyi összegért nem tud? Várom válaszod! Pityu u.i.: Nekem sajnos nem ezt osztották, én kénytelen voltam az itthoni rendszeremet saját kezűleg összeállítani, de minden csöves erősítőm sok figyelemmel, és nagy pontossággal készült el. Mit ne mondjak, ezt a találkozót is azért hoztuk létre, hogy bebizonyítsuk, hogy házilag is lehet kiváló minőségű rendszereket összeállítani! Azért is, hogy ott azok is érvényesülhessenek,akiknek nincs több millája, és egy az előzőekben belinkelt (igaz általam) "High End" GTI erősítő láttán nem ámulnak el, hanem azt kérdezik, mi kerül ezen egymilliókétszázezerbe?
A végtranyó, az teljesítmény-tranzisztort jelent.
Nincs egy műszerész ismerősöd? Üdv Inhouse
Üdv mindenkinek !
Ez már egy értelmetlen vita , amivel feleslegesen töltitek az időt. Nem lehet és nem is kell mindenkit meggyőzni dolgokról . Az biztos hogy nem csak a név határozza meg az erősítő árát. Az öreg paraszt mellett elmegy egy 25 MILLÁS autó, szercsint egyet a 1200 Ladán támaszkodva " Minek ez gyerek ? Ezzel menjél kia szőlőbe vagy a szántóra " Erősítő az MNC is . Viszont ! Öreg T
Hát igen... Ez mint abból fakad, hogy a Józsi barátom *** visszaadni az erősítőmet. Ha visszajuttatta volna, akkor már rég senki nem veszekedne és azt javítanánk lelkesen. Kerüljön a szemem elé. Agyon csapom.
Figyeljetek már...:Egy 2 db összesodort 220-as vezeték hány ampert bír ki kb.?Mert akkor kisebb biztosíték kell az aksi,és a kábelem közé.Am meg egy 140 wattos erősítőről van szó.Egyébként meg az erősítőkről....Mindenki szövegel nekem több száz wattokról,de nekem úgy ha 100-at lead,akkor jó.Egy 1000wattos cerwin vega mélynyomó van nekem betéve hátra.Szépen szól,csak még egy hangváltót kéne szerezni rá,mert még kapja a magasat.(nincs az erősítőn állító).De fél hangerőn úgy szól,hogy most megyek venni szilót,mert szétesik az autóm.A vegám fel van téve a képek között az elejére.Az egyik fért csak be sajna
Tehát.Somogyi,Mnc,és a kis társaikat el kell felejteni,mert kalap kaka mind.Normális hanfal kell bele.Még fejegységről is jól,és szépen szólt nekem.Tehát a kérdésemre várom válszt,előre is kösziii
Semmi gond, engem is elkapott a harctéri ideg, bocsesz. A tegnapi linken volt a drágábbik VA210es jóhangú gép, annak a specifikációja szép2x100W 12 volton kifejezetten frontsugárzókhoz. Az "olcsóbb" sorozatbol (a mai linkeden) csak a mono verziót próbálhattam ki, a 2150esről nem tudok nyilatkozni, nem járt nálam.
Néztem a cuccaidat, bepróbálhatnál egy csövit a fronthoz autóba érdemes lenne meghallgatni. Visszakerestem a jegyzeteimet a 6000gti érdekes állat, 48 FET, 240000mikro a tápban a trafó vagy 20cm es 4Ohmra 2x1100W kárpitszaggató csoda. 400A-es belső bizti.
A 230as kábeled hány eres és erenként mekkora keresztmetszetű, ja és milyen hosszú? Egy 10es tápkábel jobb lenne,főleg ha később erősítőcserét tervezel (szerintem).
Értelek,de nekem ez most jelenleg nagyon üt.Jó a mélyem.Ezek a 600,meg nem tudom hány wattos cuccok elbújhatnak....sose a teljesítmény a lényeg,mert igazából aki ért a dolgokhoz,az tudja hogy egy 100 wattal is lehet csodákat csinálni...Úgy néz ki hogy most ez nekem bírja...Bár ma elpukkant 2 ellenállásom,nem tudom hogy miért,de sikerült megcsinálni.Csak kisebb bizotítékot kell rátennem a kábelre...
Köszönöm válaszodat, egyenlőre nem találtam itt a környéken senkit sem aki ilyennel foglalkozna. Annyit sikerült kiderítenem miután szét szedtem hogy semmin sem látszik égés nyoma, valamint sehol sem találtam felpuposodott alkatrészt. Egyenlőre tanácstalan vagyok az üggyel kapcsolatban mert abban bíztam hogy találok egy szar kondit, kicserélem és kész, de sajnos nem így lett. Sztem megnézem mégegyszer a környékbeli müszerészeket hátha akad valaki. Egyébként nem tudtok Mosonmagyaróvár közelében jó müszerészt?
Hali!
Forraszd ki belőle a gyorsdiódákat, 2db van belőlük a hűtőbordára csavarozva, tranzisztor formájúak és két szembefordított dióda van rárajzolva. Ha kivetted próbáldmeg elindítani a ha a táp jó világítani fog zölden a led, ha piros marad akkor cseréld ki a tápfeteket. Mindenképpen áramkorlátos tápegységről indítsd el és legyen max 1-1,5Amperre állítva így nemtudod tönkre tenni a kicserélt feteket,de ha hiba van megfogja az áramkorlát. Ha ezek után is felmegy az áram akkor eggyenként megkell mérni a végfok tranyókat. Ha követed amiket leírtam kb 0 hozzáértéssel is sikeresen javíthatod az erősítőt és sokat megspórolhatsz. A HeStoreban szinte párszáz forintból megkapsz hozzá mindent amire szükség lehet.
Szia4
Régebben én is gondolkodtam már csöves autóerősítőben, viszont a tápellátása igencsak kompromisszumokkal tűzdelt, és ez az ami visszatart. A kimenőtrafók toroidon, vagy "R" magon szép laposra elkészíthetőek, még az autóerősítő formát és jelleget is megőrizhetnénk, főleg fekvő csövekkel! Bár hűtőborda helyett hűtőventillátorok díszítenék... Gondolj bele, tápellátási megoldások: -Kapcsolóüzemű tápegység (csövesnél nem vagyok híve, azaz a hideg kiráz) -Forgógép ( a II. VH. óta nem használtak ilyet, ott is csak a tankokban... /harckocsi, páncélozott harcjármű/ -Esetleges megoldás, bár a változó frekvencia miatt érdekes: Generátorról a váltót kivezetni, 3db külön trafóval feltranszformálni, egyesével egyenirányítani, majd lepárhuzamosítva pufferelni... Generátor gyorsító áttétellel 750-es alapjáratnál is már 2000-et kell forogjon,hogy töltsön is, ez még jó, csak 33 Hz! Viszont ha gyorsul az ipse, vagy pályán megy 130-al, ahhoz tartozik egy jó 3000-es fordulat, itt már /az előző áttétellel/ közel 8000-et fordul a gersli, amihez 133Hz tartozik... Végülis még kivitelezhető jó kis LC taggal is... Talán egyszer!
Szia!
Bár te írtad, hogy 2 ér, de a kolléga azért kérdezte, mert p.l. egy 3 erű 3x2,5mm2-es kábel összesodorva , csak 7,5mm2, ami már nem is olyan rossz! Ámde szerintem ha már Cerwin Vega, akkor ne a tápkábelen spórolj!
Köszönöm a válaszod, meg fogom próbálni mindenféleképp. A mai nap folyamán tettem még egy kísérletet arra hogy hátha kábelezéssel van gond. Odáig jutottam hogy végülis a remote szálat újra forrasztottam mert elég szarul nézett ki. Annyit sikerült elérnem hogy első körben ( az erősítő 12 órát pihent áram nélkül) külső akksiról nem adott protect jelet, miután újraforrasztottam a remote szálat. Utána szépen rákötöttem a kocsi saját áram forrására és még mindig működött az erősítő szólt a láda stb. ( előzmény még hogy szétszedtem az erősítőt méregettem ezt azt hátha rájövök hogy mi a gond). Elkezdtem összerakni a rendszert rögzíteni a rádiót erősítőt ládát. És megint feldobta a protect jelzést. probáltam másik remote vezetékkel másik rca-val külső áramforrásról és megmaradt a protect jel. Nem tudom még mi lehet a gond, de most már sztem biztos hogy erősítő a gond, hacsak nem a rádió remote jelével van a gond
Az nem lehet, hogy valahol le testel a hangszóró vezeték? Nézd át, Simán elő fordulhat tőle ilyen hiba.
Nekünk versenyen derült ki egyszer, hogy a hangszóró festett kosara mégis vezetett, mert rövidre tudta zárni a hosszúra blankolt hangszóró vezetéket. Ami ugyan 16mm2-es volt. Volt már, hogy a karbon hangszóró membránja csapott rá a bevezető szálra a nagy kilengésnél, és az okozta a tiltást. Első szettnél meg rengeteg helyen lehet gáz. Hosszú a kábel.
Érdekes felvetés, de sajnos úgy is tapasztalom a hibát hogy külső akksiról kapja az áramot nincs rá kötve láda (csak ládát hajt hídalva) és csak remote jön a rádióból. De ha arra gondolsz hogy maga a rádiónál testel le azt nem tudom hogy nézzem meg elvileg azt is kiprobáltam hogy lehuztam az első szettet a rádióról és akkor is protectol. De azért köszönöm a válaszod, és remélem erre is tudsz valamit írni.
Szia!
Talán induljunk ki abból, hogy mikor is világít a protect LED! -Legrosszabb eset: Végfok belső zárlat, azaz valamely "végtranzisztor" (vég, mert utolsó munkavégző elem) meghibásodott egy esetleges túláramtól, nem védett végfok esetén egy hangszóró kontakthiba által keltett önindukciós feszültség impulzustól /ennek kicsi az esélye, ha nem birizgálod a kábeleket használat közben/, avagy csak úgy magától. Ami lehet még, túlmelegedéses hőmegfutás, de ez bizonyára védve van még a te erősítődben is... Viszont ez az eshetőség kiesik, mert azt írtad, hogy a múltkor egyszer bekapcsolt, és még szólt is! Tehát végfokhiba kilőve! -Jobbik eset: A protect LED világít, ha időben nem jelenik meg a trafó szekunderén a delej! Ez lehet az előbb említett zárlat miatt, avagy NINCS MIBŐL CSINÁLJON A TRAFÓ DELEJT! Tehát a trafóig nem ér el a 12V! Ez történhet kábelprobléma miatt, vagy KONTAKTOS A TÁPBIZTOSÍTÉKOD! Mindenképpen mérned kell: 1: Vezérlés nélkül az erősítő tápcsatlakozóján a BATT és a GND között a 12V-ot. 2: Egy vezetékdarabbal összezárod a BATT-ot a REM-el, és eközben is méred a BATT és a GND között a 12V-ot. (nekem volt olyanom, hogy a testkábel saruja a hátsó öv csavarja alatt kontakthibás lett, mert nem csiszolták meg eléggé, és készenlétben ott volt a 12V, de amikor meg akart indulni az a közel 1-2A az erősítő bekapcsolásakor, akkor leesett 9V-ra a kontakthiba miatt, és a cucc egyből PROTECT-re állt!) 3: mindenképp húzd ki a biztosítékot, tisztítsd meg, és győződj meg arról, hogy tuti érintkezik odabent! A többit majd később! Pityu
Sziasztok!
Végre megkaptam a Crunch erősítőmet! ha segítetek megjavítani, akkor el is kezdeném. Szétszedtem és megnéztem mi újság belülről. Látszólag nem matatták feleslegesen, tehát valószínű, hogy nemrosszabb mint mikor átadtam aszerelőnek. Megnéztem a félvezetők tipusát és ezt láttam: Vanbenne 2x4db TIP36C tipusú tranzisztor, 2x5 db IRFZ44, 4db 35V 2000µF 85 C fokos kondi és 2 db pici gondolom gréchíd, tipusuk: Vagyis inkább ígyírnám, hogy "ez van ráírva": C2502 02c és C2502 02N Ezek a félvezetők vannak mint hűtésre szerelve, Valamint megvan pörkölődve egy ellenállás, amit még amultkor visszaforrasztottam a helyére. Értékét nem tudom, de nem szakadt. Ha kell, holnaplefényképezem és megmutatom hogy néz ki, de én nemismerem a szinkódokat. Szóval uraim, tisztelettel várom a szíves segítségeteket! Rátok vagyok szorulva, mert nem biztos hogy egyedül menni fog. Mindhatnám, hogybiztosan el fogok havazni. Köszönettel: Honda130
Megint neki álltam a témának, jelenleg megint müködik az erősítő semmit sem változtattam meg a rendszerben. Próbáltam külső áramforrás másik remote és rca és megy az erősítő.
Akkor írom azt amit változtattam a próba után, kicseréltem a biztosítékokat és megmértem azt amit írtál. Üzemkész állapotban (AC-re van kötve a rádióm tehát gyújtás nélkült mért eredmények): üzemkészen batt és gnd mérése 12,11 Volt batt és rem összekötésén 12,06 Volt gnd és rem összekötésén 12,10 Volt Gyújtás ráadása után batt és gnd 12,03 Volt batt és rem 12,00 gnd és rem 12,02 járó motornál mért eredmények: 14,40 volt a batt és gnd-n 14,38 batt és rem 14,37 gnd és rem. jelenleg már csak arra tudok gondolni hogy vagy az erősítőben van lelazulva valami forrasztás amit nem vettem észre vagy pedig valamelyik hangszóró vagy rádió vezetékem tud letestelni valahol, vagy pedig valamelyik kábelem talán laza lenne bár ezt megnéztem és mindent rendben találtam. Várom további válaszaitokat hátha rájövünk mi lehet a gond.
Bocsánat! a 2x4db TIP36C tranyó nem igaz, mert 4db 36-os van és 4db 35-ös.
Szia, akkor kezdjük azzal, hogy vedd ki a TIP tranyókat, és EZ alapján mérd ki őket.
Második körben gugliba írd be, hogy ellenállás színkód, így megtalálod , mekkorának kell lennie az ellenállásnak, ezek után egy multival könnyedén ellenőrizheted. Harmad sorban adhatsz tápot az erősítőnek, és a puffer kondikon mérd meg van e tápfeszültség, a puffer elkók a legnagyobb méretű kondenzátorok a gépben. (Tisztelt kollégák, tudom, hogy kiforrasztás nélkül a tapasztaltabbak kapásból megállapítják mely tranyó rossz, de én kezdeném az alapoknál)
Ide is beírom! (jól van na Ctrl v)
Szia! Igen a TIP 35-36C (amúgy BD249-250-nek is hívhatjuk!) a végtranzisztorai a végfokaidnak. A 3 lába balról jobbra haladva BCE, azaz Bázis Collector Emitter. Egy tranzisztor a struktúrájától függően (PNP-NPN), a bázishoz képest mindkét /C.E/ kivezetéséhez képest egy diódának látszik diódateszter mérés üzemmódban, és k.b. 600-at, vagy aközeli értéket kell mutatnia a műszernek (ez amúgy 600mV feszültségesést jelent, valójában ez a diódájának a nyitóirányú feszültsége) A 35 az NPN, a 36 a PNP. Az a sok IRFZ 44 az mind tápFET, ezek kapcsolgatják rá a középkivezetésen 12V-ra kötött trafód primerének két végére ellenütemben a testet. Tehát ezeknek a FET-eknek a középső lábán (Drain) a trafón keresztül +12V-nak kell lennie. Az utolsó, azaz 3. lába a Source, ez testen van. Az első lába a Gate, itt kapja 10-100ohm-on keresztül a kapcsolójelet, ami egy négyszögjel. Ha egy trafó van, akkor a két oldalon elhelyezett FET-ek ellentétes ütemben (felváltva) kapják a közel 12V-os négyszögjelet, amire teljesen ki is nyitnak. Amíg az egyik sor nyitva van, a másik sor le van zárva, majd csere. Nos, amit első körben kikapcsolt állapotban , feszültségmentesítve mérni lehet, multiméter diódateszter-sípolós üzemmódban: 1: A tápfetek /IRFZ44/ DS lába közt /2-3-as láb/ szakadásnak kell lennie, vagy nyitóirányban a védődiódáját mérheted, ami ismét egy 600 körüli érték. Ha valahol sípolna, akkor mindenhol sípol, mert párhuzamosan vannak, és mindkét oldal a trafón keresztül kapcsolatban van. Ha sípol mind, akkor következő lépés a G-S közt /1-3/ sípoltatni, itt már más lesz bizonyára a helyzet. Van ahol sípol, és van ahol néhány százat mutat. Ez azért van, mert a full zárlatos FET a Gate irányban is zárlatos szokott lenni, és ezért a közös gate ellenállásokon a többit is befolyásolja. Ha találsz olyat, ami minden irányban tök nulla, és sípol, na annak kell elvágni a középső lábát, majd újramérni mindenkit ugyanígy. 2:A végtarnzisztorok 2-3-as CE lába közé sípoltatsz, és amelyik sípol, na annak is elvágod a középső lábát. A maradék , jónak hihető tranzisztoron mérhetsz a BE-között és a BC között diódát, azaz egyik irányban~600, a másik irányban szakadás, vagy nagyobb. Ne ijedj meg, ha minden végtranya BE-je között 2-300ohm-ok is vannak, de mindenkinél, ez természetes, ezek az ellenállások a kapcsolásban vannak. Ha mostmár senki sem sípol, aki a nyákban maradt ( Sípolós FET-et vágd ki teljesen, sípolós tranzisztort, lábelvágás után is sípolósnak vélvén ugyancsak vágd ki teljesen) alkatrészekkel, főleg ha maradt legalább egy pár TÁPFET, akkor egy 12V ~35W-os izzón keresztül, mérve a tápáram felvételt (0,6-1A) be lehet kapcsolni. Hajrá Pityu
Valóban lehet még kontakthiba, azaz forrasztási hiba az erősítődben! Egy végigforrasztás (tudom, hogy macerás, ráadásul mégtöbb hibát is lehet vele csinálni...) nem ártana neki! Volt olyan Rockim, ami fel volt szerelve a láda oldalára, és szétrázta belül az egészet, annyira, hogy a MESHA-ra forrasztott FET-ek lába eltört a hajlatban! /el sem hittem volna, ha nem látom!/
Köszönöm a gyors válaszod, jelenleg is müködik az erősítő és még mindig nem tudom hogy mi lehet vele, mért csinálta ezt a dolgot. Lehet hogy szétszedem majd az erősítőt teljesen és megnézem a forrasztásokat, avagy elviszem valami müszerészhez, de félek hogy a semmire adok ki pénzt, mert annyira nem értek hozzá hogy tudjam mit cserélt, vagy mit csinált vele egy vad idegen, ha lenne ismerösöm akkor máskép gondolnám. bár lehet hogy túl pesszimista vagyok. Ha van még valami észrevételetek szívesen fogadom.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |